Методическая разработка урока "Конфликты"

Пояснительная записка к презентации
Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа №34»
Урок английского языка для 8 класса по теме
«Conflicts»
Шаталова Е.В.,
учитель иностранных языков
Старый Оскол
2025
Тип урока: обобщающий урок
Цели урока: продолжить разговор об отрицательной сути конфликтов и путях их предотвращения, обобщить лексический материал по теме “Решение конфликтов” посредствам выполнения серии тренировочных упражнений.
Задачи урока:
Обучающие: активизировать лексический материал по теме “Конфликты, пути их решения”, употребление модальных глаголов.
Развивающие: развивать умения понимать иноязычную речь на слух, память и внимание, активизировать речемыслительную деятельность, формировать навыки употребления лексических единиц в устной речи, языковой догадки.
Воспитательные: создать условия для формирования умений у учащихся работать в группах, высказать собственное мнение о разрешении конфликтов; воспитывать качества гражданина, развитие стремления толерантного отношения к окружающим людям.
Оборудование: учебник для 8 класса “Spotlight”, раздаточный материал, компьютерная презентация по теме урока, аудиоматериал, раздаточный материал
План-конспект урока
Этапы учебного занятия | Деятельность учителя и учащихся | Примечание |
1.Организационный этап- подготовка учащихся к работе. 2.Фонетическая разминка (Phonetic practice) | Teacher: Good morning dear boys and girls! Glad to see you! Take your sits, please. Let`s start our lesson. (учащиеся садятся за столы) Listen to me and say your examples to the categories as fast as you can. You have 30 seconds: a city, a river, a mountain, a sea, a book, a film, a vegetable, Example, Peace is laughter like a musical bell, | Ученику необходимо за 30 секунд дать пример к каждой категории, которую называет учитель. |
2.Целеполагани Подведение к теме урока- формирование познавательного мотива | Teacher: Now, I think, it`s time to know the aim and the tpic of our lesson. Look at the screen. What do you see? Pupil: a man, a woman, a bird…. (приложение №2) Teacher: Yes, you are right. Уou see everyone has their own view, opinion. Therefore conflicts may be. Today we'll try to figure it out. And answer the following questions. Circle the correct option to complete the sentences. 1.Conflict at work can ... a. make people feel negative and stressed. b. help staff develop. c. be difficult to manage. d. All of the above. 2.People who choose to maintain the peace and ‘fly’ from conflict tend to ... a. get defensive. b. not resolve the conflict. c. openly deny any accusations. d. manage the conflict well. 3.By taking responsibility for our part in the problem, we can ... a. show that we are perfect. b. blame ourselves before they blame us. c. pretend to share the blame and avoid the real issue. d. show that we value teamwork and collaboration. Teacher: What do you think the topic and the aim of our lesson? Today we’ll work on the topic “Conflict resolution”. We’ll listen to the dialogue, repeat lexical material, do some exercises and act the conflicts. But the main purpose of our lesson is to try to find the resolution of some actual conflicts. | Учащимся предлагается посмотреть на картинки с двойственными изображениями, назвать, что они видят. Варианты могут быть разные. Учащимся предлагается отетить на вопросы теста, после чего они должны сказать какие цели урока . После ответа учащихся на экран выводится тема и цели урока |
3. Active reading p. 23, Ex.3 | Teacher: Pupils, before reading, engage your brain. 1. When faced with conflict, it is natural to want to run away or to get ready for battle. True False 2.When we choose between ‘fight’ or ‘flight’, they can both result in a lost opportunity to make things better. True False 3.Many people who say they are listening are in fact thinking of what they are going to say in reply. True False Claims Evidence Reason Infer Vocabulary terms | Учащиеся работают с текстом из учебника, согласно плану. После этого зачитывают полученные варианты. |
4.Физкультминутка (дыхательная гимнастика) | Teacher: Breathing helps a lot in conflicts.I suggest you relax a little and listen to music. Close your eyes Deep breaths up to 10 Deep exhalation up to 10 | Учащиеся закрывают глаза, выполняют команды учителя, на фоне играющей расслабляющей музыки |
5.Обобщение и повторение- выявить уровень сформированности навыка самостоятельной работы, актуализировать лексику через выполнение различных упражнений; иноязычную речь. | Teacher: Before proceeding to the discussion of the problem of conflict resolution, let's recall the basic lexical material that we learned on this topic. THE GAME “LOTTO” Teacher: As already mentioned, there are many types of conflicts. try to classify conflicts according to the proposed situations. (приложение №5) | Учащимся предлагается вспомнить лексику, в игровой форме Учащимся предлагается рабочий лист, где необходимо распредилить конфликты. Учащиеся делятся на группы, каждый представитель выбирает ситуацию, после чего они ее анализируют. |
7. Проект (работа в группах) | Now divide into 4 groups. and try to analyze one of the situations according to the plan. | |
7.Аудирование умение слушать в соответствии с целевой установкой, понимать на слух иноязычный текст, анализировать пути решения конфликта, выдвигать гипотезу и обосновывать её 8. Завершение работы. Выводы. Оценка работы учащихся. | Teacher: Now I suggest that you analyze the essence of one of the family conflicts, try to find a way out of the conflict situation step by step. – Please, listen to the dialogue twice. – Have you understood the problem? – Can you say it in Russian? – Now, your task is to fill the table “Conflict Resolution”. (приложение №6) Teacher:So, today during the lesson we repeated the lexical material on the topic “Conflicts, ways to solve them”, tried to find a solution to some of the conflicts that occur in our daily lives. – Each of you participated in the discussion (some to a greater extent, some to a lesser extent), we once again repeated the technology of conflict resolution.
| Учащимся предлагается прослушать диалог, затем заполнить таблицу |
8. Домашнее задание (Home assignment) | Teacher: Gestures play a huge role in understanding and resolving conflicts. Your task is to find out what each gesture means. (приложение №7) | |
9. Итог урока. Рефлексия | Teacher: Thank you for the lesson once again and I want to know what you have learned. I suggest you choose one of the signs. Each sign shows which conflict resolution path you will choose. (приложение №8) Teacher: Now you may be free. See you later. Bye-bye!!! | Учащимся предлагается выбрать один из знаков. |