Компетентностно-ориентированный тест для учащихся 8 класса по теме «The United kingdom of Great Britain and Northern Ireland»
Компетентностно-ориентированный тест для учащихся 8 класса по теме «The United kingdom of Great Britain and Northern Ireland»
Учащимся предлагается выполнить 7 тестовых заданий, распределенных по 6 блокам. Максимальное время на выполнение 40 минут.
Блок 1 включает 1 задания (1) с альтернативным ответом, один из которых правильный. За верно выбранный ответ выставляется 1 балл. Максимальное количество баллов- 1.
Блок 2 содержит 6 заданий на проверку базовых знаний по теме с выбором правильных ответов. Задание 6 открытого типа. За каждое верно выполненное задание выставляется 2 балла. Если в ответе содержится 1 ошибка, то выставляется 1 балл. Если имеется 2 и более ошибок, то выставляется 0 баллов. Максимальное количество баллов этого блока – 12 баллов.
Блок 3 содержит 3 задания на дополнение и установление соответствий. За каждый верный ответ выставляется 3 балла. За ответ, содержащий 2 и более ошибок, выставляется 0 баллов. 9 баллов - максимальное количество для данного блока.
Блок 4 содержит 1 задание на анализ грамматических форм и структуры предложений при переводе на русский язык. За верно выполненное задание выставляется 4 балла. Максимальное количество баллов – 4.
Блок 5 содержит задание на установление правильной последовательности работы с текстом. За верно выполненное задание выставляется 4 балла. За ответ, содержащий 2 и более ошибок, выставляется 0 баллов. Максимальное количество баллов - 4.
Блок 6. Кейс-задание повышенного уровня. За верно выполненное задание выставляется 5 баллов. За ответ, содержащий 2 и более ошибок, выставляется 0 баллов. Максимальное количество баллов за всю работу – 35.
Тестовые задания
Блок 1.1 Choose the right variant:
What do the two expressions “GB” and “UK” mean?
1) “GB” and “UK” are both economic expressions.
2) “GB” is a geographical expression but the “UK” is a political expression.
3) “GB” and “UK” are both political expressions.
Блок 2.1 Choose the right sentence:
1) The United Kingdom of Northern Ireland and Great Britain of some an area 244.000 with square miles is situated on the British Isles.
2) The United Kingdom and Great Britain of Northern Ireland is situated with an area of some 244.000 square miles on the British Isles.
3) The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland with an area of some 244.000 square miles is situated on the British Isles.
2.2 Choose only 2 right variant to complete the sentence: The British Parliament consists of two Chambers: ... .
1) the House of Lords
2) the House of Representatives
3) the House of Commons
4) the Senate
2.3. What kind of words are odd?
1) Scotland
2) Ireland
3) England
4) Wales
5) Northern Ireland
6) Netherlands
2. 4. Choose the right answer: Does each country in the United Kingdom have a separate education system?
1) Each country in the United Kingdom has an identical education system.
2) Each country in the United Kingdom has a separate education system.
2.5. Find the Best translation:
Tourism is very important to the British economy, and London is the most visited city in the world with 16 million visitors yearly.
1) Туризм очень важен для британской экономики, а Лондон является самым посещаемым городом в мире с 16 миллионами приезжающих ежегодно.
2) Туризм - очень важная часть британской экономики, а Лондон – самый гостеприимный город в мире, куда приезжают 16 миллионов посетителей каждый год.
3) Туризм имеет огромное значение для британской экономики, и Лондон является самым гостеприимным городом в мире, принимающим 16 миллионов гостей ежегодно.
2.6. What do you see on the pictures? Give the names.
1. …………………………………..
2……………………………………..
3…………………………………
4…………………………………
5……………………………………
Блок 3. 1. Complete the sentence use of: It is natural for the people in Britain to use the comparison "as changeable as the weather" of a person who...
1) works as a meteorologist.
2) often changes his mood or opinion about something.
3) changes his clothes several times during the day.
3.2. Complete the sentence. In Shakespeare's time (the ХYI- ХYII c.) English was...
1) the global language.
2) the language of international communication.
3) the language that dominated the world. 4) a provincial language of secondary importance.
3.3. Complete the dialogue:
Phil: What would you say is the most popular game in England today?
Jack: a) ......................
Phil: So am I. When does the soccer game start on TV today? I thought it started at noon.
Jack: b) .....................
Phil: Oh, really? I thought your favorite sport was tennis! I’m a big fan of basketball, too.
Jack: c) .....................
Phil: OK! Why don’t we go and play a game of basketball now since the soccer game isn’t on?
Jack: d) .....................
Варианты ответов: 1) Let’s play a basketball game sometime. 2) Well, I am sure, it’s soccer. 3) A good idea. Let’s go. 4) We must have had the wrong time. Oh, well … soccer’s not my favorite sport anyway. I like basketball a lot more than soccer.
Блок 4. Find the best translation:
The majority of children in England are educated in state-sector schools; the proportion of children attending private schools is over 7%. However over half of students at the leading universities of Cambridge and Oxford had attended state schools. Варианты ответов:
4.1) Большинство детей в Англии получили образование в школах государственного сектора; доля детей, посещавших частные школы, составила более 7%. Однако более половины студентов в ведущих университетах Кембриджа и Оксфорда посещали государственные школы.
4. 2) Большинство детей в Англии получают образование в школах государственного сектора; количественное соотношение детей, посещающих частные школы, составляет свыше 7%. Однако более половины студентов в ведущих университетах Кембриджа и Оксфорда посещали государственные школы.
4.3) Большинство детей в Англии обучались в школах государственного сектора; пропорция детей, посещающих частные школы, составляет свыше 7%. Однако более половины студентов в ведущих университетах Кембриджа и Оксфорда обучались в государственных школах.
Блок 5. Set the correct sequence.
5. 1. Reading.
5.2. Checking general understanding of the text by means of exercises.
5.3. Preparation for retelling the text (Making a plan).
5.4. Pre-reading.
5. 5. Retelling.
5.6. Searching the words in a dictionary.
5.7. Reflections (Was the text useful for your learning of English?)
Блок 6.1 Read the text and choose the best title:
English celebrate Christmas on the 25th of December. On the New Year's Eve they watch the old year out and the New Year in. There are some traditions on New Year's Day. One of them is the old First Footing. The first man to come into the house is very important. The Englishmen believe that he brings luck. This man (not a woman) must be healthy, young, and pretty-looking. He brings presents - a coin (silver is considered good luck), bread, salt, coal, or a drink (usually whisky), which respectively represent financial prosperity, food, flavour, warmth, and good cheer. Another best-loved holiday is St.Valentine's Day on the 14th of February - the holiday of love and affection. Easter is a church holiday. There is a popular belief that wearing 3 new things on Easter will bring good luck. Halloween is the day or evening before all Saint’s Day. Children dress up in Halloween costumes and masks over their faces. They go out into the streets to beg. People give them sweets, cookies and apples. A favourite Halloween custom is to make a jack-o-lantern (the children scrape out a pumpkin and cut the eyes, nose and mouth). They light a candle inside the pumpkin to scare their friends. Other public holidays are Good Friday, May Day, Also there is a Pancake Day, April's Fool Day, and Mother’s Day. The English are a nation of stay-at-homers. They say, - My house is my castle. The love of gardens and animals is also a tradition with the English.
1. The old First Footing.
2. Public holidays in GB.
3. Halloween.
4. Holidays in Great Britain. Customs and traditions.
5. English traditions.
№п/п |
Уровни деятельности |
Критерии |
№ задания |
Макс.балл |
1 |
Эмоционально - психологический |
Умение дать правильное определение значения фраз на английском языке. Знание тематической лексики. |
1 |
1 |
2 |
Регулятивный уровень |
Знание географических названий, сведений о стране изучаемого языка, умение правильно применять знания тематической лексики при переводе. |
1 2 3 4 5 6 |
2 2 2 2 2 2 |
3 |
Социальный уровень |
Знание устойчивых словосочетаний и умение их правильно использовать. Знание основ истории страны изучаемого языка, а также умение мыслить логически. Умение установить соответствие между репликами участников диалога. |
3.1 3.2 3.3 |
3 3 3 |
4 |
Аналитический уровень |
Анализ грамматического понятия «Времена глагола», а также структуры предложения при переводе на русский язык. Выбрать наиболее точный вариант перевода предложений |
4.1-4.3 |
4 |
5 |
Творческий уровень |
Определить правильную последовательность работы с текстом на иностранном языке. |
5.1-5.7 |
4 |
6 |
Самосовершенствование |
Подобрать правильный заголовок к тексту по страноведческой тематике. |
6.1 |
5 |
Итого |
35 |
Критерии оценки тестовых заданий