Статья «Типология упражнений при обучении грамматике английского языка в средней школе»
Типология упражнений при обучении грамматике английского языка в средней школе
Упражнения – важный этап в работе над грамматикой. Он связан с накоплением языковых средств и практикой их использования в разных формах общения.
Все упражнения для формирования грамматических навыков можно соответственно разделить на тренировочные и упражнения направленные на развитие навыков и умений использования грамматики [Маслыко 1999].
Тренировочные упражнения. Усвоение грамматического материала происходит в ходе выполнения тренировочных упражнений, целью которых является формирование у учащихся навыков относительно точного воспроизведения изучаемого явления в типичных для его функционирования речевых ситуациях и развитие их гибкости за счет варьирования условий общения, требующих адекватного грамматического оформления высказывания. Ведь исходный текст, используемый при ознакомлении, представляет новое грамматическое явление односторонне, одной-двумя формами. Для выражения мыслей, то есть для формирования «своего» текста, учащимся этого будет недостаточно; тренировка, таким образом, должна помочь расширить диапазон употребления данного грамматического явления. Тренировка является ответственным этапом в усвоении грамматического материала: в нем неизбежно сочетаются формальные упражнения, направленные на создание стереотипов формы, с условно-речевыми, приближающими учащихся к выражению собственных мыслей в связи с определенными задачами общения. От установления правильного баланса между ними зависит успех усвоения. Предметом тренировки может быть небольшой элемент языкового явления. Организация тренировочного материала «по вертикали» в парадигмах также находится в противоречии с линейным разворачиванием речи и расценивается как тренировка «в речевых бессмыслицах» [Пассов 1998].
Тренировочные упражнения должны быть подчинены упражнениям с речевой установкой. Характеризуя систему таких упражнений в целом, необходимо учитывать их вспомогательную роль. Надо выстроить тренировочные упражнения таким образом, чтобы учащиеся при их выполнении понимали необходимость данного грамматического явления в тематически-ситуативном целом.
Write three degrees of comparison for the following adverbs. Which of these adverbs do not form any degrees of comparison?
Well, badly, far, here, outside, easily, mostly, fast, loudly, usually, carefully, happily, patiently, dangerously.
Choose the right adverb (degree of comparison) to complete the sentences.
Alisа smiles even (most brightly / more brightly) than the sun.
The new teacher explains the rules (more completely / completely) than our book.
Jack arrived (latest / most late) at the airport.
Jillian usually climbs (highest /higher) of all the other climbers in her group.
Andrew is speaking even (more louder / louder ) than usual. Melody dances (most gracefully / more gracefully) of all the girls.
Of all three, Mike runs (fastest / faster). Of all two, Mike runs (fastest / faster).
Harry swims (slower / slowest) of all the boys in the swimming team.
Yesterday the President spoke (more calmly /calmly) to Congress than usual.
Say which of these sentences are right and correct the wrong ones.
1 I hope that next time you’ll speak to your uncle more politely. 2. Peter usually comes to his classes most late of his classmates. 3. Who can solve this problem most quickly? 4. This time he listened to his little sister patienter than usual. 5. Could you speak a little slower, please? 6. When I was a very young child I thought that to sing best meant to sing loudest. 7. I think that now I see the whole problem much more clearly. 8. Who lives more near to the school — you or your friend? 9. Alice goes to the theatre frequentest of us all. 10. Will you raise your hands a bit higher, please? I can't see them.
Упражнения, направленные на развитие навыков и умений использования грамматики. В методике приняты следующие основные типы упражнений, направленных на развитие навыков и умений использования грамматики.
1. Имитационные упражнения. Имитационные упражнения могут быть построены на одноструктурном или оппозиционном (контрастном) грамматическом материале. Грамматическая структура в них задана, ее следует повторять без изменения. Выполнение упражнений может проходить в виде прослушивания и повторения форм по образцу; контрастного повторения различных форм за преподавателем, при этом происходит прилаживание органов речи к произнесению новых грамматических явлений в небольшом контексте; списывания текста или его части с подчеркиванием грамматических ориентиров [Рогова 1998].
Listen and repeat:
1. - Hi Daniel! Are you busy?
- Well, I’m writing a letter now.
- Can you help me?
- Why me? Look! Bob is reading the magazine. Ask him.
- Bob, what are you doing now? Are you busy?
- Yeah, I’m studying the business pages.
2. - a book;
- an interesting book;
- to read an interesting book;
- like to read an interesting book with friends;
- sisters like to read an interesting book with friends;
- two sisters like to read an interesting book with friends;
- two sisters like to read an interesting book with friends in the evening.
2. Подстановочные упражнения. Подстановочные упражнения используются для закрепления грамматического материала, выработки автоматизма в употреблении грамматической структуры в аналогичных ситуациях; этот тип упражнений особо ответственен за формирование гибкости навыка, здесь происходит усвоение всего многообразия форм, присущих данному грамматическому явлению, за счет разнообразных трансформаций, перифраза, дополнения и расширения [Рогова 1998].
Complete the text with words.
Use: came, bad, time, sore, stayed, on, poor.
On Friday Jim woke up early. He didn't want to go to school because of the Maths test. His mother came in, "Get up, honey! It's ... to have breakfast!"
Jim said," I feel ... I have a ... throat. I can't go to school."
Jim ... in bed all the day. He was sad. He wore a warm scarf and had much tea with lemon and honey. After school his friends visited ... Jim. They didn't have any test. They will have Maths test ... Monday.
Трансформационные упражнения. Трансформационные упражнения дают возможность формировать навыки комбинирования, замены, сокращения или расширения заданных грамматических структур в речи. Здесь метод тренировки смыкается фактически с методом применения усвоенного грамматического материала в речи [Рогова 1998].
Transform the following Active forms into Passive forms.
They are now building new hospitals in the provinces. Will they publish her new novel next year? They will have completed the new petrol station by winter. The police have just arrested Jimmy on suspicion of murder. They cut the gas off because Mr. and Mrs. Green hadn’t paid their bill. They will open a new hotel next week. Our managers discuss important matters every Tuesday. The government closed the plant last year.
Мы выяснили, что формирование грамматического навыка невозможно без использования различных упражнений. Использование каждого из этих видов упражнений при тренировке грамматических навыков необходимо для более полного усвоения материала, а также для его закрепления и дальнейшего использования учащимися в речи.
3.3. Образцы упражнений для использования на уроках английского языка при обучении учащихся употреблению в речи значения «будущего или последующего действия»
Все грамматические навыки вместе составляют грамматическую сторону речи. Каждый грамматический навык в отдельности можно рассматривать как действие в системе всей речевой деятельности. Но часто возникают трудности при определении значения и употребления того или иного грамматического явления, так как при объяснении они редко увязываются с речевыми функциями, свойственными данной грамматической структуре.
Игнорирование речевой функции при объяснении косвенно приводит к тому, что форма и значение, не « привязанные» к конкретному речевому контексту, быстро забываются или вступают в противоречие и путаются с близкими по форме или значению структурам. Подобные трудности также возникают при объяснении такой временной формы, как простое будущее время в английском языке. Поэтому здесь мы приводим ряд упражнений, способствующих формированию грамматического навыка, а точнее овладению грамматическим материалом The Future Indefinite Tense и предупреждение ошибок по этой теме. Также данный алгоритм можно проводить как закрепление ранее изученного грамматического материала. При обучении способам выражения будущности можно использовать следующую таблицу
Ex.1. Write in l’ll, we'll, he'll, she'll, they'll, it’ll.
I'd like to see animals. I think _______ go to the zoo today.
Wendy likes dinosaurs. I think _______ go to the Natural History Museum.
We like dancing. I think _______ go to the disco.
My parents want to buy presents. I think_______ go to the gift shop.
Jim likes walking. I think_______ go to the park.
Put on your scarf and hat. I think _______ be cold today.
I want to watch a cartoon. I think _______ go to the cinema tomorrow.
Mike is ill. I don't think _______ go for a walk with him.
Ex.2. It will be Sunday tomorrow. Say what you and your family will do, making use of the following table.
I My Mother My Father My Grandmother My sister My brother |
will | go to the park walk out a dog read a book play games listen to music cook dinner |
Ex.3. Complete the sentences. Use ‘ll or won't.
Amy's brother is thirteen. He____ be fourteen on his next birthday.
I bought a lottery ticket, but I ____ win .
My dad is thirty-nine. He ____ be forty on his next birthday.
My sister Mary is fifteen. She ____ be sixteen until next year.
My brother's clever. He____ pass all his exams.
It's raining now. But it____ be sunny later.
Debbie and Bob are always late. They____ arrive until eight o'clock.
Ex.4. You are on an island. What do you think you'll do?
Will you live in a cave or in a village? I think I'll live in a cave.
Will you sleep on the grass or in the tree? I think I'll ________________
Will you eat caterpillars or snakes? ___________________________
Will you go fishing or collect fruit? ___________________________
Will you wash in the sea or in the river? ___________________________
Will you ride a horse or an ostrich? ___________________________
Will you make friends with dolphins or with parrots? ___________________________
Will you drink milk or water? ___________________________ .
Ex.5. Put the verbs in brackets in the Future Indefinite or the Present Indefinite.
1. Before you (to cross) the park, you (to come) to a supermarket.
2. If I (to stay) some more days in your town, I (to call) on you and we (to have) a good talk.
3. After I (to finish) school, I (to enter) the University.
4. When he (to return) to Moscow, he (to call) on us.
5. If I (to see) him, I (to tell) him about their letter.
6. The child (not to be) healthy, if you (not to give) him much fruit.
7. I (to sing) you this song, if you (to tell) me the words.
8. If it (to be) very cold tonight, our car (not to start) in the morning.
Ex 6. Put the verbs in brackets in the right form (the Future Indefinite, the Future Continuous or the Future Perfect) to complete the sentences.
1. I (to do) my homework tomorrow. 2. I (to do) my homework at six o'clock tomorrow. 3. I (to do) my homework by six o'clock tomorrow. 4. Tomorrow I (to begin) doing my homework as soon as I come from school. 5. I (to do) my homework from three tili six. 6. My father (to come) home at seven o'clock tomorrow. I (to do) all my homework by the time he comes, and we (to go) for a walk together. 7. When I come home tomorrow, my family (to have) supper. 8. When you come to my place tomorrow, I (to read) your book. 9. I (to do) my homework by the time you come. 10. Don't come to my place tomorrow. I (to write) an essay the whole evening. 11. I (not to go) to the cinema tomorrow. I (to watch) TV the whole evening. 12. What you (to do) tomorrow? 13. When you (to go) to see your friend next time? 14. How many pages you (to read) by five o'clock tomorrow?
Ex.7. Translate the sentences into English.
Мы поедем на пикник, когда Мы не начнем концерт, пока Я позвоню тебе, как только Она будет ждать, пока | сдадим все экзамены погода улучшится все будут свободны купим палатку не придут все участники не будет достаточно зрителей у нас не будет программы музыканты не будут готовы вернусь домой буду свободна что-либо узнаю закончу работу не начнется собрание все не соберутся не кончится дождь ты не позвонишь |
Ex.8. Put the verbs in brackets in the right form (the Future Indefinite, the Present Continuous or the Present Indefinite) to complete sentences.
1. You (to come) to my place next Sunday? 2. You (to read) this book next week? 3. You (to read) books every day? 4. You (to read) a book now? 5. I (not to see) him tomorrow. 6. What you (to do) tomorrow? 7. What your friend (to do) tomorrow? 8. Where you (to go) next summer? 9. Where you (to go) every morning? 10. Where you (to go) now? 11. Look! Mary (to dance). 12. She (to dance) every day. 13. She (to dance) tomorrow? 14. He (to go) to the theatre tomorrow.
Ex.9. Imagine that you will be very busy next week. Saу what will you do? Use Simple Future.
Example: go home — After the lessons I’ll go home.
Use the words: See, go, to buy, meet ,read ,visit, play, learn
Ex.10. Translate the sentences into English.
Самолет прилетит в 7 часов. Я надеюсь, что рейс не будет задержан.
Я уезжаю завтра. Мне нужно купить билет, даже если он будет стоить целое состояние.
Не волнуйся! Звонок внутри страны не слишком дорогой.
Поторопитесь! На таможне может быть большая очередь.
Мне надо позвонить. Этот телефон не принимает монеты.
Поезд прибывает рано утром, я не смогу их встретить.
Зимой они, возможно, поедут в Альпы.
Если меня не будет дома, моя сестра ответит на звонок.
Я надеюсь, он сможет встретить моих друзей.
Ex.11. Say it in English.
1. Я встречаюсь с Майклом во вторник. Он прилетает из Москвы.
2. Вы собираетесь готовиться к тесту? Он будет очень трудным.
3. У меня упала ручка! – Я подниму ее!
4. закрывай чемодан! Мы опять опоздаем!
5. Может быть, Джон приедет на Новый год.
6. Этим летом я планирую поехать в лагерь.- А твоя мама согласится?
7. Что ты собираешься делать вечером?- Пока не знаю, может быть, буду смотреть телевизор.
8. Через месяц твоей сестре исполнится пять лет. Что ты ей подаришь?- Она получит от мамы куклу, так что я, наверно, подарю для нее кроватку.
Ex.12. Talk about yourself.
1. What are you going to do tonight/tomorrow?
2. Have you got any set plans for this/ next weekend?
3. What do you think you’ ll do next summer?
4. Who do you want to be when you grow up?
Model : 1. What are you going to do tonight/ tomorrow? – Tonight my mother and I are going to tidy up the flat.
2. Have you got any set plans for this/ next weekend? – Not really. Maybe we’ ll go to the swimming pool. / Yes. My brother and I are going on an excursion. We bought the tickets two months ago.
3. What do you think you’ll do next summer?- Next summer I’ll probably find a part-time job.
4. Who will you be when you grow up? – I think I’ll be a doctor when I grow up.
Ex.13. Put the verbs in brackets in the Present Indefinite, the Present Progressive, the Future Indefinite or use to be going to and complete the conversation.
Mother: Hi, John. How are you?
John: Hi, Mum. It’s great to hear from you.
Mother: What (do)?
John: Actually, I (get) ready for dinner.
Mother: Shall I call back later?
John: Oh, no. I (go) to dinner with Steven and he (be late), as always.
Mother: Your cousin Steven? Great! And how are things in New York?
John: I (work) and (study) as usual. This month we (work) on a new project. It’s really interesting.
Mother: … you (get) any rest at all?
John: Yes, Mum. I (have) a little holiday next week. It’s all planned. Steven and I (go) to Niagara falls for two days.
Mother: Wow, that’s exciting.
John: Yes, and Mary is going to join us too. She (arrive) from Florida on Friday.
Mother: What are you going to do there?
John: On Saturday we (see) the falls on the Canadian side. We probably (walk) under the falls. There is also a boat that takes you as near to the falls as you can get.
Mother: Are you going to take this boat? It might be dangerous.
John: I don’t know yet. I (have a look) at it first.
Ex.14. Match the sentences under A with the functions under B.
A
1. We’ll have a thunderstorm tonight, I’m sure-
2. Will there be a general strike?-
3. I’ll send you a card from London.-
4. Will you write to me?-
5. Shall I go to the shop for you?-
6. Shall we take a drive into the country later?-
7. I’ll report you to the police next time?-
8. The wedding will take place in two weeks.-
9. I’ll hope you’ll come and visit us again.-
10. Tell them again. Perhaps they’ll understand.-
11. Will you have a picnic with us on Saturday?-
12. I’ll be seeing Mark at the meeting tomorrow.-
B
Making a formal announcement
Making a request
Stated a planned arrangement
Making a prediction
Making an invitation
Asking for a prediction
Promising/ stating intention
Expressing future hope
Expressing future uncertainty
Threatening
Offering
Making a suggestion.
Ex.15. Read the story about Mr. Collins. Find verbs in the Present and change them to the Future. Write/Say what Mr. Collins will do tomorrow.
Mr. Collins is a shopkeeper. He lives in an English village. He sells food and newspapers in his shop. He doesn’t sell cigarettes there. He also sells delicious sweets and ice-cream, so a lot of schoolchildren spend much money there. His wife and his son help him. Mrs. Collins cleans the shop and works as an accountant too. Their son works at the cash-desk. In the morning Mr. Collins goes by car to the bank. In the evening he is very tired. They don’t cook dinner at home because they eat out in a good restaurant near the house.
Mr. Collins is a shopkeeper. (Мистер Коллинс – владелец магазина.) He lives in a English village. (Он живет в английской деревушке.) Tomorrow he … (Завтра он … ).
СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
Аракин В. Д. Очерки по истории английского языка/ В. Д. Аракин.- М.: Физматлит, 2007.
Арутюнова Н. Д., Е. В. Падучева. Истоки, проблемы и категории прагматики // Новое в зарубежной лингвистике/ Н. Д. Арутюнова.- М.: Прогресс, 2009.
Бархударов Л. С. К вопросу о бинарности оппозиций и симметрии грамматических систем/ Л. С. бархударов.- М.: Высшая школа, 1996.
Бархударов Л. С., Д. А. Штелинг. Грамматика английского языка/ Л. С. Бархударов.- М.: высшая школа, 1965.
Блох М. Я. Вопросы изучения грамматического строя языка/ М. Я. Блох.- М.: прогресс, 1976.
Блох М. Я. О формах будущего времени глаголов в современном английском языке./ Исследование по синтаксису современного английского языка/ О.Н. Барсова.- М.: Прогресс,1983.
Блох М. Я. Теоретическая грамматика английского языка/ М. Я. Блох.- М.: Прогресс, 2004.
Блох М. Я. Теоретические основы грамматики английского языка/ М. Я. Блох. - М.: Прогресс,2005.
Бондарко А. В. Грамматическая категория и контекст/ А. В. Бондарко.- Л.: Наука, 1984.
Бондарко А. В. Теория морфологических категорий/ А. В. Бондарко.- Л.: Наука,1976.
Булыгина Т. В., С. А. Крылов. Категория/ В.Н. Ярцева// Лингвистический энциклопедический словарь.- М.: Советская энциклопедия, 1990.
Виноградов В. В. О категории модальности и модальных словах в русском языке/ В. В. Виноградов.- М.: Наука, 1975.
Ганшина М. А., Н.М. Василевская. Практическая грамматика английского языка/ М. А. Ганшина.- М.: Высшая школа, 1964.
Голицинский Ю. Б. Грамматика. Сборник упражнений/ Ю. Б. Голицинский.- М.:Каро, 1960.
Гордон Е. М., И. П. Крылова. Грамматика современного английского языка/ И. П. Крылова.- М.: КДУ, 1980.
Гуреев В. А. Учение о частях речи в английской грамматической традиции (19-20 вв.)/ В. А. Гуреев.- М.: Высшая школа, 2000.
Гухман М. М. Грамматическая категория и структура парадигм / М. М. Гухман// Исследования по общей теории грамматики.- М.: Наука, 1968.
Есперсен.О. Философия грамматики (перевод с английского) / О.Есперсен.- М.: Наука, 1958.
Иванова И.П., В.В. Бурлакова., Г.Г. Почепцов. Теоретическая грамматика английского языка/ И.П. Иванова.- М.: Высшая школа. 1981.
Иванова И.П. Вид и время в современном английском языке/ Ю. С. Маслов.- Л.: Лгу, 2006.
Качалова К.Н., Е.Е. Израилевич. Практическая грамматика английского языка/ К.Н. Качалова.- М.: Наука,2000.
Корнеева Е. А., Н. А. Кобрина. Морфология современного английского языка/ Е.А. Корнеева.- М.: Просвещение, 1974.
Корсаков А.М. Употребление времен в английском языке/ А. М. Корсаков.- К.: Высшая школа, 1988.
Крылова И.П., Е.В. Крылова. Практическая грамматика английского языка: Учеб. пособие.- 2-е изд., перераб/ И.П. Крылова.- М.: Че Ро, 1996.
Крылова И.П., Е.М. Гордон. Грамматика современного английского языка: Учебник для ин-тов и фак-тов ност.яз.-7-е изд/ И.П. Крылова.- М.: Книжный дом « Университет», 2001.
Кузьмин С.С. Русско-английский словарь переводчика / С. С. Кузьмин.- М.: флинта, 2001.
Левицкий А. Э. Функциональные подходы к классификации единиц современного английского языка/ А.Э. Левицкий.- К.: Высшая школа,1998.
Логунова С. В. Деятельностный аспект осознанного раннего овладения грамматикой английского языка/ С. В. Логунова.- М.: Просвещение, 1997.
Лопатин В. В. Грамматическая категория/ В. В. Лопатин// Лингвистический энциклопедический словарь.- М.: Наука, 1990.
Маслов Ю.С. К основаниям сопоставительной аспектологии. Вопросы сопоставительной аспектологии/ Ю.С. Маслов. - Л.: Наука, 1978.
Маслыко Е. А., П. К. Бабинская. Настольная книга преподавателя иностранного языка/ Е. А. Маслыко.- М.: Высшая школа, 1999.
Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам/ Е. И. Пассов.- М.: Русский язык, 1998.