Внеклассное мероприятие по английскому языку «The world of English» (7–9 класс)
Конкурс знатоков английского языка «The world of English» для учащихся 7-9 классов.
Цель: формирование языковой компетенции и закрепление знаний по английскому языку в занимательной форме.
Задачи:
Образовательная
- актуализация знаний по изученным темам;
- повышение мотивации учащихся через использование игровых технологий;
- активизация навыков и умений говорения, аудирования, чтения и письма.
- обучение и формирование кросс-культурной грамотности учащихся;
- обучение культуре общения.
Развивающая
развитие интереса к предмету;
расширение кругозора;
развитие быстрой реакции;
развитие логического мышления;
развивать интеллектуальные и познавательные способности учащихся, готовности помочь друг – другу, культуру общения в разных видах коллективного взаимодействия.
Воспитательная
- воспитывать уважительное отношение к другой культуре.
- воспитание умения слушать других и быстро выражать свои мысли;
- воспитание культуры общения и потребности в практическом использовании языка в различных сферах деятельности.
Оснащение: Презентация Microsoft Power Point, карточки с заданиями, таблицы для жюри, призы для участников игры.
Приветствие. Участники 3-х команд выбирают капитанов.
Блиц-опрос. Каждой из 3-х команд достается 3 вопроса. Правильный ответ – 1 балл.
What city does it belong to? It has three parts: the West End, the City and the East End? (London)
What part of the UK is Lake Loch Ness, where, as they say, the monster lives? (Scotland)
Who is called by the British people "Our national bard"? (Shakespeare)
What city did The Beatles come from? (Liverpool)
Who is the Prince of Wales? (Prince Charles, the Queen's eldest son)
What is an important Irish musical instrument? (the harp)
What song do people in Scotland sing on New Year's Day? ((Auld Lang Syne)
What is the national game of Wales? (rugby)
Which famous ship was built in Belfast in 1912? (Titanic)
Решите загадки. Каждой из 3-х команд достается 2 вопроса. Правильный ответ – 1 балл.
1. What five-letter word becomes shorter when you add two letters to it? (short)
2. How many seconds are in a year? (Only 12. January 2nd, February 2nd, etc.)
3. What belongs to you but others use it more than you do? (name)
4. I have keys but no locks. I have a space but no room. You can enter, but can’t go outside. What am I? (a keyboard)
5. I build bridges of silver and crowns of gold. Who am I? (a dentist)
6. I am very easy to get into, but it is hard to get out of me. What am I? (trouble)
IV. Составьте идиомы. Соедините глагол из первой колонки и существительное или словосочетание – из второй. Все команды получают одинаковые карточки с заданиями. Каждый правильный ответ- 1 балл.
to kick to spill to drop to lose to follow to have to see to compare | a. apples and oranges b. temper c. a sweet tooth d. the habbits e. eye-to-eye f. a line g. the beans h. father’s footsteps |
Keys: 1d, 2g, 3f, 4b, 5h, 6c, 7e, 8a.
to kick the habit (избавиться от привычки)
to spill the beans (разболтать секрет)
to drop a line (написать пару строк)
to lose temper (потерять самообладание)
to follow father’s footsteps (идти по стопам отца)
to have a sweet tooth — обожать сладости
to see eye-to-eye используется, когда вы c собеседником имеете один и тот же взгляд на вещи
to compare apples and oranges (часто используется при сравнении двух противоположных и совершенно непохожих вещей)
V. Найдите 20 слов в филворде. Они расположены по вертикали и горизонтали. Заадание получают все 3 команды и составляют списки слов. За каждое найденное слово они получают 1 балл.
G | N | I | C | L | A | S | S | Y | C | A | N |
X | I | V | O | R | Y | P | A | L | M | P | E |
T | E | A | C | H | E | R | A | E | L | R | A |
C | L | E | A | N | E | A | R | T | H | I | R |
H | Q | D | P | L | S | Y | Z | L | D | L | B |
A | F | V | O | C | A | B | U | L | A | R | Y |
R | A | H | P | B | L | A | B | Y | K | R | O |
A | M | C | U | L | T | U | R | E | A | E | U |
C | I | H | L | E | C | T | U | R | E | P | T |
T | L | E | A | E | H | R | O | A | Q | F | H |
E | Y | J | R | O | M | A | N | C | E | E | N |
R | O | M | S | Y | M | B | O | L | F | Z | B |
Keys: 1. lecture 2. class 3. popular 4. teacher 5. vocabulary 6. symbol
7. culture 8. teacher 9. character 10. clean 11. romance 12. spray 13. earth
14. youth 15. nearby 16. palm 17. near 18. April 19. ivory 20. Family
G | N | I | C | L | A | S | S | Y | C | A | N |
X | I | V | O | R | Y | P | A | L | M | P | E |
T | E | A | C | H | E | R | A | E | L | R | A |
C | L | E | A | N | E | A | R | T | H | I | R |
H | Q | D | P | L | S | Y | Z | L | D | L | B |
A | F | V | O | C | A | B | U | L | A | R | Y |
R | A | H | P | B | L | A | B | Y | K | R | O |
A | M | C | U | L | T | U | R | E | A | E | U |
C | I | H | L | E | C | T | U | R | E | P | T |
T | L | E | A | E | H | R | O | A | Q | F | H |
E | Y | J | R | O | M | A | N | C | E | E | N |
R | O | M | S | Y | M | B | O | L | F | Z | B |
VI. Определите имена известных британских писателей и названия их произвдений по прочитанным фрагментам. Каждой каманде достается один отрывок из произведения. (полный правильный ответ - 2 балла, ответ с недочетами - 1 балл).
1. Cherry Tree Lane is a nice London street. On one side there are houses, on the other there is a park. The cherry-trees go dancing right in the middle. Number Seventeen is the smallest house in the street. The Banks live in this house. They are six - Mr. and Mrs. Banks and their four children - Jane, Michael and the twins - Barbara and John. Mrs. Banks has a lot of housework and she has a nurse to help her with the children. But one day their nurse left them and Mrs. Bank didn't know what to do.( Mary Poppins by Pamela Lyndon Travers)
2. While my father was away, I was sent to school. ''When I was seventeen, I received a letter from my father. He said that he was leaving India and coming back to England. He gave me the address of a hotel in London. He asked me to meet him there. ''I was very happy and excited about seeing my dear father again. I went to London and arrived at the hotel. I asked for Captain Morstan, my father. But I was told by the hotel manager that my father was not there. He had gone out the night before and not returned. (Sherlock Holmes. The Sign of the Four by Sir Arthur Conan Doyle)
3. In a race, somebody usually says,' One, two, three, go!' But the Dodo didn't do that. Everybody started to run at different times and stopped at different times too. After half an hour, the Dodo cried,' Everybody stop!' All the birds and animals stopped. Then they all came to the Dodo and stood round it. ''Who was first? Who was first?' they shouted. The Dodo had to think about it. He sat for a long time with his finger in his mouth. Then he said, ''Everybody was first. …” Alice in Wonderland by Lewis Carroll)
VII. Подведение итогов викторины. Награждение победителей. Максимальный бал за выполнение заданий конкурса составляет 35 баллов.
1.Главные идиомы английского языка. Словарь-справочник.-
Шевелева С. А. изд. «Проспект» 2019 г.
2. https://langformula.ru/zagadki-na-anglijskom-yazyke/
3. https://corp.lingualeo.com/ru/2016/06/30/lvyata-uchatsya-chitat-ili-knigi-dlya-novichkov/
4. http://grammar-tei.com/zagadki-dlya-detej-na-anglijskom-s-otvetami-riddles-for-kids/#seven
5. https://puzzle-english.com/directory/riddles
Галина Владимировна
Гочиашвили Марина Отариевна
Галина Владимировна
Гочиашвили Марина Отариевна