12+  Свидетельство СМИ ЭЛ № ФС 77 - 70917
Лицензия на образовательную деятельность №0001058
Пользовательское соглашение     Контактная и правовая информация
 
Педагогическое сообщество
УРОК.РФУРОК
 
Материал опубликовала
Алибекова Патимат Айдамировна85
Россия, Дагестан респ.

« Многопрофильный лицей №2 им. С.М.Кирова»

городского округа «город Кизляр» Учитель: Алибекова П.А.

t1578676935aa.jpg

Открытый урок в 6 классе на тему: «Имя существительное»



t1578676935ab.jpg t1578676935ac.jpg







г.Кизляр



Тема: «Существительное».

Дарсла мурадуни: гъайла бут1начила ва существительноеличила делч1унти тикрарадарни. (Слайд №1)

Дурх1нас бяркъ бедлугнила мурадуни: дарган мезла лук1нила кьяйдуртачи буч1антала пикри бях1чиаъни; илдала дарган мезличи диги мурхьдирни.

Дарсла г1яг1ниахълуми: дарган мезла жузи, карточкаби, суратуни

Дарсла каргьни: 


I. ДурхIни дарсличи хIядурбарни

Учитель: ДелхIунраяв, дурхIни, ишбарх1и нушала дарган мезла дарс саби. Цацах1ели нуша илис нешла мезла дарс илира дик1улра. Сен?

Ученик: Сенах1енну вишт1аси дурх1яли цаибил дев неш саби ируси. Илбагьандан нешла мезла дарс или дик1улра.

II. Хъули хIянчи ахтардибарни.

1.Арбякьунси дарсличир селичила гъайдик1ули калунра нуша? (Учидяхъ дугьбачила) (Слайд №2)

2. Се бик1ара учидяхъ дугьбас? ( к1ел дев яра х1ячи цаладикили ца сек1айс , мер-мусалис умили детаурти , царх1ил мяг1на иргъахъути дугьбас: хъалибарг, вайгъабза.

3.Сен – сен лук1а учидяхъ дугьби? (дарх ва дефисличил)

Белк1еная тетрадунази дугьбала диктант ва гьандиркахъех1е сен-сен лук1утил учидяхъ дугьби.

III. Дугьбала диктант.

Х1ябмузан, к1ик1ел, шушел, хъалибарг, ишдуги, берк-берж, т1имир-химир, неш –дудеш.

Учитель: Гьаргси дарс ишбарх1и нушани бех1бирхьех1е багьи -багьираличил. (Слайд №3)

t1578676935ad.jpg

1.Гъайла бут1а саби.

2.Суненира чи? се? ибти суалтас жавабли диубти сек1ултала уми иргъахъуси.

3.Х1ябал жинсличи бурт1ули саби.

4.Луг1и ва падеж х1ясибли барсбик1ар.

5.Хасси яра т1инт1си бирар.

Учитель: Чили буру, селичила сари ишди гъай х1ушала пикри х1ясибли?

(Существительноеличила)

Учитель: Х1ебиалли, сегъуна дарсла тема саби ишбарх1и нушала?

(Существительное )

Учитель: Нушани существительное белч1унра бех1бихьудла 2, 3, 4 ва 5 классуназибра.

Дурх1ни, даширая ,гьанбиркахъех1е се сабил существительное? Сегъунти сарил илала грамматический лишанти?

Учитель: Се саби существительное ва сегъунти сари илала лишанти?

(Существительное-гъайла бут1а саби, суненира сек1а лишан чебиахъуси ва чи? се ? ибти суалтала цалис жаваб лугуси.)

Учитель: Бархьси саби, духучанти! Белк1еная дарсла тема: «Существительное»

Учитель:  Ишбарх1и нуни дарсличи эпиграфли касилра ишдигъунти гъай :

Существительное - мезла кьац1саби. (Имя существительное - хлеб языка)

(Лев Васильевич Успенский) (Слайд №4)

Учитель: Сен –сен иргъулра иш предложение х1ушани?

(Адам мез агарли х1ериэс вируси ах1ен. Илкьяйда мезра существительное агарли зайх1едик1ар.)

Учитель: Сегъунти мез жагадирахъути г1яг1ниахълуми лера иш предложениелизир?

( Мезла кьац1- метафора саби.)

Учитель: Дурх1ни, чили дурес вирара метафораличил мисалти? (Слайд №5)

( шанданна урк1и, мургьила някъби, бец1 мурул дуги, ч1ич1а урк1и )



Работа по теме урока. Повторение сведений о существительном.

УчительГ1ях1си саби, дурх1ни, даимдирех1е нушала гъай существительноеличила. Адамли ируси цаибси гъай ва цаибси существительное - неш саби. ( Слайд №4) t1578676935ae.jpg

Дунъяличир дурхъаси

Ца неш сар урк1иларси

Хъали шалабируси,

Дурх1ни ванабируси



Учитель: Сен нешличила назму белч1унра нуни ишбарх1и?

( Сенах1енну нешанала барх1и сабри арбякьунси алх1ят барх1и)

Учитель:  Бархьси саби. Ноябрьла г1ергъиси алх1ят барх1и нешанала байрам саби. Илди урк1и –ук1илабадли нушани мубаракбирулра. Лер дахъал далуйти ва назмурти нешанас багъишладарибти. ( Слайд №5)

Учитель:  Гьари, гьандиркахъех1е нешличила, неш - Ват1анничила буралаби. ( Давайте мы с вами пословицы о мамах.) ( Слайд №6)

t1578676935af.jpg



Нешли саби дунъя жагабируси.

Варкьибси неш ца сари, айкьурти к1ел: нешра Ват1анра.

Нешла малх1ямдешла ахир х1ебирар. (Материнская ласка конца не знает)

Нешла урк1и берх1ичичибра ванаси саби. (Сердце матери лучше солнца греет)

Алжана бирар нешла кьяшмауб . (Рай находится под ногами матерей)

 Учитель:  Хорошо, ребята, молодцы! Сейчас прочитаем текст и поработаем над ним.

О маме (Чтение текста учеником)

Дурх1ни, гьанна текст белч1и ва х1янчи бирех1е иличил. (Текст буч1а ученикли)

Неш.

Дунъяличиб бег1лара жагаси дев «неш» ибси саби. Ил дурх1яли бег1лара гьалаб ируси дев саби. Бег1лара малх1ямти, бег1лара г1ях1ти, бег1лара жагати някъби нешла дирар. Илди някъбани х1янчи диру.Б ег1лара малх1ямси , бег1лара марси, дигичебси урк1и нешла бирар.

Дурх1нани нешла диги дилшути ах1ен. Илдачила неш мурталра къайгъилизир рирар.

Х1у шел дус виадлира , шуц1али дус виадлира , х1ед неш мурталра г1яг1ниси сари. Г1яг1нити сари илала шалати дях1 ва ванаси х1ер. Нешличи х1ела диги сецадра имц1али диалра, илцадра разити ва шалати дирар х1ела г1ямрура.



Учитель: Лерилра х1уша разилирав иш текстлизир дурути гъайличила.

(Согласны вы с тем, что говорится в тексте?)

Нушани нешанала х1урат бирес г1яниси саби. Неш –бег1лара марси ва гьаларси адам сари.

(Да, мы должны любить наших мам, ценить их. Ведь мама- самый близкий и родной человек для каждого)

Текстличил х1янчи. (Работа с текстом:)

А ) Словарный х1янчи (Словарная работа)

Учитель:  Предложениелизиб леб ишгъуна дев «малх1ямси». Даширая иш девла мяг1на гьаргбирех1е. (В данном предложении есть слово «малх1ямси». Давайте объясним значение этого слова.)

«Малх1ямси»- урк1ец1ичерси, кьясдеш агарси ибси саби.



Учитель:  Даширая, иш девличи гьала-гьала синоним пикрибирех1е, г1ур-антоним (Давайте подберём к данному слову синонимы и антонимы)

Синоним : малх1ямси- урк1ец1ичерси.

Антоним: Малх1ямси - кьяркьси.

Б) Синтаксический разбор предложения

Учитель: Иш текстлизибад предложение белк1ес ва синтаксический разбор барес (Давайте, ребята, выпишем предложение из текста и сделаем его синтаксический разбор. (Слайд №7)

Дурх1нани нешла диги дилшути ах1ен.

___________ _ _ _ _____

(Хабар предложение, 3 составла, т1инт1си.)



В) Морфологический разбор

Учитель:  Иш предложениелизибад дев чеббелк1ес «дурх1нани» ва морфологический разбор барес. (Из данного предложения выпишем существительное «дурх1нани» и сделаем его морфологический разбор.)

Дурх1нани -сущ.,дурх1ни,миц1ирси., т1инт1си, .м.р.,3 скл. Актив падеж, дахълихъ., подлежащее.

1скл- ахир -ни,2скл. –й, 3 скл.-ли, ани.

Физкультминутка.

Учитель:  Нушани ишбарх1и г1ях1си х1янчи бара ва даширая бамсриихъех1е. Адизирая, гьари.( Мы с вами, ребята, хорошо поработали. Давайте отдохнём. Встаньте, пожалуйста.)

Нуни существительноеби дурисра. Мурул жинсла билли-кадиирая, хьунул жинсла биалли-някъби ахъдуцая, урга жинсла биалли-хъутрази хъат дяхъяя.

Я буду называть существительные. Если оно мужского рода - присядьте, если женского .-руки вверх, если среднего рода -хлопнуть в ладошки.

(Узикьар, вава, неш, бец1 , Батирай, Аминат, ). 



Закрепление.

Учитель:  Даимдирех1е нушала гъай нешаначила . Нуни балулра х1ушани лебтанилра неш мубаракрарниличила. Арбякьунси дарсличир х1ушаб нуни дедира нешличила назмурти . Чис гьандиркулил назмурти ва чили делч1ес вирара? (Продолжаем говорить о мамах. Я уверена, что все вы поздравили своих мам с праздником, с Днём Матери и прочитали им лучшие стихотворения. ( Кто помнит и прочитает стихотворение о маме?)

(Амир, Камиль, Лейла,Нурият , Камила)

А) Чтение стихотворений

t1578676935ag.jpg

1.Нешли ванаси х1ерли ( Амир)

Разибиру бишт1ати

Г1ямрулизид мадак1аб

Нешлис бурх1ни марайти.

2.Нешли ванаси лявли (Камил)

Чуйнаял дукла уцира

Илала дурхъал девли

Шишимай ну х1евцира



3.Агарси наб берх1и (Лейла)

Мабак1аб г1ямрулизиб

Ну чинав виаслира

Сари нана х1улбазир.



4.Нешличирад дурхъаси (Нурият)

Се леб вара бишт1атас

Неш сари кумекла рег1

Халатала пикрумас.

Рефлексия

Ишбарх1и нушала дарсличир неш берх1игъуна сари. Берх1ила нурла кьялубачи лук1ех1е нещличи далдикибти дугьби.   (Ребята, давайте сегодня прикрепим к солнцу лучики и каждый из вас напишет пожелание маме.)

-Шаласи, ванаси, духуси, жагаси, дигуси, малх1ямси, урк1ецичерси.

t1578676935ah.jpg



Б ) Х1яз «Дях1ила кьали» Игра «Снежный ком»

Учитель:  Сегъуна дусла манзил саби бусяг1ятла замана? (Какое время года на носу, ребята?)

-Яни (Зима)

Учитель:  Х1ушаб яни дигахъули дургуда. (Вы любите зиму?)

- Г1е, дигахъисра. (Очень)

Учитель: Сейчас мы поиграем в снежки. Снежный ком передаём по цепочке, при этом тот, кто кидает его называет существительное в ед.ч., а тот, кто ловит-во мн.ч.

Урши-уршби, къача- къачни,, вава-вавни, г1инц-г1инцби, галга-галгуби, ваца-вацни, някъ-някъби, арцан-арцанти ва ц.



Работа с учебником

Учитель:  Х1янчи №72

Домашнее задание: ХIянчи 73.

Оценивание.

Самооценка «Светофор»

Учитель: Ребята, у вас на партах лежат оценочные листы «Светофор». Кто знает, что обозначают цвета светофора?

(Красный-стой, желтый-подожди, зеленый-вперед)

И вы себя оцените, кто все усвоил-вперед-зеленый, кому кажется, что еще нужно повторить-подожди-желтый, а кто ничего не понял-стоп-красный). Пишите рядом с выбранным цветом своё имя.

(Учитель собирает оценочные листы)

Нушала дарс таманбиуб. Баркалла х1ушаб (Урок окончен. Спасибо за внимание.)











Опубликовано


Размер файла: 1023.86 Кбайт

Комментарии (0)

Чтобы написать комментарий необходимо авторизоваться.