План-конспект урока по английскому языку в 9 классе «Природа и люди. Модуль 8а»
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКА
ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ в 9 КЛАССЕ
Тема: Природа и люди. (UNIT 8а NEVER GIVE UP)
Цель урока: формирование коммуникативной иноязычной компетенции учащихся в рамках темы «Природа и люди»
Задачи:
Образовательная: активизировать и совершенствовать актуальный словарный запас обучающихся по теме Природа и люди
Воспитательные: развивать настойчивость и умение преодолевать трудности для достижения намеченной цели; активизировать познавательную инициативу обучающихся и формировать их социальную компетентность.
Развивающие: содействовать установлению в сознании ребенка устойчивых связей между накопленным и новым опытом познавательной и практической деятельности; формировать и развивать учебно-организационные умения и навыки (взаимоконтроль, самостоятельная работа, коллективная деятельность); развивать способность к рефлексии, как важнейшей составляющей умения учиться; развивать творческий потенциал учащихся.
Планируемые результаты:
Личностные: формировать
готовность к участию в гуманитарной деятельности (волонтёрство, помощь людям, нуждающимся в ней);
способность адаптироваться к стрессовым ситуациям и меняющимся социальным, информационным и природным условиям, в том числе осмысляя собственный опыт и выстраивая дальнейшие цели;
умение принимать себя и других, не осуждая;
Метапредметные:
познавательные универсальные учебные действия | коммуникативные универсальные учебные действия | регулятивные универсальные учебные действия. |
применять различные методы, инструменты и запросы при поиске и отборе информации или данных из источников с учётом предложенной учебной задачи и заданных критериев; |
планировать учебное сотрудничество с учителем и сверстниками, с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли. | формировать навыки самоконтроля, самомотивации и рефлексии; давать оценку ситуации и предлагать план её изменения; принимать себя и других, не осуждая; открытость себе и другим; |
Предметные:
говорение: вести диалог-обмен мнениями в рамках тематического содержания речи ; создавать разные виды монологических высказываний (описание, в том числе характеристика, повествование с зрительными опорами в рамках тематического содержания речи (объём монологического высказывания – до 10–12 фраз), излагать основное содержание прочитанного (прослушанного) текста со зрительными опорами (объём – 10–12 фраз)
аудирование: воспринимать на слух и понимать текст, содержащий отдельные неизученные языковые явления, в зависимости от поставленной коммуникативной задачи: с пониманием основного содержания, с пониманием нужной (интересующей, запрашиваемой) информации (время звучания текста (текстов) для аудирования – до 2 минут);
смысловое чтение: читать про себя и понимать текст, содержащий отдельные неизученные языковые явления, с пониманием основного содержания
грамматика: владеть компенсаторными умениями: использовать правила согласования времен в косвенной речи
Оборудование: УМК: «Английский в фокусе» Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Дж., Подоляко О, PPT презентация, ноутбук, колонки
Ход урока:
Warming-up: Слайд 1 HELLO the ninth-grade students! Welcome to our English lesson. Today is lovely day, huh? What’s the weather like? What is your favorite weather?
Слайд 2 Today is a great day to learn something new. Look at the first slide of the presentation. What can you see? What about we are going to speak?
Слайд 3 We are going to speak about nature and people. At the end of our lesson we should be able to use new vocabulary and to transform direct speech into reported. Let’s start revising the new vocabulary words. Repeat after me, please
Challenge | вызов, бросать вызов |
Furiously | яростно |
Carefully | осторожно |
ripping off | отрывать |
Motto | девиз |
gigantic | гигантский |
plants | зафиксировать |
keep my mind on | не отвлекайся |
inspiration | вдохновение |
quit | бросить |
Слайд 4 Now, my dears, I want you to take your Spotlight text books and open them on page 122 ex. 1. You have texts on your desks. Look at the pictures next. What do you think these texts are about? While reading underline the sentences which are the most important in your opinion.
Let’s read it together
Never give up!
Eighteen – year-old Bethany Hamilton paddles furiously into the gigantic wave. As she feels the back of the board lift, she learns forward, then quickly pushes herself up, plants her feet on her board and carefully rides the wave as it moves quickly towards the beach. All this is nothing unusual for a champion surfer, but for Bethany it is a total miracle!
In 2003, Bethany had already won several competitions and had plans to become a professional surfer. Then, one sunny October morning, she was surfing with her friends on a beach near Kauai, Hawaii. Suddenly a four-metre-long tiger shark attacked her, ripping off her arm.
Most people would have become very depressed after such a tragedy, but Bethany amazed everyone. They couldn’t believe their eyes when they saw her getting back on her surfboard only three weeks after her terrifying experience. This was not easy, though. Apart from the difficulties of learning to surf with just one arm, she also had to face her fear of getting attacked by a shark again. ’It’s always in my mind,’ she says, ‘and it always will be, but I’ve got to keep my mind on having fun, and just surfing’.
Bethany is not only a champion surfer, but her positive attitude is also an inspiration to many. She has ever been to Thailand to help children who experienced the 2004 tsunami disaster with their fear of water. Sometimes, Bethany asks herself ‘Why me? ’but then she thinks of how her experience has helped her be a better person. Bethany’s motto is ‘Me quit? Never!’
Now let’s do exercise 2. My dear boys and girls while reading the text complete the task. Mark the sentences True, False, Not Stated. Correct the false sentences (Слайд 5)
Bethany was a professional surfer by 2003
Bethany didn’t see shark before it attacked her
People were surprised when Bethany started surfing again soon after her accident
Bethany doesn’t worry about sharks any more
Bethany never questions why she lost her arm
Let’s check -up ourselves Find proofs to your opinion. (Слайд 6)
False. Bethany was planning to turn professional in 2003, but she was attacked by a shark.
Not Stated
True
False. She thinks about sharks all the time, but she tries to overcome her fears.
False. She wonders why this happened, but she knows it has made her stronger.
Your next task is Matching the highlighted words/ phrases to their meanings Let’s do exercise 3. Слайд 7
3a: You can see some words here and your task is to find their synonyms in the text. These words are highlighted. Let’s translate these words and phrases.
3 b: Let’s discuss the words in bold. Let’s translate them into Russian. Now your task is to create sentences with these words.
Gigantic plants keep my mind on inspiration quit
encouragement concentrate on give up place firmly huge
Check – up it, please. Слайд 8
gigantic ― huge
plants – place firmly
keep my mind on ― concentrate
inspiration ― encouragement
quit ― give
Слайд 9 Now look at the text one more time. Try to find the examples of direct speech. But first let’s remember what is direct speech into Russian? And what is reported speech
Слайд 10
Слайд 11
The examples of direct speech in the text
’It’s always in my mind,’ she says, ‘and it always will be, but I’ve got to keep my mind on having fun, and just surfing’.
Sometimes, Bethany asks herself ‘Why me? ’but then she thinks of how her experience has helped her be a better person.
Слайд 12
Let's see how to transform direct speech into indirect
Слайд 13 Now then use these sentences in reported speech
She says that it was always in her mind and it would be, but she had got to keep her mind on having fun, and just surfing
Bethany asks herself why she was
Домашнее задание. Well, your home task for the next lesson will be to learn new words from ex. 3 and words in bold from the texts. Also you have to retell one of 2 texts from page 122 in your Student’s book
I wish you good health and never give up