Урок – презентация проектов «Проспект для путешествия в Англию»
План конспект урока
Темы урока: урок – презентация проектов «Проспект для путешествия в Англию»
по УМК«Enjoy English» (Английский с удовольствием), 6 класс, М.З.Биболетова, Н.Н.Трубанёва, издательство «Титул», Обнинск, 2020 г.
Тема урока в разделе: «Достопримечательности Лондона», по календарно – тематическому планированию урок закрепления знаний, изученных в разделе.
Цель урока: формирование коммуникативной и исследовательской компетенции учащихся в рамках изученного материала, повышение мотивации к изучению английского языка.
Задачи:
обучающие:
- ориентация на формирование развития аудитивных навыков и умений;
- совершенствовать речевую культуру учащихся, речевую наблюдательность, расширять лексический запас учащихся, учить вести монологическую речь по теме. воспитательные: - формировать у учащихся мотивацию к изучению иностранного языка; - воспитывать уважительное отношение к стране изучаемого языка, воспитание дружеского отношения друг к другу, коллективизма, готовности помочь друзьям, расширить их кругозор с помощью большого количества информации; развивающие: - развивать умение работать в группе, развитие навыков языковой догадки, аудирования, устной речи, коммуникативных умений: вести диалог, проявлять заинтересованность, внимание к собеседнику, способствовать развитию творческих способностей учащихся; Тип урока: комбинированный с элементами исследований учащихся, с элементами ролевой игры; Вид урока: Урок-презентация проектов.
Формы работы учащихся: индивидуальная, групповая, в парах, фронтальная.
Методы: традиционные (словесные и наглядные); поисковые: проблемные вопросы, ролевая игра, дискуссия, диалог в парах, полилог, сообщения на основе исследований учащихся, интерактивные методы: творческий синквейн, рефлексия, метод учебного проекта.
Образовательная технология: проектно - исследовательская деятельность учащихся.
Оборудование: УМК, рекламные проспекты для поездки в Англию, подготовленные учащимися, проекты учащихся «Реклама турагентства», стенд «Это ты сможешь увидеть своими глазами», фотографии с достопримечательностями Лондона, мультимедийная презентация, экран, проектор, ноутбук, экран, карточки с разноуровневыми заданиями для выполнения дома, рабочие листы для слабоуспевающихся учащихся, рабочие листы на каждого учащегося для оценки проектов, доска: рейтинговая таблица оценки проектов,
Предварительная подготовка:
Первая группа учащихся находит и обрабатывает тексты о достопримечательностях, готовится к их пересказу.
Вторая группа учащихся заранее готовит небольшие справки о 5-6 достопримечательностях Лондона и издает буклет (пректно - исследовательская работа).
Третья группа учащихся собирает материал и готовит презентацию по достопримечательностям Лондона.
Ход урока
1. Организационный момент. Целеполагание. 1 мин. (мотивация знаний учащихся). Т: – Glad to meet you, dear boys and girls, guests and teachers! We are very happy to see you at our presentation lesson. Приветствие. Начало урока. Введение в тему урока.
Let’s begin our lesson. Today we’ll talk about English. We’ll sing a song, learn some new words. So, let’s start. - Ребята, сегодня мы подводим итог нашей большой работы. Вы должны быть очень внимательны, чтобы дать оценку нашему уроку и результатам нашей деятельности.
T: The topic of our lesson is- “Let’s do a project on the topic «Sightseeings of London”.
Организация обратной связи. 1 мин
The problem we will explore today is “Let’s do a project on the topic «Sightseeings of London”. Solving this question we have chosen thе idea:
Travelling to the English-speaking countries and studying there is the way to learn English. This project worked out: Ulyana and Danil. They will present us the advertisement project of the tourist agency.
2. Фонетическая разминка. 2 мин. (повторение фонетической транскрипции, отработка навыков произношения) Teacher: Read the rhyme!
Six little kittens
Live in the city
And the city is so pretty. Teacher: Answer my questions: – What is this rhyme about?
– What city is it?
– What do you know about London? Letʹ̓s begin. The authors of the first project come here, please. Речевая зарядка. 2 мин. (развитие коммуникативных навыков говорения, диалог - расспрос) T: Do you like to travel? (T—Cl). Do you often visit other cities ?(T-Pl,P2). What season is the best time to travel? Учащиеся получают карточки для работы по достопримечательностям Лондона (они получали задание: изучить виды Лондона), заполняют рабочие листы.
Complete the sentences. 5 мин. (индивидуальная работа со слабоуспевающими учащимися)
1. London stands on the river
а) Nile
Mississippi
Thames
2. The population of London is
Million people
10 million people
8 million people
3. The Queen of England lives in
Buckingham Palace
Westminster Abbey
The Tower of London
4. Big Ben is
A palace
A square
A bell
5. The famous museum of waxworks is called
Pushkin Museum
Madame Tussaud’s
The National Gallery
3. Представление проектной деятельности учащихся. Презентация проектов. 10 мин. (связь учебного материала с жизненным опытом учащихся, профессиональная направленность) Project presentation: T: - As far as I know, you have prepared projects on this topic. Please, agents, you are welcome! Perform the project, please. Проект рекламы турагентства «Вояж» Идёт презентация слайдовой презентации по теме: «……» А) Выходят 3 агента бюро путешествий «Вояж» (разговор в форме полилога)
The first agent: A1-We worked out the advertisment project of the tourist agency “Voyage”. We would like to prove that exactly the travelling to the English-speaking countries and studying there are very important.
Dear friends! The matter is that the problem of foreign languages is very important today. Today English is the language of the world. English is the major international language in such areas as science, technology, business and mass media. It is a language of computer software, literature, education, modern music and international tourism.
The second agent:
A2-Talking with the English-speaking people will help a lot when you study English. Today travel agents offer all kinds of holidays to all kinds of people. We agree with the view that international tourism is a good thing. First, it is wonderful to discover new places. Second, it teaches people about history. Third, it teaches them to be understanding.
The 3d agent:
A3-Besides, tourism is the basis of the biggest business in the world. As for me I like travelling because I Like to explore new places. More then that it is interesting to meet new people and talk to them. To sum up, I would like to travel to English in such beautiful cities as London and Edinburgh. You will live in English families and speak English at breakfast and dinner, at the lessons in international groups, during the tours and in the cinemas and disco. Two fantastic weeks with a serious aim – learning English! Choose our tourist agency! We are waiting for you! It is what you need!
Агенты раздают остальным учащимся и гостям проспекты своего агентства.
4. Ролевая игра. Агенты фирмы представляют девочек, побывавших в Лондоне. Девочки должны поделиться впечатлениями от поездки и учебы в Англии.
T: Meet these two girls. They have just come back from London. They lived and studied there. You are welcome!
Выходят две девочки.
G1-My name is Helen. I am very glad to meet you. I have just come back from London. I lived there in an English family and studied in the international group with many other students from other foreign countries. I would like to tell you about this city. London is the capital of the English-speaking world. It is one of the most famous cities in the world. London is the centre of fashion, music and art. G2-You will see Westminster Abbey, Big Ben, British Parliament, Buckingham Palace and Trafalgar Square. You will take a walk through the Hyde Park and visit the West End. Only in London you will learn to speak famous Londoner dialect. For this trip you will pay 1.800 dollars with the tickets by plane. You will spend in London wonderful days. It will be great time! You will remember these days forever. (Презентация слайдовой презентации по теме: « «).
5. Физкультминутка. 1 мин. (снятие эмоционального напряжения). Проверка восприятия текста учащимися. 5 мин. После выступления девочек учащимися предлагается задать вопросы по прослушанному материалу (парный диалог).
Now I will do my best to answer your questions.
Возможные варианты вопросов и ответов:
What is the flying time?
The flying time is four hours.
What other cities in English besides London can I visit?
You may visit many other cities in Britain such as Cardiff, Brighton and Oxford.
What season is the best time to travel?
Spring and summer are the best time to travel.
I think it is very expensive to travel by plane.
The people say, “Where is a will, there is a way”.
Г) Вступает третья ученица. Она рассказывает о школьном образовании в Англии (полилог)
G3-My name is Alice. I am very glad to meet you too. I can tell you about education in Great Britain. I studied in London. I went to a junior school. This school lasts 4 years till pupils are eleven. It was very interesting. Now I will do my best to answer your questions.
Вопросы:
At what age do children go to school in Britain?
Pre-school education in English begins at the age of 3 or 4. Around half of the children at the age attend nursery schools. Compulsory primary education begins at the age of 5 in England. Wales and Scotland and at 4 in Ireland.
What other schools are in Britain?
Comprehensive and grammar schools.
What subjects are taught in English schools?
English, Mathematics, History, Geography and Music.
And what about food? What did you eat in London?
I ate bacon and eggs, chips and different hamburgers, drank juices.
5.Do you find it difficult to understand British English? I understand everything.
6.Your English is very good. -That is very kind of you
I think my English is very good.
4. Подведение итогов. Рефлексия. Закрепление и оценка знаний. 10 мин.
The teacher: I would like you to discuss our projects over 5 levels. Whom can you give 5? Look at the blackboard. These words can help you.
At the blackboard: (рефлексия по опорным словам)
As for me
To my mind
I think
I agree
I disagree
Оценка проектов согласно таблицы критериев. Возможные варианты ответов учащихся:
I think that the project can give 5. The tourist agency “Voyage” has a very interesting design.
To my mind « « is an interesting project.
It was very funny. I give them 5.
As for me I like the project of agency “Voyage” best of all.
I agree with the view that the third project was the most interesting.
But I disagree with you. I think the first project was the best, I give them 5.
- In my opinion, this project is very useful for our English lessons.
- From my point of view, this information is very valuable and interesting.
- We consider this project rather good.
T: -t: Thank you so much. Your project is nice to my mind.
What new facts have you learnt from this project?
P1- I’ve learnt that
P2.- The project is great. It has a lot of photos.
The teacher: I think it was great! We have spoken about many interesting things today. I hope that you have enjoyed our lesson. Thank you very much.
Выставление оценок. Итог урока и домашнее задание T: I thank you so much for such creative cooperation and I will give you. I hope that you have enjoyed our lesson
Домашнее задание (разноуровневое задание) , дифференцированный метод.
Level one: Найти зашифрованные слова
Level two: Соотнесите русскую пословицу с английской
Level three: Творческое задание: составьте синквейн по теме «Путешествие в Лондоне» (творческий метод синквейн).
The lesson is over. Good bye!
Надежда Алексеевна Паршукова
Горбачёва Марина Юрьевна
Рыбина Светлана Петровна