План-конспект урока «Свободное время подростков» (10 класс, УМК «spotlight»)
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКА «СВОБОДНОЕ ВРЕМЯ ПОДРОСТКОВ», 10 КЛАСС, УМК “SPOTLIGHT”
1. ИНФОРМАЦИЯ О РАЗРАБОТЧИКЕ ПЛАНА
ФИО разработчика | Кобежикова Ирина Валерьевна |
Место работы | МБОУ КСОШ № 4, г. Кодинск, Красноярский край |
Класс (укажите класс, к которому относится урок): | 10 А |
Место урока (по тематическому планированию ПРП) | 1 четверть, модуль 1, урок 1 |
Тема урока | Свободное время подростков |
Уровень изучения (укажите один или оба уровня изучения (базовый, углубленный), на которые рассчитан урок): | базовый |
Тип урока (укажите тип урока): | ☐ урок освоения новых знаний и умений |
Планируемые результаты (по ПРП): | |
Личностные: - ориентация обучающихся на реализацию позитивных жизненных перспектив, инициативность, креативность, готовность и способность к личностному самоопределению, способность ставить цели и строить жизненные планы; - принятие гуманистических ценностей, осознанное, уважительное и доброжелательное отношение к другому человеку, его мнению, мировоззрению. | |
Метапредметные: - ставить и формулировать собственные задачи в образовательной деятельности и жизненных ситуациях; - сопоставлять полученный результат деятельности с поставленной заранее целью; - развернуто, логично и точно излагать свою точку зрения с использованием адекватных (устных и письменных) языковых средств; - умение решать основные практические задачи, характерные для использования методов и инструментария данной предметной области. | |
Предметные: - вести диалог в ситуациях неофициального общения в рамках изученной тематики; - выражать и аргументировать личную точку зрения; - запрашивать информацию и обмениваться информацией в пределах изученной тематики; - строить высказывание с опорой или без опоры на ключевые слова/план/вопросы. - понимать основное содержание несложного аутентичного аудиотекста в рамках изученной тематики с четким нормативным произношением; - читать и понимать несложный аутентичный текст, используя основные виды чтения (изучающее, поисковое/просмотровое) в зависимости от коммуникативной задачи; - отделять в несложных аутентичных текстах главную информацию от второстепенной, выявлять наиболее значимые факты; - писать несложный связный текст по изученной тематике; - распознавать и употреблять в речи лексические единицы в рамках темы урока. | |
Ключевые слова: hang out with friends, go clubbing, send emails, play computer games, go window shopping, send text messages on their mobiles, chat online, listen to music, watch TV/DVDs, surf the Net, do extreme sports, spend time with their families, go on trips to the countryside, do voluntary work (plant trees, run errands for the elderly, etc.) Enquiring about likes and dislikes: Do you like / enjoy …(- ing)? What sort of thing(s) do you like … (-ing)? What do you like / dislike about …(-ing)? What do you think of … (-ing)? Expressing likes: I like / love it. It’s cool / great / brilliant. I find it relaxing / enjoyable. I’m crazy about it. I’m really into it. I like / love… Expressing dislikes: It’s terrible. I don’t like / enjoy it (very much / at all). I hate it. I find it really boring. I hate / can’t stand… I don’t fancy it. It’s awful / boring. | |
Краткое описание: на уроке учащиеся узнают как проводят свободное время подростки в других странах, научатся выражать своё мнение (что нравится и что не нравится). Учебно-методическое обеспечение: Учебник «Spotlight» и РТ О. В. Афанасьева, Д. Дули и др., 10 класс; смайлики для организации рефлексии. Техническое обеспечение: мультимедийная презентация, аудиозапись, мультимедийный проектор, компьютер, экран, магнитная доска. |
3. БЛОЧНО-МОДУЛЬНОЕ ОПИСАНИЕ УРОКА
БЛОК 1. Вхождение в тему урока и создание условий для осознанного восприятия нового материала |
Этап 1.1. Мотивирование на учебную деятельность |
Teacher: (greetings) How do you spend your summer holiday? How do you feel now that school is starting? Words of Wisdom: The best substitute for experience is being sixteen (Raymond Duncan? American author) (Draw Ss’ attention to the quotation. • Elicit ideas on how to paraphrase the quotation and build up a paraphrase on the board. Ss discuss the meaning in pairs or small groups. • Elicit whether Ss agree or disagree with the quotation and ask Ss to justify their opinions. Ask various pairs or groups to report back to the class. • As an extension, Ss could suggest similar or other quotations on the topic.) |
Этап 1.2. Актуализация опорных знаний |
ex. 1 p. 10 Teacher: Which of these activities do teens in your country enjoy doing? What about you? Use: most, a few, some, not many (Read through the activities and explain/elicit the meaning of any unknown vocabulary. Elicit answers to the questions in the rubric. Select individual students to present their answers to the class.) Suggested Answer Key In my country most teens enjoy hanging out with friends, playing computer games, listening to music, and watching DVDs. Some teens enjoy going window shopping and going clubbing but not many enjoy going on trips to the countryside. I enjoy chatting online. Etc Teacher: Do you know what teen in other countries do? |
Этап 1.3. Целеполагание |
We’re going to listen, read and talk about teen activities, learn how to express likes and dislikes and write a short paragraph about what you like doing. |
БЛОК 2. Освоение нового материала |
Этап 2.1. Осуществление учебных действий по освоению нового материала |
Reading ex.2 p. 10 Predicting the content of a text • Direct Ss’ attention to the title and the introduction in the text. Elicit what they think the text is about. • Play the recording. Ss listen and read through the text and check their answers. Teacher: Look at the title and the introduction in the text. What do you expect to read? Listen, read and check. ex. 3 p. 10 Reading for specific information • Present the Study Skills box. • Allow Ss 5-7 minutes to read the text Ask Ss to start a vocabulary section in their notebooks. Ss write any unfamiliar words/phrases, together with a short definition/synonym and an example or drawing. Ss list the words/phrases alphabetically. This helps them revise new vocabulary. |
Этап 2.2. Проверка первичного усвоения |
ex. 3 p. 10 Ask students to choose the correct answer for each question. Ask them to follow the steps explained in the Study Skills box. • Ss compare answers with a partner. |
БЛОК 3. Применение изученного материала |
Этап 3.1. Применение знаний, в том числе в новых ситуациях |
ex 4 p. 11 Conducting an interview Teacher: Imagine you are a TV reporter and your partner is one of the teenagers in the text on pp. 10 -11. Find out what he / she likes / doesn’t like doing.ea • Ask Ss to work in pairs. One of them imagines he/she is a TV reporter interviewing a teenager from the text about what he/she likes doing. The other S imagines he/she is one of the students. Ask Ss to conduct an interview. • Monitor the task, helping where necessary. Select pairs to present their dialogues to the class.с:. 54—55) |
Этап 3.2. Выполнение межпредметных заданий и заданий из реальной жизни |
Expressing likes and dislikes Teacher: Use the language in the box to discuss your likes / dislikes. Use the phrases in ex.1 and your own ideas. • Elicit how someone can express likes or dislikes. Go through the useful language table, then ask two Ss to read out the example. Ask Ss to use the phrases in Ex. 1. Ss complete them in pairs. • Monitor the activity. Select some pairs to act out short exchanges in front of the class. |
Этап 3.3. Выполнение заданий в формате ГИА (ОГЭ, ЕГЭ) |
(на данном уроке задание в формате ГИА представлено в упр. 3 стр. 10, см. Блок 2 , этап 2.2) |
Этап 3.4. Развитие функциональной грамотности |
данное задание подобрала по ссылке https://multiurok.ru/files/sbornik-zadanii-dlia-razvitiia-funktsionalnoi-ch-2.html) |
Teacher: As we see, most teenagers in our country and in many other countries like listening to music using phones. But do you think it is harmful for their health? Let’s read the text and find out the answer.
1. Read the text. Where can we find this kind of text? - in a travel guide - in a magazine - in a medical prochure - in a bibliographic book 2. What is the aim of this poster? - give the readers some advice how to improve hearing - explain what factors cause the loss of hearing - offer the readers the ways to improve mental health - give information on how to obtain better results at school 3. Read the sentences and write T (True), F (False), NS (Not Stated): a) Nearly half of teens showing potential signs of hearing loss. T/F/NS. b) 1 of 5 teens have symptoms often or all the time. T/F/NS. c) Teens don't know there are risks and are still leaving hearing unprotected. T/F/NS. d) Teens of 13-14 age are more susceptible to the loss of hearing. T/F/NS. e) 90 % of teens listen to loud music with earphones. T/F/NS. f) 50 % of teens attend discos what contributes to the loss of hearing. T/F/NS. g) Parents buy noisy loud toys to their children. T/F/NS. h) 21 % use mowers and other loud tools. T/F/NS. |
Этап 3.5. Систематизация знаний и умений |
ex.4 p. 4 (WB) |
БЛОК 4. Проверка приобретенных знаний, умений и навыков |
Этап 4.1. Диагностика/самодиагностика |
ex. 7 p.11 In two minutes think of 10 new words / phrases you have learnt in this lesson. Make sentences using them. Close your book and tell your partner. |
БЛОК 5. Подведение итогов, домашнее задание |
Этап 5.1. Рефлексия |
Show your Thumbs up if you like our lesson or show your thumbs down if you don’t like it. Explain your choice. |
Этап 5.2. Домашнее задание |
Ex.6 p. 11 Write a paragraph about what you like / do not like doing. Use the texts on pp. 10 – 11 to help you (60 – 70 words) |
5