Внеклассное мероприятие по английскому языку «Fort Boyard» (6 класс)
Пояснительная записка к презентации
Власова Инна Александровна учитель английского языка МБОУ "Завьяловская СОШ №1" Завьяловского района Алтайского края
Методическая разработка внеклассного воспитательного мероприятия «Fort Boyard» с поддержкой ИКТ
Как сделать мероприятие интересным, увлекательным и добиться того, чтобы оно развивало познавательный интерес, творческую мыслительную активность учащихся? Конечно, этот вопрос всегда остается актуальным для учителей разных предметов. Среди разнообразных приемов наибольший интерес у школьников вызывает игра. Игра является действительным инструментом преподавания, который активизирует мыслительную деятельность обучаемых, позволяет сделать учебный процесс привлекательным и интересным, заставляет учащихся волноваться и переживать.
Мероприятие «Fort Boyard» - вошло в рейтинг участников регионального конкурса "Информационно- коммуникативные технологии в образовании - 2015" в номинации "Внеклассное мероприятие с поддержкой ИКТ"
ИКТО-2015 - Официальный форум регионального конкурса ИКТО-2015.
Видеовыступление участников конкурса ИКТО 2015 -смотрите в списке видеовыступлений Игра "Fort Boyard"
«Fort Boyard»
Цели:
• Обобщить и систематизировать знания по предмету «английский язык»
• Создать условия для повышения познавательного интереса к предмету
• Способствовать развитию аналитико-синтезирующего мышления
• Способствовать формированию умений и навыков, носящих общенаучный и обще интеллектуальный характер
• Воспитание чувства сплоченности, ответственности, коллективизма
Необходимое оборудование: мультимедийный проектор, ПК, оборудование лингафонного кабинета, ноутбуки, карточки с заданиями для станций, маршрутные листы команд, таблички-названия каждой станции, ключи с ответами для учителей, часы, карта.
Внеклассное мероприятие «Fort Boyard» проходило в форме игры-соревнования, проводилось в рамках декады иностранных языков в школе для учеников 5-х классов.
Игра рассчитана на 60 минут, проводилась в рамках нескольких кабинетов, помощниками организатора выступали учителя английского языка. Уч-ся делятся методом жеребьевки на 4 команды. Участникам необходимо пройти 7 станций. На станцию отводится от 5 до 10 минут в зависимости от объема задания. После выполнения задания по сигналу учителя участники игры переходят на следующую станцию по маршрутному листу, который вручается им в начале игры. После прохождения каждой станции капитаны команд сдают маршрутные листы для выставления баллов. В конце игры баллы суммируются. Первые 5 минут мероприятия учитель отводит на объяснение правил игры и деление классов на команды, последние 5 минут на подведение итогов. Для того чтобы получить главный приз игры, команда, набравшая наибольшее количество баллов, должна, используя карту, найти сокровище (чем больше баллов наберет команда, тем вероятнее она сможет выиграть главный приз игры).
презентация «Fort Boyard»
PPTX / 18.51 Мб
Сценарий мероприятия «Fort Boyard»
Good afternoon, children! Today we are going to play “Fort Boyard”. Today you have a chance to demonstrate your knowledge of English language and what you have already been taught.
Before each game you will be given all necessary instructions how to work with the task.
But first of all let me introduce our juries to you.
Are you ready to start? Good luck!
The first game.
The first game is called “Introducing”. Each team has only half a minute to prepare for the task. You can get 5 points at most. Well, let’s start from…
The second game.
The second game is called “Famous people and their books”. Look at the screen where you can see 8 famous personalities. You have five minutes to match each famous person with its book. (см. приложение 3) – презентация.
The third game.
The third game is called «Guess the riddles». Look at the screen where you can see some riddles. You have five minutes to do the task – использование ноутбуков.
The fourth game.
This game is for your listening. Your task is to listen to the texts and to match the names and the numbers. (см. приложение 4) – использование оборудования лингафонного кабинета.
The fifth game.
This game is for your reading.
Each of you has several texts about different characters. Read the information about them and match each text with the hero of a fairy tale. (см. приложение 1)
The sixth game.
The sixth game is devoted to your knowledge of Britain mainly its traditions, sightseeing and regional studies. You will watch the presentation. You will give an answer one by one. If you are mistaken you will not get the point. The chance to give the next answer has one who is sitting next to you – презентация.
The seventh game.
The seventh game lets us know is either of you an expert in grammar field. You will get a card with grammar tasks. All this grammar has been already learned by you. Be careful and try not to make mistakes at the end of your work. Are you ready to start? (см. приложение 2)
Подведение итогов.
Команда, набравшая наибольшее количество баллов, получает карту, с помощью которой она должна найти сокровище – дипломы победителей игры и сладкие призы. Награждение победителей.
Приложение 1
Match the characters with their descriptions. There is one odd name.
a) Alice in Wonderland; b) Doctor Doolittle; c) Mary Poppins; d) Tom Soyer; e) Robinson Crusoe; f) Peter Pen
Texts
1 She looked after children. The wind had brought (принес) her over. She usually had a bag and an umbrella in her hands. In her bag she had an arm-chair, a piano, a magic bottle and even a bed. She could dance and sing well. She was a perfect lady.
2 His story was based (был основан) on the real adventures (приключениях) of a sailor (моряка) called Alexander Selkirk, who had lived alone for four years on a desert island. One day there was a storm in the sea and the ship was wrecked. He swam to an island. He lived on the island alone for a long time and he had a friend called Friday.
3 He was a boy who didn’t grow (to grow- расти). He could fly as a bird. There is this hero’s statue in Kensington Gardens in London.
4 She was a real girl who inspired (вдохновила) the author to write the story about her. She had a chance to be in a wonderful land where an unusual Rabbit, the Queen, the Cat and the Caterpillar lived.
5 He took care of animals, because he loved them very much. Many different animals lived in his house.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Приложение 2
1. Поставьте глагол в нужную форму:
Образец: He was ten two years ago. / (to be)
1) Summer …………………….after spring. / (come).
2) I …… going to read a book. / (to be).
3) Last week we …………………………… an interesting film. / (see)
4) They ………………….. to the sea next month. / (go)
2. Образуй форму множественного числа существительных.
a baby …………………… a woman ……………………… an uncle …………………………
a child ………………….. a student………………… a shelf …………………………..
a cat……………………. a dress…………………………… a box
3. Поставь прилагательное в нужную форму.
1. East or West home is ……… (good).
2. Winter is…… ( cold) than spring.
3. Who is the ………… (small) in your class?
4. The weather is ………… (bad) today than yesterday.
5. I think this book is the ………… (interesting) in the world.
Приложение 3
1 JRR Tolkien a) The Hobbit
2 L Carrol b) Harry Potter
3 R Kipling c) Romeo and Juliet 4 W Shakespeare d) The Treasure Ireland
5 RL Stevenson e) Alice in Wonderland
6 D Defoe f) The Jungle Book
7 JK Rowling g) Robinson Crusoe
8 C Doyle h) Stories about Sherlock Holmes
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Приложение 4
Text 1
It is a very nice season. The weather is fine. It is warm. There are many green trees in the streets, in the parks and in the yards. Sometimes it rains, but as usual the sun shines brightly. The birds return home from the hot countries and make their nests. (spring)
Match the first description with the name of the season you can see on the screen.
Text 2
The weather is cold. Usually it snows. The days are short and the nights are long. You can see snow everywhere. The rivers and lakes freeze and we can skate and ski. We can make snowballs. (winter)
Match the second description with the name of the season.
Text 3
It is hot or warm. The days are long and the nights are short. There are many green trees and nice flowers in the parks and squares. The pupils don’t go to school, they have got their holidays. (summer)
Match the third description with the name of the holiday.
Text 4
It is cool. The weather is changeable. It often rains. The days become shorter and the nights become longer. The bids prepare to fly to the South. One can see yellow, red, brown leaves everywhere. (autumn)
Match the fourth description with the name of the holiday.
We have finished the game.
Панов Егор Игоревич
Власова Инна Александровна