Программа элективного курса по английскому языку «Креативное письмо на уроках английского языка» (9–11 классы)
Название работы: Программа элективного курса по английскому языку «Креативное письмо на уроках английского языка».
Автор: Серова Елена Михайловна (руководитель проблемно-творческой группы учителей английского языка города Магнитогорска)
Должность: учитель английского языка
Организация: Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение « Средняя общеобразовательная школа №56 УИМ» города Магнитогорска
Программа элективного курса по английскому языку «Креативное письмо на уроках английского языка» реализуется для обучающихся 9-11 классов.
Цель данной программы – через изучение видов креативного письма создать условия для самовыражения учащихся на английском языке.
Задачи курса: знакомство обучающихся с технологиями креативного письма как видом сохранения информации; формирование навыка работы с текстом как средством самовыражения автора; развитие умений формулировать собственные мысли и продуцировать собственные тексты.
Ожидаемые результаты: в результате успешного изучения материалов данного курса обучающиеся должны знать\ уметь: виды креативного письма; особенности видов креативного письма; приемы работы с текстами; писать деловое письмо, электронное сообщение, рассказ по картинке, статью, рецензию; заполнять анкету, письменно излагать сведения о себе.
Данная программа реализуется мною в течение последних 2 лет, результатом использования ее стали призовые места обучающихся в творческих городских конкурсах, а также участие и победы в школьных, муниципальных и региональных этапах Всероссийской олимпиады школьников.
Пояснительная записка
В современной английской методике обучения письму и письменной речи на иностранном языке получает распространение технология креативного письма. Под «креативным письмом» подразумеваются упражнения продуктивного характера различной степени сложности, разнообразные по форме и содержанию, часто имеющие игровую форму. Эти упражнения выполняются в письменной форме, по своему содержанию носят речевой творческий или полутворческий характер. К сожалению, традиционная система образовательного учреждения не только не направлена на развитие личности обучающегося, его творческих способностей, раскрытие индивидуальности каждого, но зачастую препятствует этому, “блокирует” проявление творческой активности. В результате творческие стремления просто угасают. В связи с этим обозначается педагогическая проблема обеспечения условий творческой реализации обучающихся. Возможность создания таких условий мы видим в системе дополнительных занятий со способными одаренными детьми и детьми, имеющими высокие образовательные потребности в области филологии. Эти занятия — это система свободного избрания деятельности обучающегося, выражающаяся в удовлетворении его интересов, предпочтении, склонностей и способствующая его самореализации, культурной и социальной адаптации. Выявляя таких учеников, создавая условия для их развития, мы стараемся уходить от традиционных форм обучения, вводим новые технологии, чаще создаем ситуации творческого проявления, которые будут содействовать эффективному формированию и развитию не только предметных, но и метапредметных компетенций современного ученика.
Предлагаемый курс рассчитан на учащихся 9-11 классов, желающих упрочить собственные знания английского языка и может осваиваться отдельными учащимися с индивидуальной скоростью.
Креативное письмо - универсальная надпредметная разновозрастная технология развития письменной речи, тесно связанная с развитием критического мышления через чтение и письмо. Обучение креативному письму предполагает создание художественных текстов различных жанров, отличающихся:
- связностью
- цельностью
- содержательностью
- композиционно-смысловой корректностью
- оригинальностью
Основной целью креативного письма является самовыражение автора.
Задача автора креативного сочинения – показать собственное видение мира, субъективность ощущений, уникальность своего мышления. Единственное ограничение подобных сочинений состоит в том, что креативность не должна быть только ради самого креатива, то есть сочинять необычно для того чтобы отличаться от других, выделиться – неправильно, да и вряд ли кому-нибудь из потенциальных читателей может действительно быть интересно подобное стремление автора самоутвердиться.
Цель курса:
- помочь научиться использовать иностранный язык в качестве инструмента получения новых знаний по выбранному профилю и для профессионального общения;
- создать условия для самовыражения учащихся на английском языке;
- развить универсальные способности учащихся, таких, как умение учиться самостоятельно, умение осуществлять и организовывать коммуникацию, умение принимать решения, умение проектировать свою деятельность и осуществлять задуманное;
- расширить представление учащихся о социокультурном быте;
- помочь учащимся в профессиональном самоопределении.
По окончании курса «Креативное письмо на уроках английского языка» учащиеся смогут:
- формулировать собственные суждения и продуцировать собственные тексты;
- участвовать в дискуссиях посвященным основным темам курса;
- взаимодействовать с учащимися в процессе реализации планируемой деятельности;
- выражать в письменной речи свое отношение к поставленной проблеме, используя соответствующий стиль в зависимости от поставленной цели;
- развить ответственной отношение к собственному изучению английского языка в дальнейшем.
Учебно-тематический план
№ п.п. |
Тема |
Всего часов |
Теория |
Практика |
1 |
Введение. Знакомство с технологией креативного письма |
2 |
1 |
1 |
2 |
Деловое письмо. Структура. Особенности стиля. Упражнения. |
5 |
1 |
4 |
3 |
Электронное сообщение. Структура. Особенности стиля. Упражнения. |
5 |
1 |
4 |
4 |
Статья. Структура. Особенности стиля. Упражнения. |
5 |
1 |
4 |
5 |
Рецензия. Структура. Особенности стиля. Упражнения. |
5 |
1 |
4 |
6 |
Рассказ. Структура. Особенности стиля. Упражнения. |
5 |
1 |
4 |
7 |
Рассказ по картинке. Структура. Особенности стиля. Упражнения. |
5 |
1 |
4 |
8 |
Синквейн. Структура. Особенности стиля. |
2 |
1 |
1 |
К настоящей программе прилагается пособие для обучающихся и учителя, созданное участниками проблемно-творческой группы учителей английского языка города Магнитогорска.
Составители:
1. Серова Елена Михайловна, учитель английского языка МАОУ «СОШ № 56 УИМ» города Магнитогорска
2. Глебова Инга Александровна, учитель английского языка МОУ МГМЛ
3. Матвеева Надежда Вячеславовна, учитель английского языка МОУ МГМЛ
4. Чигаева Мария Сергеевна, учитель английского языка МОУ «СОШ № 8»
5. Алабугина Елена Геннадьевна учитель английского языка МОУ «СОШ № 8»
6. Антонова Елена Викторовна, учитель английского языка МОУ «СОШ № 65 УИП МЭЦ им. Б.П. Агапитова»
7. Леушкина Ольга Васильевна, учитель английского языка МОУ «СОШ № 33 с углубленным изучением английского языка со 2 класса»
Раздел 1Деловое письмо - одно из важнейших средств общения в деловом мире. Оно с давних пор помогает человеку осуществлять предпринимательскую и коммерческую деятельность, являясь мощным и гибким инструментом проведения экономической стратегии и тактики предприятий, компаний и фирм.
Современное деловое письмо — это, прежде всего, служебное послание в виде официального документа, а также в форме всевозможных подтверждений, предложений, просьб, запросов, напоминаний, поручений, претензий, поздравлений, соболезнований и ответов на них, т.е. всего того, что, будучи изложенным в письменном виде, обусловливает деловые отношения. Казалось бы, нет ничего проще, чем написать деловое письмо. Но существуют определенные каноны написания таких писем, несоблюдение которых может не только отразиться на престиже вашей фирмы, но и помешать заключению выгодных контрактов.
Cтарайтесь писать простым и ясным языком и не делайте письмо длиннее, чем нужно.
Адрес:
Адрес отправителя (без имени), как правило, пишется в верхнем правом углу. E-mail и номер телефона здесь указывать не нужно, но это допускается.
Адрес получателя располагается слева, ниже вашего адреса.
Дата
Дату можно разместить слева или справа ниже адреса получателя. Формат даты также довольно гибок. К примеру, «7 апреля 2012 г.» можно записать как 7 April 2012, 7th April 2012, 7/4/12 или 07/04/12. Однако, не забудьте, что в США и Великобритании даты пишутся по-разному. Во избежание путаницы месяц рекомендуется писать прописью.
Обращение
Если вы не знаете имени адресата, используйте обращение Dear Sir or Madam.
Если вам известно, как зовут адресата, используйте соответствующую форму обращения и фамилию. Например, Dear Mr Johnson – если письмо адресовано мужчине; Dear Mrs Johnson – замужней женщине; Dear Miss Johnson – незамужней.
Если вы пишете женщине и не знаете, какое обращение она предпочитает, можно использовать нейтральную форму Ms. Если у адресата есть ученое звание, используйте его. Например: Dear Dr. Huxley; Dear Prof. Atkinson.
Обратите внимание на пунктуацию: в современном британском английском не ставится точка после форм Mr/Mrs/Ms, а в конце обращения ставится запятая. Например: Dear Mr Smith,
В американском английском после Mr/Mrs/Ms ставится точка, а в конце обращения – двоеточие. Например: Dear Mr. Stevens:
Завершение
Если вы не знаете имени адресата, завершите письмо фразой Yours faithfully.
Если имя вам известно, письмо принято заканчивать фразой Yours sincerely.
Ваша подпись
Оставьте строку для росписи, ниже напечатайте свое имя и фамилию. В скобках можно указать, какое обращение вы предпочитаете. Например: Natalia Smirnova (Ms).
Содержание
Первый абзац должен быть коротким и отражать цель письма – запрос, жалобу, предложение и т. д.
Средние абзацы содержат информацию, поясняющую цель письма. Деловые письма в английском принято писать кратко, поэтому старайтесь излагать факты сдержанно и по существу, избегая ненужных подробностей.
Последний абзац должен указывать, каких действий вы ожидаете от получателя – вернуть деньги за товар, сообщить информацию и т. д.
В деловом письме стоит избегать:
разговорных выражений, сленга и жаргона
сокращений (I'm; it's; don't и т. д.)
эмоционально окрашенных слов (terrible, rubbish и т. д.)
В английском языке для придания речи официальности часто используются модальные глаголы would, could и should. Например, вместо “Please send me” вы можете написать “I would be grateful if you could send me…”
Старайтесь не использовать фразовые глаголы. Избегайте громоздких конструкций и слов, в значении которых вы не уверены
Специальные пометки
Если письмо имеет конфиденциальный характер, это обычно указывается в отдельной строке над адресом. Эту пометку можно делать с помощью символов верхнего регистра или подчеркивания.
CONFIDENTIAL
Mr Douglas Parson
General Manager
Сопроводительное письмо
Сопроводительное письмо пишется при отправке резюме потенциальному работодателю. В общих чертах, его структура такова:
Первый абзац
Кратко представьтесь и укажите, на какую должность вы претендуете. Упомяните также, откуда вы узнали о вакансии.
Второй абзац
Укажите причины, почему вы заинтересованы работать в данной компании и занимать именно эту должность. Кратко опишите свою квалификацию, опыт работы и личные качества, которые делают вас предпочтительным кандидатом.
Третий абзац
Укажите, что к письму прилагается резюме, и сообщите иную дополнительную информацию, которая, на ваш взгляд, может быть полезна в данном случае.
Mr Derek Brooks
ABC-company
Office 2002, Entrance 1B
Tverskaya Street
Moscow RUSSIA
20 June 2004
Dear Mr. Brooks,
As a huge fan of Abc inc., I was really excited to see this posting for a Office Manager in Moscow. I feel like I'm a great match for the job and a great fit with your organization. I couldn’t wait to submit my resume, which is enclosed for your review.
I currently serve as office manager for a busy financial services firm Bren Technologies Inc., where I supervise a team of 15 employees and coordinate all office functions.
Here is a snapshot of some of my most relevant skills and qualifications:
• Eight years of experience leading front-and back-office administration and serves as a good helper for senior executives;
• Well-honed office management skills, including hiring and supervising clerical staff; calendaring and event planning;
• Computer proficiency, including a solid foundation in MS Office (Word, Excel, PowerPoint and Access) and QuickBooks;
• The ability to anticipate executives’ needs, follow through on all details and tactfully handle sensitive situations.
My strength is in improving office systems and building a top-performing clerical team. I am confident that I would be able to organize and manage your new headquarters to create a well-functioning office.
I am confident that my skills and experience can be of direct benefit to your company. I look forward to meeting with you.
Sincerely,
Alex Ivanov
Enclosure: Resume
Письмо-запрос
Письмо-запрос компания посылает, когда хочет получить информацию о товарах, ценах на товарах и проч.
Первый абзац
Укажите на источник информации о данной компании и её товарах
Второй абзац
Суть вашего обращения в данную компанию
Третий абзац
Краткие сведения о Вашей компании
Четвертый абзац
Выражение на сотрудничество
Mr Roger Gill
ABC-company
Office 2002, Entrance 1B
Tverskaya Street
Moscow Russia
20 June 2004
Dear Mr. Roger Gill,
Your advertisement in the May issue of Aquarium Plants magazine is of great interest to us.
We would like to know more about your company's products offers and would appreciate receiving your wholesale price list.
It is our desire to offer our customers the widest selection of aquarium plants , and we are therefore interested in new plants.
We will look forward to your prompt response. Thank you.
Alexander Popov,
Director of the Aqua Ltd., Ekaterinburg, Russia
aqva-ekb@email.com
Письмо - предложение
Письмом – предложением поставщик обычно отвечает на письмо – запрос, благодарит за проявленное внимание и прилагает необходимые каталоги, прейскуранты и проч.
Первый абзац
Укажите повод написания данного письма
Второй абзац
Чётко и полно ответьте на заданные вопросы потенциального заказчика
Третий абзац
Упомяните о дополнительных предложениях
Четвертый абзац
Выражение надежды на оформление заказа
Mr Nikolay Roshin
ABC-company
Office 2002, Entrance 1B
Tverskaya Street
Moscow Russia
20 June 2004
Dear Nikolay,
I'm writing to you in regard of your enquiry. Please find enclosed our information pack which contains our brochures and general details on our schools and summer centres. In England we have two schools, Brighton and Bath, both beautiful locations which I am sure you and your students will like. Our schools are located in attractive premises in convenient, central positions. Brighton is a clean and safe town with a beautiful bay and countryside nearby. Bath is one of the most famous historic cities in England, famous for its Georgian architecture and Roman Baths.
Accommodation is provided in host families chosen for the ability to provide comfortable homes, a friendly welcome and a suitable environment, in which students can practice English and enjoy their stay. We have full-time Activities Organisers responsible for sports, cultural activities and weekly excursions.
Please complete and return the enclosed registration form in order to receive more brochures and other promotional materials.
I look forward to hearing from you and later hope to welcome your students to our schools and summer centres.
Yours sincerely,
Tomas Green
Managing Director
Exercise 1
Put down the parts of a letter in to the right order.
Dear Mr Smith,
18 Blansfield Road
London SW10 8RP
October 18, 2012
I am currently looking for a new position and would like to be considered for the post you advertise.
Eleonor Miller
As you will see from the enclosed CV, I have a degree in Business Management and I have two years experience as Assistant Office Manager in a German company.
Yours sincerely,
I am writing to in reference to your advertisement in the Times for an Office Manager and would like to apply.
Mr J Smith
Smith & Sons
14 The Mews
London W8 9 EG
Please, let me know if you need any further in formation. I look forward to hearing from you soon.
Exercise 2
Look through the list of programmes below and think about which one you would like to take part in.
1/ Academic Year Abroad: 10-11 months long, participating in a public or private school in the country of your choice
2/ Semester Abroad: 4-6 moths long, participating in a public or private school in the country of your choice
3/ Summer Programme: 2 to 8 summer weeks long, participating with an option of intensive foreigh language classes
4/ Foreign Language Programme: 2 to 8 weeks long, participating with an option of intensive foreigh language classes
Раздел 2
Электронное письмо личного характера.
Главным преимуществом электронной почты (e-mail) по сравнению с обычной почтой является скорость. Мы отправляем электронное письмо с целью получения быстрого ответа. Независимо от того, является письмо формальным или неформальным, оно должно иметь чёткую логичную структуру. Стандартное электронное письмо содержит следующие элементы:
- адресную строку получателя;
- адресную строку отправителя;
- строку, которая содержит предмет или тему письма;
- основное «тело»
Тема
В строке «тема» используйте или развернутую фразу, или просто одно слово:
Hello!
Hello from Moscow!
Основная часть
- Приветствие и обращение (обязательно с запятой),
- Изложить причины или поблагодарить за полученный e-mail (на новой строке),
- Основное содержание письма,
- Завершающая фраза,
- Ваше имя.
Приветствие и обращение
Существует несколько способов приветствия, если вы хорошо знакомы можно начать словами:
- “Hi Frank,” или “Hello Frank,”.
Для более официальных случаев
- “Dear Mr Jones,” / “Dear Ms Jones,”
Излагаем причины и благодарим за e-mail
Thanks for your last e-mail. Hope you are well. I have some exciting news and I’m writing to ask for advice.
Thanks for your e-mail. It was great to hear from you again.
Thanks for the information. Just a quick note to tell you…
Thanks for your phone call. Just a quick note to let you know
Основная часть e-mail
Излагаем основные новости или отвечаем на поставленные вопросы.
Если требуется, в конце письма обязательно задайте свои вопросы.
Завершающая фраза
- Hope to hear from you!
- See you next week!
- I’m looking forward to hearing from you! /to seeing you!
- Thanks for everything.
- I hate to go now.
- Write soon.
Завершение
- Bye,
- Take care,
- Best wishes,
- Love,
- Yours,
А затем ваше имя на отдельной строке.
- Daniel
Смайлики
В электронной почте очень часто используют так называемые «смайлики».
Акронимы - сокращения
- BTW – By The Way
- FYI – For Your Information
- IMHO – In My Humble / Honest Opinion
- RTFM – Read The Manual
- LOL – Laughed Out Loud
- RSN – Real Soon Now
- ROTFL – Rolling On The Floor Laughing
- TTFN – Ta-Ta For Now
- TIA – Thanks In Advance
Деловое электронное письмо
Отличия от личного электронного письма:
Используйте обращение Dear Mr. Smith и завершающую фразу Yours sincerely, так же как если бы Вы писали письмо.
В деловых электронных письмах всегда используйте официальный и вежливый тон. Не будьте слишком неофициальным или фамильярным.
Не используйте смайлики, акронимы.
Не используйте режим CAPS LOCK
Не повторяйтесь – старайтесь не использовать одно и то же слово несколько раз в абзаце.
Образцы электронных сообщений личного характера
From: Natasha natasha@uc.com
To: Daren daren@uc.com
Subject: Hi from Natasha
Dear Daren,
My name’s Natasha and I live in a flat in North London. I’m 15 and I study at school. I like music and the cinema.
Please write.
Natasha
From: Daren daren@uc.com
To: Natasha natasha@uc.com
Subject: Hi from Daren
Dear Natasha,
Thanks for your e-mail. I live in London too. I’m 15 and I’m a student. Let’s meet for lunch. Do you like burgers? I know a good burger restaurant in north London.
I’m waiting for your answer.
Daren
From: Alessandra [alessandra@andes.com.ar]
To: Daniel [dani2199@yahoo.com]
Subject: Hi from Argentina
Hi Daniel,
My name’s Alessandra. It’s an Italian name, because my grandmother was from Italy, but I’m Argentinian and I live in Mendoza, a big city in the west of the country. I live with my parents and my two brothers. I’m 19 and I’m at University. I’m studying computer science. I’m in my first year and I really like it.
I’m going to tell you about myself. As you can see from the photo, I have long hair – it’s quite fair – and green eyes. I wear glasses, but I want to get contact lenses soon.
I think I’m a positive person. I’m quite extrovert and friendly. My mother says I’m very talkative – I think she means that I talk too much!
In my free time I love reading and going to the cinema. But I don’t have much free time because I have classes every day, and a lot of work to do even at weekends. I also go to English classes on Friday afternoon.
Please write soon and tell me about you and your life.
Best wishes
Alessandra
Exercise 1
Write a similar e-mail about you. Write four paragraphs.
Paragraph 1 name, nationality, age, family, study
Paragraph 2 physical appearance
Paragraph 3 personality
Paragraph 4 hobbies and interest
Check the e-mail for mistakes (grammar, punctuation and spelling).
Exercise 2
Read the e-mail. Imagine that Daniel has written to you about visiting your country. Write an e-mail to him.
From: Daniel
To: Alessandra
Subject: Exams
Hi Alessandra,
Thanks for your last e-mail. I hope your exams went well. I have some exciting news and I’m writing to ask for your advice.
I want to go on holiday to Argentina next year. What do you think is the best month for me to come? I can only come for three weeks, so which places do you think I should visit? Do you think I should hire a car or travel around by bus or train?
I’m planning to spend a few days in and around Mendoza, and it would be great if we could meet. Can you recommend a good hotel?
Hope to hear from you soon!
Best wishes,
Daniel
Exercise 3
Read the e-mail. Match Rosa’s information with these questions.
Do you have a big family?
How old are you?
What languages do you speak?
What’s your name?
What do you do?
What are your interests?
Why do you want to learn English?
What do the people in your family do?
Where are you from?
How old are your brothers and sisters?
From: Rosa rosamarquez@hotmail.com
To: Stefan stefan7541200@moeblus.ch
Subject: Hi from Mexico
Hi Stefan,
My name’s Rosa. I’m from Mexico, and I live in Monterrey. I’m a receptionist at a hotel. I study English in my free time.
I speak Spanish and a little English. I want to learn English for my job and to travel. I have a big family. I have three brothers and a sister. My father is a builder and my mother doesn’t work. My brothers and my sister are at school. My brothers are 14, 13 and 10, and my sister is six. I’m 19.
I like music, cinema and sport. I watch football on TV with my family every Saturday.
Please write soon.
Best wishes
Rosa
Exercise 4
Write a similar e-mail to your teacher. Answer the questions from the previous exercise.
A formal e-mail
Exercise 1
Look at these expressions. How would they be different in an informal e-mail
Dear Sir/Madam
I am writing
I would like
I look forward to hearing from you
Yours faithfully
Exercise 2
Read the advertisements and choose a course. Think of two or three questions you would like to ask.
Thai Cookery courses in Chiang Mai
Learn to cook Thai food in northern Thailand. One week courses, from April to October. Your accommodation in Chiang Mai is included. Beginners welcome. E-mail us for more information at thaicook@blueelephant.com
Tennis courses in France
One- or two-week courses in different parts of the country. Professional tennis coaches. All levels, beginners to advanced. Small groups or private lessons. For more information e-mail us at info@tennisinfrance.com
Exercise 3
Write a formal e-mail asking for information. Write two paragraphs.
Paragraph 1 Explain why you are writing and give some personal information.
Paragraph 2 Ask your questions, and ask them to send you information.
Check your e-mail for mistakes.
Exercise 4
Read about the three hotels. Which one would you most like to go to?
Mena House Oberoi Hotel, Giza, Egypt
This hotel is where Egyptian kings stayed! It is a luxury hotel with the best view of the pyramids, and is the only hotel in Egypt with a golf course. Double rooms from €249. www.oberoihotels.com
Hotel Daniel, Venice, Italy
This hotel has 91 beautiful rooms. The best rooms are in the old part and there’s a wonderful roof terrace with views over the lagoon. Double rooms from €349.
Danieli.hotelinvenice.com
The residence, Tunis, Tunisia
This amazing hotel has a sea water spa and beautiful gardens. Famous guests include Sting and Catherine Deneuve. Double rooms from €211. www.theresidence-tunis.com
Exercise 5
Read Sylvie’s e-mail. Which hotel is she writing to?
From: Sylvie Vartan sylvevartan@hotmail.com
To:
Subject: Reservation for November
Dear Sir/Madam
I would like to make a reservation for a single room for three nights, 24, 25, and 26 November. I would like a room with a view of the gardens, if possible. Could you send me some information about the spa treatments?
Please confirm the reservation.
Yours
Sylvie Vartan
Write an e-mail to one of the hotels to make a reservation for you and your family.
Say…
what rooms you would like (single, double, how many).
when you want to go (number of nights and dates) .
Ask …
for a room with a view and information about something.
the hotel to confirm the reservation.
Check your e-mail for mistakes.
Exercise 7
Read the email.
From: Anna
To: Pen friend
Subject: My school
Dear Pen friend,
This is my school. My school isn`t big. There are six classrooms. There`s a big assembly hall. There`s a music room and a computer room. There isn`t a canteen and isn`t a library.
Write soon!
Best wishes,
Anna
Write an email about your school.
From:
To: Anna
Subject: My school
Dear Anna,
This is my school.
There`s __________________________
There are ______________________________
There isn`t_____________________________
Write soon!
Best wishes,
__________
Раздел 3
Статья - это жанр журналистики, в котором автор ставит задачу проанализировать общественные ситуации, процессы, явления.
Заголовок
Озаглавьте статью. Привлеките внимание читателя. Это можно сделать 2 способами: а) задайте читателю риторический вопрос в) воспользуйтесь интересной цитатой или высказыванием.
Лучше если в заголовке статьи будет присутствовать одна из ключевых фраз.
Помните: Не используйте точек в заголовках.
Содержание
Статья не должна быть слишком длинной. Не пишите длинных запутанных фраз, будьте лаконичны. (не более 15 слов в предложении)
В статье не должно быть много ключевых слов. Оптимально 2-3, которые встречаются в статье не более двух раз. Ключевые слова должны быть органично вписаны в текст статьи.
В статье обязательно должно быть вступление и заключение.
Излагайте только проверенные факты, не старайтесь что- то сочинить, если вы пишете о свершившихся событиях, главное: точность и достоверность приведенных сведений; доступность информации; логичность и последовательность; систематичность и преемственность излагаемого материала; четкость структуры;
Помните про соответствие языка изложения материала нормам литературной речи.
Статьи не пишутся от первого лица. То есть, в вашем материале не должно быть следующих фраз: я решил написать, я сделал то-то, это результаты моего исследования, по моему мнению и т.д.
Не злоупотребляйте союзами «но», «и», «а» в начале предложения.
Все тексты обязательно делите на абзацы. Это облегчает как зрительное, так и смысловое восприятие текста. В одном абзаце старайтесь делать от трех до пяти предложений.
Запомните, что важно держать эмоции под контролем. Читателя не волнуют ваши удивление, радость или огорчение.
В статье, обращайтесь непосредственно к читателю. Чтобы поддерживать возникший интерес, можно применить «диалог» с читателем (каждому ведь приятно, когда разговаривают именно с ним, а не с безликой аудиторией). Можете задавать вопросы, предлагая читателю самому отвечать на них.
По необходимости приведите пример(ы).
Для привлечения внимания читателя можно использовать шутки, известные поговорки или забавные наблюдения из жизни (если это уместно).
Заключение и обобщение.
Выскажите свою точку зрения, где необходимо
Useful Language
Questions to open your article with:
Have you ever…
Do you ever wonder…
Do you think that…
Are you one of those people who…?
What do you think about…?
Introducing your ideas:
Introducing first point:
Firstly,
First of all,
In the first place,
To begin with,
One thing to consider is…
Introducing further point:
Secondly,
In addition (to this),
Yet another… ,
Apart from that…
Introducing final point:
So,
In conclusion…,
To sum up..,
To conclude…
Exercise 1
Before writing an article don’t forget the following:
When we write an article about the country and its people, we can divide our article into six paragraphs. In the first paragraph, we include the name of the country, its location and its features. In the second paragraph, we write what the people look like and we describe their character. In the third paragraph, we write about where the people live and what work they do. In the fourth paragraph, we write about what they eat. In the fifth paragraph, we write about what they do in their free time.
In the last paragraph, we write a few words about the country. We normally use present simple.§§§
PLAN
Introduction
§1: name of the country, location, features
Main Body
§2 people’s looks and character
§3 where people live, what they do
§4 people’s favourite foods
§5 people’s free time activities
Conclusion
§6: comments about the country
I. Read the sentences and try to guess which word or phrase completes each sentence correctly.
1) Thailand is located in Asia/America.
2) Thai people are short/tall.
3) Thai food is very fat/spicy.
4) Their popular free-time activities are cooking/Thai boxing and traditional dance shows.
5) Its tropical climate, white sandy beaches and ancient temples make it a perfect holiday destination/a country to live in.
6) Most people in Thailand go to a Catholic Church/ a Buddhist temple.
I. Using ex.1 make predictions.
1) What country are you going to speak about?
2) What things about this country are you going to discuss?
3) What makes this country unique?
II. Look through the article and get ready to do the tasks.
Most people in Thailand live in villages. A typical Thai village consists of wooden houses, a school and a Buddhist temple. The men usually work in the fields or catch fish in the rivers, and the women plant the crops.
Thai people love to enjoy themselves. Popular free-time activities include Thai boxing and watching traditional dance shows, elephant football matches.
Thailand is a beautiful country with a rich culture, just south of China. Its tropical climate, white sandy beaches and ancient temples make it a perfect holiday destination. What makes it really special, though, is its people.
Family life is very important in Thailand, and families often eat together. Thai food is very spicy and includes curries, fish, seafood, soups and noodles, rice.
Thai people are good-looking. They are short with delicate features. They have got black hair, dark eyes and light brown skin. They are very friendly people, always generous and kind.
Thailand is a wonderful country. Its fascinating sights and warm-hearted people make it unique.
III. According to the Plan arrange all parts of the text in a logical order.
IV. Read the article again and answer the questions.
1) Where is Thailand located?
2) What do the people look like?
3) Where do they live?
4) What do their villages consist of?
5) What do the people do?
6) What kind of food do they prefer?
7) What do they like to do in their free time?
V. Choose the best title to the article.
1) A perfect holiday destination.
2) Life in Thailand.
3) Hello, People of Thailand.
VI. Using the plan, the model, complete the article about Italy and its people for a travel magazine (100-150 words)
§1Italy is one of the most popular tourist’s attractions. It is famous for its ……..
§2Italian are famous for their beauty…..
§3 In Italy , most people live in…..
§4Their food is….
§5In their free time Italians love……
§6 Italy is a fantastic country to visit. Nice people, wonderful weather make it a great place for a holiday.
Exercise 2
I. Read the article and fill in the missing sentences.
a) Today, Judith lives in a big apartment in the centre of the city.
b) She often travels to faraway parts of the country to take part in the fashion shows.
c) Judith Brown is a successful young American model.
d) She used to buy clothes from second -hand shops.
e) In her free time she likes going to the cinema and dancing clubs.
From Rags To Riches
□ Her smiling face appears on the covers of teenager’s magazines.
□ However, life used to be different for this girl.
Some years ago she lived in a little tiny house with her mother and two sisters. As it was a lack of money at home, the girl had to work as a baby-sitter to make both ends meet. □ She used to wear jeans and T-shirts. Fashionable clothes were her dream. Besides, she was a bit plump. One day she accompanied her friend to a certain beauty contest. Her friend didn’t succeed in it. As to Judith, she received a phone call from the company and her life changed completely.
□ She looks elegant in her chic designer clothes. She has to keep to a special diet of fruit and vegetables and goes to the gym every day to keep her body In shape.
□ Judith is happy to lead the life she does today. She doesn’t have the privacy that she used to have. But she enjoys her success. What else could she ask for?
II. Complete the notes in the table.
THEN NOW
home
she lived in a little tiny house …….
appearance
… She looks elegant
free-time activities
had to work as a baby-sitter ….
III. Using the model, the plan complete the magazine article about Bradley Pitt
(120-150 words)
PLAN
Introduction
§1: Bradley Pittis the famous, most successful American film star. However, things were not always easy for him.
Main Body
§2: past lifestyle
§3: present lifestyle
Conclusion
§4: His life has changed a lot since the first days in Hollywood. It’s a bright example of hard work, talent and success.
then NOW
Little house Live in a large house
wanted to be an advertising art director Be married to a famous star( Angelina Jolie)
Bad habits (smoking, coffee, beer) Six children
a childhood love of movies Tennis, riding a bike
A driver a limousine Wear designer clothes
Be married (Jennifer Aniston) Give up smoking and alcohol
Be divorced Wonderful career
To dream of good future The leading actor in many films
Exercise 3
I. Read an article for a student magazine about the advantages and disadvantages of living without a TV. The computer has found 10 mistakes (grammar, punctuation, or spelling). Correct them.
Living without a TV
Almost every family today have a TV, in fact probably more than one, and people everywhere spend hours watching it. But a few families choose to live without a TV because they think there are advantages.
The first advantage is that families spend more time talk to each other. Secondly, they spend more time doing more creative things like reading or painting. Thirdly, they spend more time outdoors, and they usually more fit.
On the other hand, there are also disadvantages. For example, children who don’t have a TV may feel differents from there school friends, and often won’t know what they are talking about. Also it is not true that all TV programes are bad. There are also good ones, like documentarys, and people who live without a TV may know less about whats happening in the world.
In conclusion, althought living without a TV has some advantages. I think today it’s unrealistic and that we should try to turn the TV out when there’s nothing good on
II. Answer the questions, without looking into the text, from memory.
1. What are the three advantages of life without a TV?
2. What are the two disadvantages?
3. Is the writer for or against having a TV?
III. You are going to write a similar article about mobile phones. First, with a partner, make a list of the advantages and disadvantages.
IV. Now decide which are the three biggest advantages and number them 1-3. Do the same with the disadvantages.
V. Write an article called Mobile phones-a great invention?
Begin the article with this introduction:
Almost everybody has a mobile phone. But is it a great invention? I think there are both advantages and disadvantages.
PLAN what you’re going to write. Use the paragraph summaries below and the Useful language to help you.
§2 write 2 or 3 advantages
§3 write 2 or 3 disadvantages
§4 Conclusion-decide if you think mobiles area great invention or not.
CHECK the article for mistakes (grammar, punctuation, spelling)
Exercise 4
I. Read the article and answer the following questions.
1. What is the problem with the Baikal lake?
2. What suggestions does the writer make?
3. What results/examples does the writer use to support these suggestions?
IT”S CLEAN-UP TIME!
□1 Over the last twenty-five years, the shore of the most beautiful fresh water lake Baikal has become one of the least attractive beaches in the country. What was once a beautiful shore has now turned into a dirty shore covered in litter, and factory waste. Fortunately, it is not too late to clean up this mess.
□2 The government could help by passing laws to stop the factories from dumping their waste in the sea. This would help to make it a safe place both for people and for animals, where people could swim without the threat of illness and for animals and birds to live in.
□3 The government could also make the companies responsible for factory waste pay money to help to clean up the shore. If they did this, the shore of the lake would look better than it does today.
□4 The people can help the lake too, by starting a volunteer project to clear up all the litter that people have dropped on the shore and in the lake. Similar projects have been extremely successful in many other parts of the world.
□5 All in all, if the suggestions in this article became reality, the shore of the lake and the lake Baikal itself, would be something to be proud of.
II. Read the article again and match the paragraphs to the headings.
Suggestion 1 (result/example)…………………………
State the problem …………………………………….
Suggestion 2 (result/example)…………………………
Summarise writer’s opinion. …………………………
Suggestion 3 (result/example)…………………………
III. Match the suggestions to their results
SAVE OUR FORESTS!
suggestions results
1. Educate people about danger of forest fires a. Logging companies not cut down so many trees for paper manufacturers
2. Encourage people to buy only recycled paper b. New forests grow and people earn money by helping the environment rather than destroying it
3. Pay people to plant more trees c. Forest fires not destroy animals trees or plants
IV. Make sentences using suggestions and results from the table above.
V. Use the beginning and ending given to write an article entitled “SAVE OUR FORESTS!” use the text “IT”S CLEAN-UP TIME! as a model.
Not so long ago, most of the dry land on our planet was covered with forests. Today, most of these forests, as well as many of the plants and animals which used to live in them, have disappeared. What is more, they will continue to do so unless we start taking drastic measures to save them now, while we still have time….
……………………
….Such measures would not only help our forests to survive, but also the rare plants and animals which are only just surviving there today. The time has come to stop the destruction and begin the healing.
Раздел 4
Рецензия представляет собой описание, критический анализ и оценку произведения или фильма, а не пересказ. Не существует единой формы написания рецензии, т.к. во многом она зависит от видения и мнения автора, хотя как и любая другая письменная работа, рецензия, несомненно должна содержать:
1) введение,
2) главную часть,
3) заключение.
Рецензия должна содержать:
Введение, в котором вы должны определить главных героев и предмет повествования. Также во введении вы должны дать краткий план вашей основной части текста. Это поможет читателям сориентироваться, о чем будет текст и какие вопросы в нем будут затронуты.
Выражения, которые можно использовать:
This well-written/informative/fascinating book…,
The film/story is set in…,
This original first novel…,
The film/book tells the story of…,
This work is based on…
The book/film I’m going to comment is…
Главная часть
Главная часть состоит из двух абзацев, где вы описываете основные события. Для более удобного чтения и структурирования аргументов используйте выражения firstly (во-первых), in the first part (в первой части), then (затем), secondly (во-вторых), lastly, finally (наконец), to conclude (в заключение).
Main points of plot:
The plot focuses on …,
The story begins…,
The plot has an unexpected twist …,
The film reaches a dramatic climax …,
The is practically eventless/ is full of events…,
The action takes place in…,
The main characters are…,
General comments:
It is rather long/confusing/slow …,
The cast is excellent/weak …,
The script is dull/clever …,
It has a tragic/surprising end …,
It is beautifully written …,
… much better than…,
… not nearly as good as …,
It was disappointing compared to …,
It was surprisingly good …,
Although …,
Despite …,
The atmosphere and details of … are (exactly as in life)…,
It gives you food for thought…,
The story/film reflects life….
Заключение
Заключение, где автор должен представить свои рекомендации и свое мнение. В качестве оформления вывода вы можете использовать такие фразы:
What I have tried to show… (Я попытался показать…) ,
So it can be seen that… (Итак, можно видеть, что…).
Выводы должны быть четкими и краткими. Для этого можно пользоваться следующими конструкциями:
Recommendations:
Don`t miss it, it will change the way you see…,
It is well worth seeing/reading …,
I wouldn`t recommend it because …
Overall, I think …,
I would certainly recommend …,
All in all …,
I would strongly advise…,
Go and visit/see/buy…
Особенности написания
Например, если в устной речи используется выражение I don’t, то в письменной оно должно употребляться в форме I do not.
Exercise 1.
Read the film review.
«Must – have» DVDs: Cinema Paradiso: 1989
Cinema Paradiso was directed by Giuseppe Tornatore. It stars Philippe Noiret as Alfredo, and Salvatore Cascio, who plays the part of the boy. The film won an Oscar in 1989 for Best Foreign Language film.
The film is set in an Italian village in the 1940s and 50s. It was filmed on location in Sicily.
The film is about a little boy called Salvatore who ends up becoming a famous film director. At the beginning of the film, he goes back to his village for the first time in thirty years, for the funeral of an old friend, Alfredo. The rest of the film is a «flashback» about his childhood. In his village there is only one cinema, called Cinema Paradiso. Salvatore is crazy about films so he spends all his time there. He becomes friends with Alfredo, the man who shows the films and later he works as his assistant. But when he is a teenager he leaves the village and goes to work in Rome, and in the end he becomes a famous director. He never sees Alfredo again.
I strongly recommend Cinema Paradiso. It makes you laugh and cry, it has a memorable soundtrack, and it is a moving tribute to the magic of the early days of cinema.
Write a film review about a film you would recommend people to buy on DVD.
Plan what you`re going to write in the four paragraphs:
Paragraph 1 – The name of the film, the director, the stars, and any prizes it won.
Paragraph 2 – Where and when it was set.
Paragraph 3 – The plot.
Paragraph 4 – Why you recommend this film.
Check the review for mistakes (grammar, punctuation and spelling).
Exercise 2.
Read the film review.
One of my favourite films is one of the Star Wars series. I`ve got the video. It`s an exciting science fiction film and it`s called The Phantom Menace. It`s the first part of a trilogy about a boy called Anakin Skywalker.
In this film Anakin is nine years old and he lives with his mother on planet Tatsin. Strange-looking creatures rule this planet and Anakin and all the other human beings are slaves. Anakin`s dream is to become one of the Jedi knights, the brave guardians of the galaxy, and free his people. One day two Jedi knights land on Tatsin and Anakin thinks his dream might finally come true.
I enjoy watching this film because it`s never boring. The story is full of surprises and suspense. And the action never stops. There are spaceship races, battles with robots and really exciting fight scenes with the Jedi knights. I like those the best. Also, the space scenes and the different creatures on the planets are amazing and they look so real.
You must go to see this film or get the video. You may not like science fiction but this film is special. The story is exciting and the scenery and acting are brilliant. And it`s not just a film for children. All the family should see it. I can`t wait to see the next two films in the trilogy!
Write a review of your favourite film.
Plan what you`re going to write in the four paragraphs:
Paragraph 1 – Introduce the story. (Type of film, some background information)
Paragraph 2 – Write the story (Use the Present Simple)
Paragraph 3 – Give your opinion. (The actors/the acting, the story, sound track/ special effects)
Paragraph 4 – Reach a conclusion. (Do you recommend the film? Who should go to see it?)
Check the review for mistakes (grammar, punctuation and spelling)
Exercise 3.
Read this film review and answer the questions: What type of film is being described? What characters are mentioned? What tenses are used? What recommendation does the critic make
Father of the Bride
Father of the Bride, directed by Charles Sayer, is a modern remake of the 1950`s film starring Spencer Tracy. This time, the role of doing father is played by Steve Martin, and Diane Keaton plays his long-suffering wife.
The story begins with Martin`s daughter announcing her imminent marriage. Reluctant to see his beloved daughter leave the family nest, he feels more like he`s losing a daughter than gaining a son-in-law.
As preparations for the big day get started, there follows a chain of comic events, helped along by the delightful Martin Short, superb as the wedding organizer for the occasion.
Steve Martin gives just as admirable a performance as Tracy did in the original film, and brings his own unique brand of humour to the part.
Father of the Bride is essentially a funny enjoyable film, suitable for old and young alike. For those of you who like a good chuckle, it`s well worth going to see.
Write a review, in 120-180 words, of a film / book you have recently seen / read.
Plan what you`re going to write in the four paragraphs:
Paragraph 1 – Background (setting, type of story, main characters)
Paragraph 2 – Main points of the plot
Paragraph 3 – General comments
Paragraph 4 – Recommendation
Check the review for mistakes (grammar, punctuation and spelling).
Exercise 4. Look at these films, which are all about sports. Tell your partner anything you know about them. Do you know any other sports films?
Read the review about the film Coach Carter and answer the questions.
1. Who is the main actor in the film?
2. What happens in the film? Do not write more than three sentences.
3. What did the writer like most about the film?
4. Who would the writer recommend the film to?
1. «Coach Carter» is an American film that was released in 2005. It starts Samuel L. Jackson as the main character. It is a drama about basketball players at an American High School.
2. The plot is really interesting. A new basketball coach arrives at the high school. The team of students that he works with is not very good. There isn`t much discipline in the team and so they usually lose. But Carter changes all this. He`s very strict but the students start to respect him and win matches. However, Coach Carter has one important rule – if the students don`t get good marks at school, they can`t play basketball for the team. Carter finds out that some students never do their homework and fail all their exams. So he stops the team. Parents, teachers and students are all against him, but he doesn`t give in. In the end, he wins. The players study harder and the team wins the cup. It`s the typical happy ending!
3. I really liked the acting and the screenplay in this film. Samuel L. Jackson, who was in Pulp Fiction, plays the role of Carter brilliantly. There are no special effects and the soundtrack, which is basically hip-hop and soul, is nothing special. But the relationship between the teenagers and coach is very emotional, especially when you know that it`s a true story.
4. To sum up, if you are a basketball fan, you`ll love this film. If you aren`t interested in basketball, you won`t enjoy the match scenes. But I would still recommend you to see it because the message of the film is very inspiring.
Раздел 5
Расска́з или нове́лла (итал. novella — новость) — основной жанр малой повествовательной прозы. Автора рассказов принято именовать новеллистом, а совокупность рассказов — новеллистикой.
Рассказ или новелла — более краткая форма художественной прозы, нежели повесть или роман. Восходит к фольклорным жанрам устного пересказа в виде сказаний или поучительного иносказания и притчи. По сравнению с более развёрнутыми повествовательными формами в рассказах не много действующих лиц и одна сюжетная линия (реже несколько) при характерном наличии какой-то одной проблемы. Большинство рассказов имеют 3 - 4 части. Учащимся младшего – среднего звена можно предложить традиционное деление на начало, середину и конец. Необходимо помочь учащимся выделить в рассказе эти 3 элемента. Обсудите с ними, что такое начало рассказа, как сделать его интересным. Предложите несколько вариантов начала рассказа. Определите главных героев и сюжетную линию. Затем выделите середину рассказа. Выясните, что же самое главное, что случилось с героями истории. И каков же конец? Был ли конец добрым или нет? Почему? Для учащихся старшего звена задача усложняется. Рассказ делится на 4 части: в первой читатель знакомится с героями, местом и временем событий, во второй – определяется круг событий, предшествующих создавшейся ситуации, в третьей части автор ставит перед главным героем проблему и в заключительной части описывает способы разрешения её, чувства и реакцию героев либо события, следующие за разрешением проблемы.
Прежде чем приступить к написанию рассказа определите
• героев вашего рассказа: какие они по характеру, чем занимаются. Не стоит перечислять все черты характера персонажа, достаточно двух-трёх, попробуйте передать характер героя через его походку, речь или поступки. Не забудьте от какого лица (первого или третьего) ведётся повествование.
• место действия: где всё происходит
• время действия, а также время повествования (настоящее или прошлое). Большинство рассказов пишутся с использованием глаголов прошедшего времени (Past Simple для описания основных событий/ Past Continuous для развития событий и Past Perfect для описаний предшествующих событий).
• события, в которых принимают участие герои и проблемы. Которые они решают
• каким будет разрешение данной проблемы
Главные вопросы, которые могут быть заданы на подготовительном этапе работы: Кто? Где? Что? Как? Почему?
Используйте
• привлекающий внимание \ интригующий читателя заголовок (a title)
• прямую речь вместо скучного пересказа: Он сказал, что …особенно если речь идёт об эмоциях «Oh, no!» I said to myself
• разнообразные глаголы, служащие для передачи информации (say, tell, ask, scream, think, cry, promise, order, whisper, reply, shout)
• описательные прилагательные (sparkling, old-fashioned, graceful, bewildered, crooked, hilly, husky, melodic, etc) \ наречия (calmly\ softly\kindly, etc)
• вводные слова (At first, one day, once there was .., many years ago, then, eventually, later, a little later, meanwhile, shortly afterwards, the following night, after a while, finally, in the end, when it was all over, etc)
• соединительные союзы (and, but, so, for, yet)
• слова-связки (however, nevertheless, although)
• средства драматической выразительности (Suddenly, al of a sudden, without warning, just like that, just at the moment, out of the blue
Закончив работу, проверьте:
• есть ли у работы заголовок
• соответствует ли объём заданному
• все ли предложения начинаются с заглавных букв
• нет ли пропущенных слов \ букв
• верны ли грамматические структуры
Example
Autumn jazz
That evening I was playing “English Waltz”. It was easy and not long but breathtakingly beautiful composition, which always helped me to relieve tension after an exhausting day full of emotions.
Today was a Big day. We had an audition for the national competition which will be held in Austria. After an improvised inspiring concert my teacher “threatened me” that I will play on the stage in front of all of the critics as I`m incredibly talented. Any other girl would be happy to hear that but I`ve always been shy and never cried for attention. But I decided to stop being afraid! Just stop! Feeling absolutely free I laughed and agreed to take part in the Austrian jazz concert without any hesitation.
As soon as I arrived home I checked my Facebook profile. You know all of young people are addicted to the social networks and we can do NOTHING, just nothing with it. Lessons, dinner, everything can wait.
On Facebook I found a new friend and a message. Looking at the first photo I realized that I know this boy Denis who has been playing saxophone as long as I do… Funny, 2 years ago I was even in love with him. I can say for sure that he wasn`t beautiful, but he had an incredibly charming emerald eyes and shy friendly smile. Not his appearance but his alluring charisma attracted me like the light draws a firefly.
He was gifted, even won the National competition last year; his father was a saxophonist too. Actually I know about him a lot. Or at least I knew. Two years ago.
My hands were shaking when I opened the message. “You performed today incredibly professional! I didn`t think that you could be my contender. I`d like to play with you”
I asked with my usual sarcastic grin “Play what?”
The answer arrived immediately. A winking smile. Excellent, he still has a good sense of humor.
I quickly typed “Tomorrow wait me at 7 pm in our class”
“Ok” - He definitely never wears his heart on his sleeve.
The next day he was sitting in the back of the class whistling a merry song when I came.
- Hey – smiled he broadly.
- Heeey- laughed I back. Our dialog looked like the battle “Who is more charming?”
- Do you really have the saxophone Brahner – asked he a little bit astonished and even with an expression of disapproval on his face.
- What? No! Just the seller in the shop mixed up the cases. I have Trevor James!
- Trevor James?! Really?! Can I try? – said Den with wide eyes like The Cat from Shrek.
I obediently gave him my saxophone and he played my favorite composition.
-I have Yamaha, but I want Trevor James too now! - laughed Denis happily and looked into my eyes.
- May be we can start playing? – asked I to ruin the prolonged pause.
- Yeah
He chose the most difficult part whereas I was playing the most beautiful. We were making fun at each other but our jokes were kind and we didn’t notice how the lesson turned into frivolous chatting. The result astonished us: we made something beautiful and professional. I guess if you want to have an amazing duet you have to feel something to your partner…
An hour later we were walking in the street and talking about everything in the world. We admired stars in the sky and smelled the scent of cinnamon rolls and coffee.
-Look, there is a café out there – pointed I to a nice little coffee house round the corner.
- Wanna come? I`m hungry and I`m sure you are too.
In a little basement room was an elusive atmosphere of America in 1930s. Jazz, coffee, businessmen in black jackets talking to elegant women in dresses…
A couple minutes later the Luis Armstrong`s song “Go down” started to play. My favorite song…
I couldn`t help snapping fingers to the beat. Then I decided not to hold back my emotions and began dancing in the space between the small cozy tables. But an angry look of the waiter made me submissively return to my seat. Denis was laughing. Maybe I was born to become a comedian but I chose music.
Denis was telling me stories but I didn`t listen to him any more: I was watching his gestures and facial expressions, his happy looks, just listening to his deep voice.
It sounds too sweet: autumn, love, jazz. Need to dilute. Definitely!
And I ordered myself a cup of black strong espresso.
Exercise 1
Choosing interesting vocabulary helps to make your writing more descriptive. For each word be low, write as many other words as you can t hat mean almost the same but that are more descriptive. Compare you r answers wit h your partner.
Good: fantastic, great, …
Bad: awful, terrible, horrible, …
Say: whisper, …
Look: glance, stare ,…..
Beautiful: handsome, pretty, …
Big:
Walk:
Clever:
Happy:
Exercise 2
Use more adverbs
Adverbs often describe how something is done. Complete the sentences using ad verbs from the box. Which sentences might have more than one answer?
Cleverly nervously proudly bravely angrily gently excitedly
1 Jill ______________ showed her parents the prize she had won.
2 Alice lifted the baby up ____________ and held him in her arms.
3 George shouted ______________ at his brother and ran out of the house.
4 Emma opened the letter ____________ and began to read.
S Rita waited ____________ outside the headmaster's office.
6 Paul _________________ fixed the problem with my computer and we surfed the internet.
7 Mr Simpson _______________ decided to go back into the burning house.
Exercise 3
Write a paragraph
These two paragraphs come from a story. The middle paragraph is missing. Write a paragraph of about 40 words describing Karen to complete the story. Try to use adjectives, adverbs and interesting words.
Everybody knew that a new girl was starting at our school.
We had heard that her name was Karen. The desk next to me was empty and I knew she would probably sit there. When I got to school on Monday morning. I quickly hung my coat up and went to my desk. There was the new girl. She was ...
………
Lessons started and I found out that she was excellent at Maths. She even helped me with one or two of the problems". I knew we were going to be great friends from that day on.
Exercise 4
Your teacher has asked you to write a story for the school's English language magazine.
It must begin with the following words:
When I first saw Louise, I got completely the wrong impression of her.
Before writing answer the following questions, using your imagination.
• Who is Louise? _
• What does she look like? _
• What is her character like? _
• Where did you meet her? _
• What day was it? _
• What was the weather like? _
• What was you r first impression of he r? _
• Why was it wrong? _
• Do you still see her now? _
• Where? _
• Are you good friends? _
• How do you fee l about he r? _
You may discuss your ideas with your partner \ class. Write a story.
Exercise 5
Read the following parts of the story and put them in the correct order.
A In the middle of the game my brother said,”I heard a great joke yesterday” and he told me the joke. I actually cannot remember what the joke was now, but it was very funny. When he finished telling me the joke, I started to laugh. And I couldn't stop laughing. I laughed and laughed and laughed. First, I fell off my chair. Then, because I was laughing so much, I hit the table with my arm.
B A GAME, A JOKE AND A TERRIBLE MESS
C “Stop!” shouted my brother, but it was too late. The table was broken, and everything on it fell on the floor – our chess game, two glasses of orange juice, and our mobile phones. It was terrible!
D When our mother came in, I was still laughing! Then my brother started to laugh too. We both stood laughing as our mother looked at us, and everything on the floor.
E Two weeks ago, I was at home with my brother Greg. It was Saturday, but because it was raining outside, we were playing chess in the living room.
Exercise 6
A travel agency is organizing a short story contest. To enter it, you should write a good story about an exciting trip. Your story must begin like this:
From the very beginning of her trip Anna knew it would be ….....
Before writing answer the following questions using your imagination.
Discuss your answers with the class.
1 How old is Anna? _
2 Is she going alone? I f not, who is she with? _
3 Where does her trip start? ~ ~ _
4 Where is she going to? _
5 Why is she making this trip? _
6 Which means of transport does she use? _
7 What kind of trip does she think it will be? _
8 What events happen on the journey to make it (exciting\ boring\ unforgettable? _
9 How does she feel at the end of the journey? _
Write your summary. In one or two sentences, write a summary of what your story is about .
Divide your story. Now put t he events into three parts. Write notes on t he lines provided.
Как написать рассказ по картинке
1. Внимательно рассмотрите всё, что изображено на картинке.
2. Подумайте, о том, какое событие изображено на данной картинке.
3. Найдите главных героев.
4. Найдите второстепенных героев и продумайте, каким образом они связаны.
5. Опишите каждого человека. Попробуйте определить: его (её) возраст, характер, отношение с другими персонажами; что он (она) делает (говорит) в данный момент; опишите, где и когда происходит действие? Опишите, что происходит в данной сцене; подумайте, как будут разворачиваться события в дальнейшем? Что произойдет дальше? Почему? Как закончится история?
Описательные средства
This picture is…
The picture depicts… This picture shows…The picture realistically portrays…
The action is taking place…
My attention was captured by…
The central focus of this picture is…
In the foreground/middleground/background I see…
The main characters are…
As far as I understand…
It seems as if they …
In the distance there is…
It’s hard to say, but I think…
It looks like a…
I’d say…
It makes me think of/ It makes me feel…
I am not the expert in this field but I think…
I am completely carried away by…
I recommend… everybody because…
Остается добавить лишь один момент, относящийся к грамматике. Иногда рассказ по картинке выглядит более живым и интересным, если изображенное на картинке связать с тем, что могло произойти ранее. Тогда напрашиваются фразы типа: «Вероятно (быть может, должно быть), перед этим...» обратите внимание на использование модальных глаголов в предложениях, передающих догадку, предположение или уверенность в случившемся.
Example 1.
In the foreground of the picture there are two young ladies. As far as I understand they are in their early thirties.
The first one, that is closer to us and is in the middle of the picture, is wearing a red sleeveless T-shirt. She is holding a grey denim jacket and a black leather bag in her hands. She is wearing some necklace with wooden pieces on it. There are some colourful bracelets on her left wrist, and she is wearing a wedding ring on her right ring finger. She has shoulder-length light-brown curly hair.
Another girl, behind the first one, is wearing a grey tunic with red lines on the neck line and below the chest, and blue jeans. She has dark-brown straight hair with a fringe across the forehead from left to the right. She is wearing a pink necklace, a white ear-ring (supposedly there is another one in the second, hidden by the hair, ear), and she is holding a grey bag on her shoulder.
Both of them are looking to the left (from their side). It’s hard to say but it seems to me as if they are searching for something.
They are walking across the paved street and are about to cross the road. There is a “stop” sign behind them.
That’s all I’ve got to say.
Example 2.
There is a girl in the picture. She is wearing a black warm hat and a black scarf. So it must be very cold outside. We can suppose that it is late autumn or early winter. The wind is blowing as a strand of the girl's hair looks as if it is blown by the wind.
She is listening to some music or radio as she is wearing big black head-phones, or maybe it is just for keeping her ears warm? My attention is captured by the expression on her face. Supposedly, the song is very sad song, as apparently, the girl is not cheerful, on the contrary - she is gloomy.
She has brown hair, as we can judge by the strand of hair coming out of her hat. She has white and perfect skin, black eye-brows and eye-lashes. As far as we can see, she is wearing a make-up: her eye-lids are colored in dark grey, and her lips are coral-pink.
Раздел 7
Синквейн (от фр. cinquains, англ. cinquain) — пятистрочная стихотворная форма, возникшая в США в начале XX века под влиянием японской поэзии. В дальнейшем стала использоваться (в последнее время, с 1997 года, и в России) в дидактических целях, как эффективный метод развития образной речи, который позволяет быстро получить результат. Ряд методистов полагает, что синквейны полезны в качестве инструмента для синтезирования сложной информации, в качестве среза оценки понятийного и словарного багажа учащихся.
Написание синквейна является формой свободного творчества, требующей от автора умения находить в информационном материале наиболее существенные элементы, делать выводы и кратко их формулировать. Помимо использования синквейнов на уроках литературы (например, для подведения итогов по пройденному произведению) практикуется и использование синквейна как заключительного задания по пройденному материалу любой другой дисциплины.
Простота построения синквейна делает его одним из эффективных методов развития ребенка дошкольного возраста, который позволяет быстро получить результат. В частности, знакомство с самим понятием слова и расширение словарного запаса для более эффективного выражения своей мысли. Составление синквейна, краткого резюме на основе больших объемов информации, полезно для выработки способности к анализу. В отличие от школьного сочинения, синквейн требует меньших временных затрат, хотя и имеет более жёсткие рамки по форме изложения, и его написание требует от составителя реализации практически всех его личностных способностей (интеллектуальные, творческие, образные). Таким образом, процедура составления синквейна позволяет гармонично сочетать элементы всех трех основных образовательных систем: информационной, деятельностной и личностно ориентированной.
Различные вариации для составления синквейна способствуют разноплановому составлению заданий. Помимо самостоятельного (как и в паре, группе) составления нового синквейна, возможно варианты с:
• составлением краткого рассказа по готовому синквейну (с использованием слов и фраз, входящих в состав синквейна);
• коррекция и совершенствование готового синквейна;
• анализ неполного синквейна для определения отсутствующей части (например, дан синквейн без указания темы — без первой строки, необходимо на основе существующих ее определить).
Дидактический синквейн развился в практике американской школы. В этом жанре текст основывается не на слоговой зависимости, а на содержательной и синтаксической заданности каждой строки.
Первая строка — тема синквейна, заключает в себе одно слово (обычно существительное или местоимение), которое обозначает объект или предмет, о котором пойдет речь.
Вторая строка — два слова (чаще всего прилагательные или причастия), они дают описание признаков и свойств выбранного в синквейне предмета или объекта.
Третья строка — образована тремя глаголами или деепричастиями, описывающими характерные действия объекта.
Четвертая строка — фраза из четырёх слов, выражающая личное отношение автора синквейна к описываемому предмету или объекту.
Пятая строка — одно слово-резюме, характеризующее суть предмета или объекта.
Чёткое соблюдение правил написания синквейна не обязательно. Например, для улучшения текста в четвёртой строке можно использовать три или пять слов, а в пятой строке — два слова. Возможны варианты использования и других частей речи.
На начальном этапе работа может быть коллективной, потом в паре и затем индивидуальной. Учащиеся расширяют словарный запас, учатся составлять словосочетания, строить предложения. В то же время появляется необходимость выразить свои чувства, эмоции, определить свою позицию, отношение к обсуждаемой теме. Учащиеся очень ярко отзываются на такую работу, начинают сами предлагать темы, и они могут быть самыми разнообразными. Это зависит от того, на каком уроке предложено задание, какая тема изучается.
Работа над синквейном — это быстрый инструмент для рефлексирования, обобщения понятий. Учащийся должен обладать глубоким знанием темы, иметь свое собственное мнение, креативное мышление, ему необходимо уметь находить в информационном материале наиболее существенные элементы и делать выводы.
Смысл синквейна можно изобразить рисунком. Учащиеся могут составлять синквейн на уроке или дома. Данная форма работы дает возможность усвоить важные моменты, предметы, понятия, события из изученного материала; творчески переработать важные понятия темы, создает условия для раскрытия творческих способностей учащихся. Именно потому, что с помощью этих небольших стихотворений в нескольких строках можно выразить суть темы, они стали такими популярными на уроках. Также синквейн — это отличный контролёр. Ведь никто не сможет передать суть предлагаемой темы стихотворением, если перед этим не был прочитан необходимый текст, выучены новые слова и т.д. Составляя синквейны, каждый может показать свой талант. Если стихотворение получилось эмоциональным и передает всю суть, то ученик в точности справился с заданием. Подобные виды работы помогают учителю увидеть учащегося класса не только как ученика, но и как личность, индивидуальность с только ему присущим видением и восприятием окружающего мира. Если учащийся испытывает затруднения при написании синквейна, на это может быть всего две причины: или ему просто не нравится тема задания, или ему не хватает словарного запаса. Следовательно, учителю изначально необходимо подобрать тему задания, близкую каждому ученику, заинтересовать учащихся. А обогащение словаря — это одна из целей написания синквейна. В этой связи хотелось бы отметить важность синквейна и для развития компенсаторной компетенции учащихся, когда им приходится проявить свое умение выходить из положения в условиях дефицита языковых средств. Начинать работу лучше с коллективного составления синквейна, чтобы каждый ученик понял структуру этого стихотворения. Уже во втором классе учащиеся с удовольствием составляют синквейны на такие темы, как «Мой питомец», «Мой друг» и другие. В этом возрасте дети с удовольствием работают в паре и составляют один синквейн на двоих.
Например:
My pet
cute, small
running, playing, gnawing
I like to feed my Dan.
Rat
В третьем классе заметно обогащается словарный запас, учащиеся знакомятся с грамматическими структурами английского языка, но любовь к синквейну не ослабевает. При написании такого стихотворения требуется минимальное знание грамматики, что позволяет ученикам разного уровня подготовки проявить себя. Каждый ученик оказывается в ситуации успеха, что очень важно на любом этапе обучения, а особенно в начальной школе. В третьем классе учащимся предлагаются темы «Школа», «Моя любимая игрушка», «Твой любимый персонаж». К третьему классу ученикам уже хочется проявить свою индивидуальность, и они больше любят выполнять задание самостоятельно, развивая креативное мышление. Еще один пример работы учеников Тестовой Ирины (г Санкт-Петербург):
My teacher
nice, clever
teaching, helping, surprising
She is very cool.
My friend
Используемая литература:
1. Малкольм Манн, Стив Тейлор- Ноулс «Laser A2» Student’s Book
2. Материалы XII Всероссийской олимпиады школьников по английскому языку 2011, 2012, 2013 г
3. Просвещение. Иностранные языки. Интернет издание Синквейн на уроках английского языка Тестова Ирина
4. Стив Тейлор- Ноулс «Laser Pre-FCE» Student’s book
5. Богацкий И.С., Дюканова Н.М. Бизнес курс английского языка
6. материалы сайта www.wikipedia.ru
7. Материалы, присланные на конкурс ко дню Европейских языков
8. материалы сайта www.busyteacher.org