Урок, направленный на формирование умений монологического высказывания, «Sport and a healthy way of life» (9 класс)

0
0
Материал опубликован 8 October 2021


Урок, направленный на формирование умений монологического высказывания


Тема урока: “Sport and a healthy way of life. ” (9 класс)

Практическая цель урока: Развитие умения составлять монологическое высказывание, отбирая и комбинируя отдельные факты в соответствии с заданным коммуникативным намерением.

Воспитательная цель урока: привитие здорового образа жизни, желания заниматься спортом, воспитание ответственного отношения к своему здоровью.

Развивающая цель урока: развитие стремления учащихся расширить свои знания о спорте и здоровом образе жизни.

                                                Ход урока

1. Организационный этап. Good morning, my dear friends! I am very glad to see you! Today we are going to talk about popular sports and games, about a healthy way of life. We shall do many different exercises and at the end of the lesson you must speak about popular British sports and games.

2. Повторение лексики по теме “Sport and a healthy way of life ”.

1)Фонетическая зарядка: Please, attention! Repeat the words after me:

to go in for sports, to be fond of, competition, widespread, team, coach, training, to throw, result, score, champion, goalkeeper, match.

2)Please, translate some words into Russian (см. выше)

Please, translate some words into English: сильный и здоровый (strong and healthy), быть в форме ( to keep in feet), принимать участие в спортивных соревнованиях (to take part in sport competitions), выполнять физические упражнения (take physical exercises), регулярно (regular), кушать здоровую пищу (to eat healthy food), рано вставать (to get up early).

                  3)Translate the following sentences into English:

Лодочный спорт- это популярный спорт в Британии (Boating-is a popular sport in Britain)

Он занимается греблей (He goes in for rowing)

Командаэто группа людей, действующих вместе в игре (A team is a group of people acting together in a game)

Две команды соревновались за первое место (Two teams competed for the first prize)

Он соревновался с 10 другими (He was in competitions with 10 others)

Её отец- тренер по плаванию (His father is a swimming coach)

Игра закончилась вничью (The game ended in a draw)

3.Этап тренировки.

1. Let’s talk about sport. Answer my questions, please:

Do you go in for sports?

What sports are you fond of?

Do you like to play games or to watch games on TV or at the stadium?

Have you taken part in sports competitions?

Have you won or lost the competitions?

What is your favourite sport?

Do sports help people to keep fit?

When were the last Olympic Games? (in 2006)


2. We know football is the most popular sport in the world.

Do you like football?

Do you agree that football is one of the most popular types of sport all over the word?

Have you ever played football?

Have ever watched football?

What do we call members of the football team?

Do you know any Russian football clubs?

Name as many Russian football players as you know.


3. Do you know anything about football? Do you know the rules of football? Let’s check it! Answer it’s true or it’s false:

There are ten players in a football team. (no)

No player can touch the ball with his hands. (yes)

The most important thing in football is to score a goal.(yes)

Football was invented (был изобретен) in America.(no)

Russia's most famous football goalkeeper is Lev Yashin. (yes)

Italy has never been the world champion in football.

There is a game called (под названием) rugby football.(yes)

There is a game called American football.(yes)


4.. There are many sports, games and exercises in the word. Do you know any? Here is a list of sports (видов спорта), games (игр-) and exercises. Arrange them in columns. Work in pairs.

rowing, soccer, rugby, volley-ball, badminton, tennis, aerobics, swimming, light athletics, boxing, basketball, body-building, windsurfing, shaping, hockey, figure skating, skiing, skating, armwrestling, cricket, sailing, baseball, taekwondo.

Sports Games Exercises

Soccer

Rugby

volley-ball

badminton

tennis

basketball

cricket

baseball

Aerobics

body-building

shaping

armwrestling

taekwondo

Rowing

Swimming

light athletics

boxing

windsurfing

figure skating

skiing

skating

sailing

5.Say what sports you already go in for and what you would like to go in for.

Model: I go in for skiing, but I would like to go in for rowing (образец ответа на листе)


4. Этап речевой практики.

1.We go on working on the topic “Sport and a healthy way of life”.

Listen to the text «Кто победит?» and then work in groups on the topic “What is a healthy way of life? How to keep fit?”.


«Кто победит?»

Я был лысый, худой, сутулый и в очках. Женщины замечали меня только в одном случае, когда надо было передать пять копеек за поезд в переполненном автобусе. Однажды я походил мимо волейбольной площадки, где шла оживленная игра. Встречались две женские команды, и я пошел медленнее. Но вдруг мяч полетел в мою сторону, удар - и я оказался на земле. Я приходил в себя медленно. Сначала я почувствовал на лбу чью-то прохладную руку, потом увидел внимательные добрые глаза. Я не сразу понял, что меня поддерживает девушка, которая только что выше всех прыгала на пло­щадке и наносила самые сильные удары. Она отвела меня домой, напоила чаем, успокоила. После этого мы стали встречаться. Времени для встреч у нее не хватало, но я не сдавал­ся. Каждое утро ровно час она бегала в город­ском парке. Я тоже стал туда ходить. Сначала мне удавалось пробежать рядом с ней десять метров. За это время я успевал с ней обсудить только сводку погоды. Почти то же происходило в бассейне. Вечером на волейбольной площадке я подносил мячи, и наши руки иногда соприкасались. Тогда я понимал, что надо решиться, и очень завидовал тем, кто по воскресеньям вместе с ней прыгал с парашютом. Ведь до земли лететь так далеко, и можно обо всем поговорить.

Время шло, и я стал бегать с такой же скоростью, как и она. Мы вместе плавали в бассейне, на волейбольной площадке она с трудом брала мои мячи. Плечи мои стали широкими, мышцы налились силой, на голове снова выросли волосы, глаза стали зоркими как у орла. Однажды, прыгнув с парашютом, я, перекричав ветер, признался ей в любви. Она долго молчала и у самой земли сказала: «Раньше вы были так прекрасны и беспомощны... Куда все это ушло? Вы стали, извините, похожи на всех наших мальчи­ков из сборной. Это так скучно!» Мы приземлились, она собрала парашют и пошла к автобусу. Я не мог вымолвить ни слова.

На днях я увидел ее на теннисном корте. Мячи ей подавал какой-то лысый, сутулый тип в оч­ах. Узнать, где он живет и работает, было не трудно. Завтра я встречусь с ним и как следует им займусь. Он будет у меня бегать как лось, плавать как дельфин, он установит мировой рекорд по поднятию тяжестей. А я тем временем буду активно нарушать режим, курить и сутулиться… И тогда посмотрим, кто из нас победит.


Now, please, work in groups and say: “What is a healthy way of life? How to keep fit?”. (отвечают по одному из группы)


2. We go on working on the topic “Sport and a healthy way of life”. Do you want to watch TV? Watch the conversation between three boys: Walter, Heather and a student. Then answer the question: Why did Jack lose his voice?(на листе написаны слова: to lose-lost-lost, voice, shout, to be off)


3. Tell me please, which sports are typical in Russia? Which sports are widespread in Britain? Do you know any about popular British sports and games? Speak, please.


4. There are traditional and nontraditional sports: extreme sports. Did you hear about them? Such sports as mountain-bike-racing, snowboarding, skateboarding, skiboarding, base jumping (параплан), bungee jum (тарзанка), skydiving ( свободное падение с высоты 3657 м над землей до высоты 762 м, где они открывают свои парашюты)

Read Mikes story (читают).


My name is Mike and I'm a skydiver. I've recently done my first jump since the accident (несчастный случай) that nearly killed me just over a year ago.

The disaster (несчастье) struck on my 1,040th jump. Another skydiver collided (столкнулся) with my parachute at 80 feet. I fell and hit the ground face down at about 30 mph (миль в час). I broke both legs, my right foot, left elbow (локоть), my nose and my jaw (челюсть). I lost 10 pints of blood and 19 teeth. I was lucky to survive (остаться в живых).

Lying in hospital, the thought that my sky­diving days were over tormented (мучили) me. People who have never experienced (испытывали) skydiving will find it hard to understand that my only motivation to get better was so that I could skydive again. All I can say is that for me, skydiving is life and life is skydiving.


What do you think made Mike skydive again?

Is it good/bad to participate in extreme sports?

Do you agree that all of them are sports?

What attracts (привлекает) people to extreme sports?

Have you ever tried any unusual sports?

What qualities or strengths do people need participate in extreme sports? What is your opinion on takng risks?


6. Заключительный этап урока.

Our lesson is over. Today we have talked a lot about sports and a healthy way of life. I hope that you share (разделять мысль) my thoughts: a beautiful person must combine physical beaty with good traits of charakter (черты характера). “ A sound mind is a sound body.” An ideal person according to the Greeks was a person who was strong both physically and mentally ( умственно). Thank you for your work. Be healthy and keep fit and don’t remember about 9 ways to grow old and to stay young: ​​​​​​​

9 ways to grow old and to stay young

Exercise keeps you young.

Eat for health.

Is your weight ideal?

Keep your skin young.

Limit alcoholic drinks.

Smoking ages you prematurely.

Catch illness early when it can be treated.

Deal with stress.

Think young and keep your mind active.


в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментариев пока нет.