Статья «Использование пословиц на уроках английского языка»

3
0
Материал опубликован 14 February 2017

Пословицы на уроках английского языка

Великий чешский педагог Ян Амос Каменский считал, что «изучение иностранного языка должно идти по пути от постепенного смысла иноязычного высказывания к восприятию красоты слов, выражений, богатства всех языковых возможностей и к способности проникать в эстетическую сущность языка, к овладению языковой сокровищницей». Именно этой сокровищницей являются поговорки и пословицы. Использование их на уроках способствует лучшему овладению предметом, расширяет знания о языке, лексический запас, развивает произносительные навыки и грамматические навыки.

Я использую пословицы на разных этапах урока, для введения нового и закрепления пройденного материала.

Пословицы для фонетической отработки звуков

[ w ] Where there is a will, there is a way.

[m] So many men, so many minds.

[b] Boys will be boys.

[h] Handsome is as handsome does.

Пословицы для активизации грамматических явлений

Present Simple

Bad news have wings.

The end crowns the work.

A bad beginning makes a good ending.

All is well that ends well.

Every bird likes his own nest.

Past Simple

He that never climbed never fell.

Hr jests at scars that never felt a wound.

Future Simple

We shall see, what we shall see.

If the mountain won’t go to Mohammed, Mohammed must go to the mountain.

Have flag, will travel.

Present Perfect

When children stand quiet, they have done some harm.

Повелительное наклонение

Don’t worry, be happy.

Strike the iron while it is hot.

Местоимения much, many, little

Promise little, but do much.

Hear much, speak little.

So many countries, so many customs.

Местоимения nobody, everything, nobody

There is a place for everything and everything in its place.

He that serves everybody, is paid by nobody.

Everybody’s business is nobody’s business.

Aртикли

A good beginning makes a good ending.

Follow the river and you’ll get to the sea.

It is the first step that counts.

The longest day has an end.

Hunger is the best sauce.

The right thing is in the right place.

Cравнительный оборот as….as

A miss is as good as a mile.

As like as two peas.

Степени сравнения прилагательных

The longest day has an end.

The more, the merrier.

A good name is better than riches.

Модальные глаголы can, must

A man can die but once.

If you can’t be good, be careful.

When pigs can fly.

What must be, must be.

Словообразование ( - ness, -ship,-dom)

It’s better to light a candle than curse the darkness.

A hedge between keeps friendship green.

Time brings wisdom.

No wisdom like silence.

Придаточные предложения времени и условия

If you try to please all, you will please none.

When the cat is away, the mice will play.

Пословицы для обогащения словарного запаса ( по темам)

Семья

Like father, like son.

Like mother, like daughter.

Eда

You can’t make an omelet without breaking eggs.

Live not to eat but eat to live.

Oil and water don’t mix.

Appetite comes with eating.

Man doesn’t live with bread alone.

Внешность

Far from eye, far from heart.

Two heads are better than one.

Keep your mouth shut and your eyes open.

Keep your chin up.

He that has no head, needs no hat.

Здоровье

An apple a day keeps a doctor away.

Good health is above wealth.

Wealth is nothing without health.

A sound mind in a sound body.

Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise.

Дружба

A friend in need is a friend indeed.

A friend is known by the company he keeps.

False friends are worse than open enemies.

Before you make a friend, eat a bushel of salt with him.

A friend to all is friend to none.

Родители и дети

As the old cock crows, so does the young.

As the tree, so the fruit.

As the call, so the echo.

Одежда и мода

There is no accounting for tastes.

Tastes differ.

Good clothes open all doors.

The tailor makes the man.

Задания с пословицами

Угадать пословицу по слову;

Закончить начатую пословицу;

Собрать пословицу из слов;

Подобрать русский эквивалент;

Выразить отношение к ситуации, изложенной в пословице;

Подобрать к тексту ( услышанному или прочитанному) заголок- пословицу;

Угадать пословицу по иллюстрации;

Драматизировать пословицу;

Нарисовать иллюстрацию к пословице;

Составить диалог или рассказ с использованием пословицы.

Итак, использование пословиц на уроках английского языка расширяет знания о языке. Приобщение к культуре страны изучаемого языка через элементы фольклора дает учащимся ощущение сопричастности к другому народу.

в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментариев пока нет.