Контрольно-оценочные средства по дисциплине «Иностранный язык» для специальности «Операционная деятельность в логистике»

2
0
Материал опубликован 2 August 2020 в группе

ПРАВИТЕЛЬСТВО САНКТ-ПЕТЕРБУРГА

КОМИТЕТ ПО НАУКЕ И ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ


Санкт-Петербургское государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение

«Санкт-Петербургский технический колледж управления и коммерции»


УТВЕРЖДАЮ
Заместитель директора по УВР
______________ Э.И.Федорченко

«30» августа 2019 г.


КОМПЛЕКТ

КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ


ОГСЭ.03 Иностранный язык

Код и наименование учебной дисциплины


для специальности социально-экономического профиля:


38.02.03 Операционная деятельность в логистике

Код и наименование специальности


Операционный логист

Квалификация выпускника


Санкт-Петербург

2019


Комплект контрольно-оценочных средств разработан в соответствии с требованиями Федерального государственного образовательного стандарта по специальности среднего специального образования 38.02.03 «Операционная деятельность в логистике».

Составитель:

Криницкая И. В., преподаватель СПб ГБПОУ «СПб ТКУиК»

Комплект контрольно-оценочных средств рассмотрен и одобрен на заседании предметной (цикловой) комиссии иностранных языков.


Протокол №1 от 29 августа 2019 г.


Председатель П(Ц)К _________________ /Митрошина М.А./




I. Паспорт фонда оценочных средств по дисциплине

ОГСЭ.03. Иностранный язык

3-4 семестры



№ п/п

Контролируемые разделы (темы) дисциплины*

порядковый номер контролируемых знаний и умений (по табл.3 ФГОС)


Код контролируемой компетенции

Наименование и вид

оценочного средства


РАЗДЕЛ 1. Каникулы




У1-3, З1


ОК 1 - 9

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу.

РАЗДЕЛ 2. ЕДА И ЗДОРОВЬЕ




У1-3, З1



ОК 1 - 9

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу.

РАЗДЕЛ 3. ДАВАЙТЕ ВЕСЕЛИТЬСЯ


У1-3, З1


ОК 1 - 9

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу

рАЗДЕЛ 4. ТЕХНОЛОГИЯ

У1-3, З1


ОК 1 - 9

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу

Форма промежуточной аттестации по дисциплине: дифференцированный зачет


II. Показатели оценки результатов освоения учебной дисциплины


Результаты обучения

(освоенные умения, усвоенные знания)

Показатели оценки результатов обучения

Уметь

общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;


Знать

лексический (1200 - 1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности;

употребление разговорных формул (клише) в коммуникативных ситуациях;

- составление связного текста с

использованием ключевых слов на бытовые и профессиональные темы;

- представление устного сообщения на заданную тему (с предварительной подготовкой);

- воспроизведение краткого или подробного пересказа прослушанного или прочитанного текста;

- беседа с использованием элементов описания, повествования и рассуждения по тематике текущего года обучения и предыдущих лет обучения

- обсуждение прочитанного и прослушанного текста, выражая свое мнение и отношение к изложенному

- нахождение слова в иностранно-русском словаре, выбирая нужное значение слова;

- ориентировка в формальных признаках лексических и грамматических явлений

- осуществление языковой и контекстуальной догадки

- адекватная передача содержания переводимого текста в соответствии с нормами русского литературного языка

- овладение лексическими и фразеологическими явлениями, характерными для технических текстов

- выбор нужного значения слова из серии представленных в словаре

- расширение потенциального словаря за счёт конверсии, а также систематизации способов словообразования.

- включение в активный словарь учащихся общенаучной терминологической и профессионально-направленной лексики

- расширение объёма рецептивного словаря учащихся



III. Фонд тестовых заданий для рубежного контроля по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык»

3 и 4 семестры.

Учебное пособие: Spotlight, 10, Student book, авторы О.В.Афанасьева, Д.Дули, И.В.Михеева, Б.Оби, В.Эванс, Москва, Express Publishing, «Просвещение», 2016 год. 


РАЗДЕЛ 1. «каникулы»

Рубежный контроль знаний по разделу проводится в форме лексико-грамматической контрольной работы с использованием упражнений учебного пособия

Раздел I, темы 1.1-1.6.

Лексико-грамматическая контрольная работа.

Progress Check Spotlight 10 SB, c. 100

1 Fill in: flight , chilly , handicrafts , appalling ,

delayed , luggage , backpacking , cottage ,

craftsmen , accommodation.

1 Our holiday ………. Was absolutely ……… .

2 We stayed in a beautiful little ……… by the sea.

3 Airlines sometimes lose passengers` ……… .

4 After me exams , I`m going …….. around Europe.

5 We arrived late at the resort as our ……… was

…….. .

6 Take your coat – it`s quite ……… outside.

7……… sell ……… along the streets in Bhaktapur

2 Fill in: agent`s , card , repellent , screen , sickness

To form compounds nouns.

1 It`s boiling hot today – don`t forget to put some

sun ……… on !

2 Put some of this insect ……… on – there are

mosquitoes around here !

3 I don`t travel well – I suffer from travel ……… .

4 Can you pick up my tickets from the travel

………, please?

5 You can pay by cash or credit …….. .

3 Put the verbs in brackets into the correct past

tense.

1 ……… (see) that horror film last night?

2 I had just finished eating when Jonathan ……..

……..(arrive).

3 When I went to Spain last year, I ……… (not/fly)

before.

4 It ……… (rain) heavily and the wind was

howling.

5 They ……… (drive) for an hour before thay

realized they were going the wrong way.

6 He ………(finish) his packing after Susan had left.

Ответы:

1 1 accommodation, appalling 2 cottagе 3luggage 4 backpacking 5 flight … delayed

2 1 screen 2 repellent 3 sickness 4 agent’s 5 card

4 1 cruise 6 breathtaking

2 beach 7 freezing

3 trekking 8 guided

4 first-class 9 local

5 famous 10 candlelit

6 1 How awful!

2 Have a nice time!

3 Thanks!

4 Not that great actually.


4. Fill in: freezing, candlelit, guided, famous, local,trekking, breathtaking, cruise, beach, first-class.

1……… ship 6............view

2………holiday 7………cold

3………excursion 8………tour

4………tickets 9………dishes

5………landmarks 10.........procession

5 Fill in: by, on, around, off, in.

1 I don`t get …….. very well with Tom.

2 Debra`s train gets……. At 6 pm.

3 I must get……… now. See you later.

4 It`s easy to get ……… the city by public transport.

5 I can get ……… on €50 a week.

b fill in: on, in, by.

1 You can buy drinks and snacks …….. board the plane.

2 I usually go to school ……… foot.

3 My flight arrives ……… London at 10 pm.

4 I`m looking forward to going ……… holiday.

5 We`ll get to the airport faster if we go ………car.

6 Fill in: Have a nice time! – How awful! – Thanks!

-Not that great actually.

1 A: We had a terrible time in Florida – there was

a hurricane while we were there!

B: ………

2 A: I`m going on holiday tomorrow!

B: ………

3 A: What a fantastic suntan!

B: ………

4 A: How was your holiday?

B: ………





6 chilly

7 Craftsmen, handicrafts

3 1 Did you see 4 was raining

2 arrived 5 had been driving

3 had never flown 6 finished

5 a) 1 on 2 in 3 off 4 around 5 by

b) 1 on 2 on 3 in 4 on 5 by

Критерии оценки контрольной работы по темам 1.1 – 1.6 раздела I:

«5» выставляется студенту за 95-100 % правильных ответов.

«4» выставляется студенту за 75-94 % правильных ответов.

«3» выставляется студенту за 50-74 % правильных ответов.

«2» выставляется студенту за менее 50 % правильных ответов.


РАЗДЕЛ 2. «ЕДА И ЗДОРОВЬЕ»

Раздел II, темы 2.1-2.6.

Progress Check Spotlight 10 SB, c. 120.

1 Fill in: eyesight, sprinkle, grilled, carbohydrates, concentration, recipe, raw, watermelon, rumbling, indigestion.

1 There are high amounts of ......... in rice, potatoes and cereal. 2 I’m really hungry - my tummy’s.........!

3 As you get older your.........begins to fail. 4 Don’t eat so fast you’ll get.........! 5 I have a delicious chocolate cake.........! 6 My favourite fruit is..........It's really refreshing. 7 .........vegetables are extremely good for you. 8 .........chicken is healthier than fried. 9 I often lack.........in the afternoon. 10 I like to.........chocolate on top of my cappuccino.

2 Fill in: artificial, tooth, fast, fizzy, lamb, main, dry, stomach, grated, blood.

1 ………… additives

6 ………… decay

2 ………… chops

7 ………… ache

3 ………… skin

8 ………… course

4 ………… food

9 ………… vessels

5 ………… drinks

10 ………… cheese

3 Put the verbs in brackets into the correct form.

1 If I......... (have) toothache, I would go to the dentist. 2 You.........(not/lose) weight if you eat ice cream every day! 3 If I were you, I.........(stop) eating so much junk food. 4 If you ......... (study) more, you would have passed the exam. 5 You wouldn’t have got lost if you......... (follow) my directions!

6 This soup......... (taste) better if you had added more salt.

4 Fill in the correct prefixes.

1 People from all over the world live in Britain. It’s a very.........-cultural country. 2 ......... -skimmed milk is much healthier than full cream. 3 The vegetables are really.........cooked. They are almost raw! 4 If we all.........-operate, we’ll get this finished today. 5 Ann’s on a diet again. She still thinks she’s......... weight.

5 a Fill in: up, back, away, off.

1 Something in the fridge is giving ......... a horrible smell. 2 I’m thinking of giving.........fatty foods.

3 I give..........What’s the answer? 4 Have you given ......... the book you borrowed from Zoe?

5 I’m giving ......... my recipe books to John. He needs them more than I do.

b Fill in: with, from, in, against.

1 I advise you.........going on a crash diet. 2 Peter is recovering.........the flu. 3 Jane seems to be able to cope.........anything! 4 Crash dieting can result.........health problems. 5 John has only just recovered.........his illness.

6 Complete the exchanges.

1 A: I’ve got indigestion!

B: .........stop eating late at night!

2 A: Have you thought about having a good breakfast?

B: .........and it didn’t work.

3 A: You look a bit pale.

B: I’m feeling ..........

4 A: I’m not feeling very well.

B: Oh dear.........

Ответы:

1.1 carbohydrates 2 rumbling 3 eyesight 4 indigestion 5 recipe 6 watermelon 7 raw 8 grilled

9 concentration 10 sprinkle

2. 1 artificial 2 lamb 3 dry 4 fast 5 fizzy 6 tooth 7 stomach 8 main 9 blood 10 grated

3 1 had 1 won’t/will not lose 3 would stop 4 had studied 5 had followed 6 would taste

4 1 multi 2 semi 3 under 4 co 5 over 5 a) 1 off 2 up 3 up 4 back 5 away b) 1 against 2 from

3 with 4 in 5 from

6 1 Then you should. 2 I’ve tried that. 3 a bit under weather 4 I hope you will better soon.

Критерии оценки контрольной работы по изученным темам 2.1.-2.6

«5» выставляется студенту за 95-100 % правильных ответов.

«4» выставляется студенту за 75-94 % правильных ответов.

«3» выставляется студенту за 50-74 % правильных ответов.

«2» выставляется студенту за менее 50 % правильных ответов.


РАЗДЕЛ 3 «ДАВАЙТЕ ВЕСЕЛИТЬСЯ».

Раздел III. Темы 3.1 – 3.6

Progress Check Spotlight 10 SB, c. 138.

1 Fill in: boring, unwind, reserved, audience, superstitious, released, legend, spectacular, miss, daylight.

1) It’s on TV tonight at 9 pm. You mustn’t ..... it. 2) The performance was ..... . Everyone enjoyed it. 3) My grandmother believes in ghosts. She’s very ..... .4) It doesn’t take long for films to be ..... on DVD these days. 5) The hip-hop concert was terrible. The ..... hated it.

6) The tickets for the play were so expensive it felt like ..... robbery. 7) After school she likes to ..... by listening to music. 8) Most people think Elvis was rock ’n’ roll ..... . 9) He has …. ten seats for the show. 10) I couldn’t finish reading that …. book.

2 Fill in: theme, best, practical, soap, cinema, fully, for, couch, special, ballet.

1) ..... opera 2) .... tune 3) .... potato 4) .... audience 5) ....-fetched 6) .... effects 7) ....-booked

8) .... dancers 9) .... joke 10) .... seller

3 a Fill in: off, over, up, down

1) You need to turn .... on time at the cinema or you’ll miss the start of the film. 2) I asked John to come to the cinema with me but he turned me .... . 3) Turn .... the radio, please. It’s too loud. 4) Please, don’t turn .... the computer when you finish as Dad would like to use it. 5) Do you mind if I turn the TV ....? I want to see what’s on the other channels.

b Fill in: for or with.1) I wasn’t very impressed …. Brad Pitt’s performance. 2) Robert De Niro is most famous …. the film Taxi Driver. 3) I often mistake Sandra Bullock …. Julia Roberts. 4) Madonna is still popular …. teenagers. 5) Steven Spielberg has got a reputation …. being a great film-maker.

4. Circle the correct tense.

1) More films are watched/watch at home than in cinemas nowadays. 2) These seats are reserved/reserve for our special guests. 3) Older people especially enjoy/are enjoyed operas. 4) During the interval, ice cream will be/will available. 5) The Phantom of the Opera has staged/has been staged thousands of times.

Ответы:

11) miss 2)spectacular 3)superstitious 4)released 5)audience 6)daylight 7)unwind 8)legend 9)reserved 10)boring

21)soap 2)theme 3)couch 4)cinema 5)far 6)special 7)fully 8)ballet 9)practical 10)best

3a 1)up 2)down 3)down 4)off 5)over b 1)with 2)for 3)for 4)with 5)for

41)are watched 2)are reserved 3)enjoy 4)will be 5)has been staged

Критерии оценки контрольной работы по изученным темам 3.1.-3.6

«5» выставляется студенту за 95-100 % правильных ответов.

«4» выставляется студенту за 75-94 % правильных ответов.

«3» выставляется студенту за 50-74 % правильных ответов.

«2» выставляется студенту за менее 50 % правильных ответов.


РАЗДЕЛ 4 «Технология»

4. Тема: Раздел IV, темы 4.1-4.6.

Progress Check. Spotlight. SB c 156

Fill in: invented, digital, stores, hooked, social, cracked, charge, portable, guarantee, renewable.

1 He's really...........on computer games. 2 John bought a new...........DVD player. 3 He...........all his documents on his laptop. 4 My PDA helps me organize my...........life. 5 The lens on my camera is............ 6 The product is no longer under............I'm afraid. 7 This comes free of............

8 Faraday...........the electric motor. 9 I want to buy a...........camera. 10 Some resources are not.........

2 Fill in: power, techno, solar, store, social, take, Industrial, picture, electric, alternative. 1......information 2..........life 3........message 4..........for granted 5...........power 6...........freak

7......Revolution 8...........circuit 9...........energy 10...........station

3 Report what these people said.

1 'The plane leaves at 4 pm.' (she) 2 'Hand in your essays on Friday.' (the teacher) 3 'Someone broke in last night and stole our stereo.' (they) 4 'Don't waste your money on useless gadgets.' (my parents)

5 'We can't understand where the money has gone.' (the students) 6 'Wait until the summer before you decide.' (they)

4. Form verbs from the words in brackets.

1 They are going to...........security, (tight)

2 The firm wants to ........... its customer base.(wide)

3 It's wise to...........the filing systems. It makes life easier. (computer)

4 The new computer system will...........staff to access accounts quickly. (able)

5 Technicians want to ........... the safety of all documents. (sure)

5 a. Fill in: about, on, up, back.

1 Technological advances have brought ...........many changes. 2 Too much sun brought...........my headache. 3 She brought...........the books she had borrowed. 4 They were brought...........in the countryside. 5 The photographs brought........... memories of our childhood.

b Fill in: on, under, out of, at, in.

1 I wasn't sure...........first, but now I love my new camera. 2 I bought a new TV........... pressure and now I'm not sure. 3 Our phone has been...........order for a week. 4 John is always...........the computer these days. 5 I couldn't decide which one to buy so...........the end, I didn't get either.

6 Complete the exchanges:

1 A: Could I exchange this lead for a different one?

B: Of course. That's............

2 A: Could you check if you have this in stock?

B: Yes.............

3 A: ...........?

B: The strap is broken.

4 A: Would it be possible to speak to the manager?

B: Yes, just ............

Ответы::

1 hooked 2 portable 3 stores 4 social 5 cracked 6 guarantee 7 charge 8 invented

9 digital 10 renewable

1 store 2 social 3 picture 4 take 5 solar 6 techno 7 industrial 8 electric 9 alternative

10 power

1 She said that the plain left at 4pm. 2 The teacher told us to hand in our essays on Friday.

3 They said that someone had broken in last night and (had) stolen their stereo.

4 My parents told me not to waste my money on useless gadgets.

5 The students said that they couldn’t understand where the money had gone.

6 They told me to wait until the summer before I decided.

1 tighten 2 widen 3 computerize 4 enable

a) 1 about 2 on 3 back 4 up

b) 1 at 2 under 3 out of 4 on

6. 1 no/not a problem (at all) 2 of course 3 What’s the problem? 4 a moment, please

Критерии оценки контрольной работы по изученным темам 4.1.-4.6

«5» выставляется студенту за 95-100 % правильных ответов.

«4» выставляется студенту за 75-94 % правильных ответов.

«3» выставляется студенту за 50-74 % правильных ответов.

«2» выставляется студенту за менее 50 % правильных ответов.

IV. Комплект оценочных средств для самостоятельной работы по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык»

3 и 4 семестры.

1. Содержание самостоятельной работы по дисциплине


п/п

Раздел (тема) по которой предусмотрена самостоятельная работа (согласно рабочей программе)

Наименование (вид) самостоятельной работы

Кол-во часов (в соответствии с рабочей программой дисциплины)

1.

Тема 1.1

Красивый Непал


Написание открытки из поездки от лица путешественника (SB стр.83, упр. 16)

2

2.

Тема 1.5.

Река Темза.


Оформление рекламного проспекта (SB стр. 95, упр.4)

2

3.

Тема 2.1.

Пищевая радуга

Составление здорового меню (SB стр. 9, упр. 103)

2

4.

Тема 3.5.

Мадам Тюссо

Написание статьи о достопримечательности в России (SB стр.133, упр.6)

2

5.

Тема 4.2.

Электронное оборудование. Трудности.

Написание электронного письма английскому другу по переписке (SB упр. 7, стр. 143)

2

6.

Тема 4.5.

Лучшие британские изобретения

Сообщение об изобретении в России (SB стр. 151, упр. 4)

2

2. Содержание заданий для самостоятельной работы

Тема: Красивый Непал!

Написание открытки от лица путешественника(50-60 слов).

Написать:

где вы

чем занимаетесь

нравится ли вам место

окружающая обстановка

что вы купили

Вариант ответа:

Dear Natalya,

Greetings from ancient Bhaktapur, Nepal.We are here to see the annual festival of Bisket Jatra.

We are watching a tug-of-war contest, and later we can see a parade and a candalit procession.

There are also some magnificent temples to visit. I like it here very much. Ive bought some beautiful

souvenirs, including some pottery.

See you soon.

Sasha.

2. Тема: Река Темза.

Оформление рекламного проспекта для туристов нашего города, с желательным включением

изобразительного материала. В рекламном проспекте необходимо указать не менее 3-4 достопримечательностей.

Вариант ответа:

Enjoy Saint Petersburg

There are so many things to see and do in Saint Petersburg, Russia’s second Largest city . It’s a beautiful city and great value for money . Here are four places you can stay during your visit :

The Winter Palace

There Winter Palace was built between 1754 and 1762 as the winter home of the Russian tsars. It has 1,786 doors and 1,945 windows. In 1917 it was attacked during the October Revolution. It is home to the Hermitage Museum which holds one of the world’s greatest collections of art .









Saint Isaac’s Cathedral

Saint Isaac’s Cathedral is the largest cathedral in the city and was the largest church in Russia when it was built . It is 101.5 meters high. It took 40 years to built and opened in 1858. It very richly decorated inside.


State Russian Museum

The State Russian Museum in the Mikhailovsky

Palace is the largest art gallery containing Russian art in the city. It was opened in 1895.




Peter and Paul Fortress

There Peter and Paul Fortress is an oll fortress and prison, which was built in 1703. It contains some churches where many of Russia‘s tsars are buried. It is now a museum.


3. Тема: Пищевая радуга.

Написание здорового меню на понедельник.

Вариант меню:

Monday

Breakfast: cereal with fruit e.g. strawberries, melon, apple and banana.

Mid-morning snack: a handful of nuts and an orange.

Lunch: salad with lettuce, tomatoes, cucumber, grated carrot and chicken or fish.

Dinner: Starter: corn on the cob, main course: broccoli, peas and fish or chicken with a baked potato,

dessert: blueberries and fish.


4. Тема: Мадам Тюссо.

Написание сообщения о достопримечательности в России.

В сообщении отразить: 1) название 2) расположение 3) что можно увидеть/сделать 4) как возникло. Завершить сообщение рекомендациями.

Вариант ответа:

Moscow Museum of Modern Art.

The Moscow Museum of Modern Art is a modern art museum at Petrovka in Moscow, Russia that opened in December 1999. Today the museum boasts over 1500 works of 20th century European art and features works by many of this century’s major Russian and European artists, including Natalia Goncharova, Kazimir Malevich, Pablo Picasso, John Miro, Robert Falk and David Burlyuk amongst others. There is also a special collection of Russian avant-garde out. The museum is also famous for its School of modern art that works alongside the museum. It is a must-see for all lovers of modern art!


5. Электронное оборудование. Трудности.

Написание письма английскому другу.

При покупке электронного оборудования выявилась проблема. Отразить в письме 1)место покупки 2) проблему 3) действия. Вариант ответа:

Hi John, sorry for not emailing you in so long, but I’ve been very busy. Last week I bought a new digital camera. It looked really good in the shop but I’ve had some problems with it. When I got home, I saw that the lens was scratched. I took it back to the shop and asked for a replacement. They didn’t have one in stock so I had to wait for a new one. It should arrive soon. Hopefully this one will be OK. Talk to you later. Ivan.


ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА


по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык» 

курс обучения ___2________ Семестр_____3_______Уч. год _2019-2020_____________

преподаватель: Криницкая И. В.


п/п

Наименование учебной работы

1.

ОСНОВНЫЕ ВИДЫ РАБОТ



Раздел 1

Тема 1.2

Сообщение о путешествии (speaking)

Тема 1.6

Контроль навыков восприятия английской речи на слух (listening)

Тема 1.7

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу 1.


Раздел 2

Тема 2.6

Контроль навыков чтения (reading)

Тема 2.8

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу .2

2.

САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА



Раздел 1

Тема 1.1

Написание открытки из поездки от лица путешественника

Тема 1.7

Оформление рекламного проспекта для туристов нашего города


Раздел 2

Тема 2.1

Составление здорового меню для своего рациона


ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА


по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык» 

курс обучения ___2________ Семестр_____4_______Уч. год _2019-20______________

преподаватель: Криницкая И. В.


п/п

Наименование учебной работы

1.

ОСНОВНЫЕ ВИДЫ РАБОТ1


Раздел 3


Тема 3.1

Сообщение о развлечениях современных подростков (speaking)

Тема 3.4

Контроль навыков чтения (reading)

Тема 3.8

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу «Давайте веселиться».

Раздел 4

Тема 4.2

Контроль навыков восприятия английской речи на слух (listening)

Тема 4.8

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу «Технологии».

2.

САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА

Раздел 3

Тема 3.5

Написание статьи о достопримечательности в России (упр. 6, с. 133)


Раздел 4


Тема 4.2

Написание электронного письма английскому другу по переписке упр. (7, с. 143)

Тема 4.5

Сообщение об изобретении в России - упр. 4, с. 151


I. Паспорт фонда оценочных средств по дисциплине

ОГСЭ. 03 Иностранный язык

5-6 семестры


№ п/п

Контролируемые разделы (темы) дисциплины*

порядковый номер контролируемых знаний и умений (по табл.3 ФГОС)

Код контролируемой компетенции

Наименование и вид

оценочного средства


РАЗДЕЛ 1. отношения





У1-3, З1

ОК 1 - 9

Лексико-грамматическая работа по разделу.

РАЗДЕЛ 2. ГДЕ ЖЕЛАНИЕ, ТАМ И ВОЗМОЖНОСТЬ






У1-3, З1


ОК 1 - 9

Лексико-грамматическая работа по разделу.

РАЗДЕЛ 3. ОТВЕТСТВЕННОСТЬ



У1-3, З1

ОК 1 - 9

Лексико-грамматическая работа по разделу.

Форма промежуточной аттестации по дисциплине: дифференцированный зачет


II. Показатели оценки результатов освоения учебной дисциплины


Результаты обучения

(освоенные умения, усвоенные знания)

Показатели оценки результатов обучения

Уметь

общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;


Знать

лексический (1200 - 1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности;

употребление разговорных формул (клише) в коммуникативных ситуациях;

- составление связного текста с

использованием ключевых слов на бытовые и профессиональные темы;

- представление устного сообщения на заданную тему (с предварительной подготовкой);

- воспроизведение краткого или подробного пересказа прослушанного или прочитанного текста;

- беседа с использованием элементов описания, повествования и рассуждения по тематике текущего года обучения и предыдущих лет обучения

- обсуждение прочитанного и прослушанного текста, выражая свое мнение и отношение к изложенному

- нахождение слова в иностранно-русском словаре, выбирая нужное значение слова;

- ориентировка в формальных признаках лексических и грамматических явлений

- осуществление языковой и контекстуальной догадки

- адекватная передача содержания переводимого текста в соответствии с нормами русского литературного языка

- овладение лексическими и фразеологическими явлениями, характерными для технических текстов

- выбор нужного значения слова из серии представленных в словаре

- расширение потенциального словаря за счёт конверсии, а также систематизации способов словообразования.

- включение в активный словарь учащихся общенаучной терминологической и профессионально-направленной лексики

- расширение объёма рецептивного словаря учащихся



III. Фонд тестовых заданий для рубежного контроля по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык»

5 и 6 семестры.

Учебное пособие: Spotlight, 10, Student book, авторы О.В.Афанасьева, Д.Дули, И.В.Михеева, Б.Оби, В.Эванс, Москва, Express Publishing, «Просвещение», 2016 год .

РАЗДЕЛ 1 «ОТНОШЕНИЯ»

Порядок проведения: Рубежный контроль знаний проводится как контрольная работа по выполнению лексико-грамматических заданий по разделу.

Темы 1.1-1.6. Progress Check Spotlight 11 SB, c. 26

1 Fill in: accommodate, devoted, priority, supportive, secure, appreciate, overweight, ambitious, essential, potential. 
1 It is … that you study hard if you want to succeed. 2 My parents have always been very … and help me when I have problems. 3 I don't think my brother is very … because he turned down an excellent job. 
4 If you think you are … you should go on a diet. 5 I think Mary has the … to become a brilliant pianist. 
6 The university has rooms … first-year students but after that you have to find a flat of your own. 
7 She is a very… daughter who spends all her time looking after her sick mother. 8 My … is to enjoy life rather than working hard to make a lot of money. 9 I … your offer of help, but I can fix the computer myself, thank you. 10 Even if a website claims to …, you should not send them important personal information.

2 Fill in the gaps with the correct form of the verbs in brackets. 
1 We'd better hurry; our train (leave) in half an hour. 2 I think I should see the doctor because I (get) a lot of headaches recently. 3 Don't worry, I (buy) some milk on my way home. 4 I (go) to see Martin about buying his car yesterday afternoon. 5 The technician (do) something to your computer when I left the office last night.

3. Fill in the gaps with the correct preposition. 
1 I'm sorry, but I'm not ashamed … what I did. 2 It's no good arguing … it, the decision is final. 
3 You should never become too attached … animals. 4 I have no respect … people who drop litter in the streets. 5 He is a shy person who never gets close … others.

Ответы:

1.1 essential 2 supportive 3 ambitious 4 overweight 5 potential 6 accommodate 7 devoted 8 priority) 9 appreciate 10 secure

2 1 leaves 2 have been getting 3 will buy 4 went 5 was doing 

3.1 of2 about3 to4 for5 to

Критерии оценки контрольной работы по изученным темам 1.1.-1.6

«5» выставляется студенту за 95-100 % правильных ответов.

«4» выставляется студенту за 75-94 % правильных ответов.

«3» выставляется студенту за 50-74 % правильных ответов.

«2» выставляется студенту за менее 50 % правильных ответов.


РАЗДЕЛ 2 «ГДЕ ЖЕЛАНИЕ, ТАМ И ВОЗМОЖНОСТЬ».

Темы 2.1 – 2.4. Progress Check 11 SB, c.44

1 Fill in: dramatic, disgusting, attitude, tricky, persuade, tempted, pressure, trust, offend, symptom. 
1 I didn't mean to … you. I was trying to be nice! 2 His entrance was so … that everybody just stared at him. 3 A sore throat is a … of a cold or flu. 4 The cakes looked so delicious that I was to eat them all! 5 I don't care what you say, nothing will … me to eat anything like that again. 
6 Peter's … towards his teachers often got him in trouble. 7 You can … Mary to keep her promise. 8 There were some very … questions in the maths test, but I think I got them right. 
9 There was such a … smell in the room that we had to open all the windows. 10 You must be under a lot of … at the moment, having so much work to do.

2 Fill in the gaps with the correct relative pronoun. 
1 I'm not sure … of these books to read next. 2 This is the house … I used to live. 3 Peter's the person … you should ask. 4 Madrid, … is the capital of Spain, is great. 5 Can anybody tell me pressure ... car belongs to?

3.Match to form exchanges. 
a I don't want to be late for school. 
b Sure. Let me carry it. 
c I suppose we could. 
d I'm afraid I'm busy tonight. 
e Well, all right. Just this once. 
1 Can you help me with my homework tonight? 
2 Let's go and see that new film at the Rex. 
3 Come on! It'll only take a minute! 
4 Please let me borrow the car tomorrow. 
5 Could you lend me a hand? This box is very heavy. Ответы:

1.1 offend 2 dramatic 3 symptom 4 tempted 5 persuade 6 attitude 7 trust 8 tricky 9 disgusting

10 pressure

2. 1 which 2 where 3 whom 4 which 5 who

3.1 d 2 c 3 a 4 e 5 b

Критерии оценки контрольной работы по изученным темам 1.1.-1.6

«5» выставляется студенту за 95-100 % правильных ответов.

«4» выставляется студенту за 75-94 % правильных ответов.

«3» выставляется студенту за 50-74 % правильных ответов.

«2» выставляется студенту за менее 50 % правильных ответов.


РАЗДЕЛ 3 «ОТВЕТСТВЕННОСТЬ»

Темы 3.1 – 3.7. Progress Check 11 SB, c.62

1 Fill in: fee, scam, identify, suspect, grabbed, contacted, witness, seized, glared, disposable. 
1 The boy … the old lady's bag and ran off. 2 Don't buy … batteries, use rechargeable ones. 3 Fraudsters use a … to trick people and take their money. 4 The police … a stash of stolen goods during the course of the investigation. 5 The kidnappers … the family with their demands. 6 I thought something was wrong when they asked me to pay a… to process my claim. 7 I have to go to court because I was a … to a car accident. 8 The man was attacked from behind so he was unable to … who did it. 9 She … at her attacker as he was taken away. 10 The police are holding a … for questioning.

2 Put the verbs in brackets into the correct form. 
1 We enjoy walking in the park on sunny days. 2 I might go away this weekend. 3 You don't fancy watching TV tonight, do you? 4 He has decided to buy a new car. 5 I refuse to speak to him anymore. 
6 He left without saying goodbye. 7 We want to thank you for your help. 8 Bob has worked late tonight. 
9 Peter would enjoy this book. 10 How about having a pizza for supper?

3 Fill in using the words in bold. Use two to five words. 
1 Ryan has been learning to drive since last year. 
Rya began learning to drive last year. 
2 We need to redecorate the lounge this year 
The lounge needs redecorating this year. 
3 If only I hadn't walked home alone last night. 
I regret walking home alone last night. 
4 The closing date for applications was yesterday. 
It's too late to apply, the closing date was yesterday. 
5 She doesn't usually overreact like that, unusual It is very unusual for her to overreact like that.

Ответы:

1 1 grabbed 2 disposable 3 scam 4 seized 5 contacted 6 fee 7 witness 8 identify 9 glared 10 suspect

2.1 walking 2 go 3 watching4 to buy 5 to speak 6 saying7 to thank 8 to work 9 enjoy 10 having 

3.1 began learning to drive 2 needs redecorating/to be redecorated 3 regret walking home alone 4 too late to apply 5 unusual for her to overreact

Критерии оценки контрольной работы по изученным темам 1.1.-1.6

«5» выставляется студенту за 95-100 % правильных ответов.

«4» выставляется студенту за 75-94 % правильных ответов.

«3» выставляется студенту за 50-74 % правильных ответов.

«2» выставляется студенту за менее 50 % правильных ответов.


IV. Комплект оценочных средств для самостоятельной работы по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык»

5 и 6 семестры.

1. Содержание самостоятельной работы по дисциплине


п/п

Раздел (тема) по которой предусмотрена самостоятельная работа (согласно рабочей программе)

Наименование (вид) самостоятельной работы

Кол-во часов (в соответствии с рабочей программой дисциплины)

1.

Тема 1.4

Описание характера и внешности человека

Сообщение с описанием характера и внешности человека.

2

2.

Тема 1.5

Мультикультурная Британия.

Статья об этнических группах в России.

2

3.

Тема 2.1

Борьба со стрессом

Сообщение о способах борьбы со стрессом

2

4.

Тема 3.5

Эссе.

Написание эссе о правах и обязанностях подростка.

2


2. Содержание заданий для самостоятельной работы.

Тема 1.4. Сообщение с описанием характера и внешности одного из членов семьи.

Вариант сообщения: Sunny and I met on the first day of secondary school on a warm autumn day. After class I told her that her name described the weather perfectly that day. She laughed, and we became friends.  Sunny is an attractive girl in her late teens. She is tall, slender and dark-skinned and she usually wears her shoulder- length brown hair in a ponytail, which highlights her high cheekbones and long oval face. When she smiles, her almond- shaped eyes sparkle and her whole face lights up. She wears light makeup and fashionable clothes.  Sunny has an incredibly warm personality. She is supportive and knows how to encourage people when they're feeling down. However, she tends to be very stubborn and determined. Once she's made up her mind about something, no one can make her change it! 
Sunny always lives life to the full. In fact, she finds it very difficult to sit still for long! She's always humming her favourite songs, too, whatever she's doing! She's adventurous and loves discovering things about people and places.  Sunny is a marvellous friend who really lives up to her name. I find it hard to imagine what my life would be like if I hadn't met her.

Критерии оценки сообщения:

Оценки

Характеристика ответа

5

Студент логично строит монологическое высказывание в соответствии с коммуникативной задачей, сформулированной в задании.

Лексические единицы и грамматические структуры используются уместно.

Ошибки практически отсутствуют.

Речь понятна: практически все звуки произносятся правильно, соблюдается правильная интонация.

Объём высказывания не менее 15 фраз.

4

Студент логично строит монологическое высказывание в соответствии с коммуникативной задачей, сформулированной в задании.

Лексические единицы и грамматические структуры соответствуют поставленной коммуникативной задаче.

Студент допускает отдельные лексические или грамматические ошибки, которые не препятствуют пониманию его речи.

Речь понятна, учащийся не допускает фонематических ошибок.

Объём высказывания не менее 12 фраз.

3

Студент логично строит монологическое высказывание в соответствии с коммуникативной задачей, сформулированной в задании.

Но:

высказывание не всегда логично, имеются повторы.

Допускаются лексические и грамматические ошибки, которые затрудняют понимание.

Речь в целом понятна, учащийся в основном соблюдает правильную интонацию.

Объём высказывания – не менее 9 фраз.

2

Коммуникативная задача не выполнена.

Допускаются многочисленные лексические и грамматические ошибки, которые затрудняют понимание.

Большое количество фонематических ошибок.


Тема 1.5. Статья об этнических группах в России.

Модель: My grandparents first came to Britain from India in 1962 to work in a factory, so I'm third generation British-Indian. I speak Gujarati with my family and enjoy going to huge Indian weddings at the community centre or taking part in Hindu festival celebrations such as Diwali, but I have a lot of friends and interests outside the community, too. I've heard recently that more than a third of people living in my city, Leicester, today are migrants1 or second or third generation migrants. So, it's set to be the first city in the UK where ethnic minority groups will make up the majority!
When people ask me where I'm from, I say I'm British, even though I'm of Chinese origin. I used to live in a small town and I got picked on a bit because I looked different, but now I live in Newham in East London, which is the most culturally diverse place in the United Kingdom. At school, half of the pupils speak English as a second language. Our next door neighbors are from Poland. They came to Britain with their 15 year-old boy just after Poland became part of the E.U.

Критерии оценивания письменной работы

Оценки

Характеристика ответа

5

Коммуникативная задача решена полностью.

Высказывание логично, использованы средства логической связи, соблюден формат высказывания и текст поделен на абзацы.

Лексика соответствует поставленной задаче и требованиям данного года обучения.

Использованы разнообразные грамматические конструкции в соответствии с поставленной задачей и требованиям данного года обучения языку, грамматические ошибки либо отсутствуют, либо не препятствуют решению коммуникативной задачи.

Орфографические ошибки отсутствуют, соблюдены правила пунктуации: предложения начинаются с заглавной буквы, в конце предложения стоит точка, вопросительный или восклицательный знак, а также соблюдены основные правила расстановки запятых.

4

Коммуникативная задача решена полностью.

Высказывание логично, использованы средства логической связи, соблюден формат высказывания и текст поделен на абзацы.

Лексика соответствует поставленной задаче и требованиям данного года обучения. Но имеются незначительные ошибки.

Использованы разнообразные грамматические конструкции в соответствии с поставленной задачей и требованиям данного года обучения языку, грамматические ошибки незначительно препятствуют решению коммуникативной задачи.

Незначительные орфографические ошибки, соблюдены правила пунктуации: предложения начинаются с заглавной буквы, в конце предложения стоит точка, вопросительный или восклицательный знак, а также соблюдены основные правила расстановки запятых.

3

Коммуникативная задача решена.

Высказывание нелогично, неадекватно использованы средства логической связи, текст неправильно поделен на абзацы, но формат высказывания соблюден.

Местами неадекватное употребление лексики.

Имеются грубые грамматические ошибки.

Незначительные орфографические ошибки, не всегда соблюдены правила пунктуации: не все предложения начинаются с заглавной буквы, в конце не всех предложений стоит точка, вопросительный или восклицательный знак, а также не соблюдены основные правила расстановки запятых.

2

Коммуникативная задача не решена.

Высказывание нелогично, не использованы средства логической связи, не соблюден формат высказывания, текст не поделен на абзацы.

Большое количество лексических ошибок

Большое количество грамматических ошибок.

Значительные орфографические ошибки, не соблюдены правила пунктуации: не все предложения начинаются с заглавной буквы, в конце не всех предложений стоит точка, вопросительный или восклицательный знак, а также не соблюдены основные правила расстановки запятых.


Тема 2.1. Сообщение о способах борьбы со стрессом.

Вариант ответа: The lowdown on stress
In a nutshell, "stress" is the 3)....our bodies and minds react to life's changes. Not all stress is bad! In stressful situations, the nervous system causes muscles to tense, breathing to become shallow and adrenaline to be released into your bloodstream as your body gets ready to 4) .... challenges with focus and strength. So, a little stress can keep you on your toes! But, in the long term, it can put too much strain on your heart and cause other physical and emotional symptoms such as headaches, depression, forgetfulness and low self-esteem. The good news, however, is that you CAN deal with stress before it gets out of hand! So, take control and  REMEMBER YOUR A-B-Cs...A is for ACTION
You can take action when stress is created by something you can control! If you have too many things to do, for example, try to break tasks down into smaller 'chunks', and deal with one thing at a time in order of priority. Perhaps it's just that you've taken on too much! If so, give 5)... an afterschool activity for a while, for example, or ask a friend or family member to help you lighten the load. B is for BEARIT
If there's nothing you can do, you'll just have to 'grin and bear it'! If, at first, you can't change your feelings, leam how to control your thoughts. When you feel overwhelmed, take slow, 6) ... breaths and count to ten. Later, once you've calmed down, analyse the problem rationally. Perhaps you could repeat a saying to help you accept your situation, such as "One day I'll laugh about this". Also, try to keep things in perspective and don't be too dramatic! Saying that you're'pulling your hair out' or that your workload 'is killing you will only make you feel worse!

Критерии оценивания монологического высказывания изложены выше в задании Темы 1.4.


Тема 3.5. Написание эссе о правах и обязанностях подростка.

Вариант ответа: In addition to this, teenagers who have a job earn their own money and this has several advantages. Parents who are perhaps struggling financially, for example, will no longer need to find pocket money for their son or daughter. Furthermore, when teenagers earn their own money, they are usually more careful when deciding how to spend it. In this way, they learn how to handle money responsibly. 

Is it a good idea for teenagers to have part-time jobs while they are still at school? In my view, teenagers who have part-time jobs gain more than just money from their experience. I believe, therefore, that both parents and teachers should encourage teenagers to work part-time. 

To conclude, the way I see it, teenagers learn both responsibility and independence through a part-time job. Why not learn some important life lessons at an early age? After all, as they say, "Today's teenagers are tomorrow's adults." 

To start with, getting a job teaches young adults early in life how to become reliable individuals and citizens. An employer expects you to do your job well, and when someone depends on you, you feel a sense of responsibility. Moreover, a part-time job can teach valuable skills essential for your future career, such as learning to be on time, handling money and dealing with customers. 

On the other hand, some people argue that it's unwise for teenagers to work while still studying. In particular, they fear that having a job can take up too much time and cause a student's school work to suffer seriously.

Критерии оценивания письменной работы изложены выше в задании Темы 1.5.

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА


по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык» 

курс обучения ___3_______ Семестр_____5_______Уч. год _2019-2020_____________

преподаватель: Криницкая И. В.


п/п

Наименование учебной работы

1.

ОСНОВНЫЕ ВИДЫ РАБОТ



Раздел 1

Тема 1.1

Сообщение о семье (speaking)

Тема 1.6

Контроль навыков восприятия английской речи на слух (listening)

Тема 1.7

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу 1.


Раздел 2

Тема 2.4

Контроль навыков чтения (reading)

Тема 2.6

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу .2

2.

САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА

Раздел 1

Тема 1.4

Сообщение с описанием характера и внешности человека.

Раздел 1

Тема 1.5

Статья об этнических группах в России.

Раздел 2

Тема 2.1

Сообщение о способах борьбы со стрессом


ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА


по дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык» 

курс обучения ___3_______ Семестр_____6_______Уч. год _2019-2020_____________

преподаватель: Криницкая И. В.


п/п

Наименование учебной работы

1.

ОСНОВНЫЕ ВИДЫ РАБОТ



Раздел 3

Тема 3.1

Сообщение о путешествии (speaking)

Тема 3.2

Контроль навыков восприятия английской речи на слух (listening)

Тема 3.8

Лексико-грамматическая контрольная работа по разделу 3.

2.

САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА

Раздел 3

Тема 3.5

Эссе о правах и обязанностях подростка



1

в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментариев пока нет.

Похожие публикации