Методическая разработка по английскому языку «Mystery of the Solovetsky Islands (Тайна Соловецких островов)»
Пояснительная записка к презентации
Цели: 1) практическая: формирование навыков монологического высказывания по теме “ Mystery of the Solovetsky Islands”
2) воспитательная: создание условий для формирования положительного отношения к природе и культуре родного региона;
3) развивающая: развитие языковых способностей к адекватному сочетанию лексических и грамматических явлений в речи; выявлению главного из текста, логическому изложению;
4) образовательная: расширение кругозора учащихся о природе, истории и культуре Соловецких островов.
Задачи: 1) отработка фонетических навыков;
2) тренировка навыков устной речи;
3) отработка умений работать в группе;
4) текущий контроль понимания содержания текста.
Оборудование: мультимедийная презентация, текст “Mystery of the Solovetsky Islands”, тестовые задания.
Здесь будет файл: /data/edu/files/x1444752333.ppt (Презентация “Mystery of the Solovetsky Islands”)
Здесь будет файл: /data/edu/files/o1444752411.doc (Текст “Mystery of the Solovetsky Islands” + тестовое задание)
Ход урока
Организационный этап
Good afternoon, boys and girls! I’m glad to see you; please, sit down. Last lesson we read the texts about natural sights of English-speaking countries. But today we are going to talk about our country and exactly about the north of Russia. The North of Russia is famous for not only “white nights” but also the beautiful nature and the magnificent architectural monuments. Today we are going to learn information about culture and nature of our region and namely the Solovetsky Islands. Answer my questions, please!
Речевая зарядка. Учащиеся отвечают на вопросы.
– Have you ever been to the Solovetsky Islands?
– Did you like there?
- What were you interested in most of all?
Фонетическая зарядка. Учащиеся повторяют лексику к тексту за учителем. Слайд 2.
Now we are going to work with the text about the Solovetsky Islands. First of all let’s begin our work with the reading the words and train our pronunciation. I read and you repeat after me. Not bad! I want some of you to read these words.
Well done! Thank you! Now give the English equivalents to the following phrases (Слайд 3).
Учащиеся переводят словосочетания
Основной этап. Учащиеся работают в группах с текстом о Соловецких островах и составляют сообщения на основе информации в тексте. Группы разноуровневые, задания дифференцированы.
Now we’ll work with the text “Mystery of the Solovetsky Islands” according to the plan. You are divided into four groups. Each group gets a fragment of this text and questions to it. You should read the text and using the questions prepare a small report. You have 8 minutes for this work (Слайды 4-8).
Well done! So, your time is over, let’s listen to your reports. Let’s start.
Учащиеся выступают с сообщениями.
Nice work! Let’s check up how you have memorized all information. Look at the blackboard. Read the sentences, please and say what are true or false (Слайд 9).
Учащиеся выполняют задание по тексту во фронтальном режиме.
Very good! Now the next task. Your English friend asks your advice what to see in the North. Name 5 reasons why he should visit the Solovetsky islands. Work in pairs! You have 4 minutes (Слайд 10).
Well, let’s learn what advice you’ll give your friend.
Учащиеся работают в парах.
Осуществление контроля. Выполнение теста.
Now the last task. I give you small tests, choose the right variants according to the information, given in your fragments and represented in reports.
That’s quite good! Our lesson is coming up to the end. Collect your tests.
Заключительный этап. Учащиеся отвечают на вопросы учителя, записывают домашнее задание.
Let,s sum up!
Would you like to visit the Solovetsky Islands? Why or why not? What else would you like to learn about the Solovetsky Islands?
Write down your homework. You should write a short story about the Solovki. You’ve worked hard today, that’s why your marks for the lesson are ... .
The lesson is over! Good bye!