Тема «Школьные каникулы». Биболетова М.З., 5 класс
Тема «Школьные каникулы». Биболетова М.З., 5 класс
Цели урока: совершенствование навыков диалогической речи; развитие навыков ознакомительного чтения; актуализация навыков монологической речи по
Ход урока
I. Организационный момент
- Good morning, boys and girls! I am glad to see you.
Say: «Hello!»
And clap your hands!
Don't say: «No!»
And, please, say: «Yes!»
Today we shall have a talk about your summer holidays and learn to make up a story about your last trip.
II. Фонетическая зарядка
- Look ас the blackboard, please. You can see some words there. Repeat the words after me. Who wants to read them?
На доске написаны слова:
[ʌ] study, subject
[ei] age, nickname
[ӕ] travel
[ai] idea, bright
[ou] know
[э:] learn
[b] bright, subject
[d] Drama, idea, study
Very well! You know sounds well.
III. Речевая разминка
- Let's play the game «Guess the word». One pupil will go to the blackboard and think of the name of the school subject. You may also remember the words on the topic «School».
Игра «Угадай слово»
Ведущий загадывает слово - название школьного предмета, а ученики пытаются его отгадать. Ученик, отгадавший слово, становится ведущим в игре и загадывает свое слово.
It is the name of the school subject.
Is it Physical Education?
- No, it is not.
Is it Literature? No, it is not. Is it History? No, it is not.
It is Information Technology?
- Yes, it is.
IV. Проверка домашнего задания
The next task for you is to answer the questions from exercise 33, page 17. We shall work in a chain. Read the question aloud and ask one of your classmates to answer it. Who is ready to start? Now it's your turn to read the question.
Учитель организует вопросно-ответную работу на материале писем из упр. 32, с. 16. Учащиеся работают по цепочке: ученик зачитывает вопрос вслух и предлагает кому-либо из одноклассников ответить на него. Ученик, правильно ответивший на вопрос, получает право задать следующий вопрос.
VI. Физкультминутка
VIII. Актуализация навыков монологической речи по теме «Школьные каникулы»
I want you to complete the sentences in Denis's letter. It is in exercise 34, page 17. Work in pairs and get ready with the sentences. Does anybody want to read the letter? And now it's your turn to make up a story about your holidays. You may use the sentences from exercise 34, page 17 as a plan.
После выполнения упр. 34, с. 17 в парах и прослушивания нескольких вариантов данного письма учитель предлагает ученикам рассказать о своих каникулах, используя предложения данного упражнения в качестве плана или опорных предложений.
Примерный рассказ:
Last summer I went to St. Petersburg. My grandparents live there. I was lucky because the weather was fine and I walked a lot. We spent a lot of time outdoors and visited many interesting places. We also enjoyed visiting parks and gardens. In the evening we usually went to the Neva River. I liked my trip very much. I shall visit my relatives in St. Petersburg next year again.
IV. Совершенствование лексических навыков
I think you know a lot of English words. Can you translate any word combinations? They are in exercise 35, page 17. Read the word combinations aloud and translate them from English into Russian. Can you make up the sentences with these word combinations?
Учитель предлагает учащимся перевести словосочетания из упр. 35 с. 17 из учебника. Учащиеся по очереди зачитывают словосочетания и переводят их, а затем составляют свои предложения с данными словами.
(I spent last holidays in the country. Did you spend much money? May I take your book? Will he go shopping tomorrow? Do you miss your granny? She doesn't take care of her sister. Why do you miss English lessons? Etc.)
IX. Итог урока
It brings us to the end I thank you for your work today.
The lesson is over, Good-bye, everybody. See you soon.
Домашнее задание: упр. 36, с. 17