Внеклассное мероприятие по английскому языку «Элементы языка моды XVIII века в мужском костюме» (8 класс)

1
0
Материал опубликован 9 June

 

Тема: «Элементы языка моды 18 века в мужском костюме»

(Elements of fashion language of the 18th century in a man's stage costume)

Методическая разработка внеклассного мероприятия по предмету «Английский язык» 8 класс (учебник: О.В. Афанасьева и И.В. Михеева; Издательство: Просвещение 2019г.)

 

Аннотация

 

Данная внеурочная система занятий является продолжением внеклассного мероприятия по теме: «Элементы языка моды 18 века в мужском костюме» (разработка урока № 1) с целью научить учащихся самостоятельно мыслить, осмысливать, передавать эстетический идеал через пропорции, детали, материал, цвет и прически. Определены цели и задачи внеклассного мероприятия, актуальность данной работы. В процессе изучения, учащиеся обеспечиваются всем необходимым лексическим и грамматическим материалом, который позволяет успешно выполнять поставленные задачи.


 

Введение.

Новизна урока во внеурочной деятельности заключена в подборе материала для формирования личностных результатов, текстов для чтения, на смыслах которых обучающиеся получают возможность усвоения основных элементов языка мужской моды 18 века. В этом стиле учащиеся увидят изогнутость и плавность линий в мужских силуэтах, который является отражением господства аристократической моды. Идеалом в данном направлении считается изящный силуэт. Как женский, мужской костюм предполагает утонченные манеры, диктующие определенные движения и походку того времени. Мужской костюм XVIII века не уступает женскому в яркости и в обилии декоративных деталей. Одежда той эпохи отличается от современной, но основа мужского костюма состоит из трех предметов которые были сформированы уже тогда. Сегодня это пиджак, жилет и брюки, а в XVIII веке — кафтан, камзол и кюлоты. Обязательной принадлежностью мужского европейского костюма 18 века – это кристально белая рубашка, изготовленная из тонкого полотна, с кружевными манжетами. Спереди ее украшает жабо из кружевных оборок.

Идея личностно-ориентированной технологии коммуникативного обучения заключается в том, чтобы перенести акцент с упражнений, с наглядного текста на активную мыслительную деятельность при описании мужской одежды, а именно, с отбора нужной лексики на индивидуальную работу, используя дифференцированный подход в обучении в режиме педагогического сотрудничества учителя и ученика. Урок состоит из нескольких этапов.


 

При работе с текстом учащиеся учатся интерпретировать имевшуюся информацию, содержащийся в тексте, либо информацию, которая необходима для выполнения конкретных коммуникативных задач, а также учатся выбирать вариант преобразования информации, содержащийся в тексте и пересказывать ее. Учащиеся могут самостоятельно подготовить выступление на английском языке.


 

Данный урок предполагает развитие и формирование умений и навыков в процессе учебной деятельности, закрепляя ранее усвоенные знания и органически связывая их с новой лексикой.

Систематизация и обобщение знаний к более глубокому осмыслению темы имеют место быть на уроке.


 

Актуальность

 

Актуальность данной работы построен на человеческом зрении, воспринимающее фильм об исторической эпохе, получающий разнообразную пищу о моде, что начинает прислушиваться к тем ощущениям, которые вызывает общение с субъектом. Это происходит благодаря тому, что зрители могут лицезреть «моду в действии» и вдохновляться благодаря своим любимым персонажам. Именно одежда и помогает полностью раскрыть героя и даже придает важность сценам.

Учебная ситуация: Личностно-ориентированная технология коммуникативного обучения по теме: «Элементы языка моды 18 века в мужском костюме».

 

УМК: Афанасьева О.В., Михеева И.В.

 

Класс: 8


 

Цель: 

-мотивация обучающихся на учебную деятельность;

-создание условий для личностного развития и закрепления полученных знаний;

-развитие познавательных способностей обучающихся.

 

Задачи:

 

Образовательные:

-структурировать тексты, включая умение выделять главное и второстепенное, главную идею текста;

-задавать вопросы — в фокусе развития критического мышления;

-выстраивать последовательность описываемых событий;

-самостоятельно делать выводы.

 

Развивающие:

- развивать умения высказывать и аргументировать свою точку зрения;

- способствовать овладению основными способами мыслительной деятельности учащихся (учить анализировать, выделять главное, сравнивать, строить аналогии, обобщать и систематизировать, доказывать и опровергать, определять и объяснять понятия, ставить и разрешать проблемы);

 

Воспитательные:

-обдумывать, отвечать на вопросы и обсуждать с другими участниками, выражать своё мнение.

-формировать умения работать в коллективе, укреплять межличностные отношения.

 

Ожидаемые результаты: освоение программного материала по данной теме, расширение кругозора, развитие познавательного интереса и желание дополнительно подчерпнуть информацию об элементах языка моды 18 века.

 

Ход урока

Организационный момент

Teacher: Morning, dear boys and girls! Delighted to see you. How are you?

Students: We are fine, and you?

Teacher: Look at the board! Let’s watch a video and try to guess the theme of our lesson.  (учащиеся просматривают фрагмент фильма «Герцогиня»). While I am showing you a video, you should think over and then come up with ideas. The following structure patterns displayed on the screen will help you to express your ideas. What is the theme of our lesson?                                
Teacher: You are right.  Super! It’s a fashion of the 18th century. Our goal is to get to know as much as possible about different elements of a fashion language.
 

 

 

Режим: P1………. P3.

Pupil 1: As far as I know I can admit that we shall be talking about the film connected with fashion of those times.

Pupil 2: If you ask me, I personally think that we shall be talking about fashion that will make us to be involved in the colourful plot of the film.

Pupil 3: It might also be about fashion and cinema that have always been closely linked with each other.

Teacher: I`m pleasantly surprised that you are right to the point. The elements of fashion language of the 18th century still increase our interest as a spectator. This is the beginning of Victorian fashion (1837-1901).

Task I. Text (pre-reading).

Teacher: Now I ask you to read the text carefully and find answers to the suggested questions. For each task A1–A5, 4 possible answers are given, of which only one is correct.

Fashion

(1) Fashion is an entirely unnecessary and yet delightful detail of human life. (2) No one could contend that a person who didn’t follow the fashion was lacking in any great mental or moral quality. (3)  Yet to be in fashion has given joy in age, not only to the women who are thus up-to-date in their costume, but to the men who behold them.

 

(4) As a rule, men’s attitude towards women’s fashions is one of amused tolerance. (5) They pretend that they are unable to detect the nice distinctions between the latest model that is hopelessly out of date. (6)  But they are in reality just as eager to conform to the popular idea of what is and what is not worn. (7) Any action lost by a man is turned out to able to reproduce himself /herself in reality, following the fashion.

 

 

(8) But men’s fashions change slowly, and men, unlike women, like to be the last to leave an old fashion rather than the first to embrace a new one. (9) They have no desire either, that their womenfolk should be in the very front rank of fashion. (10) It would make them embarrassed to be seen in public with a woman wearing something that caused every eye to be turned upon her.

 

(11) But they like their wives to be dressed as most other women are dressed. (12) Fashion is an arbitrary mistress to whom most women are slaves, but though her mandates are often unreasonable, she is followed willingly, for the reward she offers is that sense of adventure and variety which is the spice of life.

 

by Joyce Miller

 

Task II. Choose the correct answer to the statements.

A1. Which of the statements below doesn`t contain an answer to the question: «Why is fashion not just fun? »

1) Fashion is a source of mood and state of mind.

2) It puts the original concepts of art into the soul.

3) Any lost action can reproduce itself in reality.

4) Fragile and rapidly passing popularity.

 


 


 

A2. Why does the author of the text believe that fashion tends to be ahead, even if it is absurd?

1) Fashion is changing fast.

2) She makes you cast glances until she is appreciated.

3) Fashion manifests itself as an elemental force for human values.

4) Fashion is a domineering mistress.

 

A3. Which sentences of the text contain an argument underling the author's idea that "... is intended only to seduce and inspire – in fact, not to copy as it is"?

1) 6;

2) 7;

3) 8;

4) 12.

 

A4. Which sentence of the text contains an explanation about the feeling that hides the truth about fashion?

1) 10;

2) 5;

3) 12;

4) 6.

 

A5. In which sentence of the text is the main idea revealed?

1) 2;

2) 7;

3) 11;

4) 7.

 

Task III. Read the text and see if the author's ideas coincide with yours. Answer the questions.

- Is fashion an important and necessary sphere of our life or just a pleasant trifle thing?

- How does the fashion influence our life?

- What is men’s attitude towards fashion? Do you agree with the author’s point of view?

- Do all women like to be in the very front rank of fashion? What do you think on the point?


 

Task IV. Text (while-reading). Приложение 1.

Vocabulary. Look at the fashion trends of the 18-th century. Then match the underlined phrases (1–11) in the text to the adjectives (a–m).

 

a) rolled _____; e) fitted ___________; j ) cornered ______;

b) shortened _____; f) embroidered _____; k) turned up _______;

c) dyed _____; g) layered _________; l) unbuttoned _______;

d) buckled _____; h) tightened _______ ; m) embroidered ____.

 

 

Fashion Trends of 1770s Приложение 2.

 

t1717951932aa.jpg

1.Three-cornered hats are decorated with feathers or ribbons.

2. Narrowed cuffs widen downwards.


 

 

t1717951932ab.png

t1717951932ac.jpg

If a camisole is unbuttoned on the chest,

a frill is visible.

4. The rolled over stockings are fastened with a button closure.

t1717951932ad.png

t1717951932ae.pngt1717951932af.png

5.Dyed white wigs are worn long and curled, falling down on either side of the face

 

6.The buttoned camisole from the neck to the hem reveals tightened culottes

. t1717951932ag.png

t1717951932ah.png

7.The turned-up cuffs are decorated with rich patterns on the visible parts

 

8.The legs are into buckled shoes with medium heels.

t1717951932ai.png

t1717951932ab.png

9. Layered lace ruffles are visible beneath over the upper cuffs.

 

10. A camisole is decorated with embroidered patterns along the edge.

t1717951932aj.jpg

 

Task V. Приложение 3.

Teacher: So, let`s get down to work in pairs matching the words in column A with their definitions in column B. Now I would like you to precede reading the text about the men`s fashion in the 18-th century. After the text I`ll ask you to work in pairs matching the words in column A with their definitions in

column B.

 

A

B

gold watches

trousers are worn with stockings

 

a white shirt

rich lace decorations sticking out beneath over them.

wigs

it is buttoned from the neck to the hem

rounded floors

it is widely used on an elegant chain

a sleeved waistcoat

it is nearly as long as the coat itself

cuffs

lace flounces beneath over the cuffs and down the front

pockets

it is visible while two

a three-cornered hat

they are tightly fitted on the figure

folds

they are fastened with a button closure

shoes

it can be made of plain velvet with flatly trimmed floors

a camisole

they are worn long and curled

culottes

they are often carried rather than worn

an embroidery

it is at the nape of the neck

a frill

they are at the sides with slits

silk stockings

to move freely with the help of them

culottes

they are embroidered only on the visible parts

a caftan

they are sunk into buckled ones with medium heels

a pigtail

There are a lot of silts on trimmed floors

 

Teacher: Let`s continue our talk, as it`s interesting for me to know if you are interested in what was fashionable for men to wear during the Victorian era. Before proceeding to a brief summary of the main elements of fashion, I would like you to turn your attention to the vocabulary, which will contribute to create stage costume of the 18th century, requiring special knowledge.

 

Task VI. Теext. (post-reading). Приложение 3


 


 


 


 


 

Three Essential Men`s Garments

The male representatives are distinguished by fancy outfits and their desire to look perfectly is not inferior to the ladies. The main accessory of the men's European costume of the men's European costume of the 18th century is a crystal white shirt. Fine linen shirt is visible tucked into culottes. The costume has puffy sleeves with lace cuffs. The front of it is decorated with frill made of lace ruffles.

Lace decorations stick out from under the cuffs. The cuffs are bent with embroidery on the visible parts. Such huge cuffs give men a solemn look.

 

The sleeved waistcoat has a lot of buttons and reaches almost to the knee. It covers its culottes. The buttons are lined from the neck to the hem.

Culottes are wide soft trousers. The folds of the culottes are gathered on top and cover the knee. They narrow downwards and give a smooth curve of the body. The culottes are quite narrow from below, that they are equipped with slits on the sides or a button closure. In the curved lines of the silhouette and expensive fancy jewelry, culottes are buttoned over silk- coloured stockings.

Most often culottes are made of the same color with a vest-camisole. The culottes have details of welt pockets.


 

The wide-open floors of a camisole reveal culottes that are tightly fitted on the figure. The subject of pride now became a slim and fit figure. A vest-camisole is made of another fabric, smooth or variegated, contrasting with the fabric of the caftan. The vest-jacket fits over the hips, with sloping floors, a narrow sleeve and a small standing collar. Large pockets and slits with folds at the back and sides allow the skirt to move freely.

Men wear soft shoes with large buckles.

 

The costume is completed with long and curled wigs, with hair falling on both sides of the face.

Task VII.

Teacher: Now, I would like to ask you if you want to have a well- designed man`s stage costumes. What would you like to focus on if you wanted to underline the clothes with its multi-layered, with curved lines to surprise with your knowledge!

Pupils go through the text and find the parts in the text which describe a stage costume of the 18th century.

lace decorations

embroidered patterns

slits with pleats at the back and sides

tightly fitted on the figure

a pigtail at the nape

 

Task VIII. Приложение 4.

Teacher: I want you to connect two sentences using participial constructions.

Example: Men's costume of the 18th century is a crystal white shirt. It is tucked into culottes.

 

Men's costume of the 18th century is a crystal white shirt tucked into culottes.

Мужской костюм 18 века - кристально белая рубашка, заправлена в брюки-кюлоты.

 

 

 

 


 

1. A camisole [ˈkæmɪsəʊl] has a wide skirt and long narrow sleeves with extravagant cuffs and rich lace decorations. They stick out beneath over the cuffs.

2. The cuffs become high-bent with patterns. They are embroidered only on the visible parts.

3. A camisole is buttoned from the neck to the hem and comes nearly to the knee. They cover the culottes.

4. Buttons become the main decorations of a camisole. They are jewellery.

5. The culottes are narrow and fastened at the knee.

6. The legs are buckled into the shoes with medium heels. Stockings are silk and tight.

7. The wide-open floors of a camisole reveal culottes. They are tightly fitted on the figure. It can be made of plain velvet with rounded floors.

8. A caftan [ˈkæftæn] has large pockets and slits with folds at the back and sides. It allows the skirt to move freely.

9. It can be made of plain velvet. The floors are flatly trimmed.

10. Wigs are long and curled. The hair falls down on either side of the face.

11. A pigtail hair is at the nape. It places in a black silk bag.

12. Feathers or ribbons decorate a three-cornered hat. Men don`t wear rather than carry it with them.

 

 

 

Task IX. Speaking Activity


 

Teacher: Now, I would like to ask you if you want to have a well- designed man`s stage costumes. What would you like to focus on if you wanted to underline the clothes with its multi-layered, with curved lines to surprise with knowledge!


 

Teacher: Good! Let's continue our conversation, as I'm interested to know if you have a great desire to tell us about culottes that are worn with stockings, a vest and a coat called a camisole. As I see it, the groups are ready to tell me about the caftan that is worn over the camisole. You should remember that every detail in a men's suit is very different in its own way. All this is great, but it may not be as easy as we would like to think.


 

Pupils go through the text and find the parts in the text which describe a stage costume of the 18th century.

lace decorations

embroidered patterns

slits with pleats at the back and sides

tightly fitted on the figure

a pigtail at the nape

 

Task X. Performances by groups of students.

Group 1.

Men’s dress is characterized by knee-length trousers, called culottes [kjuːˈlɒts], worn with stockings, a waistcoat, and a coat called a camisole [ˈkæmɪsəʊl]. It has a wide skirt and long narrow sleeves with extravagant cuffs and rich lace decorations sticking out beneath over them. The cuffs become high-bent with patterns embroidered only on the visible parts. The culottes are narrow and fastened at the knee. White or coloured silk stockings are fastened with a button closure.

Group 2.

 

 

 

 

 

A caftan [ˈkæftæn] is worn over a camisole. It has large pockets and slits with folds at the back and sides, allowing the skirt to move freely. It can be made of plain velvet with flatly trimmed floors. A camisole is buttoned from the neck to the hem and comes nearly to the knee, covering the culottes. Buttons become the main decorations of a camisole made by jewellery. Gold watches is widely used on an elegant chain.

Group 3.

The sleeved waistcoat is nearly as long as the coat itself. Beneath the waistcoat a man wears a white shirt with lace flounces beneath over the cuffs and down the front. If a camisole is unbuttoned on the chest, a frill is visible.

Group 4.

Wigs are worn long and curled, with the hair falling down on either side of the face. The hair is tied in a pigtail at the nape of the neck or place in a black silk bag. Three-cornered hats are decorated with feathers or ribbons or a simple braid edging. They are often carried rather than worn.

 

Teacher: Well, done. I am pleased with the unusual answers I received.

 

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

 

Приложение 1.

 

a) rolled over stockings; e) fitted culottes; j ) three-cornered hats ;

b) shortened sleeves; f) embroidered cuffs; k) turned up cuffs;

c) dyed white wigs; g) layered lace ruffles; l) unbuttoned chest ;

d) buckled shoes; h) tightened culottes; m) narrowed cuffs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приложение 2.


 

A

B

culottes

trousers are worn with stockings

брюки надевают с чулками

cuffs

rich lace decorations sticking out beneath over them.

из-под них торчат богатые кружевные украшения

a camisole

it is buttoned from the neck to the hem

оно застегивается на пуговицы от горловины до подола

gold watches

it is widely used on an elegant chain

широко используется на элегантной цепочке

a sleeved waistcoat

it is nearly as long as the coat itself

почти такое же длинное, как и само пальто

a white shirt

lace flounces beneath over the cuffs and down the front

внизу и спереди видны кружевные воланы на манжетах

a frill

it is visible while two

это видно, как два

culottes

they are tightly fitted on the figure

плотно облегают фигуру

silk stockings

they are fastened with a garter

застегиваются на подвязке

a caftan

It can be made of plain velvet with flatly trimmed floors

сшиты из простого бархата с ровными обрезанными полами

wigs

they are worn long and curled

носят длинными и завитыми

a three-cornered hat

they are often carried rather than worn

часто носят, а не надевают

a pigtail

it is at the nape of the neck

на затылке

pockets

they are at the sides with slits

прорези по бокам

pleats

to move freely with the help of them

с разрезами по бокам, чтобы свободно передвигаться

rounded floors

they are embroidered only on the visible parts

вышиты только на видимых частях

 

shoes

they are sunk into buckled ones with medium heels

утоплены в туфли с пряжками на среднем каблуке

an embroidery

There are a lot of silts on trimmed floors

много складок на отделанных полах


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Приложение 3.

Три основных предмета мужской одежды

 

Мужская одежда характеризуется брюками длиной до колен, называемыми кюлотами, которые носят с чулками, жилетом и пальто, называемым камзолом. У него широкая юбка и длинные узкие рукава с экстравагантными манжетами и богатыми кружевными украшениями, торчащими из-под них. Манжеты становятся высоко отогнутыми с узорами, вышитыми только на видимых частях.

 

Камзол застегивается на пуговицы от шеи до подола и доходит почти до колена, прикрывая кюлоты. Пуговицы становятся главными украшениями платья, так как они сделаны из ювелирных изделий. Широко используются золотые часы на элегантной цепочке.

 

Жилет с рукавами почти такой же длины, как и само пальто. Под жилетом на мужчине надета белая рубашка с кружевными оборками на манжетах и спереди. Если платье расстегнуто на груди, видно жабо.

 

Кюлоты широкие и застегиваются на колене. Белые или цветные шелковые чулки застегиваются подвязкой.

 

Ноги, обтянутые шелковыми чулками, утопают в туфлях с пряжками на среднем каблуке. Широко распахнутые полы платья открывают кюлоты, плотно облегающие фигуру. Он может быть сделан из однородного бархата со скошенными полами.

 

Кафтан надевается поверх камзола. Кафтан имеет большие карманы и разрезы со складками сзади и по бокам, что позволяет юбке свободно двигаться.

 

Парики носили длинные и завитые, с волосами, ниспадающими по обе стороны лица. Волосы завязываются в косичку на затылке или укладываются в черную шелковую сумку из тафты.

 

Треугольные шляпы украшают перьями, лентой или простым кантом из тесьмы. Их часто носят с собой, а не надевают.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приложение 4.


 

1.Камзол kæmɪsəʊl] имеет широкую юбку и длинные узкие рукава с экстравагантными манжетами и богатыми кружевными украшениями. Они торчат снизу из-под манжет.

2.Манжеты становятся высоко загнутыми с узорами. Они вышиты только на видимых частях.

3.Кофточка застегивается на пуговицы от горловины до подола и доходит почти до колена. Они прикрывают брюки-кюлоты.

4.Пуговицы становятся главными украшениями камзола. Это ювелирные украшения.

5.Брюки-кюлоты узкие и застегиваются на колене.

6.Ноги обуты в туфли на среднем каблуке. Чулки-шелковые и обтянутые.

7.Широко распахнутые полы камзола открывают вид на брюки-кюлоты. Они плотно облегают фигуру. Он может быть выполнен из однотонного бархата с закругленными полами.

8. Кафтан [ˈkæftæn] имеет большие карманы и разрезы со складками сзади и по бокам. Это позволяет юбке свободно двигаться.

9. Его можно сшить из простого бархата. Полы ровно отделаны.

10. Парики бывают длинными и завитыми. Волосы ниспадают по обе стороны лица.

11.Волосы заплетены в косичку на затылке. Их помещают в черный шелковый мешочек.

12. Перья или ленты украсят треугольную шляпу. Мужчины не надевают его, а носят с собой.


 

t1717951932ak.png


 


 


 

t1717951932al.png


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

t1717951932am.png


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

t1717951932an.png

t1717951932ao.png


 

 

в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментариев пока нет.

Сборник методических разработок и педагогических идей