12+  Свидетельство СМИ ЭЛ № ФС 77 - 70917
Лицензия на образовательную деятельность №0001058
Пользовательское соглашение     Контактная и правовая информация
 
Педагогическое сообщество
УРОК.РФУРОК
 
Материал опубликовала
levan37
Россия, Москва, Москва
Материал размещён в группе «Аттестация педагогических работников»
2

Методическая разработка открытого занятия на тему "Особенности проживания в городе. Инфраструктура. Как спросить и указать дорогу".


Министерство науки и высшего образования Российской Федерации

федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение

высшего образования

«Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова»

Московский приборостроительный техникум





МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА

ОТКРЫТОГО ЗАНЯТИЯ НА ТЕМУ:

«Особенности проживания в городе. Инфраструктура. Как спросить и указать дорогу»

по дисциплине БД.03 Иностранный язык

по специальности 09.02.06 Сетевое и системное администрирование






















Преподаватель: Николаева Н.Г.



Москва 2023



Министерство науки и высшего образования Российской Федерации

федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение

высшего образования

«Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова»

Московский приборостроительный техникум


План открытого занятия


Дата проведения: 10.11.2023

Преподаватель: Николаева Наталья Гаррьевна

Специальность: 09.02.06 Сетевое и системное администрирование

Учебная группа: СА50-2-23

Тема занятия: «Особенности проживания в городе. Инфраструктура. Как спросить и указать дорогу»

Цели занятия:

Методическая цель: Активизация познавательной деятельности обучающихся на занятиях в процессе работы с наглядными пособиями, дидактическими материалами и ТСО. При проведении занятия используются ИКТ, групповая технология, технология сотрудничества, здоровьесберегающяя технология.

Дидактическая: Способствовать овладению знаний и умений применить их на практике, создание условий для выработки у студентов умений и навыков структурирования лексического материала по теме занятия.

Развивающая:

Способствовать развитию умения правильного применения лексических единиц в устной и письменной речи, способствовать развитию навыков говорения, способствовать развитию фонематического слуха с помощью аудирования.

Воспитательная:

Способствовать формированию представлений об образе жизни подростков за рубежом, интереса к культуре англоговорящих стран.


Задачи занятия:

1. Сформировать у обучающихся представление о лексике по теме «Особенности проживания в городе. Инфраструктура. Как спросить и указать дорогу», научить студентов использовать ее на практике;

2. Научить студентов понимать содержание текста, микротекста, содержащих новые лексические единицы, искать необходимую информацию в тексте;

3. Научить студентов работать в режиме диалога, формировать связанное монологическое высказывание по теме с опорой на ключевые слова;

Мотивация учебной деятельности: Использование информационных технологий.

Тип занятия: Комбинированный (повторение и усвоение пройденного материала, изучение нового материала, систематизация знаний).

Вид занятия: Практическое занятие.

Методы обучения: Словесные, наглядные, практические, проблемно поисковые, репродуктивные.

Материально-техническое и методическое обеспечение: Экран, компьютер, видео и аудио материалы, раздаточный материал.

Межпредметные связи: Информационные технологии, литература, родная литература, русский язык, история.


ХОД ЗАНЯТИЯ:

Организационный момент

Приветствие, перекличка, оглашение темы занятия, постановка целей и задач занятия.

Good afternoon, students! First of all, let’s check if all students are present today.

Thank you.

Now we are ready to start our lesson. Look at the board.

Here you can see some pictures. Tell me what you see in them?

Now guess what topic we are going to disscuss today.

Yes, you are right, we are going to work at the topic called “Living in the city. Infrustructure. Asking for directions”.

Working at this topic we are going to refresh the words which you already know, learn the new ones, get acquainted with phrases and cliches which can help us not to get lost in the unfamiliar place.


5мин

Основная часть-Актуализация опорных знаний студентов

Warm up activity

You know a lot of words referring to the places in the city. Look at the screen and let’s recall them with the help of multiple choice exercise.

t1712606375aa.png

Начальная мотивация учебной деятельности:

Now guess what places are displayed on the screen and name them youselves.t1712606375ab.png


Great! Here are the words naming the objects which build the city infrustructure, let’s read them and remember.

Изучение нового материала

Roads:

crossroad – перекресток

lane, side street – пешеходный переулок

sidewalk – тротуар

underpass – подземный переход

bicycle lane – велодорожка

avenue – авеню, проспект

alley – аллея

boulevard – бульвар

highway – магистраль

superhighway – автострада

thoroughfare – оживленная улица, транспортная артерия

bridge – мост

Public tansport:

bus stop, bus station – автобусная остановка

trolleybus stop, trolleybus station – троллейбусная остановка

tram station – трамвайная остановка

subway station – станция метро

subway line – линия метро

train station, railway station – жд станция

Buildings, houses:

house – дом

three- (four, five, nine)-story house – трех- (четырех, пяти, девяти)-этажный дом

multistory house – многоэтажный дом

brick (wooden, panel) house – кирпичный (деревянный, панельный) дом

mall – торговый центр

concert hall – концертный зал

office building – офисное здание

business centre – бизнес-центр

skyscraper – небоскреб

high rise – высотка

school – школа

city hall – ратуша

church – церковь

cathedral – собор

mosque – мечеть

castle – замок

fortress – крепость

palace – дворец

Landscape objects:

park – парк

garden – сад

monument – памятник

Let’s check how well you got the words naming the objects which surround us in the city. Look at the screen and say what you see.

Today we have not only to refresh the words which you know, learn new words on the topic “Living in the city” but also we have to learn how to ask for directions. On the screen and on the cards you can see the new words and phrases which help you to ask how to get to the place needed, not to get lost in an unfamiliar place and help people if they ask you about the directions.

How can I get to…?  - Как (мне) дойти до…?

Could you tell me the way…, please? -  Не могли бы вы мне сказать, как (мне)доехать до …?

Excuse me, can you help me, (please)? I have lost my way. - Извините, не могли бы Вы мне помочь, (пожалуйста)? Я потерялся.

What is the name of this street?Как называется эта улица?

Where is the theatre situated? -Где находится театр?

Where is the restroom? - Где находится туалет?

Excuse me, do you know where the museum is? - ИзвинитеВы не знаетегде находится музей?

Is this the way to the train station? - Это путь к ж/д вокзалу?

Which is the shortest way to the cinema? - Какой самый короткий путь к кино?

Could you show me on the map? - Не могли бы Вы показать мне на карте?

Is it far from here? - Это далеко отсюда?

Can I walk there from here? - Могу я дойти туда пешком?

turn right/left = go right/left = take a right/left - поверните направо/налево

turn right/left at (the cinema) - поверните направо/налево у (кинотеатра)

turn right/left into (the main road) - поверните направо/налево на (главную дорогу)

go ahead = go straight ahead = go straight on - идите прямо

across - на другой стороне улицы, через дорогу от

opposite - напротив

on your right/left  - справа/слева от Вас

first/second turning on the left/right - первый/второй поворот налево/направо

in front of - перед (напротив чего-то)

It is not far from here.- Это недалеко отсюда.

It is in front of the theatre. - Это перед театром.

It is across the street. - Это через дорогу.

Keep going. - Продолжайте идти прямо (в этом же направлении).

Cross the street. - Перейдите на другую сторону улицы.

Now let’s watch the video for better understanding of the phrases:

Как спросить и указать дорогу (videouroki.net)

Very good! Now let’s do some exerceses.

1.       Read and translate the folowing dialogues:

1. - Excuse me, can you tell me where Bogdanovich Street is, please?

    - Take the second turn on the left, and then ask again.

    - Is it far?

    - No, it's only about 5 minutes walk.

    - Thanks a lot.

    - Not at all.

2. - Does this bus go to the station?

    - No, you'll have to get off at the Department store and take a 47.

    - Can you tell me where to get off?

    - It's the next stop but one.

    - Thank you.

3. - Excuse me, I'm afraid I'm lost. Can you help me?

- Where do you want to go?

- I am to be in Independence Square at 3 o'clock. I'm short of time.

- Oh, yes. The quickest way to get there is by metro.

- Is there a metro station here?

- Yes, go straight as far as the park and there you'll see the metro station.

- Thanks a lot.

 Make up your own dialogue using the given phrases.

What is your address?

Do you live far from the centre?

How long does it take you to get to…?

What transport do you take to get from … to … ?


 2. Read and translate the short text and answer the questions.

Pay attention to the words: outstkirts, to be situated, to get off,to go up the stairs, entrance, to go along the street, to be crowded, crossroads.

Today Alexander and his foreign friends are going to the rock concert “Music, help!” in the Polytechnic Museum. Alex lives on the outskirts of Moscow. He does not know how to get to this place, so he asks his father:

-Dad, can you tell me the way to the Polytechnic Museum? How can I get there quickly?

- Sure. It’s situated in the very centre of Moscow. Take the metro and get off at the Lubianka station. Then go up the stairs to the street. There is a square opposite the exit, called Novaya Ploshchad. The Polytechnic Museum is a big long building just in front of you. Go straight across the Square. It is behind the bus stop.

- Thanks, Dad.

Alexander goes to the local metro station. He leaves the entrance to his block of flats, walks along the side street, turns left and then right. It takes him only a ten-minute walk to get to the metro station. Alex goes down the stairs and takes a train. In forty minutes he is at the Lubianka station. He turns left to the escalator. Today the station is not so crowded. He goes up. He sees the old building of the Polytechnic Museum across the square and walks straight towards it. At the crossroads next to the Museum he meets with his friends – Peter, Jane and Nora. They are glad to see Alex. They come into Museum hall. The concert starts in a quarter of an hour.

 Say if the statements are true, if not, correct them:

1. Alexander goes to the Polytechnic Museum for the first time.

2. He knows a quick way to get there.

3. He lives on the outskirts of Moscow and far from the metro station.

4. There are a lot of people at the Lubianka station.

5. The Polytechnic Museum is in Lubianskaya  Ploshchad.

6. It’s a modern tall building.

7. There is a bus stop just in front of him.

8. His groupmates are at the entrance waiting for him.

9. The concert starts in fifteen minutes.

10. The friends want to attend this concert as they are fond of country music.


 Answer the questions to the text:

Are Alexander and his foreign friends going to the swimming pool?

Does Alexander live in the center of the city?

Does Alexander know how to get to the Polytechnic Museum?

Does Alexander ask his mom to tell how to get to the Polytechnic Museum?

Does his father explain how to get to the Polytechnic Museum?

How much time does it take Alexander to get to the Polytechnic Museum?

What kinds of transport does Alexander use to get to the Polytechnic Museum?

Does Alexander come to the Polytechnic Museum in time?

Where does Alexander meet his friends?

Are Alexander’s friends glad to see him?


3.  Now tell us how you get to the following places from your house using the given phrases:

Moscow technical college (Nezhinskaya 7)

Red Square

The Bolshoy Theatre

Your school

Slavyanskiy Boulevard metro station

The closest cinema


I live in … (city), in … (street).

… is … my home.

To get to the bus station … (name) I … (walk, take a bus No 246 etc).

It takes me … minutes/ … stops.

The bus is usually … (crowded/ empty).

Then I get off the bus and turn …

… is … (on the left etc.)


Listening.

Now, students, I would’like you to listen to 3 speakers and catch the information where they go, how much time it will take them, transport they will need to take.


Where is the nearest post officeMP3 / 406.89 Кб
I am lostMP3 / 526.58 Кб
How do I get toMP3 / 422.21 Кб

7 мин









































5 мин


































10 мин























































5 мин





10 мин



5 мин

























10 мин















15 мин























10 мин

















5мин

Подведение итогов: анализ работы

We have worked very effectively today, learned new words, read and translated the text, practiced oral speech in dialogues. Good job , students! You get the following marks:оценки(аргументация)

Thank you for your involvement in the lesson.

See you soon.

Bye.

3 мин

Приложение №1.

Комплект раздаточного материала:

Карточки с текстом и вопросами по теме занятия.

Today Alexander and his foreign friends are going to the rock concert “Music, help!” in the Polytechnic Museum. Alex lives on the outskirts of Moscow. He does not know how to get to this place, so he asks his father:

-Dad, can you tell me the way to the Polytechnic Museum? How can I get there quickly?

- Sure. It’s situated in the very centre of Moscow. Take the metro and get off at the Lubianka station. Then go up the stairs to the street. There is a square opposite the exit, called Novaya Ploshchad. The Polytechnic Museum is a big long building just in front of you. Go straight across the Square. It is behind the bus stop.

- Thanks, Dad.

Alexander goes to the local metro station. He leaves the entrance to his block of flats, walks along the side street, turns left and then right. It takes him only a ten-minute walk to get to the metro station. Alex goes down the stairs and takes a train. In forty minutes he is at the Lubianka station. He turns left to the escalator. Today the station is not so crowded. He goes up. He sees the old building of the Polytechnic Museum across the square and walks straight towards it. At the crossroads next to the Museum he meets with his friends – Peter, Jane and Nora. They are glad to see Alex. They come into Museum hall. The concert starts in a quarter of an hour.

 Say if the statements are true, if not, correct them:

1. Alexander goes to the Polytechnic Museum for the first time.

2. He knows a quick way to get there.

3. He lives on the outskirts of Moscow and far from the metro station.

4. There are a lot of people at the Lubianka station.

5. The Polytechnic Museum is in Lubianskaya  Ploshchad.

6. It’s a modern tall building.

7. There is a bus stop just in front of him.

8. His groupmates are at the entrance waiting for him.

9. The concert starts in fifteen minutes.

10. The friends want to attend this concert as they are fond of country music.

 Answer the questions to the text:

Are Alexander and his foreign friends going to the swimming pool?

Does Alexander live in the center of the city?

Does Alexander know how to get to the Politechnic Museum?

Does Alexander ask his mom to tell how to get to the Politechnic Museum?

Does his father explain how to get to the Politechnic Museum?

How much time does it take Alexander to get to the Politechnic Museum?

What kinds of transport does Alexander use to get to the Politechnic Museum?

Does Alexander come to the Politechnic Museum in time?

Where does Alexander meet his friends?

Are Alexander’s friends glad to see him?

Таблицы слов и выражений по теме (проверка знания значения слов, развитие языковой догадки)

Таблица 1

crossroad

мечеть

monument

перекресток

highway

станция метро

skyscraper

оживленная улица, транспортная артерия

underpass

высотка

subway station

небоскреб

mosque

велодорожка

high rise

магистраль

bicycle lane

подземный переход

thoroughfare

памятник

Таблица 2

mall

автобусная остановка

city hall

церковь

sidewalk

офисное здание

bus stop, bus station

торговый центр

church

ратуша

superhighway

пешеходный переулок

office building

мост

boulevard

тротуар

bridge

бульвар

lane, side street

автострада

Список слов и выражений по теме

How can I get to…?  - Как (мне) дойти до…?    

Could you tell me the way…, please? -  Не могли бы вы мне сказать, как (мне)

доехать до …?

Excuse me, can you help me, (please)? I have lost my way. - Извините, не могли бы Вы мне помочь, (пожалуйста)? Я потерялся.

What is the name of this street?Как называется эта улица?

Where is the theatre situated? -Где находится театр?

Where is the restroom? - Где находится туалет?

Excuse me, do you know where the museum is? - ИзвинитеВы не знаетегде находится музей?

Is this the way to the train station? - Это путь к ж/д вокзалу?

Which is the shortest way to the cinema? - Какой самый короткий путь к кино?

Could you show me on the map? - Не могли бы Вы показать мне на карте?

Is it far from here? - Это далеко отсюда?

Can I walk there from here? - Могу я дойти туда пешком?

turn right/left = go right/left = take a right/left - поверните направо/налево

turn right/left at (the cinema) - поверните направо/налево у (кинотеатра)

turn right/left into (the main road) - поверните направо/налево на (главную дорогу)

go ahead = go straight ahead = go straight on - идите прямо

across - на другой стороне улицы, через дорогу от

opposite - напротив

on your right/left  - справа/слева от Вас

first/second turning on the left/right - первый/второй поворот налево/направо

in front of - перед (напротив чего-то)

It is not far from here.- Это недалеко отсюда.

It is in front of the theatre. - Это перед театром.

It is across the street. - Это через дорогу.

Keep going. - Продолжайте идти прямо (в этом же направлении).

Cross the street. - Перейдите на другую сторону улицы.





ЛИТЕРАТУРА

Основная литература:

Английский язык для естественно-научных направлений: учебник и практикум для вузов/Л.В.Полубиченко, Е.Э.Кожарская, Н.Л.Моргун, Л.Н.Шевырдяева ; под редакцией Л.В.Полубиченко.-Москва : Издательство Юрайт, 2022.-311с.-(Высшее образование).-ISBN 978-5-534-15168-8.-Текст : Электронный //Образовательная платформа Юрайт (сайт).-URL:http://urait.ru/bcode/489569

Электронное издание:

Дополнительная литература: Видеоуроки в интернет: (сайт).-ООО «Мультиурок», 2020-URL: http://videouroki.net-Текст:электронный

Онлайн-словари ABBYY Lingvo.-URL:http://www.abbyyonline.ru-Текст: электронный.




Согласовано с ПЦМК________________________/______________________

Подпись преподавателя, ведущего занятие__________/__________________


Опубликовано в группе «Аттестация педагогических работников»


Комментарии (0)

Чтобы написать комментарий необходимо авторизоваться.