12+  Свидетельство СМИ ЭЛ № ФС 77 - 70917
Лицензия на образовательную деятельность №0001058
Пользовательское соглашение     Контактная и правовая информация
 
Педагогическое сообщество
УРОК.РФУРОК
 
Материал опубликовал
ИСПИРЯН АРМЕНУГИ ЛЕВАЕВНА16

Порядок слов в предложении

УТВЕРДИТЕЛЬНОЕ

Существительное/

местоимение

Глагол

Дополнение

The boy goes to college every day.

They play football very well.

ОТРИЦАТЕЛЬНОЕ

Существительное/

местоимение

Вспомогат. глагол

Do

Does

Did

Am

Is

Are

Was

Were

Have

Has

Had

Will

NOT

Основной глагол

Дополнение

The boy does not go to college every day.

They do not play football very well.

ВОПРОСИТЕЛЬНОЕ

Вопросит.

слово

Вспомогат. глагол

Существительное/

местоимение

Основной глагол

Дополнение

What

Where

When

Why

How much

How many

How

Whom

Do

Does

Did

Am

Is

Are

Was

Were

Have

Has

Had

Will

     

Where does the boy go every day?

How do they play football?

1. Составьте предложения из отдельных слов:

1. speak, every, day, English, I. _____________________________________________

2. Peter, in, the, USA, last, year, was._____________________________________________

3. They, letters, write, month, every. _____________________________________________

4. mother, does, His, chess, not, play. _____________________________________________

5. eat, he, many, Why, sweets, did, yesterday? ____________________________________

6. usually, play, Children, football. _____________________________________________

7. that, you, did, watch, When, film? _____________________________________________

8. Peter, tomorrow, not, get, 6 o’clock, up, will, at. _________________________________

9. does, milk, every, Mike, drink, morning, Why? ___________________________________

10. parents, drink, My, do, coffee, not. _____________________________________________

2. Закончите предложения, вставляя слова, подходящие по смыслу:

know studies never are

little lessons read books

1. I ……… Russian.

2. My……… son is able to count from 1 to 5.

3. Her friends ……… speak Russian at English ____.

4. Sam and Kate …….. a lot of ______.

5. Ann ……at the University.

6. They……… very friendly.

3. Преобразуйте данные предложения в вопросительные и отрицательные.

1. Many boys like to play hockey.

_____________________________________________________________________________

2. His little sister reads very much.

_____________________________________________________________________________

3. The students always know a lot about Great Britain.

_____________________________________________________________________________

4. My mother prefers black.

_____________________________________________________________________________

5. This professor lectures on History.

_____________________________________________________________________________

To be” в настоящем времени

Утвердительная форма

Вопросительная форма

Отрицательная форма

I am a student.

You are a student.

He is a student.

She is a student.

It is a book.

We are students.

You are students.

They are students.

Am I a teacher?

Are you a student?

Is he English?

Is she from Canada?

Is it a book?

Are we in England?

Are you students?

Are they from Russia?

No, I `m not.

No, you aren`t.

No, he isn`t.

No, she isn`t.

No, it isn`t.

No, we aren`t.

No, you aren`t.

No, they aren`t.

4. Вставьте нужные глаголы am, is, are:

1. I …….. Kate. I ……….eighteen.

2. My brother …… little. He ……….three.

3. I have a kitten. It …black.

4. I have roses. They …. nice.

5. The ball……. small. It …. under the sofa.

6. The horses …….white. They …….. at the tree.

 

5. Переведите на английский язык, употребляя глагол to be в Present Simple.

1. Я - врач._______________________________________________

2. Он – летчик. ___________________________________________

3. Она – доктор. __________________________________________

4. Ты – домохозяйка. ______________________________________

5. Вы – студентка. ________________________________________

6. Мы – ученики. _________________________________________

7. Они – родители. ________________________________________

8. Вы - учителя. ___________________________________________

9. Я – инженер. ___________________________________________

The article

Артикль – это служебное слово, которое стоит перед существительным

и определяет его.

Неопределенный – a (an)

Определенный - the

когда существительное просто называется

This is a man.

перед существительным в единственном числе

There is a book on the table.

только перед исчисляемыми существительными

I see a boy in the street.

4. перед названием профессии.

She is a teacher.

1. когда указывают на существительное либо, когда речь о нем уже шла раньше

The man is in the street.

2. как перед существительным в единственном, так и во множественном числе

The books are on the table now.

3. как перед исчисляемыми, так и перед неисчисляемыми существительными

Pass me the salt, please!

4. перед названием должности

He is the Sales Manager.

1. Вставьте артикль, где необходимо:

He hasn’t got ____ car. But he’s got ____ computer. _____ computer is new.

My _____ friends have got ____ cat and ____ dog. ____ dog never bites ____ cat.

We wrote ____ dictation yesterday. ____ dictation was long.

She has got ____ ball. ____ ball is big.

They have two ____ daughters and one ____ son. Her ____ son is ____ pupil.

2. Вставьте артикль, где необходимо.

On ___ Sunday our family went to ___ country. We got up at ___ sunrise and quickly had ___ breakfast. After ___ breakfast we left ___ home. There is ___ little village not far from ___ St. Petersburg where we have ___ friends. We went there by ___ train. We had ___ very good time in ___ country. ___ weather was fine, ___ sky was blue and ___ sun was shining. We stayed out of ___ doors all ___ day long. We played ___ volleyball and ___ tennis. We returned to ___ town late in ___ evening. When we came ___ home, we had ___ supper and went to ___ bed at once.

3. There is (There are)

There is a picture on the wall.

There are some pictures on the wall.

Is there a picture on the wall?

Are there any pictures on the wall?

There is no picture on the wall.

There isn’t any picture on the wall.

There are no pictures on the wall.

There aren’t any pictures on the wall.

Внимание! There is употребляется и при наличии

нескольких предметов одушевленных или

неодушевленных, если первый из них

употребляется в единственном числе.

There is a chair and two stools at the table.

4. Установите соответствие:

1. There is A. children in the classroom.

2. There are B. two teachers in the classroom.

C. a pupil in the classroom.

D. a map and some pictures.

E. a class-register on the table.

F. many chairs in the room.

5. Закончите предложения:

_________ _____ a pencil in the bag.

_________ _____ pens in the bag.

_________ _____ a pencil box in the bag.

_________ _____ books in the bag.

_________ _____ a ruler and an eraser in the bag.

_________ _____ two dictionaries in the bag.

_________ _____ a black pencil and a blue one in the box.

To have

Единственное число

Множественное число

I have

You have

He has

She has

It has

We have

You have

They have

6. Вставьте по смыслу have или has.

I ____ many friends at school.

Ann ____ a lot of books at home.

Pete and Kate ____ a lot of English books.

My friends and I ____ much milk in the jar.

Tom’s uncle ____ three children.

Their aunt ____ good, clever daughters.

Her parents _____ much work to do.

7. Преобразуйте данные предложения в вопросительные и отрицательные.

1. Pete has got one sister.____________________________________________

_________________________________________________________________

2. Ann and Kate have many friends._________________________________

________________________________________________________________

3. We have got a lot of relatives.____________________________________

________________________________________________________________

4. She has a flat with all modern conveniences._________________________

_________________________________________________________________

5. I have three elder sisters. ________________________________________

________________________________________________________________

8. Вставьте нужную форму глагола (do, does, is, am, are)

 

1) He … not live here. He lives near the bank.

2) I … very hungry. … you have something to eat?

3) She likes dogs, but … not have one.

4) What … you want to read?

5) My brother … not like reading.

6) Do you know where my new books … ?

7) Why … you so angry?

8) … you often go to this restaurant?

9) Donald … very tired.

10) We … not hungry, thank you!

11) Where … your boots? … they clean?

12) … they know that John is coming?

13) She … not going to tell him the truth. She … not want anyone to know.

 14) These vegetables …fresh.

15) Why … you giving this sausage to the child? It … not too good.

16) The child … asleep. … not speak loudly.

17) He … not help his wife to do gardening.

18) This … a very bad imitation of Swiss watch.

19) … not buy this newspaper. I have it at home.

20) What … he want to do with these products?

Suffixes. Суффиксы

1. Имена существительные:

а) обозначающие национальность, принадлежность к определенной социальной группе людей, профессии, действующее лицо, орудие действия

- ician

academician

академик

- ant

assistant

помощник

- ent

student

студент

- ary

revolutionary

революционер

- eer

engineer

инженер

- ess

actress

актриса

- ist

typist

машинистка

- ive

captive

пленный

- or

constructor

конструктор

б) обозначающие отвлеченные понятия, процессы, действия, науки, предметы

- acy

democracy

демократия

- age

marriage

брак

- ance

distance

расстояние

- ary

library

библиотека

- dom

freedom

свобода

- hood

brotherhood

братство

- ia

Georgia

Грузия

- ic

music

музыка

- ing

reading

чтение

- tion

nation

нация

- sion

excursion

экскурсия

- ment

experiment

эксперимент

- ness

darkness

темнота

- ship

friendship

дружба

- ity

ability

способность

2. имена прилагательные:

- able

reasonable

разумный

- cial

social

общественный

- ent

dependent

зависимый

- ar

regular

регулярный

- ate

separate

отдельный

-ian

Georgian

грузинский

- ible

visible

видимый

- ic

academic

академический

- ile

mobile

подвижный

- ish

English

английский

- ive

active

активный

- ful

useful

полезный

- less

useless

бесполезный

- ly

friendly

дружественный

- ous

mountainous

гористый

3. наречия:

- ly

easily

легко

4. имена числительные:

- teen

fourteen

четырнадцать

- ty

forty

сорок

- th

the fourth

четвертый

1. Обозначьте суффиксы в словах:

Accountant, childhood, attentive, student, friendship, elder, doctor, relation, divorced, writer, happiness, walking, interesting, lucky, childless.

2. Образуйте слова, используя следующие суффиксы:

- er (-or): _______________________________________________

- ant: __________________________________________________

- ness: _________________________________________________

- ment: _________________________________________________

- ing: __________________________________________________

- ed: ___________________________________________________

Types of Questions

Типы вопросов

1. GENERAL QUESTION. Общий вопрос

Задается ко всему предложению в целом. Требует краткого ответа «Да» или «Нет». Порядок слов обратный.

Do you study English?

Yes, I do.

No, I don’t.

2. ALTERNATIVE QUESTION. Альтернативный вопрос

Имеет значение выбора из двух лиц, предметов, действий и т.д. содержит союз «or».

Do you study English or French?

I study English.

3. SPECIAL QUESTION. Специальный вопрос

Вопросы к каждому члену предложения. Начинается с вопросительного слова, порядок слов обратный.

а) вопрос к подлежащему - «WHO?» - кто? – строится по типу утвердительного предложения; сказуемое выражается глаголом в 3 лице единственном числе.

Who studies English?

б) вопрос к определению подлежащего тоже строится по типу утвердительного предложения.

What – какой

Which – который How many students study English?

Whose – чей

How much – сколько (для неисчисл. сущ.)

How many – сколько (для исчисл. сущ.)

What do you study?

What do you do?

4. TAG-QUESTION. Разделительный вопрос

Вопрос, требующий подтверждения «не так ли?», «не правда ли?». Он может строиться двумя способами:

а) +, - ? (1 часть – утвердительное предложение; 2 часть – краткий общий отрицательный вопрос).

б) -, + ? (1 часть – отрицательное предложение; 2 часть – краткий общий вопрос).

Во второй части таких вопросов повторяется тот вспомогательный глагол, который входит в состав сказуемого первой части.

You study English, don’t you?

You don’t study English, do you?

1. Задайте вопросы различных типов к данному предложению:

Sasha and John like to play games.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Задайте вопросы к предложению:

He goes to the movies after dinner.

1) yes/no ______________________________________________________

2) what _______________________________________________________

where ______________________________________________________

when _______________________________________________________

3) or _________________________________________________________

4) doesn’t he ___________________________________________________

5) who ________________________________________________________

3. Образуйте разделительные вопросы.

Her advice wasn’t useful, ________________________?

Your clothes are new, ___________________________?

Maths is his favourite subject, _____________________?

ЧИСЛИТЕЛЬНОЕ (NUMERAL)

В английском языке, так же как и в русском числительные делятся на количественные числительные (Cardinal Numerals) и порядковые числительные (Ordinal Numerals).

 

Количественные

Порядковые

1

one

first

2

two

second

3

three

third

4

four

fourth

5

five

fifth

6

six

sixth

7

seven

seventh

8

eight

eighth

9

nine

ninth

10

ten

tenth

11

eleven

eleventh

12

twelve

twelfth

13

thirteen

thirteenth

14

fourteen

fourteenth

15

fifteen

fifteenth

16

sixteen

sixteenth

17

seventeen

seventeenth

18

eighteen

eighteenth

19

nineteen

nineteenth

20

twenty

twentieth

21

twenty-one

twenty-first

22

twenty-two

twenty-second

30

thirty

thirtieth

40

forty

fortieth

50

fifty

fiftieth

60

sixty

sixtieth

70

seventy

seventieth

80

eighty

eightieth

90

ninety

ninetieth

100

a (one) hundred

a (one) hundredth

101

a (one) hundred and one

a (one) hundred and first

102

a (one) hundred and two

a (one) hundred and second

200

two hundred

two hundredth

253

two hundred and fifty-three

two hundred and fifty-third

1,000

a (one) thousand

a (one) thousandth

1,001

a (one) thousand and one

a (one) thousand and first

2,250

two thousand two hundred and fifty

two thousand two hundred and fiftieth

3,000

three thousand

three thousandth

100,000

a (one) hundred thousand

a (one) hundred thousandth

1,000,000

a (one) million

a (one) millionth

2,000,000

two million

two millionth


Образование количественных числительных
1. Количественные числительные от 13 до 19 включительно образуются прибавлением суффикса -teen к соответствующим названиям единиц первого десятка: four - fourteen, seven - seventeen.
Примечание. Числительные с суффиксом -teen имеют два ударения ('four'teen, 'fif'teen и т.д.), причём ударение на последнем слоге сильнее, чем на первом. Когда эти числительные употребляются с существительными, ударение падает на первый слог, а второй слог становится неударным: 'fourteen 'pens, 'fifteen 'pencils.
2. Названия количественных числительных, обозначающих десятки, образуются добавлением суффикса -ty к названиям единиц: six - sixty, seven - seventy.
Некоторые числительные образуются со следующими отклонениями от общего правила:
two - twelve - twenty
three - thirteen - thirty
five - fifteen - fifty
eight - eighteen - eighty
Числительное forty отличается в написании от four - fourteen.
3. Десятки с единицами образуются таким же способом, как и в русском языке:
21 - twenty-one; 48 - forty-eight
4. При обозначении количественных числительных разряды многозначных чисел разделяются запятой: 7,000; 5,550,000.
5. Между сотнями (или тысячами и миллионами) и следующими за ними десятками (или единицами, если нет десятков) в любом разряде всегда ставится союз and:
246 - two hundred and forty-six; 206 - two hundred and six
5,050 - five thousand and fifty; 5,005 - five thousand and five
3,525,250 - three million five hundred and twenty-five thousand two hundred and fifty
6. Числительные 100; 1,000; 1,000,000 употребляют с неопределенным артиклем a или с числительным оne
100 - a hundred / one hundred
1,002 - a thousand and two / one thousand and two
7. Числительные hundred, thousand, million не принимают окончания -s во множественном числе:
three hundred
four thousand
five million
3,005,240 - three million five thousand two hundred and forty
Примечание. Числительные hundred, thousand и million переходят в разряд существительных и принимают окончание если они употребляются для обозначения неопределенного количества сотен, тысяч или миллионов. В этом случае за ними следует существительное с предлогом of.
Thousands of workers were streaming out of the plants. - Тысячи рабочих потоками выходили с заводов.
8. Существительное, которое следует за числительным употребляется без предлога и соответствует в русском языке существительному в родительном падеже:
three thousand books - три тысячи книг
ten students - десять студентов
Образование порядковых числительных:
1. Порядковые числительные образуются прибавлением суффикса -th к количественным числительным:
four - fourth
thirteen - thirteenth
seven – seventh

fifteen - fifteenth
Образование трех первых числительных составляет исключение из этого правила:
one - first
two - second
three - third
При образовании порядковых числительных fifth - пятый и twelfth - двенадцатый буква v в названиях количественных числительных (five, twelve) меняется на f и опускается буква е; в числительном eight выпадает буква t, а в числительном nine опускается буква е:
five - fifth
twelve - twelfth
eight - eighth
nine - ninth
При образовании порядковых числительных, обозначающих десятки, начиная с 20, конечная буква у меняется на i и добавляется е перед суффиксом -th для обозначения дополнительного звука [i]:
twenty - twentieth
thirty - thirtieth
2. При образовании составных порядковых числительных, состоящих из двух или более чисел, только последнее число приобретает форму порядкового числительного, а предшествующие числа выражаются количественными числительными, так же как и в русском языке:
twenty-third - двадцать третий
five hundredth - пятисотый
eighty-seventh - восемьдесят седьмой
Имена существительные, определяемые порядковым числительным, употребляются с определенным артиклем. Артикль сохраняется перед порядковым числительным, если даже существительное не выражено, а лицо подразумевается.
The first law of motion has the idea of motion and the idea of force. - Первый закон движения cодержит понятие движения и понятие силы.
The second basket was the same size as the first. - Вторая корзина была такого же размера, как и первая.
Примечание. Употребление неопределенного артикля с порядковым именем числительным придает порядковому числительному дополнительное значение, соответствующее русскому еще один:
Under certain circumstances, a second electron may enter the outer orbit. - При некоторых обстоятельствах второй (еще один) электрон может войти во внешнюю орбиту.

НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ УПОТРЕБЛЕНИЯ ЧИСЛИТЕЛЬНЫХ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ ПО СРАВНЕНИЮ С РУССКИМ ЯЗЫКОМ
В английском языке при обозначении номера страниц, глав, частей книг, аудиторий, домов, трамваев и т.п. обычно употребляются количественные числительные. В этом случае количественное числительное следует за определяемым им существительным, причем существительное употребляется без артикля: chapter one - глава переая; part two - часть вторая; lesson three - урок третий; page fifteen - страница пятнадцатая.
Open your books at page 23 (twenty three). - Откройте книги на 23 странице (на странице 23).
Read paragraph 5 (five). - Читайте пятый параграф.
Figure 6 (six) shows an apparatus for counting the number of alpha-particles. - Шестой рисунок (рисунок 6) показывает аппарат для подсчета числа альфа-частиц.
При употреблении порядкового числительного в аналогичных случаях оно ставится перед существительными с определенным артиклем: the first chapter the second part - первая глава, вторая часть; the third lesson - третий урок.
Года обозначаются количественными числительными. При чтении обозначений года хронологическая дата делится пополам, причем каждая половина читается как отдельное число: 1917 - nineteen seventeen (букв.: девятнадцать семнадцать); 1848 - eighteen forty-eight.
A.S. Pushkin was born in 1799 (seventeen ninety-nine) and died in 1837 (eighteen thirty-seven). - А.С. Пушкин родился в 1799 году и умер в 1837 году.
Примечание. Обозначение года читается также следующим образом:
1917 - nineteen hundred and seventeen
1848 - eighteen hundred and forty-eight
Даты обозначаются порядковыми числительными:
7th November, 1917 (the seventh of November, nineteen seventeen)
November 7th, 1917 / November 7, 1917 - November the seventh, nineteen seventeen
При обозначении арифметических действий глагол, выражающий результат действия, может стоять как в единственном, так и во множественном числе;
Five and four is (are) nine.
Nine minus five is (are) four.
Three times four is (are) twelve.
Количественные числительные свыше единицы употребляются с существительными в форме множественного числа:
There are three classes of reactors: slow, intermediate and fast. - Имеются три вида реакторов: реакторы на медленных, промежуточных и быстрых нейтронах.
В английском языке двузначные и многозначные числа, оканчивающиеся на единицу, употребляются с существительными в форме множественного числа:
There are thirty-one days in January. - В январе тридцать один день.


ДРОБНЫЕ И СМЕШАННЫЕ ВЕЛИЧИНЫ
Простые дроби выражаются посредством количественных числительных в числителе и порядковых в знаменателе:
1/3 - a (one) third
1/5 - a (one) fifth
1/6 - a (one) sixth
1/100 - a (one) hundredth
Дробные величины 1/2 и 1/4 передаются особыми словами: a (one) half (1/2); a (one) quarter (1/4).
Примечание. Если имени существительному предшествует слово half, то артикль ставится непосредственно перед существительным:
half a kilometre - полкилометра
half an hour - полчаса
half the distance - половина расстояния
Но:
a kilometre and a half - полтора километра
an hour and a half - полтора часа
Если в числителе стоит число более единицы, то к слову, обозначающему знаменатель, прибавляется окончание -s:
2/3 - two thirds
4/9 - four ninths
3/5 - three fifths
9/10 - nine tenths
Существительное, которое следует за дробным числительным, стоит в единственном числе:
5/8 inch - 5/8 дюйма (читается: five eighths of an inch)
3/5 foot - 3/5 фута (читается: three fifths of a foot)
Существительное, которое следует за смешанным числом, стоит во множественном числе:
2 1/4 metres - 2 1/4 метра (читается: two and a quarter metres или two metres and a quarter).
Десятичные дроби отделяются от целого числа точкой, а не запятой, как в русском языке: 1.34; 0.8 (или .8).
Десятичные дроби читаются следующим образом:

0.8 или .8 - point eight (точка восемь) или nought point eight (ноль точка восемь) или о [ou] point eight (ноль точка восемь)
0.006 - point nought nought six или nought point two oes [ouz] six или о [ou] point two oes six
1.02 - one point nought two или one point о [ou] two
4.25 - four point twenty-five или four point two five
Существительное, которое следует за десятичной дробью, стоит в единственном числе, если в дробном количестве нет целых единиц, и во множественном числе, если в дробном количестве есть целые единицы:
0.5 centimetre - читается: nought point five of a centimetre
5.2 centimetres - читается: five point two centimetres
Примечание. При чтении десятичных дробей между числительным, обозначающим целое число, и словом point делается короткая пауза.


ФУНКЦИИ ЧИСЛИТЕЛЬНЫХ В ПРЕДЛОЖЕНИИ
Числительные могут выполнять в предложении следующие функции:
1) Подлежащего:
238 is the total number of protons and neutrons in uranium-238. - 238 - общее число протонов и нейтронов в уране-238.
2) Дополнения:
Subtract 92 from 238 and the remainder is the number of neutrons in uranium-238. - Вычтите 92 из 238, и остаток будет число нейтронов в уране-238.
3) Определения:
There are three classes of reactors. - Имеются три типа реакторов.
The first class is the slow fission reactor. - Первый тип - это реактор на медленных нейтронах.
4) Именной части составного сказуемого:
Five times five is (или makes) twenty-five. - Пять умноженное на пять равняется двадцати пяти.
An "oxygen unit" is 1/16 of the weight of an atom of oxygen. - "Кислородная единица" равна 1/16 веса атома кислорода.

Субстантивация числительных в английском языке

Английские числительные могут быть субстантивированы, то есть они могут перейти в класс существительных. В таком случае они могут использоваться во множественном числе, комбинироваться с артиклем и прилагательными.

О субстантивации можно говорить, когда:

Значение слов hundred, thousand, million меняется на «очень много»:

Hundreds of visitors, thousands of children, millions of immigrants
Сотни посетителей, тысячи детей, миллионы иммигрантов

Речь идет о школьных оценках:

I got a three in Geography.
Я получил тройку по географии.

Группах лиц или предметов:

It’s a dangerous area, you should go only in twos.
Это опасный район, ходите только по двое
Arrange the chairs in threes please.
Расставь стулья по три, пожалуйста.

О картах:

the five of hearts, the nine of diamonds
пятерка червей, девятка бубен

Или десятилетиях:

the late eighties
поздние восьмидесятые

Упражнения к теме «Время»

TIME

This is a clock.

It has a face and three hands.

The face is square.

The big hand points to the minutes.

The little hand points to the hours.

The very little hand points to the seconds.

This is a watch. Its face is round.

It has two hands.

The big hand shows the minutes.

The little hand shows the hours.

The clock and the watch tell us the time.

What is the time? It is two o’clock (by my watch).

It’s half past ten.

It is a quarter past ten.

It is twenty minutes past ten.

It is twenty minutes to ten.

It is five minutes to ten.

There is an electric clock in our school.

This is the right time.

This clock is five minutes fast.

This clock is five minutes slow.

I start work at nine o’clock.

I finish work at ten o’clock.

Notes

a clock–стенные часы, настольные; a watch – наручные часы. В английском языке эти слова употребляются в единственном и множественном числе: a watch – watches, a clock–clocks.

an hour–час (обозначает отрезок времени). Сравните далее at nine o’clock–в девять часов.

right time–точное (правильное) время

the clock is five minutes fast (slow)–часы на пять минут спешат (отстают).

Упражнения

1. Напишите словами и прочтите следующие числительные и даты.

14, 20, 25, 3, 1, 11, 13, 12, 100, 145, 378, 803, 1450, 2000, 2-й, 21-й, в 1946, в 1981, в 1995, в 2008.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Прочтите по-английски.
9, 9.15, 9.30, 9.45, 12.20, 12.45, 6.05, 6.55 в 9.15, в 9.30, в 9.45, в 12.20, в 12.45, в 6.05, в 6.55.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Напишите буквами и прочтите следующие даты. Добавьте к ним 3 даты, имеющие особое значение для вас и прочитайте партнеру.

12/10/1987, 17/02/2005, 11/01/2009, 10/07/1995, 31/12/2011.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Переведите на английский язык.

Простите, который час? – Без четверти 9.–Спасибо. Ваши часы точно идут? – Мои часы спешат на 2 минуты. Когда ты обычно начинаешь работать? — В 10 утра. Когда у тебя день рождения? — 21 декабря.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

Местоимения

Тип

Описание

Примеры

Личные местоимения (Personal Pronouns)

Заменяют существительные, когда из контекста или ситуации уже понятно, о ком или чем идет речь.

I, you, he ,she, it, we, you, they

Притяжательные местоимения (Possessive Pronouns)

Выражают принадлежность.

Mine, yours, his, hers, its, ours, yours, theirs

Возвратные местоимения (Reflexive Pronouns)

Показывают, что действие возвращается на того, кто это действие совершает.

Myself, yourself, himself, herself, itself, ourselves, yourselves, themselves

Вопросительные местоимения (Interrogative Pronouns)

Используются в вопросах.

Who, what, which и др.

Указательные местоимения (Demonstrative Pronouns)

Указывают на какой-то конкретный предмет, место, и т.п.

This, that, these, those

Относительные местоимения (Relative Pronouns)

Используются для связи главного и придаточного предложений.

Who, whose, which, that и др.

Неопределенные местоимения (Indefinite Pronouns)

Указывают на неизвестные, неопределенные предметы, признаки количества.

Some, any, something, nothing, nobody, и др.

Взаимные местоимения (Reciprocal Pronouns)

Обозначают, что какое-то действие совершается совместно, либо какие-то лица или предметы сравниваются друг с другом.

Each other, one another

1. Вставьте местоимения по смыслу.

1. Once upon a time (однажды) there was a girl called Little Red Riding Hood. Together with _______ mum, __________lived in a big forest (лес).

2. One fine day, Little Red Riding Hood's mother said,

3. " ________- grandma is ill. Please go and take this cake and a bottle of wine to __________. 4. Grandma's house is not too far from ____________ house, but always go straight (прямо) and don't stop!"

5. So, Little Red Riding Hood took basket (корзина) and went to Grandma's house.

6. In the forest ____________ met the big bad wolf.

7. Little Red Riding Hood greeted (приветствовать) _________ and the wolf asked ___________.

8. "Where are _________ going, Little Red Riding Hood?"

9. "To _________ grandma's house." answered Little Red Riding Hood.

10. "Can you tell _________ where  ____________ grandma lives?"

11. " ___________lives in a little cottage at the edge (край) of the forest."

12. "Why don't _________  pick (собирать) some nice flowers for __________?" asked the wolf.

13. "That's a good idea." said Little Red Riding Hood and began looking for (искать) flowers. Meanwhile (тем временем), the wolf was going to grandma's house.

14. The house was quite (совсем) small but nice and ________ roof (крыша) was made out of straw (солома).

15. The wolf went inside (вовнутрь) and swallowed (проглотить) poor old Grandma. After that ___________ put Grandma's clothes on (put on - надевать) and lay (lie - lay - ложиться, лежать) down in _________ bed.


2. Переведите на английский язык.

1. Этот текст трудный.

2. Эти письма короткие.

3. Те комнаты хорошие.

4. Принесите эти документы.

5. Тот человек - мой учитель.

6. Эти карандаши короткие.

7. Та песня была популярной в прошлом году.

8. Посмотрите на это примечание.

9. Этот фильм был неинтересный.

10. Те студенты изучают французский язык.

3. Выберите правильное местоимение

1.    Give me/my that book, please.

2.    Help their/them, please!

3.     Can you tell her/she his/him telephone number?

4.     Look at their/them!

5.     Why are you asking my/me about its/it?

6.     Us/we have a cat.

7.     Them/their son is seven.

8.     Its/it is a good film.

9.     They are meeting their/them friends at 4.

10.   Our/us cat’s name is Molly.

11.   Take your/you umbrella today.

12.   Them/they have got a house in the country.

13.   My/me father drives his/him car very carefully.

14.   This is not mine/my, this is her/hers.

15.   Where is your/you sister?

16.   She loves his/him stories very much.

17.   She loves his/him very much.

4. Вставьте нужное местоимение.

a)    Could you tell __________ the way to the station, please?

b)   I can see Ann. Look at _________! – Where is ________?

c)    __________ car is old. We bought __________ in 1976.

d)   We will wait for __________ call. Call __________ tonight.

e)    __________ name is Luke. What is __________ name? - Jane.

f)     Andrew never does __________ homework.

g)    Helen drives ____________ children home after school.

h)   _________ sister and I live with __________ parents.

i)     Liz, where is _________ book?  - ________ am sorry, I left ________ at home.

j)     Will you come to _________ on Saturday? We will be happy to see __________ at ____________ party.

k)   Everybody likes _________ home.

l)     Do you know this man? – Yes, _________ is our colleague.

m)  We don’t know what to do at ___________ place this weekend.

n)   Valery and John are playing with ____________ dog.

Предлоги

Предлог

Значение

Примеры

at

1.   Местоположение (на, при, у, в определенной точке)
2.   Время (в часах)

She is at school. She is sitting at my table.
Let us meet at 5 p.m.!

in

1.    Местоположение (в отдельномпространстве)
2.   Время (в месяцах, годах)
3.   Работа написанная на каком-то языке

He is in the study. The book is in my table. Summer begins in June. It took place in 2002.
This article is written in English.

on

1.   Местоположение (на горизонтальнойи по вертикальной поверхности)
2.   Посвященный чему-либо, на тему (о, об)
3.   Время (в днях)

The book is on my table. The picture is on the wall.This is an article on history.
I was born on the 5th of November,

from

1.   Направление (от, из)
2.   Время (с, от)

The train is coming from Moscow. Take the pencil from the table.I’ll be busy from 10 a.m.

to

1.   Направление (в, на)
2.   Время (до какого-то момента)
3.   Соответствует дательному падежу


Give this book to me.We came to Moscow. They went to the theatre.I’ll be busy from 10 p.m. to 3 p.m .

since

Время (от, с какого-то момента)

I’ll have a rest since July till August.

till

Время (до, до какого-то момента)

Till Friday I’ll be very busy.

into

Направление (внутрь)

Put the book into the bag.

onto

Направление (на, на поверхность чего-либо)

Put the pen from the drawer onto the table.

before

Время (перед, до)

The accident took place before our era.

after

Время (после)

I went there after the stopped.

about

1. О (относительно)
2. Место (около, вокруг, приблизительно)
3. Время (около, приблизительно)

Please, tell me about him.
Come about 2 p.m.It was about noon , when she came home.

for

1. Время (в течение конкретно указанного (в днях, годах) периода времени)
2. Цель (на)
З.Для
4. Направление (в) с глаголом to leave

I have lived there for 2 years.
I went for a walk.
That is a present for you.
We left for St. Petersburg at 10 p.m.

during

Время (в течение периода времени, выраженного существительным)

I was in the countryside during my weekend.

of

1. Соответствует родительному падежу (чего?, кого?)
2. О (относительно)

All the students of this group passed the exams perfectly. You must never think of him badly.

with

1. Соответствует творительному падежу (чем?)
2. С, вместе
3. От (удивления, страха)

We write with pens.
He went to the station with her.
His face was pale with fear.

by

1. Соответствует творительному падежу (кем?)
2. Место (возле, рядом)
3. Время (к какому-то моменту)

This poem was written by Pushkin.
He was standing by the window.
He had already come by 3 p.m.

between

Местоположение (между 2-мя объектами)

The father divided the apples between his 2 sons.

among

Местоположение (между несколькими предметами или объектами)

The farther divided the apples among all his children.

except (for)

Кроме (за исключением тех, кто присутствует)

Everybody likes it except me.

besides

Кроме (помимо, по количеству больше присутствующих)

There were 5 boys in the room besides me.

over

1. Над, выше
2. Через
3. За, в, в течение (период времени)

A flight over the lake — полёт над озером.
Over the last five years — за последние пять лет.

below

Ниже, под

Below zero — ниже ноля.

out

Снаружи, вне, за пределами

My crossbow is already out. — Я уже вытащил свой арбалет.

behind

За, сзади, позади

The sun is behind a cloud. — Солнце скрылось за тучей.

1. Вставить предлоги in, on or at.

Do you sometimes watch TV ____ the mornings?

Are you usually at home ____ 7 o'clock ____ the evenings?

Do you sometimes work ___night?

What do you usually do ____ weekends?

Do you usually go shopping ____ Saturdays?

Do you go skiing ____ the winter?

Do you have a holiday ____ December?

Is there a holiday in your country ____ 6 , January?

2. Переведите на английский

на семь недель, за неделю, через час, за последние три месяца, во время войны, в ходе работы, до работы, после работы, с двух часов, до четырех часов, к трем часам, с 1980-го года, в 1945 году, в августе, в четыре часа, в понедельник, первого мая, утром, в полдень, ночью, в десять минут восьмого, в без десяти семь

3. Вставьте английские предлоги времени перед праздниками.

Does Molly paint eggs ___ Easter?

Did your girlfriend play any jokes _____ April 1st?

Do Molly and sally wear funny costumes____ Halloween?

Does Greg send cards____ Valentine's Day

Fred got a lot of funny presents____ Christmas.

School begins ____ September 1st.

Do you play jokes ___ April Fool's Day?

4. Вставить предлоги времени.

1. Was Easter ____ May last year?

2. Is your birthday____ summer?

3. I'm going to have a party ____ the weekend.

4. I usually come home ___ three o’clock.

5. I usually take a shower ____ the evening.

6. I usually tidy my room ___ Sunday.

7. I usually wash the dishes ____ the afternoon.

8. I usually go to bed____10.30.

9. I play basketball ___Tuesday and ___Friday.

10. Who was born ____ March?

11. My friend was born ____October.

12. My school starts____8.00.

13. He was born ___ the fifth of June.

14. We have Art ____Monday and ___ Friday.

15. The first lesson ___Wednesday is Music.

16. I get up ____ 7 o’clock.

17. We have New Year____the first of January.

18. ____ end of the year we’ll have no exams.

19. I have studied English ___ four years.

20. We are going to meet ___ half past three.

21. The telephone rang ___ midnight.

About my Family

1. Read. Translate. Learn them. *

family - ……………………………………………………………………………...

grandparents - ………………………………………………………………………..

a grand father - ………………………………………………………………………

a grandmother - ……….……………………………………………………………..

a father - ……………………………………………………………………………..

a mother - ……………………………………………………………………………

a wife - ………………………………………………………………………………

a husband - …………………………………………………………………………..

a son - ……………………………………………………………………………….

a daughter - …………………..………………..…………………………………….

a sister - ……………………………………………………………………………...

a brother - …………………………………………………………………………...

a nephew - …………………………………………………………………………...

a niece - ……………………………………………………………………………...

relative(s) - …………………………………………………………………………..

a grandson - …………………………………………………………………………

a granddaughter -…………………………………………………………………….

a step-mother - ………………………………………………………………………

a step – father - ……………………………………………………………………...

a father - in – law -……………………………………………………………………

a mother – in – law - ………………………………………………………………...

a daughter – in – law - ………………………………………………………………

a brother – in – law - ………………………………………………………………..

a son – in – law - …………………………………………………………………….

a distant relative - …………………………………………………………………...

children - …………………………………………………………………………….

a name - ……………………………………………………………………………….

an aunt - ……………………………………………………………………………..

surname, last name - ………………………………………………………………...

an uncle - ……………………………………………………………………………

to be married to - ……………………………………………………………………

to be a pensioner - …………………………………………………………………..

to be born in - ……………………………………………………………………….

to introduce oneself - ……………………………………………………………….

to introduced smb. to smb -………………………………………………………….

to be engaged -……………………………………………………………………….

to like smb. / smth. - ………………………………………………………………...

to love smb. / smth. - ………………………………………………………………..

to be good at - ……………………………………………………………………….

2. What is the English for… Give the plural form.

hair - ………………………………………………………………………………..

head - ……………………………………………………………………………….

ear - ………………………………………………………………………………..

eye - …………………………………………………………………………….

face- ………………………………………………………………………………..

hand- ……………………………………………………………………………

lip-……………………………………………………………………………….

eyelash - …………………………………………………………………………..

mouth-………………………………………………………………………………..

arm-…………………………………………………………………………………..

nail-………………………………………………………………………………

finger-…………………………………………………………………………….

leg-…………………………………………………………………………………...

nose-…………………………………………………………………………………

foot-…………………………………………………………………………….

tooth-……….…………………………………………………………………

figure-………………………………………………………………………………..

body-…………………………………………………………………………………

cheek-…………………………………………………………………………….

forehead- …………………………………………………………………………….

height- ……………………………………………………………………………….

appearance - …………………………………………………………………………

3. Complete the following sentences.

1. My sister’s son is my-…………...…………………………………………………

2. Your uncle’s daughter is your - …………………………………………………..

3. Your sister’s daughter is your - …………………………………………………..

4. Your mother’s sister is your - …………………………………………………….

5. Your brother’s wife is your - …………………………………………………….

6. Your mother’s husband is your - …………………………………………………

7. Your mother’s brother is your (our) - …………………………………………….

8. My father’s sister is my mother’s -………………………………………………..

9. My father’s parents are my - …………………………………………………..…

10. Me grandparents are my mother’s and father’s - ……………………………….

11. My mother’s second husband is my - …………………………………………..

12. My brother’s daughter is my - ………………………………………………….

4. Answer the following questions. *

1. What is your name?-………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………….

2. What is your surname?-…………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………….

3. Do you have a family?-…………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………….

4. How many are you in the family?-………………………………………………..

………………………………………………………………………………….........

5. How old are you?-………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………….

6. What do you do?-…………………………………………………………...…….

……………………………………………………………………………………….

7. Where do you live?-………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………….

8. Where do you study?-………………………………………………………….......

…………………………………………………………………………………….....

9. What subject (-s) do you like?-……………………………………………

……………………………………………………………………………………….

10. Do you have friends?-…………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………….

11. How do you spend your spare time?-……………………………………………

……………………………………………………………………………………….

12. What language (-s) do you study?-………………………………………………

……………………………………………………………………………………….

13. What do you like to do in future?

……………………………………………………………………………………….

14. How do you imagine your future? -……………………………………………....

……………………………………………………………………………………….

15. What is your dream?-………………………………………………....................

……………………………………………………………………………………….

5. Complete the dialogue.

About my Family.

-How large is your family?-…………………………………………………………

……………………………………………………………………………………….

-Have you got a lot of relatives?-……………………………………………………

……………………………………………………………………………………….

-What are your parents?-…………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………….

-What kind of person are you?-……………………………………………………...

………………………………………………………………………………………

-Have you any brothers or sisters?-…………………………………………….......

…………………………………………………………………………………….....

-Have you any cousins, nephews, nieces?-………………………………………….

……………………………………………………………………………………….

-Do you have friends?……………………………………………………………….

6. Read and translate the text.

About myself

My name is Helen. My surname is Pavlova. I’m 16. I go to college. I live with my family: my father, my mother and my eleven-year-old sister, Masha.

My father is a doctor and my mother is a house- wife. Mash is at school yet. We have got a dog and a cat. I like all kinds of sports. My favorite hobby is swimming pool. Three times a week I go there. I collect stamps and I also enjoy watching TV, riding a bike. I like listening to classical music. I can play the piano. My favorite lessons are Maths and Physics. I learn both French and English. I like French but I’m better at English.

7. Make up a story about you and your family. *

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Grammar Exercises*

1. Fill in word in brackets.

1. Sam ………………………..…….. in London. (live)

2. He ………………….in a second school. (work)

3. She ………………….. two small children. (have)

4. Jane …………..not………….in Britain. (live)

5. She ……………..in Italia. (live)

6. He ………………………….his work al 10 o’clock. (start)

7. He ………………not………..up early. (get)

8. He ………………not………..Lunch. (have)

9. Eric canton…………………..for Manchester United. (play)

10. He……………..not…………….English well. (speak)

2. Find out and correct mistakes.

1. He live in Oxford-……………………………………………………………

2. She sometimes eat in a restaurant.-…………………………………………...

3. Michael is married not.-………………………………………………………

4. On Friday I to the cinema go-………………………………………………...

5. Rita have a new car.-…………………………………………………………

6. She not like cooking very much.-…………………………………………….

7. What you have for breakfast?-……………………………………………….

8. Does she gets up early?-………………………………………………………

9. Why do the baby crying?-…………………………………………….………

3. Translate into English.

1. Когда встаёт твой брат? - Он встаёт в 7 часов утра.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2. Она говорит довольно быстро(rather fluently). Я не могу её понять. - Я не понимаю её.

…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………..

3.Что ты читаешь? – Я читаю приключенческую (adventure) книгу. Я люблю читать.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Где Том? - Он играет в футбол. Он всегда играет в футбол по воскресеньям.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

5. Когда Мэри делает уроки?- Она не делает уроки. Она очень ленивая. (lazy).

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4. Fill in the verbs: does, has or is.

1. My sister ……………….very cleaver.

2. What ……………………She do in the evening.

3. She ……………………..a teacher in a primary school.

4. Where…………………..he live?

5. Tom …………………a lovely house in the country.

6. …………………she married?

7. Mary…………….two children.

8. My friend …………….ten years old.

9. David ………………a lot of friends.

10. Sally…………….not like cooking.

5. Make up a sentence from the given words.

1. Do, breakfast, does, what, she, before.

……………………………………………………………………………………

2. For, does, have, breakfast, she, what.

……………………………………………………………………………………

3. To, how, she go, does, work.

……………………………………………………………………………………

4. She, does, what, evening, do, the, in.

……………………………………………………………………………………

5. Does, what, up, get, she, time.

……………………………………………………………………………………

6. Put the verbs in brackets in the necessary form.

1. There (to be) money in my pocket.

……………………………………………………………………………………

2. I know my hair (to be) beautiful.

……………………………………………………………………………………

3. These write sheep (do/does) not live on the farm.

……………………………………………………………………………………

4. Scissors (to be) very sharp.

……………………………………………………………………………………

5. No news (to be) good news.

…………………………………………………………………………………....

6. These trousers (to be) too big for me.

……………………………………………………………………………………

7. Make up 4 questions to each of the sentence.

1. She has got a wonderful child.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

2. He is waiting for us down stairs.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

3. Miss Smith sent a letter to her niece last Monday.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

8. Choose the necessary proposition.

1. There is a nice lamp ........... the table.

a) between b) over c) into

2. I have found your ball, Jack. It is ………the sofa.

a) between b) over c) under

3. Ted is standing ........... the bus-stop.

a) on b) at c) in

Опубликовано


Комментарии (0)

Чтобы написать комментарий необходимо авторизоваться.