Конспект урока английского языка «Is it important to save our environment?» («Важно ли беречь окружающую среду?») (8–9 классы)
Конспект урока английского языка
Автор: учитель английского языка Деулина Татьяна Владимировна
Класс: 8-9 класс
Уровень владения языком: А2
Тема урока: Is it important to save our environment?
Тип урока: Урок формирования коммуникативных компетенций
Форма организации учебной деятельности: Групповая работа, дискуссия, ролевые игры
Планируемые образовательные результаты:
- Формирование лексико-грамматического материала по теме экологии.
- Развитие умения вести диалогическое общение по экологической тематике.
- Воспитание активной гражданской позиции по вопросам охраны окружающей среды.
- Совершенствование навыков аудирования и чтения аутентичных материалов.
- Освоение правил оформления устных высказываний согласно стандартам ФГОС.
I. Организационный этап
Время |
Деятельность учителя |
2 мин |
Приветствие учащихся. Объявление темы урока («Is it important to save our environment?»). Постановка целей урока: обсуждение проблем загрязнения воздуха и воды, защита природы, формирование правильного отношения к экологическим проблемам современности. |
II. Мотивация и целеполагание
Время |
Деятельность учителя |
Деятельность учеников |
7 мин |
Вопросы учащимся: - Do you think environmental problems are serious? - What can we do to protect the planet? Просмотр видеоролика о проблемах экологии. (Продолжительность 6,42 мин) (Приложение 1) Подведение итогов просмотра. |
Учащиеся отвечают на вопросы, выражают своё мнение. Осмысливают содержание ролика, формируют понимание важности проблемы. |
III. Актуализация знаний
Время |
Деятельность учителя |
Деятельность учеников |
8 мин |
Презентация новой лексики по теме ("pollution", "recycle", "environmental protection"). Организация фронтальной проверки понимания новых терминов. (Приложение 2) Чтение текста на тему защиты природы и выполнение заданий на проверку понимания прочитанного. (Приложение 3) |
Запоминают новую лексику, выполняют задания по её закреплению. Читают текст и выполняют задания на контроль уровня усвоения материала. |
IV. Практическая деятельность
Время |
Деятельность учителя |
Деятельность учеников |
13 мин |
Организация групповых обсуждений: — Why is it important to protect our environment? — What can we do to improve the situation? Ролевая игра «Экологический патруль». Учитель выступает координатором дискуссии, задавая дополнительные вопросы и поддерживая разговор. (Приложение 4) |
Учащиеся делятся на группы, обсуждают предложенные вопросы. Представляют свои идеи классу, участвуют в ролевой игре. |
V. Закрепление изученного материала
Время |
Деятельность учителя |
Деятельность учеников |
10 мин |
Предложение создать плакат «Save our planet», используя изученную лексику и грамматические конструкции. Оценивание работ по критериям качества, оригинальности и соответствия заданию. |
Создают плакаты индивидуально или группами, демонстрируя креативность и знания языка.
|
VI. Рефлексия
Время |
Деятельность учителя |
Деятельность учеников |
5 мин |
Подведение итогов урока, формулировка выводов. What is your attitude to environmental problems? Вопросы ученикам: - What have you learned? - What conclusions have you drawn? Выставление оценок за работу на уроке. |
Примерный ответ: I think environment problems concern all of us and we should take actions to solve them as soon as possible. Отвечают на вопросы учителя, оценивают свою работу на уроке, делают собственные выводы. |
VII. Домашнее задание
Написать эссе на английском языке на тему «What can we do to protect the environment?»
Приложение 1
Приложение 2
Упражнение для проверки понимания новых терминов:
1. Matching exercise (соотнесение терминов и определений)
Создай таблицу, где слева перечислены термины, а справа — их определения. Задача — правильно соединить каждое слово с соответствующим определением.
Term Definition
Pollution Contamination of land, water, or air.
Recycling Process of converting waste into new materials.
Conservation Protection of natural environments.
Renewable energy Energy sources like wind or solar power.
Carbon footprint Amount of CO₂ produced by individuals/activities.
Sustainability Ability to maintain balance without harming future generations.
Deforestation Clear-cutting forests leading to habitat loss.
Greenhouse gases Gases trapping heat in Earth's atmosphere.
Ozone layer Layer protecting us from UV rays.
Global warming Increase in average temperature due to greenhouse gas emissions.
Приложение 3
Ecology is a very popular word today, but not a lot of people understand its real meaning. As far as I know this science studies the relationships between various forms of life with its environment. Different ecologists analyze and make unusual researches to help people become aware and take care of our planet.
For thousands of years people live in harmony with the environment and some believe that the resources of the Nature have no limit. This stereotype seems to be the obstacle and can lead to a lot of mistakes.
Our negative influence on the Nature began to increase with the industrial revolution, as various by-products of people`s activity such as wastes and steams pollute the air and the water.
There are a number of urgent ecological problems that can lead to some kind of catastrophe. The thinning of the ozone layer, the pollution of the world`s ocean and air appear because of people`s careless attitude to ecology. That is why I believe that environmental protection is a universal concern and some active measures should be taken as soon as possible. I am not the follower of Greta Thunberg, but I am happy to realize that ecological problems are discussed in the United Nations and an international system of ecological security is being created. I believe that people are becoming more and more aware and eco-friendly that will help the mankind live in harmony and take care of the Nature. [1]
Comprehension questions for reading text about ecology
Multiple choice questions
Choose the best answer according to the text:
What does ecology study?
a) Relationships between different forms of life and their environment.
b) Only human impact on nature.
c) Just animal behavior patterns.
When did humans start significantly affecting the environment negatively?
a) After the Industrial Revolution.
b) During ancient times.
c) In modern history only recently.
Why does the author mention the belief that natural resources are unlimited?
a) Because it's true and there’s nothing to worry about.
b) It's an outdated idea causing many ecological issues.
c) There’s scientific evidence supporting this view.
Which major problem mentioned in the text results from human negligence towards the environment?
a) Ozone layer depletion.
b) Global warming.
c) Urban overpopulation.
According to the author, what needs to happen regarding environmental protection?
a) No action is necessary since everything is fine.
b) Immediate and decisive actions must be taken globally.
c) Individuals alone can solve all ecological challenges.
Short answer questions
Answer these questions based on your understanding of the passage:
How has the Industrial Revolution affected the environment?
List two examples of urgent ecological problems mentioned in the text.
Does the author support Greta Thunberg's movement? Explain briefly.
Summarize one key message from the article related to global efforts toward environmental conservation.
True or False statements
Mark each statement as True (T) or False (F), correcting any false statements if needed:
Ecology focuses solely on studying animals and plants.
Human activities have always had a harmful effect on nature.
Pollution of oceans and air contributes to significant ecological concerns.
An international system of ecological safety is already fully established worldwide.
People are becoming increasingly aware of environmental issues.
Приложение 4
1. Are there environmental organizations in your city or town?
2. What does your school do to improve the environment?
3. Are you concerned about environmental pollution?
4. Which type of pollution should be dealt with first?
5. What kinds of people’s activities cause environmental problems?
6. Do you have environmental studies at school?
7. Is it important to have such a subject? [2]
Официальные сайты Интернет
1. Текст «Экология». Режим доступа: https://en-oge.sdamgia.ru/problem?id=2843
2. Вопросы. Режим доступа: https://vk.com/wall32679286_63