Методическая разработка открытого урока по английскому языку на тему «Input devices» (Для студентов СПО)

1
0
Материал опубликован 31 May 2019

Государственное бюджетное общеобразовательное учреждение среднего профессионального образования

«Казанский техникум информационных технологий и связи»

 

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА

Открытого урока

На тему: «Input devices»

 

По дисциплине: «Иностранный язык»

 

Для специальности: 090201 «Компьютерные системы и комплексы»

 

Автор-составитель

преподаватель ЦК ООД

Хайрутдинова Т.А.

 

Казань 2017

 

Содержание

 

 

ВВЕДЕНИЕ………………………………………………………………4

План открытого урока…………………………………………………….…..5

Ход урока………………………………………………………………..……..9

Технологическая карта урока..........................................................................11

Детальный ход урока…………………………………………………………13

Рабочая тетрадь к открытому уроку…………………………………………21

Список использованных источников…………………………………...26

 

 

Введение

 

Методическая разработка проведения открытого урока по дисциплине «Иностранный язык» на тему «Input devices» полностью соответствует рабочей программе специальности  090201 «Компьютерные системы и комплексы»и соответствует требованиям к минимуму содержания и уровню подготовки студентов по указанной дисциплине.

В наше время требования к качеству подготовки конкурентоспособных кадров и формированию знаний и умений будущих программистов значительно возросли. По этим причинам содержание дисциплины «Иностранный язык» должно соответствовать современному уровню подготовки специалистов и предусматривать изучение современных технологии, достижений техники.

Методическая разработка ставит перед собой цель показать возможность проведения современного урока английского языка с использованием раздаточного материала, информационных технологий и современных ТСО.

В методической разработке представлен ход урока, в котором сочетаются традиционные формы урока с использованием компьютерных технологий. (При объяснении нового материала использовалась мультимедийная система для показа презентации и упражнений, а так же для аудирования).

Использование этих информационных технологий усиливает результативность проводимых уроков. Повышается возможность презентации большего количества материала одновременно, и за счет наглядности материал усваивается успешнее.

 

 

Государственное бюджетное общеобразовательное учреждение среднего профессионального образования

«Казанский техникум информационных технологий и связи»

 

План

Открытого мероприятия по дисциплине «Иностранный язык »

на тему «Input devices»

 

Преподаватель Хайрутдинова Т.А.

 

Казань 2017

 

План открытого урока

 

 

Учебная дисциплина: «Иностранный язык»

Специальность: 090201 «Компьютерные системы и комплексы»

Курс: 2

Преподаватель: Хайрутдинова Татьяна Александровна

Тема урока: «Input devices» (Устройства ввода информации)

Тип урока: урок изучения нового учебного материала.

Вид урока: практическое занятие

Место проведения: учебная аудитория

 

Цели урока:

1. Обучающая

формирование навыков аудирования и говорения;

совершенствование умений и навыков использования лексического и грамматического материала темы;

овладение различными видами речевой деятельности;

расширение и углубление знаний по использованию специальной лексики;

 

2. Развивающая:

способствовать развитию самостоятельности, логического мышления, систематизации полученной информации;

развитие аналитического мышления, т.е. умение анализировать, обобщать, сопоставлять данные и делать выводы;

развитие умения общаться, а также таких черт характера, как трудолюбие, целеустремленность, активность;

формирование навыков и умений интеллектуального труда, развитие любви к предмету;

развитие памяти и мышления на английском языке;

 

3. Воспитательная:

способствовать повышению познавательного интереса к

дисциплине «Иностранный язык»;

развитие сообразительности и предоставление возможности самореализации;

формирование потребности в приобретении дополнительных знаний в области изучения иностранных языков;

 

Методы обучения: интерактивный метод (выполнение интерактивных упражнений и заданий, демонстрация презентаций, прослушивание аудиозаписей).

Метод преподавания: коммуникативный метод (усвоение стандартных навыков, автоматизация их применения, развитие умений в свободных ситуациях общения, организация и осуществление учебно-познавательной деятельности в сочетание с различными формами активизации студентов).

Методы воспитания: методы организации деятельности и формирования опыта общественного поведения личности (метод создания воспитывающих ситуаций); стимулирование активизации студентов путем словесного поощрения.

 

Междисциплинарные связи: Информационные технологии.

Внутридисциплинарные связи с темами: «Keyboard and mouse», «Output devices», «Storage devices».

 

Оснащение урока:

техническое: мультимедийная система, компьютер.

дидактическое: раздаточный материал: рабочая тетрадь с текстом и упражнениями на каждого студента.

 

Литература: -Eric H.Glendinning, John McEwan, «Basic English for Computing», Oxford University Press, 2001

Oxford University Press, 2003

-Eric H.Glendinning, John McEwan, «Basic English for Computing», Teacher`s Guade, Oxford University Press, 2001

 

Ход урока:

 

1.Организационный момент: 2-3 мин.

-приветствие;

-проверка готовности аудитории (визуальный осмотр ТСО, доска, тряпка, фломастер,);

-отметка отсутствующих студентов в журнале, запись в журнале.

 

2. . Основная часть урока:

 

2.1. Подготовительный момент: 3-4 мин.

-вступительное слово преподавателя;

-объявление темы урока, цели урока и формы его проведения.

 

2.2. Актуализация опорных знаний: 13-15 мин.

а) устный фронтальный опрос по пройденным темам: 3 мин.

б) компьютерное тестирование:10-12 мин .

 

2.3. Объяснение нового материала: 45 мин.

-презентация по теме «Input devices»

-выполнение упражнения;

-аудирование:

-проверка ответов

-проведение физкультпаузы;

-выполнение упражнения;

-говорение:

-ответы на вопросы преподавателя.

-выполнение упражнений

 

3. Заключительная часть урока: 15-17 мин.

-обобщающее повторение пройденного : 5-7 мин.

-обобщение изложенного материала, вывод по результатам закрепления.

- игра «The best command of computer managers» (Лучшая команда менеджеров по продаже компьютеров): 10 мин.

 

3.1. Анализ ответов студентов и выставление оценок: 2 мин.

 

3.2. Задание на дом: 2 мин.

-сделать презентации на тему «Modern input devices. Advantages and disadvantages» (Современные устройства ввода. Преимущества и недостатки).

 

3.3. напоминание дежурным об их обязанностях: 1 мин.

 

Преподаватель Хайрутдинова Т.А.

 

 

Технологическая карта урока

 

Этап урока

 

Время

Содержание

работы

преподавателя

и студентов

 

Методы и

приемы

обучения

Средства

обучения

Формы и

методы

контроля

знаний

 

1.Организационный

момент.

Подготовка

аудитории;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Основная часть урока.

2.1.Объявление

темы и цели урока;

 

 

 

2.2.Контроль знаний студентов, т.е. проверка домашнего задания;

 

 

 

 

2.3.Объяснение нового материала

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Заключительная часть урока:

 

 

 

 

 

3.1.Анализ ответов студентов и выставление оценок

 

 

3.3.Объяснение домашнего задания

 

3.4.Напоминание дежурным об их обязанностях

 

 

2-3 мин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-4 мин

 

 

 

 

 

 

 

13-15мин.

 

 

 

 

 

 

45-47мин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15-17 мин

 

 

 

 

 

2 мин.

 

 

 

 

 

2 мин.

 

 

 

1 мин.

Приветствие;

Проверка готовности аудитории (визуальный осмотр ТСО, доска, тряпка, фломастер);

Отметка отсутствующих студентов в журнале, запись в журнале.

 

 

Студенты слушают преподавателя,

записывают тему и цель урока в тетради

 

Студенты отвечают устно, студенты проходят компьютерное тестирование.

 

 

Показ презентации, выполнение упражнений по теме урока, прослушивание аудиозаписи, проверка ответов; выполнение письменных упражнений; ответы на вопросы преподавателя.

 

 

Обобщающее повторение пройденного, проведение игры.

 

 

Преподаватель

анализирует ответы студентов и оценивает их

 

Объяснения задания на дом

 

 

Преподаватель напоминает об уборке аудитории и о сборе раздаточного материала

Словесный

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальный

опрос

 

 

 

 

Словесный, фронтальный опрос

 

 

 

 

 

 

Словесно-

демонстраци-

оный, словесно-наглядный

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словесно- поощритель- ный

 

 

 

 

Словесный

 

 

 

 

 

Словесный

Беседа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запись на доске, речь

 

 

 

 

 

Речь.

 

 

 

 

 

Речь,

ТСО.

 

 

 

 

 

 

 

Речь, презентация,

рабочая тетрадь, раздаточный материал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Речь, рабочая тетрадь

 

 

 

 

 

Речь,журнал

Устный контроль

 

 

 

 

 

 

 

 

Визуальный

контроль за

записью темы и цели

 

 

 

Устный контроль

 

Устный, визуальный контроль

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Устный, визуальный, письменный контроль

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Устный, визуальный

контроль

 

Преподаватель Хайрутдинова Т.А.

 

 

Детальный ход урока.

 

Good morning students. Take your seats please. I am glad to see you. Who is on duty today?

I am on duty.

Is everybody here?

Everybody is here.

What day is it today?

It is Wednesday.

What is the date?

It is the sixteenth of March.

O.k. Let`s begin our lesson. Tell me please what units have we studied last lessons? What did we say about?

We told about computers, types of computers, keyboard and mouse, parts of a computer.

Today the subject of our lesson is Input devices. Open your copybooks, write down the subject of the lesson: Input Devices. Before the studying of new subject let’s remember last units. Tell me what is a computer?

Computer is an electronic device for processing data.

What types of computers do you know?

Notebooks, laptops, personal computers, minicomputers, microcomputers, mainframes, subnotebooks, palmtops and other.

Where can we use computers?

We can use computers at home, at school, at work and so on.

What is a keyboard?

Keyboard is an input device for inputting the text.

And what is a mouse?

Mouse is a pointing input device.

Thank you. Now you have to go to computers in our classroom. Sit down next to computer. You may see the test on your desktops. You have three exercises. You must answer the questions. You have to do it during ten minutes. Begin please. (Test).

Well done. I’ll tell your results at the end of the lesson. //

So, students, the subject of our lesson is Input Devices. Today we have to study all Input Devices: how they work and where we can use them. And what is Input Device? Write in your copybooks: “Input Devices are devices for inputting information or data into a computer”. And what Input Devices do you know?

Keyboard, mouse, scanner, microphone, graphical tablet etc.

Well. Look at the board please. You will watch the presentation about IDs. You have to know what groups of IDs exist. (Presentation “Input devices”).

So students tell me what groups of IDs exist?

Keyboards, Pointing devices, Audio/Visual devices, Reading texts/codes.

Well done! Now let’s do Exercise 1. You see 3 groups of IDs. You must take out unnecessary word from each group.

keyboard, mouse, PIN pad, numeric pad

microphone, scanner, webcam, keyboard, digital camera

mouse, scanner, touch pad, graphics tablet, tracker ball

Now let`s check this task.

 

mouse

keyboard

scanner

 

O.k. You are super. Let’s do Exercise 2. Say what group includes:

keyboard, scanner, webcam, PIN pad, digital camera, touch pad, numeric pad, microphone, tracker ball, mouse, graphics tablet.

 

Let`s check this task.

 

keyboard - keyboards

scanner - audio/visual devices

webcam - audio/visual devices

PIN pad - keyboards

digital camera - audio/visual devices

touch pad - pointing devices

numeric pad - keyboards

microphone - audio/visual devices

tracker ball - pointing devices

mouse - pointing devices

graphics tablet - pointing devices

 

Reading.

 

Thank you. And now let’s do Exercise 3. Each text describes following input devices: webcam, mouse, joystick microphone, barcode reader. Complete these texts.

A __________ is a device that converts acoustical pressure waves (or sound) into an electrical voltage wave or signals. All microphones have a diaphragm, membrane, or other mechanical element in them that vibrates sympathetically in response to the arriving acoustic wave fronts.

A ___________is used to read the code. The reader uses a laser beam that is sensitive to the reflections from the line and space thickness and variation.

In computing, a _________ is a pointing device that functions by detecting two-dimensional motion relative to its supporting surface. Physically, a ________consists of an object held under one of the user's hands, with one or more buttons. It sometimes features other elements, such as "wheels", which allow the user to perform various system-dependent operations, or extra buttons or features that can add more control or dimensional input.

__________ is often used to control video games, and usually have one or more push-buttons whose state can also be read by the computer. A popular variation of the joystick used on modern video game consoles is the analog stick.

A _________ is a video camera which feeds its images in real time to a computer or computer network, often via USB, Ethernet or Wi-Fi.

 

Well done. Let`s check this exercise.

 

A microphone is a device that converts acoustical pressure waves (or sound) into an electrical voltage wave or signals. All microphones have a diaphragm, membrane, or other mechanical element in them that vibrates sympathetically in response to the arriving acoustic wave fronts.

A barcode reader is used to read the code. The reader uses a laser beam that is sensitive to the reflections from the line and space thickness and variation.

In computing, a mouse is a pointing device that functions by detecting two-dimensional motion relative to its supporting surface. Physically, a mouse consists of an object held under one of the user's hands, with one or more buttons. It sometimes features other elements, such as "wheels", which allow the user to perform various system-dependent operations, or extra buttons or features that can add more control or dimensional input.

Joystick is often used to control video games, and usually have one or more push-buttons whose state can also be read by the computer. A popular variation of the joystick used on modern video game consoles is the analog stick.

A webcam is a video camera which feeds its images in real time to a computer or computer network, often via USB, Ethernet or Wi-Fi.

 

Listening

You are the best. Let’s do Exercise 4. Listen to the recording and label the steps in the process with these captions.

 

a) The computer compares the binary code with its stored vocabulary.

b) The user says a word into a microphone.

c) The screen displays the correct word.

d) The speech recognition board converts the signals into binary numbers.

e) The microphone converts the word from audio signals into electrical signals.

 

Now listen to the recording to check your answer.

 

The user says a word into a microphone.

The microphone converts the word from audio signals into electrical signals.

The speech recognition board converts the signals into binary numbers.

The computer compares the binary code with its stored vocabulary.

The screen displays the correct word.

 

O.k. Well done. You are the best. Now let’s consider grammar rule about Function. Write down in your copybooks “Function”. Well students. If we want to say that one device is used for different purposes we can use for kinds of function:

1) We can use the Passive Voice. In Passive Voice we always use to be in its appropriate form and the past participle of main verb (V3(-ed)) – (use-used, do-done).

to be+ V3(-ed)

Example:

-Joysticks are used in computer games.

 

2) If we want to say that device is used with definite purpose we use the preposition for. And if we use the preposition for we must use –ing ending on the verb after preposition for.

to be + V3(-ed) + for + V-ing

 

Example:

-A microphone is used for inputting sound.

 

3) Also we may use the function with the Modal Verb “can”

Example:

- You can use a scanner to input text.

 

4) And finally we may use the function with the form of Gerund and the Modal Verb “can

Example:

-Using a scanner, you can input printed drawing directly into a computer.

Now let’s do exercise 6. Explain how you understand this rule about function. (You may explain in Russian).

 

 

Speaking

 

Very well. You are excellent. Now let’s do exercise 7. Work in groups. Describe the use of each device in column. Use these structures from the Language work section.

…is/are used in …

…is/are used for … -ing

…Using … you can…

You can use … to …

Example: You can use a mouse to select from a menu.

 

1 2

 

Film camera Light pen

Microphone Joystick

Scanner Barcode reader

Webcam Digital camera

Graphical tablet Keyboard

 

 

Writing

 

Very well! Do exercise 8. Fill in the blanks in this comparison of digital cameras and film cameras with the help of words in the table:

 

Digital cameras don’t use film. You take pictures on to solid state memory. Then you ____________ them to a _____________. You can ______________ and improve the pictures in your PC. Then you can ____________ them, add them to your ____________, or display them on the screen. Digital cameras are more expensive than film cameras.

Film cameras are cheaper but each picture costs a lot because there are processing costs. The quality of film camera pictures is much ____________ than digital cameras but you have to ______________ the pictures to transfer images to a PC.

scan, PC, download, website, change, better, print.

 

And now let’s check it.

Digital cameras don’t use film. You take pictures on to solid state memory. Then you download them to a PC. You can change and improve the pictures in your PC. Then you can print them, add them to your website or display them on the screen. Digital cameras are more expensive than film cameras.

Film cameras are cheaper but each picture costs a lot because there are processing costs. The quality of film camera pictures is much better than digital cameras but you have to scan the pictures to transfer images to a PC.

Well done my dear! Now let`s check your hometask. Your hometask was the presentation about the best computer in the world. Game is called “The best team of computer managers”. Let’s play game. You are sellers. You must sell the best computer in the world to our guests. Let’s begin.(Presentations).

Dear guests tell us please what computer will you buy? What is the best team of computer managers?

We will buy computer of the second team.

Thank you! And now write down your hometask please. Make a presentation about modern Input devices, about their advantages and disadvantages. (Use the function).

And about your marks…

Students on duty clean the room, please. Thank you for the lesson. The lesson is over. Good bye.

 

 

Exercise 1. Identify which word is unnecessary in each group:

-keyboard, mouse, PIN pad, numeric pad

-microphone, scanner, webcam, keyboard, digital camera

-mouse, scanner, touch pad, graphics tablet, tracker ball

 

Exercise 2. What group includes:

keyboard, scanner, webcam, PIN pad, digital camera, touch pad, numeric pad, microphone, tracker ball, mouse, graphics tablet.

 

Reading

Exercise 3. Each text describes following input devices: webcam, mouse, joystick microphone, barcode reader.

1. A __________ is a device that converts acoustical pressure waves (or sound) into an electrical voltage wave or signals. All microphones have a diaphragm, membrane, or other mechanical element in them that vibrates sympathetically in response to the arriving acoustic wave fronts.

2. A ___________is used to read the code. The reader uses a laser beam that is sensitive to the reflections from the line and space thickness and variation.

 

3. In computing, a _________ is a pointing device that functions by detecting two-dimensional motion relative to its supporting surface. Physically, a ________consists of an object held under one of the user's hands, with one or more buttons. It sometimes features other elements, such as "wheels", which allow the user to perform various system-dependent operations, or extra buttons or features that can add more control or dimensional input.

 

4. __________ is often used to control video games, and usually have one or more push-buttons whose state can also be read by the computer. A popular variation of the joystick used on modern video game consoles is the analog stick.

 

5. A _________ is a video camera which feeds its images in real time to a computer or computer network, often via USB, Ethernet or Wi-Fi.

 

Exercise 4.

 

a) The computer compares the binary code with its stored vocabulary.

b) The user says a word into a microphone.

c) The screen displays the correct word.

d) The speech recognition board converts the signals into binary numbers.

e) The microphone converts the word from audio signals into electrical signals.

 

Exercise 5. Now listen to the recording to check your answer.

 

 

Language work: Function

We can describe the function or use of a device in different ways.

1) We can use the Passive Voice. In Passive Voice we always use to be in its appropriate form and the past participle of main verb (V3(-ed)) – (use-used, do-done).

to be+ V3(-ed)

Example:

-Joysticks are used in computer games.

 

2) If we want to say that device is used with definite purpose we use the preposition for. And if we use the preposition for we must use –ing ending on the verb after preposition for.

to be + V3(-ed) + for + V-ing

 

Example:

-A microphone is used for inputting sound.

 

3) Also we may use the function with the Modal Verb “can”

Example:

- You can use a scanner to input text.

 

4) And finally we may use the function with the form of Gerund and the Modal Verb “can

Example:

-Using a scanner, you can input printed drawing directly into a computer.

 

Exercise 6. Now explain how you understand this rule about Function (You may explain in Russian).

 

Speaking

Exercise 7. Work in groups. Describe the use of each device in column. Use these structures from the Language work section.

…is/are used in …

…is/are used for … -ing

…Using … you can…

You can use … to …

Example: You can use a mouse to select from a menu.

 

1 2

 

Film camera Light pen

Microphone Joystick

Scanner Barcode reader

Webcam Digital camera

Graphical tablet Keyboard

 

Exercise 8. Fill in the blanks in this comparison of digital cameras and film cameras with the help of words in the table:

 

Digital cameras don’t use film. You take pictures on to solid state memory. Then you ____________ them to a _____________. You can ______________ and improve the pictures in your PC. Then you can ____________ them, add them to your ____________, or display them on the screen. Digital cameras are more expensive than film cameras.

Film cameras are cheaper but each picture costs a lot because there are processing costs. The quality of film camera pictures is much ____________ than digital cameras but you have to ______________ the pictures to transfer images to a PC.

scan, PC, download, website, change, better, print.

 

Список использованных источников

 

Eric H.Glendinning, John McEwan, «Basic English for Computing», Oxford University Press, 2001, Oxford University Press, 2003

Eric H.Glendinning, John McEwan, «Basic English for Computing», Teacher`s Guade, Oxford University Press, 2001

Реан А.А., Бордовская Н.В. Педагогика. Учебник для вузов СПб: Издательство “ Питер”,2000. 304 с.

в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментарии на этой странице отключены автором.

Похожие публикации