12+  Свидетельство СМИ ЭЛ № ФС 77 - 70917
Лицензия на образовательную деятельность №0001058
Пользовательское соглашение     Контактная и правовая информация
 
Педагогическое сообщество
УРОК.РФУРОК
 
Материал опубликовал
Янна Дубынина51
0

Конспект занятия по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык (английский)»

Схема конспект урока

Педагог: Дубынина Янна Александровна

Предмет «Английский язык»

Возраст обучающихся: 2 курс, 16 -17 лет

Группа: 15 ОУЗР 11

Тема урока: «Человек и природа. Охрана окружающей среды»

Цель: Совершенствовать умения и навыки обучающихся в аудировании, умении вести беседу, анализировать, высказывать свое мнение, обсуждать проблемы по данной теме, формулировать выводы .

Задачи:

Учебные: совершенствование лексических и грамматических навыков говорения; умения читать с извлечением информации; навыка восприятия на слух информации на заданную тему.

Развивающие: совершенствование навыков связанного монологического высказывания по теме; выполнения упражнений с опорой на зрительный ряд; умения работать в парах, в группе и самостоятельно; совершенствование познавательной активности, аналитических способностей и внимания.

Воспитательные: воспитание уважительного и внимательного отношения к собеседнику в процессе общения; формирование активной жизненной позиции, чувства любви и бережного отношения к окружающей среде, чувства ответственности за место, где живёшь.

Вид урока: урок

Тип урока: обобщение и систематизация знаний и умений по теме «Человек и природа. Охрана окружающей среды»

Оборудование: проектор, экран, наглядный материал, раздаточный материал (таблицы, тексты).

Средства обучения: информационные листы; авторская презентация «Охрана окружающей среды»

№ п/п

Этапы занятия

Деятельность педагога

Деятельность студента

1.

Организационный момент

Цель: постановка цели и задач урока

Метод обучения:

словесный

Форма учебной деятельности: беседа

Приветствует студентов, определяет готовность к занятию, записывает дату, отмечает отсутствующих, нацеливает студентов на работу.

- Good day. I am glad to see you. Sit down, please. Today we’ll have our conclusion lesson on the topic “Ecology”. (Приложение№1)

We will discuss many important problems connected with our topic. You will exchange your opinions about these global problems, how to protect our Earth, how to prevent further pollution of the atmosphere and what urgent and necessary measures to undertake.

Do you know that

- a traffic ticket lasts up to 1 month

- a banana peel lasts up to 3 months

- a wool sock – 1 year

- wooden stakes 4 years

- a wax paper cup – 5 years

- painted wooden stake – 13 years.

- tin cans – 100 years

- aluminum cans – up to 500 years

- glass bottle – they never decay.

That’s why environmental problems became exceptionally acute in Russia.

Полная готовность кабинета и оборудования, быстрое включение обучающихся в трудовой ритм.

Взаимное приветствие преподавателя. Подготовка к занятию.

2.

Актуализация знаний

Цель: активизация речемыслительной деятельности обучающихся по теме, контроль навыка владения лексическими единицами на уровне предложения по теме

Метод обучения:

фронтальный опрос

Форма учебной деятельности: индивидуально-групповая

 

Актуализация речемыслительной деятельности.

Организует фронтальный опрос для определения уровня сформированности навыка владения ЛЕ по теме.

- Let’s begin with vocabulary training. Do you agree or disagree with me? Listen to me! Please, be active.

1. The Earth is our home.

2. Man lived in harmony with his environment many years ago.

3. Nature gives people a lot.

4. Factories dump chemicals into the water.

5. Recycling is the solution of the trash problem.

6. People are not worried about the environment.

7. People of many cities suffer from smog.

8. Farmers must not use new biological ways of agricultural development.

9. The land pollution results from the use of chemical and pesticides.

10. We must not take care of the Earth for the next generation.

11. Farmers spray pesticides in the fields.

12. We should not help communal workers keep Penza tidy.

13. We need say “no” ignorant of natural resources.

14. Each of as must do everything possible to keep the land, air and water clean.

15. We must not damage trees. They clean the air.

- Well done. I see you really know many facts about environmental situation.

Готовность обучающихся к активной речемыслительной деятельности. Слушают, отвечают на вопросы.


 

Предполагаемые ответы:

I agree with you. The Earth is our home.

I agree with you. Man lived in harmony with his environment many years ago.

I agree with you. Nature gives people a lot.

I agree with you. Factories dump chemicals into the water.

I agree with you. Recycling is the solution of the trash problem.

I agree with you. People of many cities suffer from smog.

I disagree with you. People worried about the environment.

I disagree with you. We must take care of the Earth for the next generation.

I disagree with you. We should help communal workers keep Penza tidy.

I agree with you. Farmers spray pesticides in the fields.

I agree with you. Each of as must do everything possible to keep the land, air and water clean.

3.

Совершенствование

лексических и грамматических навыков говорения.

Цель: практиковать лексические и грамматические навыки говорения, навык выполнения упражнений с опорой на зрительный ряд; умение работать в парах, развивать

познавательную активность, аналитические способности и внимание

Метод обучения: словесный, практический

Форма учебной деятельности: индивидуальная,

парная

Предлагает задание с опорой на зрительный ряд

(Приложение №2)

Choose the best way of definition

 

Pollution

1.Dirty water, air and atmosphere;

2. Making water, air, atmosphere dirty and dangerous for people and animals to live in;

3. People who make water, air and atmosphere dirty and dangerous.

Environment

1.Air, water and land in which people, animals and plants live;

2.An organization that wants to protect the natural world;

3.Something that we do to prevent air and water pollution.

Ecology

1.Plants growing in some area;

2.Part of medicine that helps people to lead a healthy life;

3.A science about nature and about relations of man with it.

  • Thanks. You quite right gave definitions of these ecological concepts. Answer the following questions.

     

What kinds of pollution do you know?


 

What causes of pollution you can name?


 


 


 


 

You absolutely truly called types and the reasons of environmental pollution.

Предлагает задание на развитие самостоятельного мышления. (Приложение №3)


 

And now some grammar. Look at the grammar list. Here is the example of complex structures. Work in pairs. Compose the sentences with a help of the list.

GRAMMAR

HINT

Simple Present Passive

(complex structures)

Страдательный залог с неопределённой формой глагола

We are asked to take care of our environment. – Нас просят проявлять заботу о нашей окружающей среде.

People are suggested not to pollute our environment. – Людям советуют не загрязнять нашу окружающую среду.

Compose the sentences. Translate the sentences into Russian.

We

People

Scientists

are asked

are told

are suggested

to pay attention to ecological problems.

to demand urgent measures to protect nature.

to undertake practical steps for protecting our environment.

to be responsible for preserving our planet for future generations.

to take control of sewage systems.

not to run out of land, energy and minerals.

to buy recycled and recyclable items.

to take measures to prevent the pollution of water resources.

to join efforts to save the Earth from ecological catastrophe.

not to release harmful, poisonous substances into the air.

Well. You successfully coped with this task.

Формулируют цель урока.

Размышляют, анализируют, устанавливают причинно-следственную связь между понятиями. Работают в парах.

Предполагаемые ответы:

Pollution means making water, air, atmosphere dirty and dangerous for people and animals to live in.

Environment is air, water and land in which people, animals and plants live.

Ecology is a science about nature and about relations of man with it.


 


 


 


 


 

Water pollution

Land pollution

Air pollution

Noise pollution

Radiation


 

Bad breath

Wastes

Acid rains

Trash

Chemicals


 


 

Размышляют, обсуждают, принимают решение.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Предполагаемые ответы:


 

We are asked to undertake practical steps for protecting our environment.

People are told to buy recycled and recyclable items.

Scientists are suggested not to release harmful, poisonous substances into the air.

We are asked to take measures to prevent the pollution of water resources.

People are told to join efforts to save the Earth from ecological catastrophe.

Scientists are suggested not to run out of land, energy and minerals.


 

4.

Совершенствование навыка восприятия на слух информации на заданную тему.

Цель:

практиковать навык восприятия на слух информации на заданную тему, развивать аналитические способности и внимание,

воспитывать чувство

ответственности за место, где живёшь

Метод обучения: тестирование

Форма учебной деятельности: индивидуальная

 

.


 

Предлагает принять участие в тестировании «Любите ли вы планету Земля?».

I want you to test. It is interesting to know are you the friends of the Earth? Take this quiz to see it. Write down a number of the question and a letter of the answer. Listen to me. Be attentive.

1) When you have a bad cold, do you blow your nose with:

colored paper tissues?

white paper tissues?

a handkerchief?

2) You are walking along the street. Suddenly you see someone collecting money for Friends of the Earth. Do you:

cross the road quickly?

give them some money?

give all your money to them?

3) Your socks have holes. Do you throw them away and buy a new pair?

Yes, of course.

No, I mend the socks.

No, I never buy new socks. I knit my own socks.

4) What do you do with old magazines and newspapers?

I throw them away, of course.

I give them to an organization that recycles paper.

I never throw them away – I use them to make other things.

5) Your favorite kind of transport is:

a car;

a bicycle;

your feet: your walk everywhere.

- Add up your points! Score 1 for every a answer, 2 for every b, 3 for every c answer.

- Inspire of the points you have I hope you are the friends of the Earth and try to do all necessary to keep our environment clean.

Слушают, самостоятельно принимают решение, подсчитывают балы, знакомятся с результатами тестирования.

5.

Совершенствование умения читать с извлечением информации.

Цель: практиковать умение читать с извлечением информации, развивать аналитические способности и внимание

Метод обучения:

наглядная передача информации и зрительное восприятия информации, беседа

Форма учебной деятельности: индивидуальная, фронтальная

Ориентирует на самостоятельную работу с текстом, предлагает ознакомиться с информацией, представленной в виде подстановочной таблицы.

Now I give you the lists. Here is information about different kinds of pollution. Read this information. Be ready to discuss the problems of pollution.

Describing of the ecological problems. (Приложение №4)

Answer my questions.

  • What facts of water pollution do you know?

    What are the causes of water pollution?

    What facts of land pollution can you name?

    Do you know any causes of land pollution?

    How can we keep our land clean?

    In what ways becomes the air polluted?

    What do you know about the causes of air pollution?

    How do you think is it possible to control air pollution?


 


 


 


 

Thank you. Good.

Читают, самостоятельно систематизируют и извлекают информацию, осуществляют поисковую деятельность.

Отвечают на вопросы, используя данные подстановочной таблицы.

Предполагаемые ответы:

Many rivers and lakes are poisoned.

Factories and plants produce a lot waste and pour it into the river.

The polluted land is harmful to plants, animals and people.

Almost all the garbage is taken to a landfill; most of it is just buried.

Recycling is the solution of the trash problem.

Air becomes polluted in many ways.

Cars, buses and planes are among the worst polluters.

Special kinds of gasoline for cars can help reduce air pollution.

6.

Cсовершенствование навыка связанного монологического высказывания по теме «Охрана окружающей среды»

Цель: практиковать навык связанного монологического высказывания по теме,

развивать умение работать в группе и самостоятельно, воспитывать уважительное и внимательное отношение к собеседнику в процессе общения, развивать чувство любви и бережного отношения к окружающей среде.

Метод обучения:

познавательный беседа

Форма учебной деятельности: групповая

Предлагает подготовить сообщения об одной из экологических проблем современности с опорой на план, делит обучающихся на 3 группы, ориентирует на самостоятельную работу с информацией. (Приложение №5)

The next exercise for you. You will divide into 3 groups. Each group must prepare the report on one kind of the pollution. Let’s begin to work.

 

I group – water pollution II group – land pollution III group – air pollution

Thanks. You worked well . It is time to sum up the results.

Работают в группах, систематизируют материал, выбирают необходимую информацию по заданной теме, воспроизводят ранее усвоенные знания в новой ситуации.

Группа1 (2, 3) рассказывает подготовленные высказывания по теме, остальные внимательно слушают.

Предполагаемые ответы:

I группа – «Water pollution»

◦ For a long time too little attention was paid to the environment.

◦ The planet Earth is mostly water.

◦ Oceans cover the bigger part of it – and there are lakes, rivers, streams and even water underground.

◦ I’d like to tell you about the problem of water pollution.

◦ I can call you different facts of water pollution.

◦ First of all many rivers and lakes are poisoned.

◦ The second fish and reptiles cannot live in them.

◦ Besides in such places all birds leave their habitat and many plants die. If people drink this water they can die too.

◦ The most widespread cause of water pollution is that there is not enough oxygen in the water.

◦ Then factories and plants produce a lot waste and pour it into the river. So they poison the water.

◦ To my mind the decision is that factories must have cleaning buildings and do not pour waste into the rivers, lakes and seas.

◦ All life on the Earth depends on the water.

◦ Roman poet and philosopher Licretius said “There is no place in nature for extinction”.

7.

Подведение итогов работы

Предлагает оценить свою работу на уроке, даёт анализ и оценку успешности достигнутой цели, подводит итоги, выставляет оценки.

You have done your work well today. Everybody gets a good mark for his work. I believe that you will not only talk about the ecological problems you will also take care the environment.

Анализируют свою работу, делают выводы.

8.

Домашняя работа

Обеспечивает понимание цели, содержания и способов выполнения домашнего задания.

Your home task. Write down the ecological programme of our college. You may be free. Good-bye.

Записывают домашнее задание.

 

Дата проведения: 16 марта 
Опубликовано


Комментарии (0)

Чтобы написать комментарий необходимо авторизоваться.