Методические указания для написания контрольных работ студентов 3 курса з/о специальности "Монтаж и эксплуатация оборудования и систем газоснабжения"
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение
высшего образования
«Балтийский федеральный университет имени Иммануила Канта»
(БФУ им. И. Канта)
Университетский колледж
М.Э. Королева
ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК) В
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Методические указания по выполнению контрольной работы
для студентов третьего курса заочной формы обучения
для специальности 08.02.08 Монтаж и эксплуатация оборудования и систем газоснабжения
Калининград
2021
Автор: Королева Мария Эдуардовна
Королева М.Э. Иностранный язык (английский язык) в профессиональной деятельности: методические указания по выполнению контрольной работы для студентов третьего курса заочной формы обучения для специальности 08.02.08 Монтаж и эксплуатация оборудования и систем газоснабжения – Калининград.: УК, ФГАОУ ВО «БФУ им. И Канта», 2021. – 44 с.: табл.
Рассмотрено и рекомендовано к печати на заседании ПЦК гуманитарных дисциплин, протокол № 5 от 14.01.2021г.
Рассмотрено и рекомендовано к печати на заседании методического совета, протокол № 5 от 14.01.2021г.
ФГАОУ ВО БФУ УК
2021
СОДЕРЖАНИЕ
| ВВЕДЕНИЕ | 4 |
1 | ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛИНЫ | 6 |
2 | УКАЗАНИЯ ПО ВЫБОРУ ВАРИАНТА И ОФОРМЛЕНИЮ РАБОТЫ | 8 |
3 | ЗАДАНИЯ ДЛЯ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ | 10 |
| СПИСОК ИСПОЛЬЗУЕМЫХ ИСТОЧНИКОВ | 34 |
| ПРИЛОЖЕНИЕ А | 35 |
ВВЕДЕНИЕ
Методические указания предназначены для студентов третьего курса заочного обучения по специальности 08.02.08 «Монтаж и эксплуатация оборудования и систем газоснабжения» согласно ФГОС СПО.
Изучение данной дисциплины базируется на знаниях, умениях и навыках, приобретенных в ходе изучения дисциплин: «Иностранный (английский) язык» на начальном курсе обучения, дисциплинах профессионального профиля.
Освоение данной дисциплины является базой для дальнейшего изучения и овладения английским языком по указанной специальности.
Целью дисциплины является подготовить студентов заочного отделения к практическому владению английским языком в сфере профессионально-ориентированного чтения и перевода научно-технической литературы по специальности, а также развитие и совершенствование навыков общения по разговорным темам.
Целью контрольной работы является формирование у студентов знаний теоретических основ грамматики английского языка и овладение профессионально-ориентированной лексикой. При подготовке к выполнению контрольных работ необходимо усвоить основные грамматические темы:
- глагол «be» и «have»;
- оборот «there is/there are»;
- местоимения (личные, притяжательные, возвратные, указательные, неопределенные);
- существительное (единственное и множественное число, артикль, притяжательный падеж);
- степени сравнения прилагательных;
- времена группы Simple (Present, Past, Future);
- времена группы Continuous (Present, Past, Future);
- времена группы Perfect (Present, Past, Future);
- времена группы Perfect Continuous (Present, Past, Future);
- модальные глаголы;
- активный и страдательный залоги;
- предлоги;
- инфинитивные конструкции (Complex Object, Complex Subject и Absolute Participle Construction);
- сослагательное наклонение, условные предложения.
После изучения курса студент заочного отделения должен уметь распознавать основные грамматические конструкции при работе с текстом (времена, залог, типы вопросов, модальные глаголы, неличные формы глагола, сослагательное наклонение), уметь перевести незнакомый текст со словарем, определять значение слов профессиональной направленности.
Воспитательной целью является формирование у студентов широкого научного кругозора, творческого подхода при освоении изучаемого материала, а так же способности использовать новейшие достижения технического прогресса, овладевая своей специальностью.
Контрольная работа для 3 курса охватывает следующие темы: «Анализ технологических рисков», «Система управления рисками», «Чрезвычайные ситуации», «Преимущества управление рисками», «Меры безопасности», «Первая помощь при несчастных случаях», «Безопасность на рабочем месте», «Пожарная безопасность», «Здоровье, безопасность и окружающая среда», «Ключевые элементы культуры безопасности».
1 ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛИНЫ
Дисциплина включает в себя следующие разделы и темы для обучения:
Раздел 1. Инженерные коммуникации
Тема 1.1. Наружное и внутреннее газоснабжение, смежные инженерные коммуникации: теплоснабжения, отопление, водоснабжения и водоотведения. Системы вентиляции и кондиционирования воздуха. Гидравлика. Инженерные системы зданий. Инженерные коммуникации (наружные).
Тема 1.2. Основы проектирования систем газораспределения и газопотребления. Составление спецификации материалов и оборудования. Выполнение основ расчета сетей газораспределения и газопотребления. Проектирование систем.
Тема 1.3. Организация и выполнение работ по строительству и монтажу систем газораспределения и газопотребления. Разработка и ведение технической документации. Входной контроль (приемка) материалов и оборудования. Производственный контроль подрядчика. Технический надзор заказчика.
Тема 1.4. Приемка и ввод в эксплуатацию систем газораспределения и газопотребления. Техническое обслуживание. Текущий и капитальный ремонт. Аварийно-восстановительные работы. Эксплуатационно-техническая документация на газопроводы.
Грамматический материал: Настоящее простое время (утвердительные и вопросительные предложения). Настоящее длительное время. Утвердительные и вопросительные предложения. Настоящее совершенное время. Утвердительные и вопросительные предложения.
Раздел 2. Санитарно-технические системы и оборудования
Сантехнические приборы и устройства. Технические средства систем водоснабжения. Технические средства систем электроснабжения. Технические средства систем отопления. Технические средства систем вентиляции. Сантехнические устройства.
Раздел 3. Техника безопасности
Тема 3.1. Техника безопасности на рабочем месте. Документация по технике безопасности. Термины для определения степени опасности.
Тема 3.2. Охрана труда при производстве работ. Инструкция по охране труда для монтажника. Требования безопасности перед началом работы.
Грамматический материал: Степени сравнения прилагательных. Прошедшее простое время и прошедшее длительное время. Настоящее совершенное время. Будущее время в условных предложениях. Настоящее продолженное время в будущем значении. Инфинитив и инфинитивные обороты, и способы передачи их значений на родном языке. Страдательный залог. Условные предложения первого и второго типа. Модальные глаголы и их эквиваленты. Конструкция want someone to.
Раздел 4. World Skills International
Тема 4.1. Чемпионаты World Skills International. История и развитие. Техническая документация конкурсов World Skills International по направлению «Строительство и строительные технологии».
Тема 4.2. Материалы, оборудование и инструменты по компетенциям «Сантехника и отопление».
Тема 4.3. Чтение чертежей (Interpretation of Drawings). Документ WSI Technical Description. Чертежи заданий мировых чемпионатов WSI по компетенциям «Сантехника и отопление».
Тема 4.4. Организация рабочего места и презентация работы.
Грамматический материал: Косвенная речь и модальные глаголы. Временные формы в страдательном залоге. Условные предложения третьего типа. Инфинитивные конструкции. Герундий. Слова but, however, although. Конструкции There’s sb…ing, see/her…ing.
2 УКАЗАНИЯ ПО ВЫБОРУ ВАРИАНТА И ОФОРМЛЕНИЮ РАБОТЫ
На 3 курсе студент заочной формы обучения должен выполнить письменно контрольную работу своего варианта. Номер варианта определяется по последней цифре шифра зачетной книжки студента.
Порядок выполнения и оформления контрольных работ. Контрольные работы следует выполнять в отдельной тетради или на листах (формата А4) в случае выполнения на компьютере. На обложке тетради или на титульном листе необходимо указать фамилию, имя и отчество; курс; специальность; вариант контрольной работы и шифр студента. Контрольная работа должна выполняться аккуратным, четким почерком или выполняться на компьютере, ответы на задания следует давать в развернутом виде.
При выполнении контрольной работы необходимо переписать условия заданий и английский текст, оставлять поля для замечаний и методических указаний преподавателя. Задания должны быть представлены в той же последовательности, в которой они даны в контрольной работе. Допускается наличие только общепринятых сокращений. Контрольные работы приносятся (присылаются) на сессию. Если студент допустил в работе ошибки, он должен их исправить в той же тетради, учитывая рекомендации преподавателя, проверившего его работу. Контрольная работа не своего варианта, выполненная не полностью или не отвечающая предьявляемым к ней требованиям, возвращается без проверки и не засчитывается.
При выполнении контрольных работ рекомендуется использовать следующие учебники, учебные пособия и словари:
1. Малецкая О.П., Селевина И.М. Английский язык: учебное пособие для СПО /О.П.Малецкая, И.М. Селевина. - Санкт-Петербург: Лань, 2020.- 1r = on-line, 136 с.
2. Карпова Т.А. Английский язык для колледжей: учебн. пособие /Т.А. Карпова. – Москва: КноРус, 2017. – 1 r = on-line, 288с.
Электронные издания:
1. Национальная электронная библиотека - [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://нэб.рф/
2.Электронно-библиотечная система Znanium.com - [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://znanium.com/
3.Электронная библиотека Лань - [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://e.lanbook.com/
4.Образовательный портал «ВВС русская служба» - [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://news.bbc.co.uk/hi/russian/learn_english/
5.Образовательный портал «NATIVE-ENGLISH» - [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.native-english.ru
6. Образовательный портал «Межвузовский информационно-образовательный портал» - [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://edu-on.ru/predmet/delovaya-korrespondenciya-anglijskij-yazyk-3-2mm-up
3 ЗАДАНИЯ ДЛЯ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ
Вариант № 1
Read and translate the text.
Understanding hazards and risks
A hazard is something with the potential to cause harm. Risk is the likelihood that the harm will occur from exposure to the hazard. For example:
The hazard is electricity. The risk is the likelihood that a worker might be electrocuted because of exposure to electrical wires that is inadequately insulated.
The hazard is a 40kg bag. The risk is the likelihood that a worker might suffer back strain from manually lifting 40kg bags.
The hazard is carbon monoxide. The risk is the likelihood that a worker might suffer carbon monoxide poisoning because they are using a petrol-operated pump in a well.
Vocabulary
insulate [‘ɪnsjəleɪt] изолировать (электрическую проводку)
inadequately неадеватно
repetitive strain хроническое растяжение сухожилий травматического характера
to slip скользить; поскользнуться
to suffer back strain страдать растяжением сухожилий спины
poisoning ['pɔɪz(ə)nɪŋ] отравление; интоксикация
Define is there hazard or risk?
HAZARD | RISK | |
1 | 1 | |
|
| |
injury, loss of life, slips, damage to property, lifting heavy objects, death, crash, repetitive strain
Match the terms with their definitions.
Hazard Risk Risk assessment Risk management
Definition
a) The identification, analysis, assessment, control, and avoidance, minimization, or elimination of unacceptable risks.
b) Dangerous event or situation that may lead to an emergency or disaster. It could also be a biological, chemical, or physical agent in an environment that may have an adverse health effect, or may cause injury or loss.
c) A probability or threat of damage, injury, liability, loss, or any other negative occurrence that is caused by external or internal vulnerabilities, and that may be avoided through preemptive action.
d) The identification, evaluation, and estimation of the levels of risks involved in a situation, their comparison against benchmarks or standards, and determination of an acceptable level of risk.
Vocabulary
to accept принимать – acceptable приемлемый – unacceptable __________________
to assess [ə'ses] – давать оценку – assessment – ____________
to avoid [ə'vɔɪd] избегать, остерегаться, уклоняться – avoidans ______________
benchmarks ['benʧmɑːk] критерий; стандарт
comparison [kəm'pærɪs(ə)n] сопоставление, сравнение
disaster [dɪ'zɑːstə] беда, бедствие, несчастье
to identify [aɪ'dentɪfaɪ] опознавать, распознавать – identification ________________
liability [ˌlaɪə'bɪlətɪ] обязательство, ответственность
occurrence [ə'kʌr(ə)n(t)s] инцидент, происшествие
preemptive [priː'emptɪv] преимущественный
vulnerabilities [ˌvʌln(ə)rə'bɪlətɪ] уязвимость
4. Say in English.
Анализ риска, оценка (степени) риска, контроль риска, управление рисками, опасность
5. Complete these sentences with the modal verb.
can | must | shall | should | may |
1) Employers ___ provide personal protective equipment to their employees.
2) Personal protective equipment ___ minimize exposure to a variety of hazards.
3) All PPE clothing and equipment ___ be of safe design and construction.
4) Employees ___ have appropriate eye or face protection if they are exposed to eye or face hazards from flying particles, molten metal.
5) If an employee‘s feet ___ be exposed to electrical hazards, non-conductive footwear should be worn.
Вариант № 2.
1. Read and translate the text.
Benefits to Managing Risk
Risk management provides a clear and structured approach to identifying risks. Having a clear understanding of all risks allows an organization to measure and prioritize them and take the appropriate actions to reduce losses.
Risk management has other benefits for an organization, including:
- Saving resources: Time, assets, income, property and people are all valuable resources that can be saved if fewer claims occur.
- Protecting the reputation and public image of the organization.
- Preventing or reducing legal liability and increasing the stability of operations.
- Protecting people from harm.
- Protecting the environment.
- Enhancing the ability to prepare for various circumstances.
- Reducing liabilities.
- Assisting in clearly defining insurance needs.
An effective risk management practice does not eliminate risks. However, having an effective and operational risk management practice shows an insurer that your organization is committed to loss reduction or prevention. It makes your organization a better risk to insure.
Vocabulary
approach [ə'prəuʧ] подход
benefit выгода
claim [kleɪm] требование
to eliminate- [ɪ'lɪmɪneɪt ] устранять, исключать
to insure [ɪn'ʃuə] страховать
2. Are these statements true or false?
1) Risk management provides research to control risks.
2) In the near future it will have a clear understanding of all risks.
3) Nowadays it‘s impossible to take the appropriate actions to reduce losses.
4) The aim of risk management is protecting of people and environment.
5) An effective risk management practice eliminates risks.
3. What should risk management protect? Write the nouns.
What tasks does risk manager perform? Write 8 sentences.
5. An occupational accident happened in our office last week. Mister Smith fell on the floor and broke his leg. You investigate this accident. Ask witnesses (people who see an accident). Make questions.
1) What / you / do
2) You / see an accident
3) What / Mr. Smith / do
4) Where /you/ stay
5) What things / you /do
6) Who / stand Mr. Smith with
7) What / they /do
8) When /it / happen
9) How / Mr. Smith / fall
10) What /he/ say
Вариант № 3.
1. Read and translate the text.
Emergencies
Emergencies and disasters can happen suddenly, unexpectedly and anywhere, from fires to flooding, from chemical leaks to explosions, and from aircraft crashes to severe weather. It can mean the loss of basic services including water, electricity and gas, and telephones, damage or threat of damage to homes and businesses by flooding, fire or blast, and evacuation from homes and businesses may be needed or, conversely, that everyone must remain indoors far an extended period of time.
The Emergency Planning Unit works in collaboration with the emergency services voluntary agencies and other agencies. This includes coordinating the planning, training, exercising, activation, and the management in response to emergencies.
Many of the incidents are small scale incidents: gas leaks; transport accidents; fires; chemical spillages and leaks. Most of these incidents can usually be resolved in a few hours, or within a day or two. Very few incidents develop into ―major incidents‖.
2. Find English equivalents.
Чрезвычайные ситуации, стихийные бедствия, от пожаров до наводнений, от химических утечек до взрывов, потеря основных услуг, эвакуация из домов и предприятий, оставаться в помещении, группа быстрого реагирования, работать в сотрудничестве, в ответ на, небольшие по шкале чрезвычайных ситуаций, утечка газа, химические разливы и утечки, быть решенными, переходить в серьезные инциденты.
3. Complete these sentences.
Emergencies and disasters can ___ suddenly. It can mean the ___ of basic services including water, electricity and gas. The emergency planning ___ works in collaboration with the other agencies. This ___ coordinating the planning, training, exercising, activation, and the management in response ___ emergencies.
4. What is Risk Management? Read the text and complete the diagram.
Risk management ensures that an organization identifies and analyses the risks, it also guarantees that the organization creates and implements an effective plan to prevent losses or reduce the impact if a loss occurs and controls the probability and/or impact of unfortunate events.
A risk management plan includes strategies and techniques for recognizing and confronting these threats. Good risk management doesn‘t have to be expensive or time consuming; it may be as uncomplicated as answering these three questions:
- What can go wrong?
- What will we do, both to prevent the harm from occurring and in response to the harm or loss?
- If something happens, how will we pay for it?
Read the text and complete the diagram.
5. Write passive sentences in Simple Present, Simple Past.
1) the documents / print
2) the window / open
3) the shoes / buy
4) the car / wash
5) the litter / throw away
6) the letter / send
7) the book / read / not
8) the songs / sing / not
9) the food / eat / not
10) the shop / close / not
Вариант № 4.
1. Read and translate the text.
Safety Measures
There are some safety measures or actions:
- Do not work on unstable terrain.
- First Aid procedures.
- Have a mobile phone on-site.
- Identify allergic volunteers.
- Identify people with allergies.
- If contact occurs, wash skin immediately.
- Provide insect repellent.
- Provide sunscreen and water.
- Remove sharps from site.
- Rotate tasks.
- Take regular breaks.
- Teach and remind volunteers of correct lifting and carrying techniques.
- Teach correct use and storage.
- Wash hands when finished work.
- Wear dust masks.
- Wear gloves.
- Wear safety vest.
- Work away from nests.
- Work in shade or for less time when hot.
- Work when traffic is most quiet.
2. Write new words and word combination down (min – 6).
3. Write risks and safety measures which are taken in response to risks:
- allergic reaction - inhalation
- back injury - repetitive strain
- bites, stings - slips
- contact with skin, eyes - sunburn, dehydration,
- cuts and punctures to skin sunstroke
- falls
- hits from motor vehicles
Hazard | Risks | Safety measures/ actions |
Manual handling of hand tools - knives, secateurs |
|
|
Lifting heavy objects incorrectly |
|
|
Slippery/ unstable terrain |
|
|
Sharp objects and rubbish |
|
|
Insect bites and stings |
|
|
Allergic reactions to native plants and weeds |
|
|
Bacteria and pathogens in mulch and soil |
|
|
UV radiation / hot weather |
|
|
Use of chemicals, herbicide |
|
|
Working on or near roadsides |
|
|
4. Match the verbs with the nouns.
Verb | Noun |
1. to become | a) an accident |
2. to apply | b) an engineer |
3. to inspect | c) employees' exposure |
4. to draft | d) program |
5. to install | e) skills |
6. to investigate | f) knowledge |
7. to determine | g) causes and preventive measures |
8. to interview | h) employers |
9. to reduce | i) machinery |
10. to get | j) safety devices |
5. Wh-Questions
Copy and complete the table. Correct the mistakes.
| Do | you | know | the OSH Act? | Yes, I ___. | |
____ | the Act | give | the right to safe conditions.? | Yes, it does. | ||
____ | workers | have | working conditions | No, they didn‘t. | ||
Will | every worker | ____ | home unharmed? | Yes, he will. | ||
Who | does | - | prepare | the report? | Employer prepares. | |
Where | did | an accident | occur? | on the farm | ||
When | ____ | an accident | occur?
| Yesterday at 8 o‘clock. |
Вариант № 5.
1. Read and translate the text.
What is Emergency Management?
The emergency management function incorporates a wide range of measures to manage risks to communities and the environment. These measures may be implemented across Commonwealth, state/territory and local government through legislation, regulation or education.
Emergency management aims are to strengthen communities to make them safe, sustainable and resilient, helping them to avoid emergencies or minimize and recover from their effects.
Risk is generated by the potential for a source of risk to interact with an element of the community and the environment. The focus of the identify risks activity in the emergency management process is to identify and describe the nature of risks within the emergency management scope. This identification process must be comprehensive because any area of risk not identified may not be included in the risk analysis and evaluation phases.
2. Answer the following questions:
1) What functions does the emergency management incorporate?
2) How may these measures be implemented?
3) What are emergency management aims?
4) How is risk generated?
5) What is the focus of the identify risks activity in the ERM process?
6) Why must the identification process be comprehensive?
3. Write key words to the text “What is emergency management?” (min. – 8)
4. Complete the text with necessary words or word combinations.
process | vulnerabilities | management | risks | nature |
area | function | environment | safe | comprehensive |
Risk is a probability or threat of damage, injury, liability, loss, or any other negative occurrence that is caused by external or internal (1) ___.
Risk (2) ___ ensures that an organization identifies and analyses the (3) ___. The emergency management(4) ___ incorporates a wide range of measures to manage risks to communities and the (5) ___.
Emergency management aims are to strengthen communities to make them (6) ___, sustainable and resilient, helping them to avoid emergencies or minimize and recover from their effects.
The focus of the identify risks activity in the emergency management (7) ___ is to identify and describe the (8) ___ of risks within the emergency management scope. This identification process must be (9) ___ because any (10) ___ of risk not identified may not be included in the risk analysis and evaluation phases.
5. Pay attention to the modal verbs. Define their meaning.
1) Employers must provide workers with effective information.
2) A job must be safe.
3) You shall be required to notify of an occupational accident.
4) Based on the investigation results, you shall be required to plan and implement measures.
Write negative sentences and questions.
Negative sentences | | Questions |
1 | 1 | |
2 | 2 | |
3 | 3 | |
4 | 4 | |
Вариант № 6
1. Read and translate the text.
Health, Safety and Environment
Health, safety, and environment (HSE) are separate practice areas; however, they are often linked. One of the strongest links between these is that a single risk event may have impacts in all three areas. For example, the uncontrolled release of radiation or a toxic chemical may have immediate short-term safety consequences, more protracted health impacts, and much longerterm environmental impacts.
Events such as Chernobyl, for example, caused immediate deaths, and in the longer term, deaths from cancers, and left a lasting environmental impact leading to birth defects, impacts on wildlife, etc.
Over time, a form of risk analysis called environmental risk analysis has developed. Environmental risk analysis is a field of study that attempts to understand events and activities that bring risk to human health or the environment.
2. Are the following statements true or false? Correct them.
1) Health, safety, and environment are linked practice areas.
2) One of the strongest links between these is that a single risk event may have impacts in only one area.
3) The uncontrolled release of radiation or a toxic chemical may have immediate short-term safety consequences, more protracted health impacts, and much longer-term environmental impacts.
4) Events such as Chernobyl caused immediate deaths, and in the longer term, deaths from cancers, and left a lasting environmental impact leading to birth defects, impacts on wildlife, etc.
5) Over time, a form of risk analysis called emergency risk analysis has developed.
6) Environmental risk analysis is a field of science that attempts to understand events and activities that bring risk to human health or the environment.
3. Read the newspaper headlines.
Earthquake killed 230.000 on Haiti
Toxic waste kills thousands fish
Floods destroy hundreds of villages
Answer the questions.
What/Who caused them?
What help should be provided in each case?
Who should provide it?
Which of the disasters is the most dangerous?
4. Complete the text with necessary words or word combinations.
process | vulnerabilities | management | risks | nature |
area | function | environment | safe | comprehensive |
Risk is a probability or threat of damage, injury, liability, loss, or any other negative occurrence that is caused by external or internal (1) ___.
Risk (2) ___ ensures that an organization identifies and analyses the (3) ___. The emergency management(4) ___ incorporates a wide range of measures to manage risks to communities and the (5) ___.
Emergency management aims are to strengthen communities to make them (6) ___, sustainable and resilient, helping them to avoid emergencies or minimize and recover from their effects.
The focus of the identify risks activity in the emergency management (7) ___ is to identify and describe the (8) ___ of risks within the emergency management scope. This identification process must be (9) ___ because any (10) ___ of risk not identified may not be included in the risk analysis and evaluation phases.
5. Complete the tail-questions with is / isn’t /are/ aren’t.
Answer the questions. Use short answers.
1) There are different types of explosions which include gas explosions and dust explosions, ___ there?
2) Safety management system (SMS) isn‘t a nonsystematic management process, ___it?
3) The essential idea of any SMS is to provide for a systematic approach, ___ it?
4) Safety management activities aren‘t systematic, ___ they?
Вариант № 7.
1. Read and translate the text.
Fire Safety
Keep in mind.
Fire Safety is a condition of object, at which excluded the possibility of a fire, and in the case of its occurrence are used the necessary measures to eliminate the negative influence of dangerous factors of a fire on the people, facilities, and material values.
1. Match the terms to their definitions.
Fire Fire safety measures
Fire mode Fire extinguisher
Definition
a) the rules of human behavior, the procedure of organization of production, the order of maintenance of the premises and territories, to ensure the prevention of violations of the requirements of fire safety and firefighting.
b) a portable or mobile device for extinguishing fires through the issue of stored extinguishing substance
c) uncontrollable burning, causing material damage, harm to life and health of citizens, interests of society and the state
d) actions on maintenance of fire safety, including the implementation of requirements of fire safety
2. Read and translate the text.
Fire Triangle
Oxygen, heat, and fuel are frequently referred to as the "fire triangle." Add in the fourth element, the chemical reaction, and you actually have a fire "tetrahedron." The important thing to remember is: take any of these things away, and you will not have a fire or the fire will be extinguished.
Essentially, fire extinguishers put out fire by taking away one or more elements of the fire triangle/tetrahedron.
Fire safety, at its most basic, is based upon the principle of keeping fuel sources and ignition sources separate.
Fire-a set of hot gases and plasma, formed as a result of:
Vocabulary
combustion [kəm'bʌsʧ(ə)n] горение
extinguisher [ɪk'stɪŋgwɪʃə ] огнетушитель
fuel [fjuːəl ], ['fjuəl топливо, горючее
heat [hiːt] теплота (физ.)
oxygen ['ɔksɪʤən] кислород (хим.)
random ['rændəm] случайный, произвольный
tension растягивающее напряжение, натяг
(натяжение), натяжение, растяжение, сила натяжения
tetrahedron [ˌtetrə'hiːdr(ə)n] четырѐхгранник
3. Complete these statements. Ask Wh – questions.
1) Oxygen, heat, and fuel are frequently referred to as the "___ ___." (What)
2) When the fourth element is added in, ___ ___ , and you actually have a fire "tetrahedron." (When)
3) Fire ___ put out fire by taking away one or more elements of the fire triangle/tetrahedron. (What)
4) Fire ___ is based upon the principle of keeping fuel sources and ignition sources separate. (What principle)
5) Fire is a ___ of hot gases and plasma. (What)
6) Fire is formed as a result of: a ___ ___, contact high ___ ___ with combustible material, random or involuntary of the___ ___al up to a certain point. (How)
4. Find English equivalents.
Треугольник огня, химическая реакция, четырѐхгранник, огнетушитель, пожарная безопасность, напряжение, горючие материалы.
5. Passive voice. There are mistakes in some of the sentences. Find the mistakes and correct them.
1) Oxygen, heat, and fuel is frequently referred to as the "fire triangle."
2) Essentially, fire is puted out by taking away one or more elements of the fire triangle/tetrahedron with fire extinguishers.
3) Fire is formed as a result of a chemical reaction.
4) Fire extinguisher are marked with letters and number.
5) Air – pressurized water extinguishers are fillen about two-thirds of the way with ordinary tap water, then pressurized with normal air.
6) APWs is designed for Class A.
7) The hard horn will be located on the end of a long, flexible hose.
8) In the case of its occurrence are used the necessary measures to eliminate the negative influence of dangerous factors of a fire.
Вариант № 8.
1. Read, translate the text and write key elements down.
Key Elements of an Effective Safety Culture
It is widely accepted that if hazards are to be effectively controlled in the workplace then there needs to be effective management processes in place. Many organizations have learnt that there are limits to what can be achieved simply by using a systems based approach to H&S can refer to: «Health and safety» (H&S). Also the use of «safe systems of work» and «safe operating rules and procedures» are of little benefit if employees are not committed to their application.
Increasingly organizations are recognizing the significant part «human factors» plays in the maintenance of high standards of H&S. One of the major influences in shaping peoples safety related behavior is the prevailing H&S culture in the organization in which they work. Safety culture is multi-faceted and includes workers views of the importance their employer gives to H&S relative to quality or production output or how committed managers/supervisors are to H&S.
This safety culture assessment tool addresses the people part of H&S. The key elements are:
Management commitment. The commitment of management to health and safety leads to higher levels of motivation and concern for health and safety throughout the organization. It is indicated by: the priority given to health and safety, the resources allocated to health & safety, the visibility and accessibility of management.
Involvement. Involvement of all in the health and safety system, including senior management, supervisors and employees. The involvement of people at all levels within the organization can lead to shared solutions which in turn can help promote a safe working environment. It is indicated by: active participation, co-operation, communication.
Safety competence. Safety is integrated into all workplace activities; safety rules and procedures are accepted, and the organization is learning-driven. It is indicated by: being a learning organization, trust between staff at all levels, effective and integrated job and safety training, the existence of realistic and workable safety procedures, systems and rules.
2. Complete the sentences with the verbs.
1) Hazards ___ be effectively controlled in the workplace.
2) The significant part ___ ―human factors‖.
3) This safety culture assessment tool ___ the people part of H&S.
4) The commitment of management ___ to higher levels of motivation.
5) The involvement of people ___ a safe working environment.
3. Complete 5 Yes/ No tail questions according to the text.
4. Study the text and find necessary words or word combinations to finish the sentences below.
«WHAT-IF» Hazard Analysis
―What–If‖ Hazard Analysis is a structured brainstorming method of determining what things can go wrong and judging the likelihood and severity of those situations occurring. The answers to these questions form the basis for making judgments regarding the acceptability of those risks and determining a recommended course of action for those risks judged to be unacceptable.
An experienced review team can effectively and productively discern major issues concerning a process or system. Lead by an energetic and focused facilitator, each member of the review team participates in assessing what can go wrong based on their past experiences and knowledge of similar situations.
Assembling an experienced, knowledgeable team is probably the single most important element in conducting a successful ―What-If‖ analysis. Individuals experienced in the design, operation, and servicing of similar equipment or facilities are essential. Their knowledge of design standards, regulatory codes, past and potential operational errors as well as maintenance difficulties brings a practical reality to the review.
The next most important step is gathering the needed information. The operation or process must be understood by the review team. One important way to gather information on an existing process or piece of equipment is for each review team member to visit and walk through the operation site.
4. Study the text and find necessary words or word combinations to finish the following sentences.
1) «What–If» Hazard Analysis is a _____ _____.
2) The major issues concerning a process or system can be discerned effectively and productively by the______.
3) The team is leaded by an energetic and focused _______ .
4) Each member of the review team participates in assessing what can go wrong based on their _____ and _______ .
5) The single most important element in conducting a successful ―What-If‖ analysis is ________ _______ .
6) Their knowledge brings a practical reality to the ________.
7) The next most important step is gathering the _______ .
5. Pay attention to the modal verbs. Define their meaning.
1) This overpressure can kill people.
2) The hazards of fire, explosion and toxic releases may pose a severe threat to the environment.
3) All process hazard analyses must be updated and revalidated.
4) The team should include at least one employee.
5) The essential idea of any SMS is to provide for a systematic approach.
6) Damage to natural resources can have serious long term consequences.
Write negative sentences and questions.
Negative sentences | | Questions |
1 | 1 | |
2 | 2 | |
3 | 3 | |
4 | 4 | |
Вариант № 9
1. Read and translate the text.
Why is First Aid so Important?
First aid is the provision of initial care for an illness or injury. It is usually performed by non-expert, but trained personnel to a sick or injured person until definitive medical treatment can be accessed.
Certain self-limiting illnesses or minor injuries may not require further medical care past the first aid intervention. It generally consists of a series of simple and in some cases, potentially life-saving techniques that an individual can be trained to perform with minimal equipment.
Vocabulary
certain ['sɜːt(ə)n] точный, определѐнный
illness ['ɪlnəs] болезнь, заболевание
initial care [ɪ'nɪʃ(ə)l] первая помощь,
intervention [ˌɪntə'venʃ(ə)n] вмешательство
life-saving ['laɪfˌseɪvɪŋ] спасательный medical treatment ['triːtmənt] лечение, уход
minor ['maɪnə] незначительный, несущественный
provision [prə'vɪʒ(ə)n] обеспечение, предоставление;
self-limiting самоограничивающийся не требующий лечения
series ['sɪəriːz] ряд; последовательность
2. Answer the questions.
1) What is first Aid?
2) Who performs the provision of initial care?
3) Is always further medical care required?
4) What techniques does the first aid intervention consist of?
Complete the statement and keep it in mind.
First aid is the (проведение) of (первой помощи) for an (болезни) or (травмы). It consists of a (ряда) of life-saving techniques that an (человек) can be trained to (выполнять) with minimal (оборудованием).
3. Read the text and complete the diagram.
Aims
The key aims of first aid can be summarized in three key points:
Preserve life: the overriding aim of all medical care, including first aid, is to save lives.
Prevent further harm: also sometimes called prevent the condition from worsening, or danger of further injury, this covers both external factors, such as moving a patient away from any cause of harm, and applying first aid techniques to prevent worsening of the condition, such as applying pressure to stop a bleed becoming dangerous.
Promote recovery: first aid also involves trying to start the recovery process from the illness or injury, and in some cases might involve completing a treatment, such as in the case of applying a plaster to a small wound.
First aid training also involves the prevention of initial injury and responder safety, and the treatment phases.
Vocabulary
recovery [rɪ'kʌv(ə)rɪ] - выздоровление; восстановление физических сил, приход в сознание, в себя (после обморока, наркоза и т. п.)
Read the text and complete the diagram.
4. Match the verbs with the nouns.
1. to summarize in | a) harm |
2. to preserve | b) key points |
3. to prevent | c) a patient |
4. to cover | d) recovery |
5. to move away | e) life |
6. to promote | f) factors |
5. What must be done? Write sentences in Passive Voice.
Someone for help /send – Someone is sent for help.
1) the person on the shoulder /tap
2) a deep breath / take
3) deep breaths / give
4) breathing from a victim / listen
5) trusts / give up
6) the burn / cool
7) the injured person / lie down
8) the person to prevent loss of body heat / cover
9) with warm water / wash
10) the burn with a bandage/cover
Вариант № 10
1. Read and translate the text.
How to reduce workplace accidents with employees
Safety in the workplace is an important issue for small businesses. With the rising cost of workers' compensation insurance and the need to keep employees happy and healthy, taking precautions to reduce workplace accidents is a vital part of running a small business. No matter what industry you are in, workers have the potential of being injured. By following set protocols and identifying potential risks, you can reduce the number of accidents and make the workplace safer.
Step 1
Identify any potential risks in your workplace environment. Common hazards for many businesses include wet floors, objects obstructing paths, and heavy items that can strain employees' backs. Your industry will largely determine these potential risks. It is necessary to explore all possible scenarios for injury and to make a list of these potential risks.
Step 2
Clearly mark all potentially dangerous areas with signage approved by the Occupational Safety and Health Administration. In many industries, these signs are required by law to inform employees of potential risks. Even if it is not required for your small business, these signs can be an invaluable tool in protecting employees and in protecting you from potential workers' comp claims.
Step 3
Formulate plans to help employees avoid injury for each risk set. Break apart the risks that your employees will face, and make a clear and logical list of all steps they must take to avoid harm.
Step 4
Train all employees on safety management once you have your protocols set up for avoiding injury. Make this training available to all new employees as they are hired and to any existing employees who have not yet completed it or who may have questions.
Step 5 Monitor the workplace for potential dangers. You might have to hire a safety manager, if your workplace is inherently dangerous, or train managers or others to monitor the workplace for dangers. You will also need to monitor employees and make sure they are following your set protocols properly to remain safe.
2. Use the vocabulary from the article to express the following phrases in English.
Растущая цена компенсации страховки рабочим, не важно, в какой отрасли вы работаете, снизить количество несчастных случаев, определить возможные риски, составить перечень возможных рисков, маркировать все потенциально опасные зоны, избегать травм, обучать работников, оценивать рабочее место на наличие потенциальных опасностей.
3. Complete 5 WH questions according to the text.
4. Read the text very quickly and answer the questions.
An accident or mishap is an unforeseen and unplanned event or circumstance, often with lack of intention or necessity.
Experts in the field of injury prevention avoid use of the term 'accident' to describe events that cause injury in an attempt to highlight the predictable and preventable nature of most injuries.
Accidents of particularly common types (crashing of automobiles, events causing fire, etc.) are investigated to identify how to avoid them in the future. This is sometimes called root cause analysis, but does not generally apply to accidents that cannot be deterministically predicted. A root cause of an uncommon and purely random accident may never be identified, and thus future similar accidents remain.
1) What another term is used for ―accident‖?
2) What events do the experts with the term ―accident‖ describe?
3) What types of accident are there?
4) Why are accidents investigated to identify?
5) What does the term ―root cause‖ mean?
5. Modal Verbs
Complete these sentences with the modal verb.
can | must | shall | should | may |
1) Employers ___ provide personal protective equipment to their employees.
2) Personal protective equipment ___ minimize exposure to a variety of hazards.
3) All PPE clothing and equipment ___ be of safe design and construction.
4) Employees ___ have appropriate eye or face protection if they are exposed to eye or face hazards from flying particles, molten metal.
5) If an employee‘s feet ___ be exposed to electrical hazards, non-conductive footwear should be worn.
СПИСОК ИСПОЛЬЗУЕМЫХ ИСТОЧНИКОВ
Карпова Т.А. Английский язык для колледжей: учебн. пособие /Т.А. Карпова. – Москва: КноРус, 2017. – 288 с.
Разводовский В.Ф. Английский язык для будущих инженеров-строителей =English for construction engineering students: пособие/ В.Ф. Разводовский. – Гродно: ГрГН. 2010. – 124 с.
Михайлова Ю.В. English for the safety engineering (Техносферная безопасность): учебно-методическое пособие по английскому языку/ Ю.В. Михайлова, Ю.Ю. Тимкина. – Пермь: ИПЦ «Прокрость», 2016. – 130с.
Лукина Л.В. Английския язык. Контрольные задания/ Л.В. Лукина, Л.Н. Крячко, О.Ф. Нестерова, Н.В. Сидорова; Воронеж.гос. арх.-строит. ун-т. - Учебн.- метод. пособие. - Воронеж, 2009. – 128 с.
ПРИЛОЖЕНИЕ А
Грамматический справочник
Verb (глагол)
Группа простых времен (Simple Tenses)
Настоящее простое время (The Present Simple Tense)
Утвердительная форма глагола в Present Simple совпадает с формой инфинитива без частицы to во всех лицах, кроме третьего лица единственного числа. В третьем лице единственном числе глагол принимает окончание –s или –es. (Инфинитив = словарная форма = основная = первая = неопределенная форма глагола).
I work we work you work you work he works they work she works it works
Отрицательная и вопросительные формы глаголов в Present Simple образуются при помощи вспомогательного глагола do (does – для третьего лица единственного числа) и инфинитива смыслового глагола без частицы to.
I do not work. I don’t work.
He does not work. He doesn’t work. Do you work? Does he work?
Present Simple употребляется:
1. Для выражения действия, которое происходит обычно, постоянно.
Например: He studies at the University. – Он учится в университете.
I usually look through the newspapers in the morning. – Я обычно просматриваю газеты утром.
Для выражения действий, которые отражают объективные процессы в природе и обществе.
Например: Water boils at 100 degrees Centigrade. – Вода кипит при 100◦ С.
Magnet attracts iron. – Магнит притягивает железо.
Для выражения действия, происходящего в данный момент с глаголами, которые, как правило, не употребляются в Present Continuous: to be, to see, to hear, to feel, to know, to understand, to recognize, etc.
Например: Now I understand the meaning of this word, but still I don’t know how to use it. – Теперь я понимаю значение этого слова, но все еще не знаю как использовать его.
Для выражения будущего действия в придаточных обстоятельственных предложениях времени и условия после союзов: when, while, till, until, after, as soon as, as long as, if, unless, on condition that, provided.
Например: We shall make up the report together when you come to me. – Мы составим доклад вместе, когда ты придешь ко мне.
Прошедшее простое время
(The Past Simple Tense)Все английские глаголы делятся на правильные глаголы (watch, play и др.) и неправильные глаголы (begin, give и др.).
Утвердительная форма правильных глаголов в Past Simple образуется путем прибавления суффикса –ed к основной форме глагола.
Например: play – played, watch – watched, live –lived, marry – married.
Утвердительная форма неправильных глаголов является второй формой.
Например: see - saw, hear - heard, pay - paid, cost - cost, do – did, have – had, be – was, were (см. таблицу форм неправильных глаголов в Приложении 3). Отрицательная и вопросительная формы правильных и неправильных глаголов в Past Simple образуется при помощи вспомогательного глагола did и инфинитива смыслового глагола без частицы to.
Например: I did not (didn’t) read this article.
Did you begin to collect the material for your research?
Past Simple употребляется:
Для выражения действия, имевшего место в прошлом (yesterday,
The day before yesterday, last week/month/year, etc., ago, the other day). I became a post-graduate two years ago. – Я стал аспирантом два года назад.
In 2007 he entered the University. – Он поступил в университет в 2007 году.
Для выражения ряда последовательных действий, происходивших одно за другим в прошлом.
Например: I came, I saw, I conquered. – Пришел, увидел, победил.
Будущее простое время
(The Future Simple Tense)
Future Simple образуется с помощью вспомогательных глаголов shall (для первого лица) и will (для остальных лиц) и инфинитива смыслового глагола без частицы to. В настоящее время имеется тенденция использовать глагол will для всех лиц.
Например: I shall (will) prepare the translation in time. I’ll do it.
Отрицательная форма глагола в Future Simple образуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола.
Например: I shall (will) not follow you. I shan’t follow you. I won’t follow you.
Вопросительная форма Future Simple образуется вынесением вспомогательного глагола на место перед подлежащим.
Например: Shall I begin to answer? Will he come to the lecture?
Группа длительных времен (Continuous Tenses)
Настоящее длительное время
(The Present Continuous Tense)
В группе Continuous Tenses используется конструкция, состоящая из формы глагола be и смыслового глагола с - ing окончанием (Participle I).
Формы глагола в Present Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола to be в форме Present Simple (am/is/are) и причастия настоящего времени смыслового глагола (причастия I).
Например: I am reading a book now.
He is translating an article.
We are planning to go to London.
Для образования отрицательной формы частица not ставится после вспомогательного глагола.
Например: I am not writing. I'm not writing.
He is not writing. He isn’t writing.
Для образования вопросительной формы вспомогательный глагол ставится перед подлежащим.
Например: Is he writing? Are we discussing the text?
Present Continuous употребляется:
Для выражения развертывающегося действия, происходящего в данный момент в настоящем (now, at present, at the present moment, at this moment, etc.).
Например: Do you realize what you are saying? – Ты понимаешь, что ты говоришь.
What are you doing now? – Что ты сейчас делаешь?
Для подчеркивания непрерывности действия, которое происходит не только в данный момент, но носит постоянный характер.
Например: He is writing a book now. – Он сейчас пишет книгу.
I am working on the thesis. – Я работаю над диссертацией.
Для выражения запланированного будущего действия.
Например: She is leaving for Moscow tonight. – Она уезжает в Москву завтра.
Прошедшее длительное время
(The Past Continuous Tense)
Формы Past Continuous образуются с помощью вспомогательного глагола to be в форме Past Indefinite (was, were) и причастия I смыслового глагола.
Например: I was writing at that moment. He was making tea when I came.
Отрицательные и вопросительные формы образуются по аналогии с
Present Continuous, только глагол to be употребляется в Past Indefinite.
Past Continuous употребляется:
1.Для выражения развертывающегося действия, происходившего в какой-то момент в прошлом (at that time, at 5o’clock yesterday, etc.).
Например: When I returned he was working at the article. – Когда я вернулся, он работал над статьей.
They were walking along the street when I saw them. – Они гуляли по улице, когда я увидел их.
Будущее длительное время
(The Future Continuous Tense)
Future Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Future Simple (shall be, will be) и причастия I смыслового глагола.
Например: I shall be writing. I’ll be writing.
I will not be writing. Will you be writing?
Future Continuous употребляется для обозначения продолженного действия, которое совершится в определенный момент в будущем.
Например: I shall already be working when you return. – Я буду уже работать, когда ты вернешься.
Группа перфектных времен (Perfect Tenses)
Настоящее перфектное время (The Present Perfect Tense)
В группе Perfect Tenses используется глагольная конструкция, состоящая из формы глагола have и смыслового глагола в форме причастия прошедшего времени (Participle II) или 3-й формы глагола (правильные глаголы - lived, arrived; неправильные глаголы - seen, done).
Present Perfect образуется с помощью вспомогательного глагола to have в форме Present Simple (have, has) и причастия II (причастия прошедшего времени) смыслового глагола.
I have worked. I’ve worked.
He has worked. He’s worked.
She has worked. She’s worked.
You have worked. You’ve worked.
They have worked. They’ve worked.
В отрицательной форме после вспомогательного глагола употребляется частица not.
Например: I have not written yet.
В вопросительных предложениях вспомогательный глагол ставится перед подлежащим.
Например: Has he already written?
Present Perfect употребляется:
Для выражения действия, законченного к настоящему моменту, но связанного с настоящим (already, just, yet, ever, never, today, this year/week/month, this morning, etc.).
Например: I have just written to him. – Я только что написал ему.
I haven’t seen him this month. – Я не видела его в этом месяце. I have not seen him yet. – Я все еще не видела его.
Когда время совершения действия не упомянуто. Например: Have you read anything about economics? - Вы читали чтонибудь по экономике?
Для обозначения действия, которое началось в прошлом и не закончилось к данному моменту в настоящем, а продолжается и в этот момент. В таких случаях обычно указывают период действия посредством предлога for (в течение) или начальный момент действия в прошлом посредством слова since (с тех пор как).
Например: I have lived here for four years. – Я живу здесь 4 года.
He has studied English since childhood. – Он изучает английский язык с детства.
Прошедшее перфектное время
(The Past Perfect Tense)
Past Perfect образуется с помощью вспомогательного глагола to have в Past Simple (had для всех лиц) и причастия II смыслового глагола.
I had worked. I’d worked.
He had worked. He’d worked.
Past Perfect употребляется для выражения действия, которое совершилось ранее другого действия в прошлом. Глагол, обозначающий более позднее действие, употребляется в Past Simple.
Например: My watch stopped as I had not wound it up. – Мои часы остановились, так как я не завел их.
Для выражения действия, которое совершилось к данному моменту в прошлом. Этот данный момент в прошлом выражается такими обозначениями времени как by that time, by three o’clock, by the evening, by the end of the month, etc.
Например: By that time I had finished the first chapter of my thesis. – К тому времени я закончил первую главу диссертации.
Будущее перфектное время
(The Future Perfect Tense)
Future Perfect образуется с помощью вспомогательного глагола to have в форме Future Simple (shall have, will have) и причастия II смыслового глагола.
I shall have written. He will have written.
They will not have written.
Will he have written?
Future Perfect употребляется для выражения будущего действия, которое совершается ранее другого будущего действия.
Например: Before you come we shall have fulfilled the task. – Мы выполним задание, до того как ты придешь.
Группа перфектно-длительных времен (Perfect Continuous Tenses)
Настоящее перфектно-длительное время
(The Present Perfect Continuous Tense)
В группе Perfect Continuous Tenses используется глагольная конструкция, состоящая из have been и смыслового глагола в форме причастия настоящего времени (Participle I - doing)
Present Perfect Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Present Perfect (have been, has been) и причастия I смыслового глагола.
I have been writing. We have been writing.
I have not (haven’t) been writing.
Has he been writing?
Present Perfect Continuous употребляется для выражения действия, которое началось в прошлом, продолжалось в течение некоторого времени и все еще продолжается в настоящее время и переводится на русский язык глаголом в настоящем времени.
Например: She has been working here for five years. - Она работает здесь пять лет.
How long have they been living in London? – Как давно они живут в Лондоне?
Present Perfect Continuous употребляется с такими обозначениями времени: for, since.
Прошедшее перфектно-длительное время.
(The Past Perfect Continuous Tense)
Past Perfect Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Past Perfect (had been) и причастия I смыслового глагола.
I had been writing. He had been writing.
We had not (hadn’t) been writing.
Had she been writing?
Past Perfect Continuous Tense употребляется для выражения прошедшего действия, которое продолжалось в прошлом некоторый период времени, закончилось при наступлении второго, более позднего прошедшего действия или закончилось к данному моменту в прошлом (by…).
Например: I had been writing my exercises for two hours when my friend came. - Я писал упражнения два часа, когда пришел мой друг.
By three o’clock he had been working in the library for two hours. - К трем часам он уже (про) работал в библиотеке два часа.
Будущее перфектно-длительное время.
(The Future Perfect Continuous Tense)
Future Perfect Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Future Perfect (shall have been, will have been) и причастия I смыслового глагола.
I shall have been writing.
He will not have been writing.
Will they have been writing?
Future Perfect Continuous употребляется для выражения будущего действия, которое, начавшись в будущем, будет продолжаться в течение некоторого периода времени до наступления другого, более позднего будущего действия или момента.
Например: Before the new machine is stopped tomorrow morning, it will have been working for three hours. - До того, как новая машина будет остановлена завтра утром, она будет работать три часа.
Страдательный залог
(Passive voice)
| Present | Past | Future |
Simple | The book is written | The book was written | The book will be written |
Continuous | The book is being written | The book was being written |
|
Perfect | The book has been written | The book had been written | The book will have been written |
И в русском, и в английском языках существует два залога: действительный залог (the Active Voice) и страдательный залог (the Passive Voice).
Формы глагола в страдательном залоге образуются при помощи вспомогательного глагола to be в соответствующем времени, лице, числе и причастия II смыслового глагола.
В действительном залоге лицо или предмет сам совершает действие. Например: He broke the cup. – Он разбил чашку.
В страдательном залоге это лицо или предмет испытывает действие, совершаемое другим предметом или лицом. Говорящего в первую очередь интересует объект действия, в нашем случае – чашка (the cup).
Например: The cup was broken by him. – Чашка была разбита им.
Если нужно выразить, кем выполнено действие, то используется предлог by (для одушевленных предметов) и with (инструмент действия).
Модальные глаголы
(Modal Verbs)
Модальные глаголы сами действия не выражают, они обязательно имеют при себе смысловой глагол. I can do that. – Я могу это сделать.
Модальный глагол в сочетании с инфинитивом образует в предложении составное глагольное сказуемое.
Модальные глаголы выражают значение возможности, необходимости, вероятности, желательности и т.п.
Модальные глаголы не имеют всего набора глагольных форм, т.е. это неполные глаголы.
После модальных глаголов (кроме ought) частица to не ставится.
I can speak English.
К модальным глаголам окончание –s не прибавляется.
I must do that. She must do that.
В вопросительной форме модальный глагол ставится перед подлежащим.
Can you do it?
May I do it?
Must he do it?
Need he do it?
Ought she to do it?
Should we do it?
В отрицательной форме частица not ставится сразу же после модального глагола. Глагол can и отрицательная частица пишутся слитно: cannot.
He cannot do it.
Модальный глагол can
(The modal verb can) Can выражает:
1) физическую или умственную способность
He can sing perfectly. - Он очень хорошо умеет петь.
She can speak English. - Она может говорить на английском языке.
I could not go to the theatre because I was busy. – Я не смог пойти в театр, так как был занят.
You cannot cross the street here. – Вы не можете переходить улицу здесь.
2) вежливую просьбу
Could you give us advice? - Не могли бы вы дать нам совет? (Дайте, пожалуйста, нам совет.)
Настоящее время: can - I can’t lift my suitcase, it’s too heavy. – Я не могу поднять чемодан, он слишком тяжелый.
Прошедшее время: could – I couldn’t understand what was going on. – Я не мог поныть, что происходит.
К модальному глаголу can близка конструкция be able to: I won’t be able to meet you at the airport. – Я не смогу встретить тебя в аэропорту.
Модальный глагол may
(The modal verb may) May выражает:
просьбу о разрешении выполнить действие
May I use your phone? – Можно воспользоваться вашим телефоном?
(Can I use your phone? – тоже возможно использовать в этом значении).
предположение
It may rain soon. - Вероятно, скоро пойдет дождь.
Модальный глагол must
(The modal verb must)Must выражает обязанность, необходимость, вынужденное действие.
You must be on duty now. - Ты должен быть на дежурстве сейчас.
К модальному глаголу must близка конструкция have to: We have to pay our taxes. – Мы должны платить налоги.
Настоящее время: must, have to, has to – You must stop smoking. – Ты должен бросить курить.
She has to study a lot. – Она вынуждена много заниматься.
Прошедшее время: had to – He had to work last Saturday. – Ему пришлось работать в прошлую субботу.
Модальные глаголы should и ought
(The modal verb should and ought)
Should и ought близки по значению и выражают совет, рекомендацию, долг.
You ought to study well. – Тебе следует учиться хорошо.
You should help about the house. – Вам следует помогать по дому.
Неличные формы глагола
(The Non-finite forms of the verb)
Инфинитив, герундий и причастие называют неличными формами глагола, так как они не могут изменяться ни по числам, ни по лицам.
Инфинитив
(The Infinitive)
Infinitive Simple | to write (active) | to be written (passive) |
Infinitive Continuous | to be writing | ------------- |
Infinitive Perfect |
to have written | to have been written (passive) |
Indefinite Perfect Continuous |
to have been writing |
|
Инфинитив соответствует в русском языке неопределенной форме глагола. Я забыл закрыть окно. – I forgot to close the window.
Отрицательная форма инфинитива образуется с помощью отрицательной частицы not, которая ставится перед инфинитивом.
Simple Infinitive Active и Passive употребляется для выражения действия, одновременного с действием, обозначенным глаголом-сказуемым в предложении, в настоящем, прошедшем и будущем времени.
I am glad to meet you. – Я рад встретиться с тобой.
I was glad to meet you. – Я был рад встретиться с тобой.
He will be glad to see you. – Я буду рад встретиться с тобой.
Continuous Infinitive употребляется для выражения действия в процессе его развертывания, происходящего одновременно с действием, обозначенным глаголом – сказуемым в предложении.
They happened at that moment to be standing near a small garden. - Оказалось, что в тот момент они стояли у маленького садика.
Perfect Infinitive употребляется для выражения действия, которое предшествует действию, обозначенному глаголом-сказуемым.
I am glad to have seen you. - Я рад, что видел вас.
Сложное дополнение
(Complex Object)
Complex Object состоит из существительного или местоимения в объектном падеже и инфинитива. На русский язык переводится придаточным предложением.
I consider him to be the best person for this job. - Я считаю, что он лучший человек для этой работы.
Everybody expected her to marry Pete. - Все ожидали, что она выйдет замуж за Пита.
Сложное подлежащее
(Complex Subject)Complex Subject состоит из существительного или местоимения в именительном падеже и инфинитива. Существительное (местоимение) и инфинитив разделяет сказуемое.
Mary is said to resemble me. - Говорят, что Мери похожа на меня.
Mr.Brown was heard to laugh heartily. - Слышали, как Мистер Браун смеялся от души.
He was thought to be honest and kindly. – Думали, что он честный и добрый. He was made to put on his clothes. – Его заставили одеться.
Герундий
(The Gerund)Герундий – это неличная форма глагола, соединяющая в себе свойства существительного и глагола. Герундий не имеет точного соответствия в русском языке и зачастую употребляется после предлога.
My brother is fond of playing computer games. – Мой брат любит играть в компьютерные игры.
Indefinite Active - writing Indefinite Passive - being written
Perfect Active - having written Perfect Passive - having been written
He is interested in collecting books. - Он интересуется коллекционированием книг.
He was interested in collecting books. - Он интересовался коллекционированием книг. He will be interested in collecting books. - Он будет интересоваться коллекционированием книг.
I relied on his having been informed in this sphere. - Я полагался на то, что он информирован в этой сфере.
(The Participle)Причастие – это неличная форма глагола, которая обладает свойствами глагола, прилагательного и наречия.
В английском языке существует 2 вида причастий: Participle I (Present Participle) plan – planning –планирующий, do – doing - делающий.
Participle II (Past Participle) planned - запланированный, done – сделанный.
Причастие I
(Participle I)Причастие I имеет четыре формы:
Simple active - writing Simple passive - being written
Perfect active - having written Perfect passive - having been written
Participle I Simple употребляется для выражения действия, одновременного с действием, выраженным глаголом-сказуемым в предложении в настоящем, прошедшем и будущем времени.
When reading the book, one can’t help laughing. – Читая книгу, невозможно не рассмеяться.
When reading the book, one couldn’t help laughing. - Читая книгу, невозможно было не рассмеяться. When reading the book, one will laugh all the time. - Читая книгу, будете смеяться все время.
Participle I Perfect употребляется для выражения действия, предшествующего действию, выраженному глаголом-сказуемым в предложении в настоящем, прошедшем и будущем времени.
They were old friends, having been to school together. - Они были старыми друзьями, так как вместе учились в школе.
Причастие II
(Participle II)Participle II имеет одну неизменяемую форму. От правильных глаголов причастие II образуется при помощи окончания – ed (- d). Причастие II неправильных глаголов дается в словаре как третья форма глагола (см. таблицу форм неправильных глаголов в Приложении 3).
Например: а broken cup (разбитая чашка), a broken chair (сломанный стул), the problem discussed at the meeting (проблема, обсуждавшаяся на собрании), a newspaper published in Moscow (газета, издаваемая в Москве).
Сложное дополнение с причастием
(The Objective Participial Construction)
Сложное дополнение с причастием обычно соответствует в русском языке придаточному предложению с союзами «что», «как».
I could hear him reading aloud. - Я мог слышать, как он читает вслух.
Сложное подлежащее с причастием
(The Subjective Participial Construction)
Сложное подлежащее с причастием употребляется при сказуемом, выраженном глаголами физического и умственного восприятия.
They were heard talking together. - Слышали, как они вместе разговаривали. I saw the letter burning. – Я видел, как горело письмо.
Абсолютная причастная конструкция
(The Nominative Absolute Participial Construction)
Абсолютная причастная конструкция состоит из существительного в общем падеже, личного местоимения в именительном падеже или указательного местоимения и причастия.
The door of the vacant room being open, we came in. - Так как дверь пустой комнаты была открыта, мы вошли.
44