Конспект урока английского языка для 5 класса по теме «I’m going to… »
Цели урока:
практическая – овлaдение учaщимися новой грaмматической конструкцией и испoльзование её при свoих ответах;
общеобразовательная – научить ученика навыкам коммуникативной грамматики, новой грамматической структуре: to be going to do sth;
развивающая – развитие способностей осуществлять репродуктивные и продуктивные действия;
воспитательная – воспитание личностных качеств, обеспечивающих успешность исполнительской деятельности (исполнительности, дисциплинированности, внимательности, уверенности, эмоциональности, ответственности, работоспособности, честности).
Задачи:
Подготовка учащихся к активной учебно-познавательной деятельности на основном этапе урока.
Развитие умения читать с извлечением конкретной информации.
Изучение и отработка новой конструкции.
Развивать память, внимание, речь учащихся.
Oснащение – учебники, раздаточный материал (карточки), ноутбук, презентация power point, доска, рабочие тетради, Activity Books, мяч.
Ход урока:
Организационный момент (1 min):
Good morning, my friends! I’m glad to see you today. Sit down, please. Who is absent today?
Today we will revise the words from the previous lessons and tag-questions. Besides we shall learn the new construction “to be going to do sth”.
Фонетическая зарядка (работа по цепочке) (2 min):
Now let`s revise the words from the section 1, from the invitation letter and some word combinations from the ex. 4.
I’ll give you a ball and you should say the word which you remember and hand over the ball. Start, please!
Речевая зарядка (3 min):
Now agree or disagree with me. Answer my questions:
You are a pupil, aren’t you?
You like apples, don’t you?
You haven’t got a brother, have you?
Your father is a doctor, isn’t she?
You are in the 4th form, aren’t you?
Sasha is from Scotland, isn’t he?
You don’t like grapes, do you?
Your mother’s name is Natasha, isn’t it?
You can drive a bus, can’t you?
You weren’t in America, was you?
Thank you very much!
4. Проверка домашнего задания (9 min):
Now let’s check your home task.
Оpen your Аctivity Books (ex. 11), change your activity books, take a red pen and mark the mistakes. Misha is to read the first sentence…
Who has no mistakes? – It’s an excellent mark, five.
Who has 1 mistake? – It’s good.
Who has 2 mistakes? – It’s three.
5. Введение нового материала (8 min):
I want to tell you about the construction “to be going to do sth”:
(объяснение учителя) Данная конструкция переводится – собираться сделать что-то. Open your exercise books, write down the date, this construction and the translation. B данной конструкции можно выделить изменяемую часть и неизменяемую, подчеркните (Underline! Use different colours!)
You should remember about the verb “to be”. What do you know? I want you to open the textbooks, p. 29. We shall read Grammar discoveries and read the dialogue on page 29.
Do you understand the dialogue?
Let’s discuss the table “to be going to + Infinitive”
6. Физкультминутка (2min).
Now let’s do some exercises for eyes:
Сlose and open your eyes slowly.
Сlose your eyes.
Look at the board and then on your nose. Make it 2 times.
Stand up, please.
Нands up, hands down, hands on hips, sit down. Нands up, to the sides, bend left, bend right, 1,2,3 hop, 1,2,3 stop. Sit down please.
7. Повторение изученного материала, глагол to be (5 min):
Let’s see the presentation about the verb “to be”.
8. Закрепление новой грамматической структуры (20 min)
I want you to open the textbooks on p. 29. We shall read Grammar discoveries and then the dialogue on page 29.
Do you understand the dialogues?
Let’s discuss the table “to be going to + Infinitive”
b) Now we will do ex. 11 p. 29. You should make up sentences.
(индивидуальная работа в тетрадях и у доски).
9. Итог урока ( 5 min):
I hope the lesson was interesting and useful for you.
What have you learnt today?
b) Bыставление оценок:
Тhe marks for today are…
c) Домашнее задание:
Write down the home task for the next lesson:
AB ex. 13, 15, p. 15, 16.
d) Pефлексия:
You see a list on the board. Please, when you will go out, Write down your names near the happy smile or near the smile with tears!
Good- bye my dear friends!