Конспекты уроков по теме «Достопримечательности Лондона» по 2 циклу по теме «Посещение Британии»

1
0
Материал опубликован 8 August 2016

Конспект урока №3 по теме «Visiting Britain» по учебнику «Радужный Английский» под редакцией О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой, К.М. Барановой; 6кл.

Цели урока: формирование социокультурной компетенции и коммуникативно-речевое развитие учащихся через обобщение знаний о Лондоне.

Задачи урока:

Образовательные

  • приобретение новых знаний об этимологии названия Лондона и некоторых его исторических данных;
  • обобщение и закрепление знаний, полученных по теме «Visiting Britain»;
  • продолжать формировать лексико-грамматические умения в формате ГИА и ЕГЕ (словообразование).

Развивающие

  • систематизировать страноведческий материал о Лондоне;
  • развитие готовности к коммуникации, способности к догадке, сравнению и сопоставлению;
  • расширять лингвистический кругозор учащихся;
  • развитие воображения, памяти, внимания, логического мышления , умения анализировать и работать индивидуально;

Воспитательные

  • воспитание уважительного отношения к иностранному языку как средству получения информации и средству общения;
  • прививать любовь и желание изучать иностранный язык через разные формы работы.

Оборудование урока – компьютерный проектор, ноутбук, карта Лондона, слайды.

 

Ход урока

I. Greeting.(на базе разных типов вопросов и глагола “to be”)

T – What date is it today?

What date was it yesterday?

It was the … …. … yesterday, wasn’t it?

Will it be the … … … or the … … … tomorrow?

It will be the … … … tomorrow, won’t it?

II. Phonetic Exercises

T – I’d like to start our lesson with the poem”Who built St Paul’s?” I think you

will like it and it makes you feel well.

Who Built St Paul’s ?

Who built St Paul’s? “In the year that

His name was Wren. King Charles Two

Yes; he built it; Ruled in England,

Tell me, when? Will that do?

Yes, but now please, “Fire had burnt the

Tell me why? Ancient walls.

I’m not sure, sir, That’s why Wren, sir,

But I’ll try. Built St Paul’s”.

III. Целеполагание

T – We read and spoke much about London at the previous lessons. You know its

places of interest and geographical location. But do you know the history of

London and the history of its name. How do you think what we are going to do

at our lesson?

Предполагаемые ответы: P1: we are going to get information about London’s

name.

P2: we are going to continue to get some more informa-

tion about Britain.

IV. Этимология названия Лондона и некоторые исторические данные. (на базе домашнего задания).

P1 – Название «Лондон» произошло от «квадратная миля», первоначального римского города, однажды обнесённого крепостной стеной. В течение многих столетий Лондон расширился до размеров современного мегаполиса, столетиями поглощая и преображая в себе многочисленные города и деревни, окружающие его.

P2 – Современное название города - Лондон – происходит от более старого римского «Лондиниум» (лат. Londinium). Единого мнения насчёт происхождения этого слова нет, но учёными неоднократно выдвигались гипотезы об этимологии названия. Вот четыре наиболее популярных предположения:

1. Название – латинского происхождения, и образовано от римского личного имени, обозначающего «неистовый».

2. Название – латинского происхождения, и происходит от слова Lond, что означает «дикое»(то есть заросшее лесом) место»;

3. Название – кельтского происхождения, и состоит из двух слов: Llyn (озеро) и Dun (укрепление): в кельтский период город назывался Llyndid;

4. Название происходит от древнеевропейского слова Plowonida, что означает «разливающаяся река».

P3 – Англичане часто называют Лондон The Big Smoke. Это название можно буквально перевести как «Большой дым». Связано это определение, разумеется, со знаменитым лондонским смогом. Другое неофициальное название города – The Great Wen. Это выражение непереводимо в силу того, что в русском языке нет эквивалента слову Wen, что означает «перенаселённый город». Что касается прозвищ районов, то Сити иногда в шутку называют «квадратной милей.

P4 – Во времена Британской империи Лондон часто неофициально называли столицей мира, а в 1960-е город получил прозвище «свингующий Лондон». Поразительным фактом является то, что, несмотря на плотные стандарты Нового Света, Лондон остаётся городом, окутанным зеленью парков, и сохраняет в себе дух открытого пространства даже в пределах городского центра.

V. Warming up Activities. (можно в режиме T-P1, P2, P3…. или P1-P2, P3,..)

T- Is London a very old city? (Yes, it is. It is a very old city).

How old is London? (It is about two thousand years old.).

Many years ago London was a small town on the Thames, wasn’t it?

What were there round London many years ago? (There were three hundred

villages round London many years ago).

Did London and three hundred villages grow into a very large city?

What happened to London in 1666? (The Great Fire happened in 1666).

Now London is a beautiful city and one of the biggest cities in the world, isn’t it?

Is it a huge port?

Is it a commercial and science centre?

Is it the seat of the British government?

Where is London situated? (It is situated on both banks of the river Thames).

How many bridges are there over the Thames?

How many parts does London consist of?(It consists of 4 parts).

What bridge is the gateway to London from the sea? (Tower Bridge).

When and where was it built? (It was built in 1894 not far from the Tower of

London).

Which is the only bridge that can be raised?

What is the poorest part of the capital? (the East End).

Which is the busiest part of London? (The City).

In what part of London can we see historical buildings, theatres, museums fashionable shops and gardens? (the West End).

VI. Lexical Activities.

1. Find the words with the same meaning:

Sovereign, ancient, capital, monarch, burn, near, sightseeing, lie, the main city, to be on fire, custom, not far, Romans, paintings, very old, the people living in Rome, tradition, to be situated, pictures, place of interest, attraction

KEYS:

Sovereign – monarch; ancient – very old; burn – to be on fire; capital – the main city; near – not far; lie – to be situated; custom –tradition; Romans – people living in Rome; paintings – pictures; sightseeings – place of interest – attraction.

2. How much do you know about London: complete the sentences (ex19 p.35 WB\Р.Т. «Rainbow»).

1.London, the capital of the UK, stands on … … … .

2.The famous London double-decker is … in color.

3.Big Ben is situated in … … … … … … … .

4.The National Gallery is situated in … … .

5.White hall is not a hall but a … in central London.

6.The monument to … … is situated in the middle of Trafalgar Square.

7.In London the Queen lives in … … .

8.The oldest place in London is … … .

9. … … … … was a palace, a fortress, a prison and the King’s Zoo.

10.The geographical centre of London is … … .

Keys: 1. The River Thames; 2. Red; 3. The Clock Tower of the Houses of Parliament; 4. Trafalgar Square; 5. Street; 6.Admiral Nelson; 7. Buckingham Palace; 8.the City; 9.The Tower of London; 10. Trafalgar Square.

3.Complete the text with the derivatives of the words on the right.

Ex.35 p.48 (Лексико-грамматический справочник к учебнику «Радужный Английский» 6кл.)

I

I

London is the (1) _________________ and I politics

(2)__________ centre of the UK. The I culture

City is the oldest part of London. I

St.Paul’s Cathedral is one of the most I

(3) ________ and (4) _____________ I interest, beauty

places in the city. The (5) ___________ I geography

centre of London is Trafalgar Square. I

You can see the National Gallery which I

has the largest (6) ___________ of I collect

(7) ___________s in Great Britain. A I paint

lot of (8) _____________s go there every I visit

year. I

I

VII. London Quiz “How much do you know about London”?(использование

презентации). Choose and circle the correct answer.

1.Who gave London its first name?

A.the Egyptions

B.the Greeks

C.the Romans

2.Which river runs through London?

A.the Thames

B.the Severn

C.the Seine

3.Who said “When a man is tired of London, he is tired of life.”

A.Charles Dickens

B.William Shakespeare

C.Samuel Johnson

4.Who founded the Tower of London?

A.Charles I

B.William I

C.Henry VIII

5.How much of London did the Great Fire of London destroy in 1660?

A.a quarter of London

B.three quarters of London

C.the whole city

6.Which is the oldest part of London?

A.Westminster

B.the City

C.the West End

7.Who designed St.Paul’s Cathedral?

A.Christopher Wren

B.Benjamin Hall

C.Francis Drake

8.Where are the British kings crowned?

A.St. Paul’s Cathedral

B.Westminster Abbey

C.the House of Lords

9.Which birds, according to legend, protect the Tower of London?

A.pigeons

B.ravens

C.swans

10.Which is the most famous shopping street in London?

A.Oxford street

B.Downing street

C.Baker street

11.What is the “double-decker”?

A.a bus

B. a lorry

C. a ship

12.Where can you make a speech in Hyde Park?

A.Poet’s Corner

B.Speaker’s Corner

C.Revolutionary Corner

13.What is “the Globe” in London?

A.the largest department store

B.Cockney rhyming slang for “hope”

C.a shakespearian theatre

Check your answers:

1.C 3.C 5.B 7.A 9.B 11.A 13.C

2.A 4.B 6.B 8.B 10.A 12.B

VIII. Conclusion.

T – Well done. Praise yourselves, your friends or neighbours: “Good for me; Good for you\him\her them.

Your marks are … ……

 

Список использованной литературы:

1. О.В. Афанасьева, И.В. Михеева, К.М. Баранова , учебник «Радужный Английский»\”Rainbow English”, 6 кл. Часть I. Вертикаль. Москва, «Дрофа», 2014г.

2. О.В. Афанасьева, И.В. Михеева, К.М. Баранова, рабочая тетрадь к учебнику «Радужный Английский» Вертикаль. «Дрофа», 2015г.

3. О.В. Афанасьева, И.В. Михеева, К.М. Баранова, Лексико-грамматический практикум к учебнику «Радужный Английский» Вертикаль. «Дрофа», 2015г.

4. Лингвострановедческий словарь, «Великобритания» Адриан Р.У. Рум; «М» Издательство «Русский язык», 2000г.

5. Учебно-методический журнал «Английский язык» - приложение к газете «Первое сентября» №6 2012г.

6.Speak Out” – «Журнал для изучающих английский язык», 2006г.

7. Лингвострановедческий словарь «Лондон» Г.Д. Томахин, Москва. «Просвещение» 2000г.

8. Увлекательный Английский. Внеклассные мероприятия. О.А. Зайкова, Волгоград. Издательство «Учитель», 2010г.

9. ”English for children” – газета, №23, 1995г.

Комментарии
Комментариев пока нет.

Похожие публикации