12+  Свидетельство СМИ ЭЛ № ФС 77 - 70917
Лицензия на образовательную деятельность №0001058
Пользовательское соглашение     Контактная и правовая информация
 
Педагогическое сообщество
УРОК.РФУРОК
 
Материал опубликовала
Мацкая Инесса Николаевна421
Россия, Костромская обл., Кострома


Специализированное структурное образовательное подразделение

при Посольстве России в Аргентине –

общеобразовательная школа при Посольстве России в Аргентине




                                     Конспект урока английского языка



t1642878382aa.jpg

                                                              по теме

New year Traditions around the world”




                                                                   Разработала:

                                                                                         учитель английского языка,

                                                                                        Мацкая Инесса Николаевна



                                                      Буэнос Айрес, 2021

Тема урока: «Новогодние традиции разных стран мира»

Класс: 9

Тип урока: урок совершенствования знаний, умений и навыков;

Форма урока: нетрадиционная форма урока – урок праздник;

Ведущая технология урока: технология коммуникативного обучения – это обучение на основе общения, когда процесс обучения является моделью процесса коммуникации. Она позволяет учащимся овладеть английским языком на уровне уверенного пользователя в иноязычной среде. Учебный процесс строится на основе коллективного взаимодействия ученика с учителем, а также учеников друг с другом.

Цель урока:

Развитие познавательной деятельности межкультурных знаний учащихся о новогодних традициях разных стран;

Задачи:

совершенствовать коммуникативные навыки учащихся по заданной теме;

систематизация страноведческого материала и расширение лингвистического кругозора учащихся;

развить творческие способности учащихся;

воспитать интерес и уважение к традициям других стран;

развивать навыки умения работы в коллективе; дружеского отношения между участниками праздника, воспитание умения слушать друг друга;

Планируемые результаты:

закрепление языковых навыков в рамках указанной темы и совершенствование навыков говорения;

воспитание ответственности и прилежания;

научиться самостоятельно определять цели своего обучения, соотносить свои действия с планируемыми результатами;

Место урока в учебной программе: урок по УМК «Английский в фокусе» к модулю-1, но актуальнее провести такой урок в последний урок 2 четверти перед новым годом;

Оснащение: презентация по теме урока; новогодние плакаты, символы Нового года, елка и украшения в кабинете; костюм Деда Мороза; атрибут Санта Клауса; аудиозаписи песен группы Abba “Happy New Year”; мелодия песни “Jingle bells”;

Аннотация

Этот конспект урока предназначен для учащихся 9 класса. Это нетрадиционная форма урока – урок-праздник за круглым столом по теме «Новогодние традиции разных стран мира». Данный урок уместно провести накануне нового года.

А что такое урок-праздник? – Это, прежде всего, день веселья и отдыха в честь какого-то события. Праздник - это интересная и необычная организационная форма проведения урока, при помощи которой можно познакомиться с разными аспектами культуры стран мира, развить навыки общения на иностранном языке. В план урока могут быть включены различные конкурсы, инсценировки, которые способны стимулировать говорение на иностранном языке и развивать творческие навыки обучающихся. В ходе игры участник получает необходимую информацию, общаясь с другими игроками, чтобы перейти к следующему этапу на пути к цели.


Ход урока

1. Мотивационный этап (2 минуты)

(в шуточной форме, с помощью жестов и мимики учитель встречает учащихся)

Teacher: Good day, dear students! Please, come in and take your seats at our festive round table. Make yourselves comfortable.

(учащиеся 9 класса заходят в кабинет английского языка и садятся за праздничный круглый стол; звучит мелодия хорошо-известной песни “Jingle bells”, пока дети садятся за стол)


2. Этап постановки учебной цели урока (3 минуты)

Введение темы - создание психологического настроя и включение учащихся в праздничный ритм урока, совместное формулирование темы урока.

Teacher: Winter is coming in Russia! New Year is coming! What do you know about this holiday?

Student 1: I know that the symbol of this year is the black tiger! It’s rather a strong wild animal who likes to show off and at the same time it doesn’t forget to care of its family.

(на доске – изображение тигра, слайд №2 в презентации)

t1642878382ab.jpg

Teacher: What else is New Year’s Day associated with?

Student 2: It’s associated with New Year tree, lots of gifts, Father Frost, of course.

Teacher: Look at these photos and comment them in one or two sentences, please.

The first one is ……. (слайд №3 в презентации)

t1642878382ac.jpg

              (ответы учащихся)

Student 3: Family members are exchanging presents. It’s so excited.

Teacher: The second photo is ……. (слайд №4 в презентации)

t1642878382ad.jpg                            (ответы учащихся)

Student 4: I can guess I see new year decorations, artificial New Year trees in Recoleta in Buenos Aires.

Teacher: Look at the photo №3. Can you recognize him? (слайд №5 в презентации)

t1642878382ae.jpg

                         (ответы учащихся)

Student 5: I am sure he is Santa Clause, the British symbol of Christmas.

Teacher: Look at the last photo. She is rather famous in our country.

(слайд №6 в презентации)

t1642878382af.jpg

                        (ответы учащихся)

Student 6: She is a snow-maiden, the granddaughter of Father Frost in her residence in Kostroma.

Teacher: It’s true. You are completely right. What are we going to discuss today?

Student 7: Perhaps we are speaking about New Year celebrations.

Teacher: Quite right. We are from Russia, but at the moment we have been living in Argentina and learning British English. So, at our New Year party we find out some special traditions of New Year celebrations all around the world.


          3. Фонетическая зарядка (2 минуты)

Teacher: What does New Year mean to you personally? - (ответы учащихся)

Student 8: I’d like to make new friends.

Student 9: As for me it’s important to improve my marks in Math.

Teacher: Great. Look at the screen. You will agree with this verse, I hope. (читают стих, затем повторяют в быстром темпе по памяти, слайд №7 в презентации)

New things to learn,
New things to meet,
New things to sing,
New things to read,
New things to see,
New things to hear,
New things to do
In this glad New Year.

         4.Основная часть урока (25 минут) – этап актуализации знаний, применение их на практике для углубления и расширения границ ранее усвоенных знаний.

Teacher: So today we’ve got an unusual English lesson, a feast lesson. Our classroom is brightly decorated. It looks magic! Why have you decorated your classroom? –

Student: I think it’s a tradition to decorate the house, the garden, the yard before New Year. Look at our New Year tree. It is glittering with lights like a diamond. There are lots of colorful toys.

Teacher: I absolutely agree with you. Besides, I asked you to find out one but the most exotic, the strangest, the most interesting New Year tradition that people observe in different countries. Try to do your best to present your short story about it. At the end of the lesson you’ll decide whose tradition was the best. Everyone can express ideas about this or that tradition. We have to choose the winner after it. Who would like to start speaking?

(учитель раздает каждому ученику листочки-карточки для выполнения заданий; ученики представляют свои традиции, демонстрируя заранее подготовленные предметы, вещи, фотографии или короткие видеосюжеты, комментируя их)

Student 1: In Vietnam children look forward to midnight. Bursting firecrackers is considered to be an exotic tradition. As for me, I enjoy it greatly. Would you like to experience it right now? (взрывает свою хлопушку в классе, все дети смеются и хлопают в ладоши)

t1642878382ag.jpg

Student 2: My native country is Argentina. New Year in Argentina is popularly called as ‘Ano Nuevo'. I believe that a family New Year meal is not complete without Turrón, a type of nougat, and Pan Dulce, also known as Panettone. For me it’s an exotic tradition because I bake it myself. Would you like to taste it? Help yourselves, please.

(достает из пакета кекс и угощает одноклассников)

t1642878382ah.png

                                                      Pan Dulce

 t1642878382ai.png

                                                 Turron

Student 3: In Italian capital where people, particularly office workers, get rid of old documents and paperwork, symbolizing leaving the past behind, and at noon they throw it all out of the window as confetti! It is a bit messy, but I am sure it’s a magical sight! Italians throw also all old things out of the window in order to buy new ones. They are so impassioned about it.

t1642878382aj.jpgf

Student 4: In Sweden before New Year children choose the Queen of Light. She is put on a white dress and a crown with candles.

 (одновременно одевает на себя белую ткань и имитацию короны со свечами на голову).

Do you know the fact that in the 19th century Sweden presented glass toys for the New Year tree? Ive got similar ones for you.

(достает маленькие стеклянные шарики для новогодней елки и дарит их одноклассникам и учителю)

t1642878382ak.jpg


Student 5: Do you like grapes? – Yes, of course. In Cuba at midnight when the clock strikes twelve you should eat twelve grapes for each month of the year. While eating a grape it is important to have a wish. It means that good luck will accompany you during all twelve months. (достает из пакета виноград и угощает одноклассников)

t1642878382al.png

Student 6: (одевая на голову красную шапочку с помпончиком)

Hello, my dear mates! In Australia we’ve got very exotic New Year celebrations

due to the lack of snow and boiling hot. Santa Claus appears in a swimming suit on special brightly decorated surfing on the beaches of Sydney. Following the tradition of the Old World, his clothes are always presented with white beard and a red hat with pompon at the end. Would you like to try it on?

(передает красную шапочку Санты одноклассникам для примерки)

t1642878382am.jpga

Student 7: In Hungary at the first seconds of New Year children are fond of whistling the pipe or the horn making much noise in the house like that … (свистит в свисток и все затыкают уши). Such noisemakers like me try to scare off the evil demons.

t1642878382an.jpgt1642878382ao.jpg


Student 8: (показывает фото и комментирует; слайд №8 в презентации)

In Scotland there is an old tradition that still is relevant today. It is called “the first footer” who is the first person to set foot into your home on New Year's day. He is a tall, dark haired man. He should bring a loaf of bread or a piece of coal that means a lot of food or warmth in the household in a new year.

(раздает «кусочки» угля одноклассникам, одновременно произнося “Good luck to you”)

t1642878382ap.jpg



Student 9: You know Brazil is situated in South America and December is the hottest month. Because of the climate they celebrate New Year in the streets or beaches. And during the first minutes of New Year you must jump seven times to be happy and lucky all the year round. I suggest doing it right now! (снова звучит веселая новогодняя мелодия “Jingle bells”)

My dear teacher, you too, please! Ready? One, two, three! Jump! (все прыгаем под музыку)

Student 10: (пока все прыгают под музыку, один из учеников выходит за дверь, быстро одевает костюм Деда Мороза, стучится в дверь)

Do you know who am I? – Yes, you are right. I am from Great Ustyug. There is a tradition in Russia to get presents at New Year. If you are clever and kind, I will give you some presents. But now let’s check how friendly you are. Let’s wish your neighbor something bright and special. (учащиеся по кругу говорят пожелания, а Дед Мороз вручает детям конфеты)

Students: I wish you good luck!

I wish you health, wealth and happiness!

I wish you excellent marks!

I wish you piece all over the world!

I wish you unforgettable trips!

I wish you many new friends!

Teacher: My dear students, I wish you success in learning English.

5. Этап включения изученного материала в систему знаний и закрепление их. (5 минут)

Teacher: Today we’ve learnt many interesting New Year traditions that people observe around the world. Who was the most attentive during the lesson!?

Look at the screen (слайд №9 в презентации). Your first task is to match the countries with the key words of its tradition. Use this sheet of paper for your answer.

(учащиеся соотносят название страны и традиции)

Countries

Traditions

1.Vietnam

a) the Queen of Light, glass toys

2.Argentina

b) Santa Claus in a swimming suit

3.Italy

c) cakes and nougat

4.Sweden

d) whistling the pipe and the horn

5.Cuba

e) the First Footer

6.Australia

f) bursting firecrackers

7.Hungury

g) jumping seven times at midnight

8.Scotland

h) Father Frost gives presents

9.Brazil

i) throwing old things out of windows

10.Russia

j) eating grapes at midnight

Teacher: The second task for you is to choose the tradition that you like best and point out it on your sheet of paper for us to define who was the most creative during the game.

(учащиеся выбирают ту, которая понравилась больше; учитель проверяет задание и определяет лучшую традицию по мнению учащихся)

Teacher: As it turned out, according to preference the most inventive pupil is …… and his best New Year tradition is …… . Clap your hands!

6. Этап рефлексии учебной деятельности на уроке. (3 минуты)

Teacher: During New Year celebrations we sing a lot of beautiful songs about winter, friendship and love. At the end of our New Year party let us sing a song. Please, stand up. Join your hands and smile.

(звучит видеоролик песни группы Аbbа “Happy New Year”; учащиеся берутся за руки, танцуют и поют караоке)

Happy New Year”

I.

No more champagne and the fireworks are through

Here we are, me and you

Feeling lost and feeling blue.

It’s the end of the party

And the morning seems so grey

So unlike yesterday now’s the time for us to say

Refrain:

Happy new year! Happy new year!

May we all have a vision now and then

Of a world where every neighbor is a friend

Happy new year! Happy new year!

May we all have our hopes, our will to try

If we don’t, we might as well lay down and die

You and I

II.

Sometimes I see how the brave new world arrives

And I see how it thrives in the ashes of our lives

Oh yes, man is a fool and he thinks hell be OK

Dragging on, feet of clay

Never knowing he’s astray

Keeps on going anyway…

Teacher: Thank you very much. Well done. You’ve got excellent results today and I wish you all the best. See you next year. Good bye, dear children.


                                                   Заключение

  Считаю этот урок нескучным. Ученики действительно получили большое удовольствие, общаясь друг с другом на английском языке в канун Нового года. Организация таких уроков-праздников способствует созданию благоприятного психологического климата, помогает детям увидеть в иностранном языке реальное средство общения. Подобная форма работы является источником получения новой интеллектуальной и эстетической информации, что однозначно обогащает личность каждого ученика. Очень важно, чтобы праздники английского языка стали для учащихся приятным занятием. Ведь праздник, как организационная форма урока, является уникальной возможностью сделать процесс обучения иностранному языку более креативным, мотивирующим и познавательным, а комплексное использование на уроке учебных технологий стимулируют личностную, интеллектуальную активность, развивают познавательные процессы, способствуют формированию компетенций, которыми должен обладать будущий специалист.

Опубликовано в группе «УРОК.РФ: группа для участников конкурсов»


Комментарии (0)

Чтобы написать комментарий необходимо авторизоваться.