Использование метода проектов на уроках английского языка
Использование метода проектов на уроках английского языка
Шемелова Т.А., учитель английского языка МОУ СОШ № 18 с УИОП г.о. Орехово-Зуево Московской области
В статье «Метод проектов на уроках иностранного языка» Полат Е.С. среди основных современных технологий - обучение в сотрудничестве, метод проектов и разноуровневое обучение – выделяет метод проектов как один из наиболее действенных среди личностно-ориентированных методик в обучении иностранным языкам
Использование информационных технологий в сочетании с методом проекта позволяет школьникам практически применять свои знания, умения и навыки, является одной из форм организации исследовательской и познавательной деятельности, при которой успешно реализуется коллективная деятельность, позволяющая формировать следующие метапредметные компетенции, необходимые выпускникам для их социализации:
- умение работать в команде,
- умение определять для себя цели обучения,
- развивать мотивы и интересы своей познавательной деятельности,
- самостоятельно планировать альтернативные пути достижения целей,
- находить наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач,
- развивать критическое мышление,
- формировать навыки самонаблюдения, самоконтроля и самооценки в процессе коммуникативной деятельности на английском языке.
Рассмотрим конкретный пример использования проектной технологии на уроках иностранного языка во время изучения любой темы. Учащимся предложена модель создания проекта, работа ведется в режиме группы. Тема проекта выбрана, роли распределены (поиски информации, оформление, презентация готовой работы). Для создания презентационной работы учащимся необходимо найти нужный материал, пользуясь различными информационными источниками, включая интернет. Данный вид работы учит учащихся умению правильно отбирать материал и ориентироваться в потоке информации. Создание проекта в виде презентации дает возможность выбрать и исследовать выбранную тему, проявить и развить при этом творческие способности и самостоятельность.
1. Знакомство со структурой проекта
Structure and content of the research project
Research projects have a structure close to genuine scientific research. Such projects assume argumentation of relevance of a theme, definition of a problem, a subject, object, the purposes and tasks of educational research. It is obligatory to put forward a hypothesis of the study, the designation of methods (observation, laboratory experiments, modeling, sociological survey, etc.). Such a project ends with registration of the results and public defense of the project.
2. Введение: учащиеся знакомятся с тем, что и как раскрывается во введении - актуальность, проблема, объект и предмет исследования, тема, цель, задачи, гипотеза, методы, новизна, теоретические основания.
Introduction
The introduction reveals: relevance, problem, object and subject of research, theme, purpose, objectives, hypothesis, methods, novelty, theoretical foundations. Methodological characteristics of the study - it is a kind of compass and map that will allow you not to "wander" on it, and go the shortest way to your goal.
3. Знакомство с основной частью
Main part
The main content of the project can be represented in the form of three parts: a) theoretical part, b) practical part, c) conclusions. The conclusion should be formulated by the author himself and it shouldn’t repeat the content of the main part of the project. The phrase "the Main part" is not written; just begin the main part at the next page.
4. Заключение
Conclusion (General results of all work).
A rough outline of the content of this part of the project can be presented in the form of answers to questions:
•What was the focus of the study?
•Have goals and objectives been met?
•What new things were learned?
•What are the prospects for further research?
5. Библиография
Bibliography
This is a mandatory part of the study. All sources of information used must be indicated here.
6. Приложения
Applications (if necessary)
The application contains a dictionary, drawings, diagrams, tables, charts, questionnaires. If there are no applications, it does not reduce the quality of the study.
7. Методологические характеристики. С определения методологических характеристик начинается непосредственная работа над исследовательским проектом. Последовательность изложения методологических характеристик может быть разной, но желательно придерживаться следующего плана.
Methodological characteristics
With the definition of methodological characteristics begins direct work on the research project. The sequence of presentation of methodological characteristics may be different, but it is desirable to adhere to the following plan:
1. Relevance of the study.
2. The problem that the study aims to solve.
3. Object of research.
4. Subject of research.
5. The hypothesis on the proof of which is directed study.
6. Goal.
7. Research problem.
8. Method of research.
9. The novelty of the research.
10. Theoretical basis of the study.
11. Topic.
Далее, поскольку тема проекта определена, учащиеся в течении двух уроков работают по нижеприведенному плану.
1. Актуальность исследования
Relevance of the study
The relevance of the study can be determined from two positions:
- substantiation of the relevance of the scientific direction in General,
- relevance of the topic in this direction.
Here it is necessary to give convincing evidence that among others your topic is the most urgent.
2. Проблема, на решение которой направлено исследование
The problem that the study aims to solve
Formulating the problem, you are to answer the question: "what exactly should be studied that has not been studied before?" It is important to note that only one problem is solved in one study.
3. Объект исследования
Object of research
Defining the object, you are to answer the question: "what exactly is being investigated?"
4. Предмет исследования
Subject of research
The subject of the study is the specific position (side) from which the object will be studied. There should be one subject in one study.
5. Гипотеза, на доказательство которой направлено исследование
The hypothesis on the proof of which is directed study
A hypothesis is a scientific assumption - based on a number of facts - that needs to be proved. To put forward a hypothesis, you need to know a lot about the object under study and have a well-developed imagination and imagination.
6. Цель
Goal
The purpose of the research work is its final result, the answer to the question: "What does the researcher want to get as a result of his work?" To formulate the purpose of research activities you can use the following words –tips: develop a plan of observation for..., to describe, compare, classify, explain, establish a relationship, make ...; determine... .
7. Задачи исследования
Research problem
Research objectives are the "steps" that need to be taken to achieve the goal. The formulation of tasks can be started with the words: analyze, classify, observe, describe, explain, compare, develop, identify, generalize.
8. Методы исследования
Method of research
Methods are the means to be used in research, such as observation, description, explanation, experience, experiment, testing, monitoring.
9. Новизна исследования
The novelty of the research
Novelty is the main and the most important methodological characteristic. After all, it is to obtain new research. Novelty involves the definition of the new knowledge that the researcher will receive as a result of scientific work.
10. Теоретические основания исследования
Theoretical basis of the study
In the theoretical basis of the study, it is necessary to specify those theories, laws, ideas (and their authors), which the researcher will use in the course of work.
11. Тема
11. Topic.
Research topic is the beginning of your scientific work. It should be clear from the topic what the work is devoted to. To formulate the topic competently is not easy, so you should adhere to the following rules:
- the topic must be formulated in a single sentence,
- there should be no punctuation at the end of the topic other than a period,
- the topic should reflect the object and subject of the study.
Совместная работа над проектом позволяет каждому не только выполнять посильное для него задание, но и учиться навыкам совместного труда в коллективе, когда необходимо выслушать партнера, принять или не принять его точку зрения, аргументировать свой выбор. То есть каждому проявить свое “я”, рассказать о себе, о своих мыслях, оценить, что твоя точка зрения кому-то интересна и интересен ты сам как личность. Работа над проектами развивает воображение, фантазию, творческое мышление, самостоятельность и другие личностные качества. Резервы развивающего обучения раскрываются наиболее плотно, если этому способствуют благоприятный психологический климат на уроке и адекватное поведение как речевого партнера и старшего помощника.
Также проектное обучение активно влияет на мотивационную сферу обучаемого. Очень важно также и то, что в работе над проектом учащиеся учатся сотрудничать, а обучение в сотрудничестве воспитывает в них такие нравственные ценности, как взаимопомощь, желание и умение сопереживать; формируются творческие способности и активность обучаемых, т. е. идет неразрывный процесс обучения и воспитания.
Литература
1. Белкова М. М. Информационные компьютерные технологии на уроках английского языка // Английский язык в школе. 2008,.№.
2. Беляева Л.А., Иванова Н.В. Презентация PowerPoint и ее возможности при обучении иностранным языкам // Иностр. языки в школе.2008, №4.
3. Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам. - М: АРКТИ, 2004.
4. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностр. языки в школе. - 2000. № 2-3
Байтерякова Альбина Фаритовна