Комплект контрольно-оценочных средств по дисциплине ОУД.03 «Английский язык»
ДЕПАРТАМЕНТ ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ ГОРОДА МОСКВЫ
ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ГОРОДА МОСКВЫ
«ПОЛИТЕХНИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ №50 ИМЕНИ ДВАЖДЫ ГЕРОЯ СОЦИАЛИСТИЧЕСКОГО ТРУДА Н.А.ЗЛОБИНА»
(ГБПОУ ПК №50 ИМЕНИ ДВАЖДЫ ГЕРОЯ СОЦИАЛИСТИЧЕСКОГО ТРУДА Н.А.ЗЛОБИНА)
_________________________________________________________________________________________
контрольно-оценочных средств
общеобразовательной учебной дисциплины ОУД.03 Иностранный (Английский) язык
по профессии
23.01.03 Автомеханик
(на базе основного общего образования)
Москва
2021 г.
Одобрен предметной (цикловой) комиссией преподавателей общеобразовательных, гуманитарных, естественнонаучных учебных дисциплин, физического воспитания и обеспечения безопасности жизнедеятельности Протокол № 1 от « 27 » августа 202 г Председатель ___________/ / Протокол № _________ от «____» __________202 г Председатель ___________/ / | Разработан на основе рабочей программы общеобразовательной учебной дисциплины ОУД.03 Иностранный (Английский) язык по профессии 23.01.03 Автомеханик
Заместитель директора по ККО __________ / / Заместитель директора по ККО __________ / / |
Разработчик:
Н.М.Материнко , преподаватель высшей квалификационной категории, ГБПОУ ПК № 50 имени дважды Героя Социалистического Труда Н.А.Злобина.
1. Общие положения
Контрольно-оценочные средства (КОС) являются составной частью основной профессиональной образовательной программы среднего профессионального образования по подготовке специалистов среднего звена 23.01.03 Автомеханик и предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу общеобразовательной учебной дисциплины ОУД.03Иностранный (Английский) язык.
КОС включают контрольные материалы для проведения промежуточной аттестации в форме зачета (2,4 семестр).
КОС разработаны на основании:
Положения о Фонде оценочных средств (ФОС);
Рекомендаций по разработке контрольно-оценочных средств (КОС);
Рабочей программы учебной дисциплины.
Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке
КОС для промежуточной аттестации направлены на проверку и оценивание результатов обучения, знаний и умений:
Результаты обучения (освоенные умения, усвоенные знания) | Коды формируемых общих компетенций | Основные показатели оценки | № заданий, включенных в КОС | |
Зачет 2 семестр | Зачет 4 семестр | |||
Умение общаться (устно и письменно) на иностранном языке на повседневные темы; | ОК 1-6 | Умеет устно и письменно общаться на иностранном языке на повседневные темы | 1-30 №№ 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | Задания № 1-3 в форме практических заданий с профессионально направленными текстами |
Умение самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь. | ОК 1, 2, 4, 5, 6 | Умеет самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь. | №№ 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | Задания № 1-3 в форме практических заданий с профессионально направленными текстами |
Умение пополнять словарный запас. | ОК 4-6 | Умеет пополнять словарный запас. | №№ 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | Задания № 1-3 в форме практических заданий с профессионально направленными текстами |
Умение переводить (со словарём) иностранные тексты профессиональной направленности. | ОК 1- 6 | Умеет переводить (со словарём) иностранные тексты профессиональной направленности. | №№ 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | Задания № 1-3 в форме практических заданий с профессионально направленными текстами |
Умение общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные темы. | ОК 2, 3, 4, 6 | Умеет общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные темы. | №№ 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | Задания № 1-3 в форме практических заданий с профессионально направленными текстами |
Знание лексического (1200 -1400 лексических единиц) минимума, необходимого для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности. | ОК 1-6 | Знает лексический (1200 -1400 лексических единиц) минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности. | 1-30 №№ 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | Задания № 1-3 в форме практических заданий с профессионально направленными текстами |
Знание грамматического минимума, необходимого для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности. | ОК 3, 4, 5, 6 | Знает грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности. | 1-30 №№ 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | Задания № 1-3 в форме практических заданий с профессионально направленными текстами |
| | | | |
3. Распределение КОС по темам учебной дисциплины ( 2 семестр)
Контрольно-оценочные средства представляют собой зачетные задания в форме тестирования и письменных переводов профессионально направленных текстов.
Практические задания охватывают все разделы, темы учебной дисциплины:
Содержание учебного материала по программе | Номер заданий из перечня | ||
Теоретические | Практические | ||
Введение. Фонетика английского языка | | 20 | |
Тема 1. «Приветствие. Прощание» Грамматика: Простое предложение Члены предложения Типы предложений Порядок слов в английском предложении | - | 16 17 | |
Тема 2. «Описание человека» Грамматика: Имя существительное Множественное число существительных Образование множественного числа существительных не по общим правилам Притяжательный падеж. | - | 2 12 20 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | |
Тема 3. «Семья и семейные отношения» Грамматика: Артикли. Употребление существительных без артикля. Местоимения и их разряды. | - | 1 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | |
Тема 4. «Описание жилища и учебного заведения» Грамматика: Неопределенные местоимения. Производные от some, any, no | - | 4 | |
Тема 5. «Хобби и досуг» Грамматика: Прилагательные. Степени сравнения прилагательных. Наречия. Степени сравнения наречий. Тема 6. «Распорядок дня студента» Грамматика: Глагол-связка . Конструкция have got.Конструкция there is/ there are | - - | 4 5 2- 3 практические задания в виде переводов текстов 9 16 | |
Тема 7. «Описание местоположения объекта» Грамматика: Модальные глаголы в настоящем , прошедшем и будущем времени. | - | 11 21 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | |
Тема 8. «Магазины. Товары» Грамматика. Образование и употребление глаголов в настоящем простом времени | - | 2- 3 практические задания в виде переводов текстов 6 8 | |
Тема 9. «Физкультура и спорт» Грамматика: Образование и употребление простого прошедшего времени. Правильные и неправильные глаголы | - | 13 14 15 | |
Тема 10 «Экскурсии и путешествия» Грамматика: употребление модальных глаголов в настоящем, прошедшем и будущем времени. Тема 11 «Россия» Грамматика: Образование и употребление глаголов группы Indefinite. | - - | 9 10 17 2- 3 практические задания в виде переводов текстов 18 | |
Тема 12. « Англоговорящие страны» Грамматика: конструкция be going to, глаголы в Present Continuous , Future Simple | - | 7 8 2- 3 практические задания в виде переводов текстов | |
Тема 13: «Культурные и национальные традиции и праздники» Грамматика: Числительные. Дроби. Математические действия Тема 14: Образование в России и за рубежом» Грамматика: Предлоги места и направления. | - - | 8 ( 2 и 3 практические задания ) 3 ( 2 и 3 практические задания) | |
|
3.1. Распределение КОС по темам учебной дисциплины ( 4 семестр)
Контрольно-оценочные средства представляют собой зачетные задания в форме практической работы с профессионально направленными текстами.
Практические задания охватывают все разделы, темы учебной дисциплины:
Содержание учебного материала по программе | Номер заданий из перечня | ||
Теоретические | Практические | ||
Тема 14. « Научно- технический прогресс». Грамматика: Образование и употребление глаголов во всех временах | - | Практическое применение знаний по пройденному грамматическому материалу и усвоенной лексики по темам в заданиях №1, 2, 3 | |
Тема 15. «Достижения и инновации в области науки и техники». Грамматика : Числительные. Дроби. Математические действия. Причастия прошедшего и настоящего времени. | - | Практическое применение знаний по пройденному грамматическому материалу и усвоенной лексики по темам в заданиях №1, 2, 3 | |
Тема 16. «Промышленность. Оборудование, транспорт». Грамматика: Модальные глаголы в настоящем , прошедшем и будущем времени. | - | Практическое применение знаний по пройденному грамматическому материалу и усвоенной лексики по темам в заданиях №1, 2, 3 | |
Тема 17. «Современные компьютерные технологии». Грамматика. Герундий. Образование и употребление предложений с герундием | - | Практическое применение знаний по пройденному грамматическому материалу и усвоенной лексики по темам в заданиях №1, 2, 3 | |
Тема 18 «Отраслевые выставки». Грамматика: Повелительное наклонение. Условные предложения | - | Практическое применение знаний по пройденному грамматическому материалу и усвоенной лексики по темам в заданиях №1, 2, 3 |
Содержание контрольно-оценочного средства (2 семестр)
1 вариант
Выберите один вариант правильного ответа
1. It is washed by the waters of......... .
a) An Atlantic Ocean b) Atlantic Ocean
c) the Atlantic Ocean d) a Atlantic Ocean
2. Bright………. should start school as early as possible.
a) childrens b) children
c) chiIds d) childrens’
3. The Prime Minister arrived........the capital on Monday .
a) to; b) in;
c) at. d ) for
4. What’s the…….. news today?
a) later; b) latest;
c) last. d) laster
5. Is there.... …..work for you to do every day?
a) many; b) little;
c) few d) a few
6. Я обычно не обедаю дома.
a) I not usually have lunch at home. b) I usually have not lunch at home.
c) I doesn't usually have lunch at home. d) I don’t usually have lunch at home.
7. Что девочка сейчас делает?
a) What is the girl doing now? b) What the girl is doing now?
c) What doing the girl now? d) What does the girl doing now?
8. It’s 5 o’clock. She………… tea.
a) has; b) have;
c) is having; d) having.
9. I have....been late for school.
a) ever; b) never;
c) yet: d) as.
10. We.............commemorate great people.
а) must; b) need to;
c) may d) must to
11. …… Washington the first city in history to be built for the purpose of government?
a) was; b) did;
c) were. d) does
This is ………room.
a) Jane and Mary’s b) Jane’s and Mary’s;
c) Jane's and Mary. d) Janes and Marys
I ... ……..over the phone when they brought me the letter.
a) talked; b) had talked:
c) have been talking d) was talking
We... …….a holiday last year.
a) didn’t have; b) haven’t had:
c) hadn’t have. d) hadn’t
Our next lesson ............ on Monday .
a) Is going to be; b) will be
c) Is. d) are
Установите последовательность.
Составьте утвердительное предложение. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
16.1. 1.three 2.in this city 3.international airports 4.there are
16.2. 1.happy 2.were 3.yesterday 4. You
17. Составьте вопросительные предложения. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
17.1. 1. they 2. did 3.what 4.do?
17.2. 1.did 2.how 3. do 4.they 5. it ?
17.3. 1. to the parachute 2.what 3. happened ?
18. Составьте отрицательное предложение. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
18.1. 1.didn’t 2.Paul 3.nervous 4. feel 5. the exam 6. Before
19. Закончите предложения.
19.1. Saint Valentine’s Day is on ……… .
19.2. Moscow was founded by ……… .
19.3. The capital of Great Britain is …….. .
Установите соответствие.
20. Образуйте новые слова с помощью суффиксов и запишите их:
20.1. A) act 1) -er 2) -ist 3)-or
B) football
20.2. A) cycle 1)-or 2) -er 3) -ist
B) paint
20.3. A) play 1) –ist 2) -or 3)- er
B) art
21. Найдите значение утверждения:
21.1. A) Buy three for the price of two.
1) You can pay by credit card.
2) You can buy things cheaper.
3) You don’t have to pay for children.
21.2. A) Out of order.
1) You can’t use it now.
2) You can’t take photos.
3) You can pay by credit card
21.3. A) Adults 10 dollars.
1) You have to pay if you are over 16.
2) You can’t use it now.
3) You don’t have to pay for children.
2 вариант
Выберите один вариант правильного ответа.
1. Great Britain consists of... main parts.
a) the four; b) four;
c ) a four; d) the fourth;
2. They became successful........ .
a) Businessman; b) businessmen;
c) businessmans d ) businessmens;
3. I heard it .......... the radio.
a) In b) on
c) by d) at
4. Hotels are becoming ........... nowadays.
a) more expensive; b) the most expensive;
c) expensiver d) the most expensiver;
5.Does this car use... ……petrol?
a) Much; b) many;
c) a few d) few
6. Мой друг не ходит в кинотеатр.
a) My friend don’t goes to the cinema. b) My friend not goes to the cinema much.
c) My friend goes not to the cinema . d) My friend doesn’t go to the cinema .
7.Have you ............ forgotten a friend’s birthday?
a) ever; b) never;
c) yet; d) as.
8. My friend never ......... basketball.
a) playing; b) plays;
c) play; d) am playing.
9. Был ли Билл вчера вечером дома?
a) Did Bill at home last night? b) Did Bill was at home last night?
c) Did Bill be at home last night? d) Was Bill at home last night?
10. ... ……I speak to Jane, please?
a) could; b) shall;
c) ought to; d) shouldn’t.
11. ... …….you know where I can change my flight booking?
a) are; b) does;
c) do d) is
12.Mom .............. the flat when I came back home from school,
a) cleaned; b) is cleaning;
c) was cleaning d) cleaning;
13.What are they doing .......... the weekend?
a) at; b) in;
c) on d) of
14. Tomorrow it ........... Friday.
a) will be; b) is;
d) does d) will
15.They .............. in the room when the taxi arrived.
a) sat; b) had sat;
c) have been sitting; d) were sitting.
Установите последовательность
16.Составьте утвердительное предложение. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
16.1. 1. 300 pounds 2.he 3. for the car 4.paid
16.2. 1. test 2.your 3.difficult 4.was
17.Составьте вопросительные предложения. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
17.1. 1.were 2.born 3.where 4.you ?
17.2. 1. where 2.you 3.last summer 4.were ?
17.3. 1.they 2.did 3. what 4.do ?
18. Составьте отрицательное предложение. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
18.1. 1. I 2.go 3.to the sports club 4.didn’t 5.yesterday
19. Закончите предложения.
19.1. …… was discovered by Christopher Columbus.
19.2. Moscow was founded in …… .
19.3. The capital of the USA is ……. .
Установите соответствие.
20. Образуйте новые слова с помощью суффиксов и запишите их:
20.1. A) beauty 1)- ous 2) – ful 3)- ment
B) danger
20.2. A) develop 1) – ful 2) - ous 3) - ment
B) use
20.3. A) wonder 1)- ment 2) - ous 3) – ful
B) adventure
21. Найдите значение утверждения:
21.1. A) No smoking.
1) You can’t take photos.
2) You can’t use it now.
3) You can’t smoke here.
21.2. A) Free entrance for children.
1) You have to pay if you are over 16.
2) You don’t have to pay for your children.
3) You can pay by credit card.
21.3. A) Credits cards are welcome.
1) You can pay by credit card .
2) You have to pay if you are over 16.
3) You can’t use it now.
Вариант 3
Выберите один вариант правильного ответа
1.……is the main modern art museum in London.
Tate Gallery; b) A Tate Gallery;
c) The Tate Gallery; d) Tate the Gallery
2.Scissors .......... a small tool with two sharp blades screwed together.
a) Am; b) are;
c) is d) ----
Look ........... the blackboard and answer the questions.
a) On; b) to;
c) at d) in
The sea is .......... unknown part of our world.
a) The most large; b) the largest;
c) the most largest d) a most largest
Его отец очень быстро водит машину?
a) do his father drive a car very fast? b) is his father drive a car very fast?
c) does his father drive a car very fast? d) Does his father drives a car very fast?
Shakespeare died .......... 1616.
a) In; b) on;
c) at d) for
There are........... parties that have nice music and pretty decorations.
a) a few; b) few;
c) little d) a little
They ........... hamburgers and chips.
a) Are liking; b) likes;
c) like; d) doesn't like.
As you ……... remember, I was always interested in scientific experiments.
a) May; b) have to;
c) must; d) ought to.
Last Saturday we went fishing, but we didn’t catch many... …… .
a) Fish; b) fishs;
c) fishes d) much fishes
First I ……. the phone, and then 1 read your letter.
a) Answered; b) had answered;
c) had been answering; d) was answering.
13.This is my book and ……….. are my books, too.
a) This; b) that;
c) it d) those.
Why are you looking so unhappy? - I ............... my purse.
a) Have lost; b) had lost;
c) lost d) losted
How many apples ............ you got?
a) Do; b) does;
c) have; d) has.
15.Sorry, I can’t. I.................. lunch.
a) have; b) am having ;
c) has; d) having.
Установите последовательность.
16.Составьте утвердительное предложение. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
16.1. 1. test 2.your 3.difficult 4.was
16.2 1.three 2.in this city 3.international airports 4.there are
17. Составьте вопросительные предложения. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
17.1. 1.were 2.born 3.where 4.you ?
17.2. 1. to the parachute 2.what 3. happened ?
17.3 1. where 2.you 3.last summer 4.were ?
18. Составьте отрицательное предложение. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
18.1. 1. I 2. go 3. to the sports club 4. didn’t 5.yesterday
19. Закончите предложения.
19.1 The Queen of Great Britain is …..
19.2 The President of the USA is …….
19.3 America was discovered by ….
Установить соответствие.
20. Образуйте новые слова с помощью суффиксов и запишите их:
20.1 A) develop 1) – ful 2) - ous 3) - ment
B) use
20.2 A) invent 1) – ment 2) - ous 3) -tion
B) equip
20.3 A) bore 1)- ing 2) -or 3)- ment
B) direct
21. Найдите значение утверждения:
21.1. A) Adults 10 dollars.
1) You have to pay if you are over 16.
2) You can’t use it now.
3) You don’t have to pay for children.
21.2. A) Out of order.
1) You can’t use it now.
2) You can’t take photos.
3) You can pay by credit card
21.3 A) Free entrance for children.
1) You have to pay if you are over 16.
2) You don’t have to pay for your children.
3) You can pay by credit card.
Вариант 4
Выберите один вариант правильного ответа.
1............ drive on the left-hand side in their country.
a) The British; b) British;
c) A British d) Britishes
2. I don’t want........... or help.
a) a advices; b) an advice;
c) advise d) any advice
3. We’ll go to Rome ……….. bus.
a) by; b) on;
c) in d) at
4. Bye, see you ............ Tuesday!
a) on; b) in;
c) at d) -----
5. I met my ............. friend yesterday.
a) goodest; b) better;
c) best d) the best
6. ................ people are early risers.
a) any; b) some;
c) no d) little
7. Магазины закрываются в 8 часов вечера?
a) Do the shops close at 8 o’clock in the evening?
b) Does the shops close at 8 o’clock in the evening?
c) Do the shops closes at 8 o’clock in the evening?
d) Are the shops close at 8 o’clock in the evening?
8. Man ... live by bread alone.
a) do not; b) does not;
c) is not d) are not
9. There is somebody at the door. - I ....... ……. open.
a) will; b) am going to;
c) would d) be going to
10. She bought... yesterday.
a) the rabbits’s cage; b) the rabbits’ cage;
c) the cage of a rabbits d) the cage’s of rabbits
11. This is his car and ... are his friends' cars.
a) this; b) that;
c) these; d) those.
12. Dinosaurs ... millions of years ago.
a) died out; b) had died out;
c) were died out d) die out
13... you mind passing me the salt?
a) will; b) should;
c) could; d) would.
14. Have you had a holiday ... ?
a) just; b) this year
c) ever; d) for a long time.
15. Sorry, I can’t. I..... lunch.
a) have; b) am having ;
c) has; d) having.
Установите последовательность
16. Составьте утвердительное предложение. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
16.1. 1. 300 pounds 2.he 3. for the car 4.paid
16.2 1.happy 2.were 3.yesterday 4. you
17.Составьте вопросительные предложения. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
17.1. 1. where 2.you 3.last summer 4.were ?
17.2 1.were 2.born 3.where 4. you ?
17.3 1.did 2.how 3. do 4.they 5. it ?
18. Составьте отрицательное предложения. Ответ запишите в виде последовательности цифр.
18.1. 1.didn’t 2.Paul 3.nervous 4. feel 5. the exam 6. before
19. Закончите предложения.
19.1 The Speaker Corner is in …….
19.2 There are ……stars on the American flag.
19.3 The capital of the USA is ……
Установить соответствие.
20. Образуйте новые слова с помощью суффиксов и запишите их:
20.1 A) favour 1) –ing 2) - ite 3) –er
B) build
20.2 A) teach 1) –er 2)- ous 3)-ion
B) translate
20.3 A) create 1)- ion 2)- or 3)-ment
B) treat
21. Найдите значение утверждения:
21.1. A) Credits cards are welcome.
1) You can pay by credit card .
2) You have to pay if you are over 16.
3) You can’t use it now.
21.2. A) No using cameras.
1) You can’t take photos.
2) You can’t use it now.
3) You can’t smoke here.
21.3. A) Buy three for the price of two.
1) You can pay by credit card.
2) You can buy things cheaper.
3) You don’t have to pay for children.
Переведите текст на русский язык.
Most schools in Russia are comprehensive, which take pupils of all abilities without entrance exams. As a rule, pstudents go to school 5 days a week. But there are also specialized schools, lyceums and gymnasiums, which give profound knowledge in various academic subjects. In lyceums and gymnasiums students study 6 days a week.
After finishing the 9th form students must take 4 examinations. Then young people can choose to stay at school, enter a college or a technical school. But to enter a university they have to study for two more years (either at school or at college).
There are many colleges and universities in our country, but it is not easy to enter a university or college as the competition is rather fierce. Most of the colleges and universities are public and students do not have to pay for their education.
After 4 years of study students can pass examinations and get a bachelor’s degree, after 5 years a specialist’s degree and after 6 years a master’s degree.
3.Переведите текст на английский язык.
Каждому народу присущи свои культурные особенности, но англичане сильно выделяются среди других наций благодаря богатой истории и важной роли в развитии мировой цивилизации. Когда речь заходит о жителях Великобритании, в первую очередь вспоминают их чопорность, сдержанность и хладнокровие. Между тем они весьма дружелюбны, отзывчивы и не мыслят свою жизнь без спорта. При изучении языка важно знать основные английские традиции и обычаи, чтобы лучше понимать реалии жизни и мироощущение этого народа.
Содержание контрольно-оценочного средства (4 семестр)
Задание 1. Переведите текст на русский язык.
Principle of Operation of the Four-Stroke Petrol Engine
The internal combustion engine is called so because fuel is burned directly inside the engine itself. Most automobile engines work on a 4-stroke cycle. A cycle is one complete sequence of 4 strokes of the piston in the cylinder. The operating cycle of the four-stroke petrol engine includes: inlet stroke (intake valve opens), compression stroke (both valves closed), power stroke (both valves closed), exhaust stroke (exhaust valve is opened).
To describe the complete cycle, let's assume that the piston is at the top of the stroke (top dead center) and the inlet and the exhaust valves are closed. When the piston moves down the inlet valve opens to intake a charge of fuel into the cylinder. This is called the inlet (intake) stroke. On reaching the lowest position (bottom dead center) the piston begins to move upward into the closed upper part on the cylinder, (he inlet valve is closed and the mixture is compressed by the rising piston. This is called the compression stroke. As the piston again reaches the top dead center the spark plugs ignite the mixture, both valves being closed during its combustion. As a result of burning mixtures the both valves being closed during its combustion. As a result of burning mixtures the gases expand and great pressure makes the piston move back down the cylinder. This stroke is called the power stroke. When the piston reaches the bottom of its stroke, the exhaust valve is opened, pressure is released, and the piston again rises. It lets the burnt gas flow through the exhaust valve into the atmosphere. This is called the exhaust stroke which completes the cycle. So the piston moves in the cylinder down (intake stroke), up (compression stroke), down (power stroke), up (exhaust stroke).
The heat released by the fuel is transformed into work so that the reciprocating movement of the pistons is converted into rotary movement of a crankshaft by means of connecting rods.
Задание 2. Выберите правильные по смыслу ответы на вопросы.
1. Why is the engine called the internal combustion engine?
2. What stroke is called the inlet one?
3. What is a compression stroke?
4. What takes place in the cylinder on power stroke?
5. What takes place on the exhaust stroke?
6. By means of what is the reciprocating movement of the pistons converted into rotary movement of a crankshaft?
1
4. Содержание контрольно-оценочного средства (2 семестр) 8
1. Выберите правильный ответ. 8
4.1 Содержание контрольно-оценочного средства (4 семестр) 16
5. Описание процедуры проведения промежуточной аттестации 18
5. Время на выполнение тестового задания и переводов профессионально направленных текстов 2 часа. 19
b)the exhaust valve is opened and the residual gas flows through the exhaust valve into the atmosphere.
5.On the exhaust stroke
a)the spark plugs ignite the mixture, both valves are closed during its combustion;
b)the exhaust valve is opened and the residual gas flows through the exhaust valve into the atmosphere.
6. It is done
a)by means of pistons b)by means of the connecting rods.
Задание 3. Закончите предложения, выбрав правильный по смыслу вариант окончания.
1.The internal combustion engine is called so because fuel is burned…
a)outside the engine; b)inside the engine.
2.On the inlet stroke
a)the intake valve opens; b)the intake valve is closed;
c)the intake and the exhaust valves are closed.
4. Содержание контрольно-оценочного средства (2 семестр) 8
1. Выберите правильный ответ. 8
4.1 Содержание контрольно-оценочного средства (4 семестр) 16
5. Описание процедуры проведения промежуточной аттестации 18
5. Время на выполнение тестового задания и переводов профессионально направленных текстов 2 часа. 19
b).the intake valve is closed;
c).the intake and the exhaust valves are closed.
5. Описание процедуры проведения промежуточной аттестации
Зачет проводится за счет аудиторных часов, отведенных на дисциплину.
Зачет состоит из тестовых заданий, представленных из 3 практических заданий: тестовая часть в 4 вариантах, перевод профессионально направленных текстов с русского языка на английский язык и с английского на русский. Зачет проводится в письменной форме.
5. Время на выполнение тестового задания и переводов профессионально направленных текстов 2 часа.
6. Эталоны ответов (2 семестр)
Версии эталонных ответов (ключи к тестам)
№ п/п | 1 вариант | 2 вариант | 3 вариант | 4 вариант |
1. | C | B | C | A |
2. | B | B | B | D |
3. | C | B | C | A |
4. | B | A | B | A |
5. | B | A | C | C |
6. | D | D | A | B |
7. | A | A | A | A |
8. | C | B | C | B |
9. | B | D | A | B |
10. | A | A | A | B |
11. | A | C | B | D |
12. | A | C | D | A |
13. | D | A | A | D |
14. | A | A | A | B |
15. | B | D | B | B |
16.1 | 4132 | 2413 | 2143 | 2413 |
16.2 | 4213 | 2143 | 4132 | 4213 |
17.1 | 3214 | 3142 | 3142 | 1423 |
17.2 | 21435 | 1423 | 231 | 3142 |
17.3 | 231 | 3214 | 1423 | 21435 |
18.1 | 214365 | 14235 | 14235 | 214365 |
19.1 | 14 February | America | Elizabeth II | Hyde Park |
19.2 | Yury Dolgoruky | 1147 | Donald Trump | Washington |
19.3 | London | Washington | Columbus | 50 |
20.1 | Actor, footballer | Beautiful, dangerous | Development, useful | Favourite, builder |
20.2 | Cyclist, painter | Development, useful | Invention, equipment | Teacher, translation |
20.3 | Player, artist | Wonderful, adventurous | Boring, director | Creation, treatment |
21.1 | A-2 | A-3 | A-1 | A-1 |
21.2 | A-1 | A-2 | A-1 | A-1 |
Каждое правильно выполненное задание теста оценивается одним баллом. Таким образом, максимальное количество первичных баллов, которое можно получить при выполнении теста – 30.
Правильный перевод второго и третьего заданий оценивается пятью баллами,
2-3 грамматические или лексические ошибки- 4 балла,
4- 5 грамматических или лексических ошибок – 3 балла,
более 5 грамматических или лексических ошибок 2 балла.
Оценка в пятибалльной шкале | Критерии оценки | |
«2» | Выполнено менее 60% задания | Набрано менее 16 баллов |
«3» | Выполнено 60-70% задания | Набрано 16-19 баллов |
«4» | Выполнено 71-90%задания | Набрано 20-24 баллов |
«5» | Выполнено более 90% задания | Набрано 25 баллов и более |
2