Фрагмент урока английского языка «No place like home» (8 класс)
Говорение
УМК « FORWARD 8», класс 8, Unit 5 «No place like home», стр 46-47, тема: дома и типы размещений
Цель: развитие умения создавать устное связное монологическое высказывание с вербальными опорами
Phase | Instructions | Aims |
Pre-speaking | Ex. 1 Work in pairs, look at the pictures of the houses and answer the questions. -What type of accommodation does each picture show? Chose from the ideas below A semi-detached house, terraced houses, a villa, a cottage, a block of flats, a detached house -What type of accommodation do you think is *the most attractive *the most modern *the most comfortable -What kind of accommodation is the most common in your country? -What kind of home does your family live in? | Мотивация, планирование, целеполагание, саморегуляция планирование учебного сотрудничества |
While-speaking | Ex. 2 Listen and decide which picture in Ex. 1 the speaker is describing Ex. 3 Read the description and answer the questions The picture shows a street of terraced houses in a city. I don’t know where it is exactly. Perhaps it’s in Germany, but it’s probably in Britain or Ireland somewhere. The houses are quite small and they haven’t got front gardens. But some of the houses look very colourful. In the foreground there are some young kids who are playing football in the street. And there are two old men on the right who are chatting to each other in front of one of the houses. Perhaps they’re gossiping about the neighbours! Oh, and there’s someone washing his car in the background. It’s not a very beautiful street, but the atmosphere seems very friendly and relaxed *What does the speaker talks about first –small details or a summary of what the picture shows? *Which tense does the speaker use to describe actions? *Which phrases does the speaker use to describe where something is in the picture? Ex. 4 Study Speak out and check your answers Study Speak Out and check your answers to Exercise 3 SPEAK OUT | Describing Start by saying what the picture shows in general. Talk about what you can see in more detail. Use the following phrases to describe where things are: There’s somebody washing his car in the background. It might be in Britain Use it looks + adjective to show how you feel about the picture It looks very friendly Ex 5 Look at picture 3. What does the picture show in general? Ex 6 What else can you say about picture 3? Answer the questions 2 Which adjectives describe the scene best? Choose three from the list Ex 7 Look at picture 1 and follow the instructions. Look at Speak Out on page 46 and make notes on what you are going to say. Use the description to help you. Describe the picture to your partner. Ex 8 Choose one of the pictures above and describe it | Поиск и выделение необходимой информации. Планирование учебного сотрудничества, разрешение конфликтов, Развитие навыков аудирования и чтения с общим и выборочным пониманием текста. Развитие навыков устной монологической речи |
Post-listening | Ex 9 At home prepare the description of the view from your window using the examples and your notes. Mind the trap! On the right a woman is talking on a mobile phone. There are some cars and a bus in the background. But when we talk about something for the second time we use the. | умение с достаточной полнотой выражать свои мысли. Развитие навыков устной монологической речи |
Критерии оценивания монологического высказывания
Максимальный балл 7
Баллы | Решение коммуникативной задачи | Организация высказывания | Языковое оформление высказывания |
3 | Коммуникативная задача выполнена полностью: содержание полно, развернуто отражает все аспекты задания (8-10 фраз) | | |
2 | Коммуникативная задача выполнена частично: один аспект не раскрыт, или один-два аспекта раскрыты неполно (6-7 фраз) | Высказывание логично и имеет завершенный характер. Имеются вступительная и заключительная фразы. Средства логической связи используются правильно | Используемый словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более 4 негрубых лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ не более 3 негрубых фонетических ошибок |
1 | Коммуникативная задача выполнена не полностью: 2 аспекта не раскрыты (остальные раскрыты полно) ИЛИ все аспект раскрыты неполно (5 фраз) | Высказывание в основном логично и имеет достаточно завершенный характер, НО отсутствует вступительная И/ИЛИ заключительная фраза, И/ИЛИ средства логической связи используются недостаточно | Используемый словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания в основном соответствуют поставленной задаче (допускается не более 5 негрубых лексико-грамматических ошибок, из них не более 2 грубых, И/ИЛИ не более 4 негрубых фонетических ошибок. |
0 | Коммуникативная задача выполнена менее чем на 50% (4 фразы и менее) | Высказывание нелогично И/ИЛИ не имеет завершенного характера. Вступительная и заключительная фразы отсутствуют. | Понимание высказывания затруднено из-за многочисленных лексико-фонетических ошибок (6 и более лексико-фонетических ошибок И/ИЛИ 5 и более фонетических ошибок) ИЛИ более 4 грубых ошибок |
При получении учащимся 0 баллов по критерию «Решение коммуникативной задачи» все задание оценивается в 0 баллов.
Таблица перевода тестовых баллов в 5-бальную отметку
Сумма тестовых баллов | Отметка |
6-7 | 5 |
5 | 4 |
4 | 3 |
0-3 | 2 |