КОМПЛЕКТ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ к рабочей программе по предмету: Иностранный (английский) язык для обучающихся 10 классов

2
0
Материал опубликован 4 April


МИНИСТЕРСТВО ПРОСВЕЩЕНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ









КОМПЛЕКТ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

к рабочей программе

по предмету: Иностранный (английский) язык

для обучающихся 10 классов




Комплект оценочных средств составлен в соответствии с требованиями Федеральной рабочей программы основного общего образования по учебному предмету «Иностранный (английский) язык», Положения о текущем контроле и промежуточной аттестации _______________ (указать наименование школы) и рабочей программы общеобразовательной учебной дисциплины «Иностранный (английский) язык» для обучающихся 10 класса.



ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА


Комплект оценочных средств разработан для оценки предметных и метапредметных результатов обучающихся.

Оценка освоения умений и знаний осуществляется посредством следующих видов контроля: практические работы: словарный диктант, лексико-грамматический тест, лексико-грамматический зачет, монологическое высказывание, письменное высказывание; контрольная работа, которая проводится один раз в четверть.

Контрольная работа проводится 1 раз в четверть. Контрольная работа может состоять из 4-6 заданий на аудирование, чтение, письмо, словообразование, лексико-грамматические задания. Общее количество баллов в каждой контрольной работе – 50.


Количество правильных ответов

% правильно выполненного задания

Оценка

48-50

96-100%

5

47-36

72-95%

4

35-25

50-71%

3

Менее 25

Менее 50%

2


2) Словарный диктант (диктант-перевод, диктант по определениям, диктант по синонимам или антонимам, диктант по картинкам)

Критерии: правильно подобранное слово, орфографическое оформление


% правильно выполненного задания

Оценка

90 – 100 %

5

70 – 89 %

4

50 – 69 %

3

Менее 50 %

2


Лексико-грамматический тест по текущему материалу (модульный, грамматический), тест на остаточные знания, тест на понимание устного и письменного текста


% правильно выполненного задания

Оценка

90 – 100 %

5

70 - 89%

4

50 – 69 %

3

Менее 50 %

2


4) Лексико-грамматический зачет

Проводится в устной форме. Учащемуся предлагается выбрать карточку, в которой содержатся два задания: сформулировать грамматическое правило на предложенную тему и перевод предложений с русского на английский с учетом изученного лексико-грамматического материала.

Грамматическое правило

Лексический материал

Оценка

Грамотно формулирует правило и приводит примеры употребления

Переводит 100% предложений, учитывая изученные правила

5

Грамотно формулирует правило и приводит примеры употребления

Переводит 80% предложений, учитывая изученные правила

4

Затрудняется сформулировать правило, примеров употребления не приводит

Переводит 50% предложений, допускает ошибки в изученных правилах

3

Затрудняется сформулировать правило, примеров употребления не приводит

Перевод предложений отсутствует

2


5) Контроль монологического высказывания: рассказ по теме, описание картинки, фотографии

решение коммуникативной задачи (содержание)

организация высказывания


языковое оформление высказывания


Решение коммуникативной

задачи (содержание)*

Организация высказывания

Языковое оформление высказывания (Допустимое количество Ошибок)

Оценка

Коммуникативная задача выполнена

полностью: содержание полно, точно и развёрнуто (85 – 100%.)

Даны правильные ответы на вопросы по содержанию.

Высказывание логично и имеет завершённый характер.

Высказывание предъявлено в нормальном темпе с правильным интонационным рисунком и логичной разбивкой на смысловые группы (синтагмы)

0 - 2

5

3 - 5

4

6 - 7

3

8 и более

2

Коммуникативная

задача выполнена не полностью (60 – 84%) Даны правильные ответы на вопросы по содержанию

Высказывание логично и имеет завершённый характер.

Высказывание предъявлено в нормальном темпе с правильным интонационным рисунком и логичной разбивкой на смысловые группы (синтагмы)

0 - 2

4

3- 5

3

6 и более

2

Коммуникативная

задача выполнена не полностью (60 – 84%) Имеются ошибки в ответах на вопросы по содержанию

Высказывание логично и имеет завершённый характер.

Высказывание предъявлено в нормальном темпе с правильным интонационным рисунком и логичной разбивкой на смысловые

группы (синтагмы)

0 -3

3

4 и более

2


Коммуникативная задача выполнена частично (40- 59%) Не даны ответы на вопросы по содержанию

Высказывание логично и имеет завершённый характер.

Высказывание предъявлено в нормальном темпе с правильным интонационным рисунком и логичной разбивкой на смысловые группы (синтагмы)

-

2

Коммуникативная задача выполнена

полностью: содержание полно, точно и развёрнуто (85 – 100%).

Даны правильные ответы на вопросы по содержанию.

Высказывание не логично и имеет незавершённый характер.

Высказывание предъявлено в замедленном темпе с

неправильным интонационным рисунком и нелогичной разбивкой на смысловые группы (синтагмы)

0 - 2

4

Коммуникативная задача выполнена не

полностью (60 – 84%). Даны правильные ответы на вопросы по содержанию

Высказывание не логично и имеет незавершённый характер.

Высказывание предъявлено в замедленном темпе с

неправильным интонационным рисунком и нелогичной разбивкой на смысловые

группы (синтагмы)

0 - 2

3

Коммуникативная задача выполнена не

полностью (60 – 84%). Имеются ошибки в ответах на вопросы по содержанию

Высказывание не логично и имеет незавершённый характер.

Высказывание предъявлено в замедленном темпе с

неправильным интонационным рисунком и нелогичной разбивкой на смысловые группы (синтагмы)

-

2


Коммуникативная задача выполнена не

полностью (60 – 84%). Имеются ошибки в ответах на вопросы по содержанию

Понимание высказывания затруднено из-за многочисленных лексико-

грамматических и фонетических ошибок


2


Контроль письменного высказывания: письмо, сочинение-описание, сочинение-рассуждение, эссе

решение коммуникативной задачи (содержание) и организация высказывания

языковое оформление высказывания

За письменное высказывание оценивается по 10 балльной шкале и включает оценку за решение коммуникативной задачи и языковое оформление высказывания.


Решение

коммуникативной

задачи

Организация

текста

Оценка

Задание выполнено полностью. Допустим один недочет. Правильный выбор стилевого оформления речи

Высказывание логично. Текст разделен на абзацы

Структура текста соответствует заданию Используются средства логической связи Возможен недочет в одном из аспектов

5

Задание выполнено не полностью. Имеются 2-3 недочета.

Есть недочеты в стилевом оформлении речи

Высказывание логично. Текст разделен на абзацы

Структура текста соответствует заданию Используются средства логической связи Возможен недочет в одном из аспектов

4

Задание выполнено частично.

Есть серьезные ошибки в содержании. Не соблюдается стилевое оформление

Высказывание логично. Текст разделен на абзацы

Структура текста соответствует заданию Используются средства логической связи Возможен недочет в одном из аспектов

3


Задание не выполнено. Коммуникативная задача не решена.

Высказывание логично. Текст разделен на абзацы

Структура текста соответствует заданию Используются средства логической связи Возможен недочет в одном из аспектов

2

Задание выполнено полностью. Допустим один недочет. Правильный выбор стилевого оформления речи

Высказывание логично. Текст разделен на абзацы

Структура текста соответствует заданию Используются средства логической связи Возможен недочет в одном из аспектов

В 2-3 аспектах есть недочеты

4

Задание выполнено не полностью. Имеются 2-3 недочета.

Есть недочеты в стилевом оформлении речи.

Высказывание логично. Текст разделен на абзацы

Структура текста соответствует заданию Используются средства логической связи Возможен недочет в одном из аспектов  В 2-3 аспектах есть недочеты

3

Задание выполнено частично.

Есть серьезные ошибки в содержании. Не соблюдается стилевое оформление

-

Высказывание нелогично Нет разбивки на абзацы

Структура не соответствует заданию Неправильно используются средства

логической связи

2












Языковое оформление высказывания


Допустимое количество ошибок

Оценка

2 лексико-грамматические ошибки

ИЛИ

2 орфографические или пунктуационные ошибки

5

4 лексико-грамматические ошибки

ИЛИ

4 орфографические или пунктуационные ошибки

ИЛИ

Любые 4 ошибки

4

6 лексико-грамматических ошибок

ИЛИ

6 орфографических или пунктуационных ошибок

ИЛИ

Любые 6 ошибок

3

7 и более любых ошибок

2


Ошибки, сделанные на ОДНО правило или в одном слове (несколько раз) считаются за 1 ошибку.


Проект оценивается последующим критериям: оформление презентации, решение коммуникативной задачи, языковое оформление речи, защита проекта. Максимальное количество баллов, которое можно получить за проект – 30. 27-30 баллов – оценка «5», 21-26 баллов – «4», 15-20 баллов – «3», менее 15 баллов – «2».






Критерии

Баллы

Оформление презентации

Соответствие содержания презентации содержанию рассказа

Достаточное количество слайдов

Наличие разнообразного материала (фото, рисунки, карты, таблицы, диаграммы, видео)

Техническая грамотность

Уместность использования анимации (звуков, эффектов, музыки)

Эстетичный вид презентации (цвет, соразмерность картинок, шрифтов)


6 баллов

Решение коммуникативной задачи (содержание проекта)

Соответствие между темой и содержанием

Актуальность, новизна

Полнота и точность раскрытия темы

Логическое изложение материала (вступление, осн. часть, заключение)

Наличие оригинальных находок, собственных суждений

10 баллов

Языковое оформление проекта

точность в выборе слов и выражений и их соответствие теме и ситуации общения; правильность формирования лексических словосочетаний;

соблюдение общепринятой сочетаемости английского языка;

запас слов и разнообразие используемой лексики (синонимы, антонимы, фразеологизмы) и их соответствие требуемому уровню знаний учащихся в данном классе;

точность в выборе грамматической конструкции в соответствии с целью высказывания, разнообразие и правильность используемых грамматических средств, соответствие используемых конструкций требуемому уровню знаний учащихся в данном классе)


10 баллов

Защита проекта

Время выступления (5 мин без видео, не более 8 мин с видео)

Уровень владения материалом (свободное – без опоры, несвободное – с опорой)

Умение привлечь внимание аудитории

Самостоятельное управление слайдами презентации

4 балла


























10 класс


Тема

Вид оценочной процедуры

Контролируемые знания и умения

Дата проведения

1

Повседневная жизнь семьи. Межличностные отношения в семье, с друзьями и знакомыми. Конфликтные ситуации, их предупреждение и разрешение

Словарный диктант (диктант-перевод)

Лексика: на тему семья

Грамматический материал: глаголы (правильные и неправильные) в видо-временных формах действительного залога в изъявительном наклонении Present Simple/ Present Continuous/ Present Perfect/ Present Perfect Continuous Tense;

все типы вопросительных предложений в Present Tense


2

Внешность и характеристика человека, литературного персонажа

Контроль монологического высказывания

описание/ характеристика /сообщение/ рассуждение с изложением своего мнения и краткой аргументацией;

Объем монологического высказывания до 14 фраз.


3

Здоровый образ жизни и забота о здоровье: режим труда и отдыха, спорт, сбалансированное питание, посещение врача. Отказ от вредных привычек

Контрольная работа

Аудирование с пониманием основного

содержания, с пониманием запрашиваемой

информации;

Лексические единицы: по теме внешность и характер человека (синонимы)

Грамматика: степени сравнения прилагательных,

условные предложения с глаголами в изъявительном наклонении (Conditional 0, Conditional I)

Чтение с пониманием основного содержания,

с пониманием нужной (запрашиваемой)

информации














4

Школьное образование, школьная жизнь, школьные праздники. Переписка с зарубежными сверстниками. Взаимоотношения в школе. Проблемы и решения. Права и обязанности старшеклассника

Лексико-грамматический тест

Лексика: по теме школа

Грамматика:

фразовый глагол to pick;

конструкция to be going to, формы Future Simple Tense и Present Continuous Tense для выражения будущего действия; Future Continuous Tense


5

Современный мир профессий. Проблемы выбора профессии. Роль иностранного языка в планах на будущее

Контрольная работа

Аудирование с пониманием основного

содержания, с пониманием запрашиваемой

информации;

Лексические единицы: по теме професии

Грамматический материал:

фразовый глагол to turn;

глаголы в наиболее употребительных формах страдательного залога (Present/Past Simple Passive; Present Perfect Passive);

предлоги, употребляемые с глаголами в страдательном залоге; конструкции c глаголами to stop, to remember, to forget (разница в значении to stop doing smth и to stop to do smth)

Чтение с пониманием основного содержания,

с пониманием нужной (запрашиваемой)

информации




















6

Молодежь в современном обществе. Досуг молодежи: чтение, кино, театр, музыка, музеи, Интернет, компьютерные игры. Любовь и дружба


Контроль письменного высказывания

заполнение анкет и формуляров, сообщая о себе основные сведения, в соответствии с нормами, принятыми в стране/странах изучаемого языка; написание и оформление резюме (CV)

с сообщением основных сведений о себе в соответствии с нормами, принятыми в стране/странах изучаемого языка.

Объем письменного высказывания до 150 слов.


7

Покупки: одежда, обувь, продукты питания. Карманные деньги. Молодежная мода

Лексико-грамматический зачет

Лексика по теме покупки

Грамматика: глаголы (правильные и неправильные) в видо-временных формах действительного залога в изъявительном наклонении (Past Simple Tense; Past Continuous Tense; Past Perfect Tense; Future-in-the-Past Tense); определённый, неопределённый и нулевой артикли










8

Туризм. Виды отдыха. Путешествия по России и зарубежным странам

Контроль монологического высказывания

монологическая речь: описание (картинка, фотография), сообщение/ рассуждение с изложением своего мнения и краткой аргументацией; изложение содержания прочитанного/ прослушанного текста с выражением своего отношения;

Монологическое высказывание – 14 фраз на тему «Путешествия по России и иностранным странам»




9

Проблемы экологии. Защита окружающей среды. Стихийные бедствия. Условия проживания в городской и сельской местности

Контрольная работа

Аудирование с пониманием основного

содержания, с пониманием запрашиваемой

информации;

Лексические единицы: по теме Экология

Грамматический материал:

конструкция used to + инфинитив глагола;

конструкции be/get used to smth; be/get used to doing smth;

подлежащее,

неличные формы глагола – инфинитив, герундий, причастие (Participle I и Participle II); причастия в функции определения (Participle I – a playing child, Participle II – a written text);

предлоги места, времени, направления

модальные глаголы и их эквиваленты

Чтение с пониманием основного содержания,

с пониманием нужной (запрашиваемой)

информации


















10

Технический прогресс: перспективы и последствия. Современные средства связи (мобильные телефоны, смартфоны, планшеты, компьютеры)

Лексико-грамматический тест

Лексика: по теме Современные средства связи

Грамматика:

повествовательные, вопросительные и побудительные предложения в косвенной речи в настоящем и прошедшем времени; согласование времён в рамках сложного предложения; модальные глаголы в косвенной речи

в настоящем и прошедшем времени; фразовый глагол to bring













11

Родная страна и страна/страны изучаемого языка: географическое положение, столица, крупные города, регионы; система образования, достопримечательности, культурные особенности (национальные и популярные праздники, знаменательные даты, традиции, обычаи); страницы истории

Контрольная работа

Аудирование с пониманием основного

содержания, с пониманием запрашиваемой

информации;

Лексические единицы по теме технический прогресс

грамматический материал:

конверсия: образование имён существительных от неопределённых форм глаголов (to run – a run); имён существительных от прилагательных (rich people – the rich);

предложения cо сложным дополнением – Complex Object;

количественные и порядковые числительные

Чтение с пониманием основного содержания,

с пониманием нужной (запрашиваемой)

информации








12

Выдающиеся люди родной страны и страны/стран изучаемого языка, их вклад в науку и мировую культуру: государственные деятели, ученые, писатели, поэты, художники, композиторы, путешественники, спортсмены, актеры и т.д.

Проект

Монологическая речь: краткое изложение

результатов выполненной проектной работы на тему: «Выдающиеся люди родной страны и страны (стран) изучаемого языка: учёные, писатели, поэты, спортсмены».

Объем высказывания 12-14 фраз.






10 класс

Контрольная работа №1


1. Прослушайте диалог и выберите верный вариант - True, False (10 points)

Начало формы

Конец формы

2.2Начало формы

Конец формы

A - The boy revised all weekend for his Economics exam.

A - His mum is worried about the cost of retaking the course.

B - She had only had Bonzo for a short time.

C - The boy was using the phone when someone stole it.

C – The dad will see if the phone is insured.Начало формы

Конец формы


2. Сопоставьте слова с их синонимами (11 points)


patient

mean

selfish

creative

aggressive

respected

careful

moody

caring

dedicated

ill-made

admired

violent

calm

unkind

egoistic

imaginative

capricious

devoted

attentive

kind

shapeless


3. Переведите на английский язык следующие предложения (15 points)


Если ты приберешь в своей комнате, я возьму тебя в ближайший зоопарк.

Если они не помирятся до Нового года, то будут отмечать праздник раздельно.

Если она ездит на Родину, то всегда навещает свою семью.

Если мне удается встать пораньше, то я успеваю сделать все свои самые сложные дела.

Какие твои следующие действия?


4. Прочтите тексты и выберите верный вариант ответа (14 points)



Eating Myths

Myth No. 1. Calories are always calories

Some people still think that all calorific food is the same whether it is junk food or home-made dishes. The National Institute of Health has conducted research which proved that ready-made, convenience and processed food with a high amount of carbs increases the risk of putting on extra weight.

Myth No. 2. Superfoods are real

Looking for "magic food" has become an obsession. Bloggers, marketers of organic shops, and nutritionists keep saying that superfoods are the only way to be healthy. That's true that cocoa

helps the cells to stay healthy, blueberries help to protect the memory, but the idea that only a very narrow range of superfoods can make our health better doesn't seem to be real. Besides, we need to take into consideration that these results were obtained on animals and not on people: plenty of tests are held in the laboratories on rodents and reptiles fed with enormous amounts of such food.

Myth No. 3. Detox is a really good thing

Some people claim that a human's body is not able to detox itself. But this is a huge mistake which can cause using some products too much; the products which can disrupt intestinal microflora and digestive system. Obsessive eating of charcoal or anything else can destroy many useful bacteria and wash away minerals like magnesium or potassium and calcium, which are the key parts of cell metabolism.

Myth No. 4. Eating three times is a key to succeed

One of the most popular modern practices is intermittent fasting which excludes one or two meals during the day. It's hard to believe, but recent researches have proved the effectiveness of such a diet. Short fasting helps to keep cells healthy and prevent inflammatory processes. For example, limiting the meals for 10 hours helps people with obesity to lose some weight. But, of course, before going on a diet one should consult with the doctor.

Myth No. 5. High concentration of fats is useful

Lately, various high fat and low-carbohydrate diets have become popular. But such extreme dieting is not available for many: diabetics, pregnant women, and people with some diseases. Besides, almost all nutrition experts agree that vegetable fat contained in olive oil or avocado is more preferable than the one contained in meat, cow's milk or butter.

The risk to put on weight is

twice higher due to ready-made, convenience and processed food

lower if you eat unhealthy food

the same if you eat ready-made food or home-made food

higher if you eat convenience, processed and ready-made food

Superfoods

can make our health better

are tested on animals

are useless

are used to increase the popularity of a shop or a celebrity

The ways of getting the results on the usefulness of the superfoods are

questionable

illegal

criminal

Immoral

A human's body

needs to be supported with magnesium, potassium and calcium for cell metabolism

cannot digest charcoal

is a complex system which can detox itself

is not able to detox itself

Intermittent fasting

is a very successful method to lose weight

is the most popular diet now

allows you to eat only two meals a day

is proved to be effective in keeping cells healthy

Not eating for 10 hours

helps people with obesity to lose one kilo of weight

is a rule of intermittent fasting

cannot be harmful to the body, but it can help instead

is what any doctor advises to overweight people

Animal fat

is more preferable than vegetable fat in people's diets

is the basic element of low-carbohydrate diets

is less desirable in people's diets

contains only in meat, cow's milk or butter


10 класс - Ключи

Контрольная работа №1

1 1 F 2 T 3 F 4 T 5 T

A

Boy: Mum?
Mother: Yes?
Boy: You know that Economics exam I had last week?
Mother: The one you didn’t revise for?
Boy: I did revise for it. I was working on it all weekend. Don’t you remember?
Mother: Oh, yes, I remember. Apart from going out until four in the morning, you mean?
Boy: Well, I have to relax a little, even if I’m revising. Anyway, I didn’t pass it.
Mother: You failed it! But wasn’t that an important one?
Boy: Yeah, I’m really sorry.
Mother: I’m really sorry too. What does that mean?
Boy: Well, I’ll probably have to retake the whole course.
Mother: Oh, Ryan! It’s a really expensive course. I’m not sure we can afford for you to take it again. Things are difficult enough as it is.
Boy: I know, Mum. I’m sorry. I’ll talk to the teacher again and see if I can retake it.

B

Girl 1: Hi, Megan. How are you?
Girl 2: Not feeling too good, actually.
Girl 1: Oh? Why’s that?
Girl 2: Well, something terrible happened this morning … (voice trembling)
Girl 1: What? Sorry, take your time, and tell me when you’re ready.
Girl 2: Well, I was playing with Bonzo in the garden with a ball, and the ball went over the hedge into the road, and …
Girl 1: Yes?
Girl 2: And Bonzo jumped over the hedge after it and he got hit by a car.
Girl 1: Oh, no! And is he … ?
Girl 2: Yes. We took him to the vet’s immediately, but there was nothing she could do.
Girl 1: Oh, poor Bonzo. And poor you. I know how much he meant to you.
Girl 2: We’d had him since he was a tiny puppy. He was like one of the family.
Girl 1: I’m really sorry. At least he had a happy life.
Girl 2: His life was too short!
Girl 1: Well, yes, OK. I’m sorry, that was a really insensitive thing to say. I’ll come round and see you later, OK?

C
Boy: Hi, Dad.
Father: Hi, how’s it going?
Boy: Did you have a good day at work?
Father: Same as usual, really. What about you? Good day at school?
Boy: Yeah, pretty good. Except for one little thing …
Father: Why do I have a sinking feeling in my stomach?
Boy: Do you remember you lent me your phone?
Father: Yes?
Boy: Well, I was standing just outside school, texting Jack, and somebody ran past and grabbed it.
Father: You let someone steal my phone?
Boy: I didn’t let them.
Father: No, I suppose not. But did you know that that might happen? Is that a dangerous spot?
Boy: Well, I had heard of that happening, but I’d forgotten. Anyway, I didn’t think it would happen to me.
Father: No, OK. Did you see who it was?
Boy: No. It was someone in a blue tracksuit, and there are loads of people who wear those. But there’s a CCTV camera on the entrance. It might have got a shot of the thief’s face.
Father: You reported it then?
Boy: Well, not yet, but I will tomorrow.
Father: All right. Don’t forget to report it tomorrow. I’ll have a look at the insurance and see if it’s covered.

2. 1-c, 2-d, 3-e, 4-f, 5-b, 6-a, 7-i, 8-g, 9-j, 10-h, 11-k

3. 1. If you clean your room, I’ll take you to the nearest zoo.

2. If they don't measure up before the New Year, they will celebrate the holiday separately.

3. If she goes to her homeland, she always visits her family.

4. If I get up early, I can do all my most difficult work.

5. What are your further actions?

4. 1-d, 2-b, 3-a, 4-c, 5-d, 6-c, 7-c





















10 класс

Контрольная работа №2


Прослушайте текст и выберите верный вариант ответа (10 points)


1. The teacher wants the students to …

Начало формы

take notes after she has finished speaking.

take notes while she is speaking.

forget about taking notes.

2.The teacher suggests eating …

sugary snacks.

only apples.

fruit and cereals.

3. The teacher suggests finding a study place with a lot of …

light.

space.

books.

4. If students feel stressed they should …

go to bed.

go out for a walk.

drink some water.

5. Students are advised to …

select the important things to learn.

read through everything once.

make notes about every topic.

6. The teacher understands that repeating things can be …

difficult.

uninteresting.

tiring.

7. Students can do past exam papers ...

in the library only.

at home if they take photocopies.

in the after-school study group.

8. The teacher recommends a break of five minutes every …

hour.

two hours.

thirty minutes.

9. It's important to ...

eat regularly.

sleep when you feel tired.

keep hydrated.

10. The teacher is sure that the students will …

pass their exams.

fail their exams.

do their best.


Раскройте скобки и измените слово, употребив его в нужной лексико-грамматической форме (15 points)


Modern theatre is searching for a new language, forms, meanings and genres in order to keep pace with the times. Competing with cinema, television, video games and the Internet, the theatre also has to develop, integrate with other types of arts, involve and sometimes even surprise the audience, so as not to lose it. A play or 1) _______ (PERFORM) with no actors, which seemed a truly innovative thing some time ago, is no longer surprising today.

Performance (including immersive and plastic), site-specific, documentary, social, horizontal and play-back theatre, verbatim, promenade, etc. have become popular kinds of 2) ______ (THEATRE) art nowadays.


The term "performance" is used to refer to a play created at the combination of drama, choreography, music, visual arts, and media technologies.


Immersive performances make the viewer an active 3) ______ (PARTICIPATE) in the action, sometimes even without the actors.


Site-specific plays are held anywhere, but not in the theatre: in a garage, in a city park, in abandoned houses, in a tram depot, in the subway, etc. The promenade is one of the possible forms of it.


Plastic performance is the 4) ______ (INTEGRATE) of drama and choreography. This is not a ballet, because artists act according to the laws of 5) ______ (DRAMA) theatre. In this theatre documentary texts are used as the main dramatic material. These can be interviews, minutes, letters, diaries, overheard conversations, etc. Verbatim is just one of the techniques of documentary theatre.


Выберите верный вариант (13 points)

Your friend wants you to come to his party.

You have been invited to the party.

Your friend was invited to the party.

You offered your mother to pick her up from the airport next week.

Your mother will pick you up from the airport.

Your mother will be picked up from the airport by you.

You forgot to attach the report to the email.

You weren't attached to the email.

You didn't attach the report.

The company is looking for a part-time secretary.

The company is needed for a part-time secretary.

A secretary is needed for a part-time job.

Your father always fails to remember to feed the dog.

The dog is always forgotten to be fed.

The dog always forgets to be fed.

You got a present from a stranger.

The present was given to you by a stranger.

The present was given to a stranger.

Your sister wants to make a delicious meal.

A delicious meal is going to be cooked by you.

A delicious meal is going to be cooked by your sister.

You can't turn ___ time.

Back

Up

I thought they knew each other. It turned ___ that they had never met.

Up

Out

People stopped ___ at the fire.

To look

Looking

He stopped ___ for his dog.

To look

Looking


Remember ___ the car before you enter the house.

To lock

Locking


Don't forget to call us when you get there.

To call

Calling



Выберите правильный заголовок для каждого абзаца. Есть один лишний (12 points)


Find your companion

Your job can be danger

Why do we need vertical farms?

Don`t forget about health

Everybody needs a virtual reality


More than one quarter of European jobs are under the warning of disappearing or being computerised. Especially, repetitive and old fashioned jobs are under high risk. The technological progress is moving so fast. We need some changes in industry and our lifestyle. In the near future we will find new positions for open-minded people who can solve human problems and make our life more comfortable. Below in this article you can find a shortlist of the most unusual professions that will be in demand in the nearest future.


British scientists declare that progressive technologies will help us to live longer and more carelessly. People will be surrounded by technologies everywhere. It means that we will need some extra demand for verbal communication. A walker/talker person will help us to solve this problem. This person will become our personal companion. People will be able to talk, argue, do some hobbies and spend time walking in the parks or going on vacation together. A walker/talker person will help some lonely and old people to become more sociable and find a friend. This profession is great for people who like to listen and communicate with others.


Even today some people are trying to grow vegetables, greenery or fruits in their flats. They use kitchens or balconies for this purpose. The quality of food, its freshness and quick delivery are the most important advantages for them. In the future, this will be in high demand because of inevitable changes of climate. People will need more vertical farms and special growing systems to have fresh food from local farms. Vertical farming consultants will look after these farms and give pieces of advice on growing organic local food.


Our lifestyle changes rapidly. We are living in a progressive world full of opportunities and new technologies. People are working more and more inside than outside. A lack of relaxation may cause severe problems to our physical and mental health. Virtual reality will help people to defeat stress and provide immersive, multiplayer experience. You will have your own VR arcade computer club in your flat. A VR arcade manager will manage the physical arcade, play with you, control your virtual game and choose the best game for you according to your mood and health condition.

















10 класс- Ключи

Контрольная работа №2Конец формыКонец формыКонец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы


Transcript

Morning, everyone. Quiet, please. Right, OK. So, today I'm going to give you some advice to help you prepare for the exams next week. So, make some notes as I'm talking, please. Everybody ready?

Now, while you're studying, eat food that gives you energy. Don't be tempted to eat sweets or drink cola. Sugar won't help you study but fruit and cereals will. Apples, actually, are especially good.

Find a comfortable place with plenty of light when you study. But not 'too' comfortable or you'll fall asleep!

Try and keep a positive mind. It is easier to study when you are positive and relaxed. Now, if you start feeling anxious, have a little break. Go out for a stroll around the block.

Don't try to learn everything. There isn't time. Just choose the 'important' things, the things that'll get you the most points in an exam. And if you aren't sure about this, ask me.

First, learn the main ideas and don't worry too much about the details. If you have time, you can come back later and read the details.

Make notes of these key points and read them, then cover them up and try to remember all the points. Now, it might be boring, but repetition helps you to remember.

Use past exam papers to study. They will help you understand what kind of questions come up. There are plenty of past exam papers in the library. You can photocopy them and take them home.

Take regular breaks while you're studying. A five-minute break every half hour is usually enough. Get some fresh air and stretch your arms and legs. Drink a glass of water too. It's important to keep hydrated.

And, last but not least, good luck! I'm sure you'll all do your best.

1-b, 2-c, 3-a, 4-b, 5-a, 6-b, 7-b, 8-c, 9-c, 10-c

2. 1- performance, 2- theatrical, 3- participant, 4- integration, 5- dramatic

3. 1-a, 2-b, 3-b, 4-b, 5-a, 6-a, 7-b, 8-a, 9-b, 10-a, 11-b, 12-a, 13-a

4.1-B, 2-A, 3-C, 4-E







10 класс

Контрольная работа №3


1. Прослушайте диалог и выберите верный вариант (8 points) Начало формы

Конец формы

1Конец формы

Начало формы

Конец формы



1. A dirtboard is ...Начало формы

a) a board with wheels that you stand on.

b) a board with no wheels that you stand on.

c) a board that you sit on.Конец формы

2. To go canyoning you need ...

ropes and a helmet.

a guide and special equipment.

ropes and special equipment.

3. Zip-wiring is ...

scary and difficult.

easy and exciting.

scary but exciting.

Конец формы

4. Paris looks so beautiful ...

at night.

on television.

in the photos.5. 55Конец формы

5. 5. 5. The Impressionist paintings are in ...

the Louvre.

the Musйe D'Orsay.

the Rodin Museum.Конец формы

Конец формы


6. The famous Rodin statue is called ...

The Worker.

The Thinker.

The Philosopher.

Конец формы

7. The girl is going to Paris for ...

the weekend.

4 days.

5 days.

Конец формы

8. She's going with ...

her friend.

her boyfriend.

her family.


Соотнеси слово или фразу с его/ее определением (10 points)


Passport control

Single ticket

Baggage carousel

Cabin crew

Return ticket

Hand luggage

Customs

In-flight meal

Duty-free

Overweight luggage

a ticket for a journey to a place, but not for the return.

a ticket for a journey to a place and back.

small bags which people are allowed to keep with them on a plane.

luggage which is heavier than allowed.

the place at the airport where officials check travellers and their luggage.

the place at the airport where officials check your passport.

a shop where you can buy goods at a cheaper price because no tax is paid on them.

the members of an aircraft crew who attend to passengers.

food offered during the flight.

a device that delivers checked luggage to the passengers on their arrival.


3. Переведите на английский язык следующие предложения (18 points)


Детройт раньше был густонаселенным городом. Но сейчас там мало кто живет.

Мы бы предпочли отправиться в поход, а не ходить по магазинам.

Звук дождя, барабанящего по крыше, успокаивает меня.

Я устал от разговора с вами об этих экологических проблемах.

Поездка на море должна помочь тебе расслабиться.

Вы могли бы показать мне ваш паспорт, пожалуйста?


4. Выберите правильный заголовок для каждого абзаца. Есть один лишний (14 points)


A. Overpollution

B. Global warming

C. Less of biodiversity

D. Deforestation

E. Air pollution

F. Soil degradation

G. Pollution

H. Waste disposal


The world is suffering a lot from a great number of toxins released into the atmosphere. Water, soil and air are greatly affected by harmful human activity. Factories and plants release gases and produce a lot of industrial waste. Combustion of fossil fuels and oil spills damage the air we breathe and the water we drink.

Since the number of people is increasing, humanity is witnessing a shortage of natural resources. As the farming industry is trying to intensify the production of crops to meet the demands of the growing population, the problem of excessive use of chemical fertilizers, pesticides and insecticides has become important as never before. Besides, our planet's capacity is limited which means that if people

don't find the solution to sustain the population reasonably, it will lead to disastrous consequences.

The heating of the Earth's climate caused by constant emissions of greenhouse gases into the atmosphere leads to rising sea levels, melting of polar ice caps and desertification. Greenhouse gases such as carbon dioxide or methane may cause a greenhouse effect that heats the atmosphere and warms the planet.

Harmful human activity puts many animal species on the edge of extinction. Animal habitats are destroyed. The imbalance that occurs in natural processes threatens ecosystems and makes many animals die out.

Destruction of forest habitat is another crucial ecological problem. People destroy greenery for their residential, industrial or commercial needs. In addition to negative human impact, the loss of trees is caused by natural disasters such as hurricanes, fires and floods.

 Erosion of land, overgrazing and constant contamination of soils are only a few reasons why people can't take advantage of effective crop growing. The physical, chemical and biological decline in the quality of land results in the loss of organic matter and inevitable changes in soil's fertility and salinity. Still, there are numerous techniques to conserve soil to save this fundamental natural resource as the basis for all terrestrial life.

 One of the urgent ecological problems nowadays is connected with the overconsumption of resources and the production of an excessive amount of waste. People dump the world around them with lots of plastic, packaging and other household garbage. Nuclear waste is also dangerous and may cause many health hazards.
























10 класс-Ключи

Контрольная работа №3

Transcript

Girl: So, have you got any plans for the weekend?

Boy: Yeah, me and my mates are going to this activity centre in the mountains.

Girl: Oh, yeah?

Boy: You can do all kinds of things. It's a new centre; it sounds great. We're going to go dirtboarding …

Girl: What's that?

Boy: It's like skateboarding or snowboarding. You have a board, or deck, to stand on and wheels. They're pretty strong because you go down rough mountain tracks on them. Steep, rough mountain tracks.

Girl: Sounds a bit risky. Have you done it before?

Boy: No, but I've done similar things. Anyway, we're also going to go canyoning. Before you ask, that's when you jump and swim down a river canyon. You have to use ropes and special equipment. And maybe we'll go white water rafting too.

Girl: Phew. It sounds far too difficult to me.

Boy: They have lots of things that you could do too. Like zip-wiring, you know when you go along a wire through the trees or down a mountain.

Girl: Go down a mountain on a wire!

Boy: It's really easy, and exciting too. You just have to hold on and enjoy the ride. Or there's bungee jumping.

Girl: Jump off a bridge on a long elastic band! Me? You've got to be joking! Anyway, I'm going away this weekend too, thank you for asking.

Boy: I was going to ask. So where are you going?

Girl: Paris! I'm so excited!

Boy: Paris, wow!

Girl: Yeah, it'll be brilliant! We're going to do all the sights, like go up the Eiffel Tower and take a boat along the River Seine and see the old parts of the city. It looks so beautiful in the photos. And then there are all the art galleries. You know how much I like art. I can't wait to go round the Louvre and see all those famous paintings.

Boy: I think the famous Impressionist paintings are somewhere else.

Girl: Yeah, I know, they're in the Musйe d'Orsay. We're going there too. And then I want to go to the Rodin Museum and see that famous statue, you know, The Thinker. And of course, if we're in Paris, we'll have to go shopping. Or look at the shops, at least. And then there's the restaurants. Just think, French food!

Boy: You've got a lot planned for one weekend.

Girl: Oh, we're going for four days, actually.

Boy: Oh, four days, very nice. And who are you going with?

Girl: Oh, just a friend.

1-a, 2-c, 3-b, 4-c, 5-b, 6-b, 7-b, 8-a

1-f, 2-a, 3-j, 4-h, 5-b, 6-c, 7-e, 8-i, 9-g, 10-d

1. Detroit used to be densely populated city. But now a few people live in it.

2.We would rather go hiking instead of shopping.

3. The sound of rain falling on the roof makes me feel calm.

4. I’m tired of having talked to you about these ecological problems.

5. Going to the seaside should help you relax.

6. Could I have your passport, please?

1-G, 2-A, 3-B, 4-C, 5-D, 6-F, 7-H


































10 класс

Контрольная работа №4


Прослушайте диалог и соотнесите человека с тем, что он говорит. Есть 1 лишнее высказывание (12 points)


Speaker 1

Speaker 2

Speaker 3

Speaker 4

Speaker 5

Speaker 6

is disappointed with a new gadget

his/her job is to repair electronic equipment

had a technological problem

is considering buying a new gadget

uses technology at work

is impressed with a new gadget

thinks technology is advancing too quickly


Прочитайте текст и заполните пропуски данными словами: hard disk, back, memory stick, hard copies, printer, operating system, crash, icon, mouse, cloud, laptop (11 points)


Jane: Helga, come here! I want to show you my new 1) _______.


Helga: Wow! It's so cool! Which 2) _______ do you use?


Jane: This time I opted for the Mac Os. But, you know, I'm not a techno freak. I don't know how to properly care about the device. I think it will 3) _______ soon.


Helga: Don't be so pessimistic! Computers are not artificial intelligence or something. You can read some information about it on the Internet. By the way, have you installed any 4) _______?


Jane: Yes, for sure! John helped me with this. I need to store a lot of information for my studies! I also bought a 5) _______ in case I need to transfer the information between the computers.


Helga: But still, don't forget to 6) _______ your files up. If something extraordinary happens, a copy will help you. What's more, you can keep your information in a 7) _______. You know, it's some kind of an online storage. If you keep your information there, it won't take a lot of memory from your own PC!


Jane: Thank you for the advice! But, you know, professor Smith prefers 8) _______, he likes working with real paper.


Helga: So, it means you also bought a 9) _______?

Jane: That's right. I hope it won't jam paper a lot. Anyway, I'm so tired because of all these studies! Now, let's watch some movies and rest together! So, I double-click on the Internet 10) _______ ...


Helga: Stop here! It's the "turning off" button. Give me the 11) _______, I will click myself...


Переведите на английский язык следующие предложения (18 points)


Она убедила меня поехать в отпуск в Индию.

Я рекомендую тебе внимательно прочитать условия использования.

Это всего четвертый раз в истории, когда тропический шторм достигает Висконсина.

Сотни людей стояли в очереди за последней моделью айфона.

Бегство на родину было его лучшим решением.

Henry needs a new device, doesn’t he? Генри необходимо новое устройство, не так ли?


4. Расставьте части письма в правильной последовательности (8 points)


A - Moscow

Russia

03/04/2025

B - In your letter, you asked me about modern nomads. Frankly speaking, I had never heard about them before but I searched for some information online. I really like this idea because you can explore a lot of cities and even countries. Imagine how great it is to wake up in a new place every month for example. I would definitely try it in the future.

C - Hi, Sam

D - By the way, what do you think of such people? Would you like to try this? Are there any disadvantages of such a way of life?

E - Best wishes,

Alex

F - Thanks for your letter. Sorry for not replying for so long I was really busy preparing for my exams.

G - Write back soon!

H - Sorry, I have to go now! My mum is calling!









10 класс-Ключи

Контрольная работа №4

t1743742782aa.pngt1743742782ab.png


1-E, 2-F, 3-B, 4-G, 5-D, 6-C

1-laptop, 2-operating system, 3-crash, 4-hard disk, 5- memory stick, 6-back, 7-cloud, 8-hard copies, 9-printer, 10-icon, 11-mouse

1. She persuaded me to go to India on holiday.

2.I recommend you to read Terms & Conditions carefully.

3. It is only the fourth time in history that a tropical storm has reached Wisconsin.

4. Hundreds of people were waiting in line for the latest iPhone.

5. A run to his homeland was his best decision.

6. Henry needs a new device, doesn’t he?

1-A, 2-C, 3-F, 4-B, 5-D, 6-H, 7-G, 8-E



Начало формы


в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментарии на этой странице отключены автором.