Урок-викторина по английскому языку в 9 классе по теме «Путешествие»
Пояснительная записка к презентации
Урок-викторина по английскому языку в 9 классе
«Волшебный лабиринт» (тема «Путешествие»)
Аннотация: Методическая разработка предназначена для преподавателей, работающих по активным инновационным формам проведения занятий для систематизации и закрепления изученного материала с использованием информационно-коммуникативных технологий и использования игровых форм обучения.
Цели урока: обобщить знания учащихся по теме“Путешествие”, совершенствовать навыки и умения говорения по данной теме.
Задачи урока:
Образовательные:
Активизировать употребление лексических единиц по теме «Путешествие» в устной и письменной речи ;
Формировать навыки диалогической речи;
Развивающие:
Развивать интеллектуальные способности (мышление, внимание, память, языковая догадка);
Развивать наглядно-образное мышление и зрительное восприятие;
Развивать умение систематизировать полученные знания.
Воспитательные:
Воспитывать умение сотрудничества при работе в группе;
Поддерживать у учащихся интерес к изучению английского языка.
Аспекты языка: лексика.
Виды речевой деятельности: аудирование, говорение, чтение.
Режимы работы: индивидуальный, фронтальный, групповой.
Оборудование: компьютер, проектор; карта лабиринта, на которой изображаются этапы передвижения команд от начала и до конца лабиринта; карточки с разрезанными стихотворениями для конкурса №4; наборы (3) карточек (названия стран и городов) для проведения конкурса №5; задания на карточках для конкурса №6.
Ход урока:
I.Организационный момент
- Good morning, my dear friends. I am glad to see you today. Are you fine? Are you ready to start? Today we are going to have unusual lesson. We have just finished studying the topic «Travelling». And today we must repeat everything we’ve learned about this topic before. The main idea of our lesson is «Every few hundred feet the world changes» by Roberto Bolano. («Мир меняется через каждую сотню шагов»). Do you agree with these words? How do you understand them?
- And here you can see some more opinions about travelling. Please look through them and choose only one which is the main for you. Can you explain why just this one?
-All right. And now we start our competition. (Учитель знакомит учащихся с правилами игры. Все учащиеся делятся на 3 команды, выбирают себе капитана и придумывают название команде. Главная цель учащихся – выдержать все испытания и пройти лабиринт.)
II.Разминка
Игра «Снежный ком». 1 этап - Учащиеся называют по очереди слова по теме «Путешествие», повторяя при этом те слова, которые были сказаны ранее в правильном порядке.
2 этап – Учащиеся строят предложения из слов по данной теме по очереди, повторяя предыдущие слова и присоединяя свои собственные.
III. Конкурс «Complete the Sentences»
- The first task is to arrange the words and their meanings. (Учитель привлекает внимание детей к словам по теме «Путешествие», на заранее приготовленной презентации. Каждая команда получает карточку, на которой записаны определения слов. Необходимо соотнести определение на карточке и слово на слайде. Время для выполнения задания – 3 минуты.
Слова на слайде: lost-and-found department, carriage, customs, sea, booking office, cable car, porter, left luggage office.
Задание на карточке:
1. You make a voyage if you travel by….
2. A person in a hotel, station or airport who carries your luggage is a….
3. Lost things can be found in the….
4. If a person goes abroad, he has to go through the….
5. The word that has nothing to do with trains is….
6. ….is a word used mostly in British English.
7. At the railway station you can live your luggage at the….
8. People usually get travel tickets at the….
Ключи: 1.sea; 2.porter; 3.lost-and-found department; 4.customs; 5.cable car; 6.carriage; 7.left luggage office; 8.booking office.
IV. Конкурс «Guess the Words»
-I want you to look on our presentation. You can see some English words there. But the letters are not in the right order. Will you make up the words using these letters? (Команды «расшифровывают» слова, записывают их на бумагу. Время на выполнение задания – 3-4 минуты.)
Слова на слайде:
seitsuca (suitcase) viontitain (invitation)
promeamr (programme) endekwe (weekend)
geranar (arrange) tereinsingt (interesting)
dahoysli (holidays) maneci (cinema)
lingveltra (travelling) tutisiaon (situation)
nerrtpa (partner) neyurjo (journey)
V. Конкурс «Make up the Poem»
-The next task is to combine the lines of the poems in right order and read the poems correctly. (Необходимо выполнить следующее задание: составить стихотворения из разрезанных строчек.)
Примерные стихотворения:
Ferry-boats
Over the river, over the bay
Ferry-boats travel every day.
Watching the seagulls, laughing with friends,
I’m always sorry when the trip ends.
Trains
Over the mountains, over the plains,
Over the rivers here come trains.
Carrying passengers, carrying mail,
Over the country here come trains.
VI. Конкурс «Countries and Cities»
- Do you like to travel? Would you like to visit foreign countries? What countries do you want to visit? Where did you go last summer? Now you will match the countries and their capitals. You’ll have three minutes to do the task. Have you got any questions? Start then.
(На слайде даны названия стран и их столицы. Каждой команде необходимо соотнести страны и их столицы.)
Слова на слайде:
Canada, Japan, India, Australia, Spain, Egypt, France, Vietnam, China, Kenya, Norway. |
Tokio, Madrid, Peking, Canberra, Ottawa, Delhi, Hanoi, Cairo, Paris, Oslo, Nairobi. |
Ключи: Canada – Ottawa, India – Delhi, Japan – Tokio, Australia – Canberra, Spain – Madrid, Egypt – Cairo, France – Paris, Vietnam – Hanoi, China – Peking, Norway – Oslo, Kenya – Nairobi.
VII. Конкурс «Complete the Text»
-Now I want to come here only two members of the teams to do the following task. They will have 5 minutes to complete the text. Are you ready to start?
Задание на карточке:Use the words in bold type to complete the text:
My name is Pedro and I’m from Andorra. I’m studying in a language school in England. (1)…teacher is from Scotland and she (2)…twenty-six years old. There (3)…fifteen people in my class. The students come from ten different countries. They (4)…all speak a little English. We do some grammar exercises every day. Sometimes we (5)… videos and listen to songs.
Last week (6)… to London to do some shopping. I wanted (7)… some presents for my family. But I found that some things are very expensive in London so I (8)… a lot.
Next week we (9)… to Edinburgh in Scotland. My teacher says that it is the most beautiful city in Britain, but it will probably be (10)… there than here. We are leaving (11)… five o’clock on Friday afternoon and travelling all night. We’re going to stay in a hotel in the centre of Edinburgh, (12)… there are lots of shops and things to see.
Слова на слайде:
are are going at buing can
colder didn’t buy from going has
having is Mine My not buy
on to to buy very cold was
watch watching went where which
Ключи: 1.my; 2.is; 3.are; 4.can; 5.watch; 6.went; 7.to buy; 8.didn’t buy; 9.are going; 10.colder; 11.at; 12.where.
-Look at the presentation and read this text one by one all participants of the teams. The mistakes in reading or completing the text and you’ll lose your points.
VIII. Конкурс «At the Railway Station»
-And all other members of the teams must prepare and act their own dialogues. Imagine you are at the railway station. Try to use as many words from this list as you can.
Слова на слайде: single, cost, return, to play, long-distance train, excess luggage, Visa Cards, ticket.
Примерный диалог:
-Can I have a ticket to Manchester, please?
-Single or return?
-Return, please. How much does it cost?
-A Day Return to Manchester will cost you 30 pounds.
-Oh, it is very expensive.
-There is a train at 6.50 p.m. The tickets are cheaper.
-Is it a long-distance train?
-No, it is not.
-Do I have to pay excess luggage?
-No, you mustn’t.
-Do you accept Visa Cards?
-Yes, we do. Here is your ticket.
-Thank you very much.
-You are welcome.
IX. Подведение итогов.
Your home task is to prepare a short summery «My Trip into the Future»
-That’s all for today. You have worked during the lesson very well. Today at the lesson:
«5» -……… «4» -…….. «3» -…..
Now you can have a rest. Good-bye, my dear friends. See you next lesson.