Сборник грамматических упражнений по английскому языку для учащихся 2–11 классов

4
0
Материал опубликован 23 May 2021



















СБОРНИК ГРАММАТИЧЕСКИХ УПРАЖНЕНИЙ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ДЛЯ УЧАЩИХСЯ 2 – 11 КЛАССОВ.











Составитель: Кузнецова Д.А., учитель английского языка ГОУ РК «РЦО»













2021 год

ИМЯ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОЕ.

Множественное число имен существительных.

Классы: 2 – 4.

A pen – pens An arrow – arrows

Особенности употребления с разными окончаниями:

A class – classes A story – stories A toy – toys a bush – bushes A fox – foxes A shelf – shelves

Исключения:

a man – men; a woman – women; a child – children; a mouse – mice; a tooth – teeth; a foot – feet.

Упражнение 1. Поставьте имена существительные во множественное числои прочитайте.

1 вар: A day, a man, a cat, a desk, a dog, a family, a tooth, a flag, a lion, a wolf.

2 вар: a child, a foot, a table, a dress, a tiger, a box, a boy, a woman, a mouse, a watch.



Имена существительные с указательными местоимениями

Классы: 2 – 4.

Предмет вблизи: This is (ед.ч.) – These are (мн.ч.)

Предмет вдали: That is (ед.ч.) – Those are (мн.ч.)

Упражнение 1. Поставьте словосочетания во множественное число и прочитайте.

That book, this cat, that picture, this man, this family, that teacher, this tooth, that child, this box, this table.

Упражнение 2. Измените предложения и прочитайте.

Вар 1: Поставьте предложения во множественное число. 1.This is a spider. 2. This is a girl. 3. That is a ball. 4. This is a wolf. 5. That is a class.

Вар 2: Поставьте предложения в единственное число: 1. These are mice. 2. Those are children. 3. These are foxes. 4. These are toys. 5. Those are books.

Упражнение 3. Поставьте предложения во множественное число и прочитайте.

1.This mouse is grey. 2. That woman is a doctor. 3. That boy is a pupil. 4. This book is boring. 5. This wolf is big.



Притяжательный падеж существительных

Классы: 2 – 4; 5 класс (повторение)

The childs toys (ед.ч.) – Игрушки ребенка

the boys books (ед.ч.) – Книги мальчика

Chriss toys (ед.ч.) – Игрушки Криса

the children’s toys (мн.ч.) – игрушки детей

the boys books (мн.ч.) – книги мальчиков

Упражнение 1. Перефразируйте словосочетания, используя притяжательный падеж.

Пример: The picture of a family – A family’s picture.

1.The toy of a dog. 2. The books of the children. 3. The dress of this woman. 4. The room of my friend. 5. The table of our teacher. 6. The poems of Pushkin. 7. The car of my parents.























МЕСТОИМЕНИЯ

Личные местоимения

Классы: 2 – 4.

Единственное число

Множественное число

1

I – Я

1

We – мы

2

You – ты

2

You – вы

3

She – она

He – он

It – оно

3

They – они

Прим. Для замены имен существительных не используются местоимения I и you!

Притяжательные местоимения

Классы: 2 – 4.

Единственное число

Множественное число

1

My – мой

1

Our – наш

2

Your – твой

2

Your – ваш

3

Her – ее

His – его

Its – его

3

Their – их

Прим. Притяжательные местоимения используются с имена существительными. Например, my bag – моя сумка, our car – наша машина, и т.д.

Упражнение 1. Выберите соответствующее местоимение.

1. Hello! My/I name is Tommy. 2. I/my am 10. 3. This is my/I sister. Her/she name is Laura. 4. He/his is my grandad. His/he name is Ben. 5. I have got a dog. His/its name is Shadow. 6. Where is she/they from? 7. What is your/you favourite sport?



Количественные местоимения some, any, no

Класс: 4 – 6.

Местоимение

Утвердительное предложение

Отрицательное предложение

Вопросительное предложение

Some

We have got some books.

-

-

Any

-

We haven’t got any books.

Have you got any books?

No


We have got no books.


Some – некоторое количество, несколько (употребляется с существительными множ.ч.)

Упражнение 1. Вставьте some, any или no.

Вар 1: 1. There are … pictures in the book. Look at them. 2. Are there … new pupils in the class? 3. There aren’t … old houses in our street. 4. Are there … books on the desks? – Yes, there are … .

Вар 2: 1. Are there … pens on the table? – No, there aren’t … . 2. I have got … pencils. I can’t draw. 3. We have got … milk in the fridge. 4. I have … money. I can buy a toy.



Количественные местоимения much, many, (a) little, (a) fewс исчисляемыми и неисчисляемыми существительными.

Классы: 6.

Все типы предложений (утвердительные, отрицательные и вопросительные).

Местоимение

Исчисляемые

Неисчисляемые

Much – много

-

Much time, much coffee

Many – много

Many books, many pupils

-

A little – немного


A little time, a little coffee

Little – мало


Little time, little coffee

A few – немного

A few books, a few pupils


Few – мало

Few books, few pupils




Упражнение 1. Вставьте пропущенные местоимения much, many, (a) little, (a) few.

Вариант 1. 1) He doesn’t eat … fish. 2) There is … juice in my bottle, can I drink yours? 3) Why did you eat so … ice cream? 4) I can’t read, there’s … light in the room. 5) He’s lazy, he’s done very … today. 6) This pupil can speak … English. 7) I’d like to say … words about this movie.

Вариант 2. 1) There are not … posters in my room. 2) Do you drink … coffee? 3) Hurry up, we have got so … time. 4) She’s ill, because she ate so … much ice cream yesterday. 5) There are … bears in the zoo. 6) I have … money, so we can go to cinema. 7) We will come back indays.



Quantifiers (Количественные местоимения) с исчисляемыми и неисчисляемыми существительными


A lot of

Lots of

Many

Much

Some

A few

A little

Few

Little

Any

Исчисляемые

+

+

+


+

+


+



Неисчисляемые

+



+

+


+


+


Вопросы



+

+






+

Отриц. предл. (+not)



+

+






+

Some – некоторое кол-во. A lot of, lots of, many, muchмного. A few/a little – немного. Few/little – мало. Any – какие-либо, какое-либо кол-во.

Упражнение 1. Распределите следующие существительные на Исчисляемые и Неисчисляемые:

porridge – happiness - pencil - coffee – girl – work – dog – meat - time - money – information – honey - rice– water – air – egg – bread – toy – food – friend

Упражнение 2. Выберите правильное количественное местоимение.

Lucy: How about making a / an apple pie?

Alan: Great idea! Do we have some / any apples?

Lucy: Yes, there are a few / a little in the kitchen. How much / many do we need?

Alan: A lot / A little, about a kilo.

Lucy: There aren’t many/ much. We can buy some / any in the store.

Alan: And we need a little / a few sugar, too.

Lucy: How many / much do we need?

Alan: ½ kilo

Lucy: Oh no! There isn’t some / any.

Alan: OK. Write it on the list. We also need some / any eggs. How many / much are there in the fridge?

Lucy: A little / A few. There are four.

Alan: OK. Let’s go to the supermarket to buy all the ingredients.













































ИМЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНОЕ.

Степени сравнения прилагательных.

Односложные и двусложные прилагательные.

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

Small – маленький


Large – крупный


Big – большой


Happy – счастливый

Smaller – меньше


Larger – крупнее


Biggerбольше


Happier счастливее

The smallest – самый маленький

The largest – самый крупный

The biggest – самый большой

The happiest – самый счастливый



Упражнение 1. Поставьте прилагательные в сравнительную и превосходную степени.

Вариант 1. Hot, long, short, clever, silly, fat, nice, cold, weak, tall.

Вариант 2. Strong, heavy, dry, clean, warm, dirty, wide, small, high, brave.

Исключения

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

Good – хороший

Bad – плохой

Better – лучше

Worse – хуже

The best – лучший

The worst – худший

Многосложные прилагательные

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

Interesting – интересный

More interesting – более интересный

The most interesting – самый интересный



Упражнение 1. Раскройте скобки и поставьте прилагательные в нужную степень сравнения.

1) A turtle is (slow) than a rabbit. 2) Maths is the (difficult) subject of all. 3) A car is (expensive) than a bike. 4) Summer is the (hot) season of all. 5) February is the (short) month of the year.

Упражнение 2. Выберите нужное слово.

1. The mouse is (smaller/ smallest) than the cat. 2. Russia is the (larger/ largest) country. 3. In the city the rivers аrе (dirtiеr/ dirty) than in the country. 4. Ted is the (worse/ worst) pupil in оur class.

Упражнение 3. Раскройте скобки, поставив прилагательное в нужную форму.

1. The ocean is (large) thаn the sea. 2. I think this book is (interesting) than уоur book. 3. Му sistеr is the (good) pupil in his class. 4. l think monkeys аrе (funny) animals the in the Zoo. 5.  Camels аrе (strоng) than horses.

Упражнение 4. Поставьте суффикс или iеr, -est или -iest

1) Monkey's tail is long... than pig's tail. 2) Elephants аrе the bigg … animals. 3) My brоthеr is old... than me. 4) Monkeys аrе the clever... animals. 5) He is the strong... bоу in оur class. 5) Giraffe's neck is the lоng ....

Упражнение 5. Найдите ошибки:

1. Summer is more sunny than autumn. 2. My marks are gooder than John’s. 3. She is the beautifullest girl in our class. 4. Dogs are clever than mice.





























ВИДО-ВРЕМЕННЫЕ ФОРМЫ ГЛАГОЛА

Глагол to be в настоящем времени

To be – быть, находиться, являться

Am

I – Я

Is

He, she, it – он, она, оно

+

Имена существительные ед.ч.

Are

We, you, they – мы, ты (вы), они

+

Имена существительные мн.ч.



Упражнение 1. Вставьте глагол to be: am/is/are вместо пропусков.

Вар 1. 1.I ___ Liza. 2. Rob ___a pirate. 3. It ___ a desk. 4. They ____friends. 5. You ______a girl. 6. It____a black pen. 7. He ___a pupil. 8. We _____in the living room. 9. Tom and Tim ____brothers. 10. A cat ____grey.

Вар 2. 1. They __ friends. 2. Sam __ at home now. 3. Liz and Kate __ at school. 4. Tim __ seven years old. 5. Dan __ a pupil. 6. You __ at the English lesson. 7. They __ from London. 8. I __ in the park. 9. She __ a doctor. 10. Anne and Alex __ at school.



Упражнение 2. Исправьте ошибки.

1. Liz are ill. 2. Ben am my best friend. 3. Liz and Kate is sisters. 4. Tim and Bob is at home. 5. Dogs is animals. 6. Nick are from London. 7. Bill am eleven now. 8. They is very lazy. 9. We am in the hall.



Past Simple (Простое прошедшее время)

Past Simple

Правильные глаголы

Глагол + ed

Неправильные глаголы

Глагол во 2 форме

Play – played

Go – went



Классы: 3 – 5. Для первоначального закрепления материала.

Упражнение 1. Раскрой скобки и поставь глаголы в прошедшее время.

Вар 1. 1. I (do) a lot of things with my friends. 2. We (play) football and basketball. 3. Also we (watch) a lot of exciting films. 4. Two weeks ago I (go) on a trip to the river with my family. 5. I (swim) in the river. 6. I (have) a lot of fun. 7. I (visit) my grandparents on the farm.

Вар 2. 1. I (help) my grandpa in the garden. 2. My friend (visit) me yesterday. 3. I (listen) to music with my friends. 4. We (study) hard for the exam. 5. Karen (ask) for help to finish her homework. 6. The students (walk) after school. 7. We (live) in Moscow three years ago.



Present Simple (Настоящее простое время) и Present Progressive (настоящее продолженное время).

Present Simple

Present Progressive

Действие происходит (повторяется) регулярно.

Действие происходит в данную секунду.

Глагол (I, you, we, they + существ.)

Глагол –s (he, she, it + существ.)

Am, is, are + глагол – ing


Упражнение 1. Раскройте скобки и поставьте глагол в нужное время. Present Simple или Present Progressive.

1) He often (go) to  the cinema. 2) They (watch) TV at the moment. 3) My father is at home. He (read) a book. 4) He (feed) his pet every day. 5) Look at Mary! She (play) the piano.

Упражнение 2. Выберите правильный вариант ответа.

1) Look at him! He….his car. a) washes b) washing c) is washing

2) He usually … tennis in the evening. a) plays b) play c) is playing.

3) My friends… a snack now. a) are having b) have c) have

4) He …books every day. a) read b) is reading c) reads

5) I …a letter now. a) write b) am writing c) writes

6) Look! The kitten …with the ball. a) play b) is playing c) are playing



в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментариев пока нет.

Похожие публикации