Урок-презентация по английскому языку для учащихся 11 класса «Стихотворение Р.Киплинга "If" — "Если"»
Пояснительная записка к презентации
Урок-презентация по теме : Стихотворение Р.Киплинга «If» - «Если»
Аннотация: Методическая разработка предназначена для преподавателей, работающих по активным инновационным формам проведения занятий с использованием информационно-коммуникативных технологий. Интерактивный урок создан в сервисе Wizer.Me, в котором за основу взято видео с YouTube, даны биография автора и задания (ссылка урока: https://app.wizer.me/preview/IWEFN ). Презентация к уроку содержит 27 слайдов.
презентация к уроку
PPTX / 786.29 Кб
Использован учебник: УМК «Английский в фокусе» (О. В. Афанасьева, Дж. Дули, И. В. Михеева), 11 класс
Класс: 11
Предмет: английский язык
Тип урока: комбинированный
Цель урока: совершенствовать навыки смыслового чтения
Планируемые результаты:
Личностные
- активизировать познавательную деятельность учащихся, поддерживать интерес к культуре другой страны
Метапредметные
- развивать умение осознанно использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации для выражения своих мыслей
Предметные
- учить анализировать языковые единицы с точки зрения правильности, точности их употребления
Оборудование урока:
Компьютер, выход в интерент
Мультимедийный проектор
Экран
Звуковые колонки
Англо-русские словари
Программные средства: Power Point (презентация)
Деятельность учителя
Деятельность учеников
I. Мотивация к учебной деятельности
Задача: заинтересовать темой урока, дать возможность учащимся сформулировать цель.
Учитель: предлагает учащимся отгадать фамилию и имя известного поэта, посмотрев на предложенные портреты и подсказку
-What is the name of author?
(слайд 3)
(Дают ответы, формулируют цель урока.
II. Осмысление учебных задач
Задача: умение слушать, выявлять суть текста.
- What is the theme of our lesson? (Как думаете, какова тема нашего урока?)
Дети: читают биографию Р.Киплинга , отвечают на вопросы. (слайды 4-6)
Rudyard Kipling is a British author and poet. Let’s learn some interesting information about him.
What difficulties did Kipling meet in his childhood?
When did Kipling begin writing poems and short stories?
What is his most famous poem?
III. Открытие нового знания
Задачи: развить умение выделять ключевые слова в тексте, подбирать синонимы к ключевым словам в предложении; формировать умение отвечать на вопросы и делать выводы;
формировать умение делать свой перевод с использованием лексики и правил грамматического построения предложения; развивать умение работать в группах.
Rudyard Kipling’s If is one of the best known poems. Read the first line in each stanza and the two last lines of the poem.
Who does Kipling address the poem to? (Kipling addresses all of mankind/ people who face difficulties in their lives.)
(Слайды 7-9)
Учитель: предъявляет к прослушиванию стихотворение Р.Киплинга «If».
(Видео взято с youtube.com : https://www.youtube.com/watch?v=M6aY3Gc5QXc)
Слайды 10-11
What message does it convey? ( Какое послание оно содержит?)
Выберите правильный ответ:
overcome your problems and try to become an honourable and dignified person. (преодолевать трудности и пытаться стать достойным человеком)
live your life and don’t let problems and difficulties get in your way. (проживатьсвою жизнь, обходя трудности стороной.)
Answer Key: а
Работа с ЛЕ
(Ex. 3 a) p. 126 ) Групповая работа
Read this poem again and match the underlined words/ phrases with their meanings below.
There is a list of meanings, look at it:
Слайд 12
1.ability to identify with ordinary people- the common touch (общие черты)
2. changed in meaning- twisted (запутанный)
3. things/ people dishonest pretending to be sth else- impostors (обманщики, мошенники)
4. pile- heap (куча, завал)
5. old or damaged- worn-out (потертый, изношенный)
6. stand/ walk with shoulders bent forward- stoop (сутулится, наклоняться)
7. stay calm- keep your head (не вешай голову, оставайся спокойным)
8. determination to do sth- will (решимость, решительность, воля)
9. thinking and doing what’s right- virtue (достоинство)
10. money won- winnings (выигрыш, добыча)
Ex. 3 b) p. 126 Парная работа
Well done. Now please try and guess the meaning of the words in bold from the context before using your dictionary
Слайд 13
Master (хозяин)- someone/ something that controls someone/ something else
Aim (цель)-goal/ target
Triumph( триумф)- great success
Trap (ловушка)- something used to catch and prevent the escape of someone/ something
Fools (глупцы)- silly, unthinking people
Tools (инструменты)- equipment used for building
Turn (очередь)- part of a game/ competition
Loss (потеря, утрата)- state of no longer having something
Force (заставлять)- make someone do sth through pressure/ necessity
Unforgiving (непростительный)- with no room for mistakes
Worth (ценность, значение, достоинство)- amount
Учитель дает задание (слайды 14-15) и предлагает ответить на вопросы:
Reading for detailed understanding. (Чтение с детальным пониманием.)
Look at poem, there are 4 verses and you are divided into 4 groups, each group takes one verse. The group №1 does the first verse…Which of the following does Kipling advise? Find references in the poem.
Answer Key
Слайды 16-19
Verse 1
ignore doubt: trust yourself
be patient: wait and not be tired by waiting
be honest: don’t deal in lies
be courageous: can keep your head, when all
about you are losing theirs
be modest: don’t look to good, nor talk too
wise
Verse 2
be imaginative: dream ― and not make dreams
your master
be thoughtful: think ― and not make thoughts
your aim
be understanding: can meet with triumph and
disaster and threat those two imposters just
the same
accept that people lie: bear to hear the truth
you’ve spoken twisted
Verse 3
take risks: risk it on one turn of ...
be positive: And lose, and start again at your
beginnings
be uncomplaining: never breath a word of
your loss
be determined: hold on when there is nothing
in you/Except the will which says to them:
‘Hold on’
Verse 4
be polite: talk with crowds and keep your
virtue
be modest: nor lose the common touch
be tolerant: neither foes nor loving friends can
hurt you
be respectful: all men count with you
be productive: with sixty seconds’ worth of distance run
Чтение с детальным пониманием (структура стихотворения) Ex. 7 p. 127
Слайд 20
Look at the structure of the poem. Look at these words:
-verse (стих, строфа)
-syllable (ударный)
-rhyme (рифмовать)
-rhyming pattern (рифмованный шаблон)
How many verses are there? How many syllables are there in each line?
How many lines are there in each verse?
Answer Key (Слайд 21)
There are 4 verses in the poem.
There are 8 lines in each verse.
There are 10-11 syllables in each line.
Apart from the first verse, the rhyming pattern
for the poem is ab, ab, cd, cd.
Listen to the first four lines of the poem and underline the stressed syllables.
Слайд 22
Answer Key
If you can keep your head when all about you
Are losing theirs and blaming it on you;
If you can trust yourself when all men doubt
you,
But make allowance for their doubting too;
Рефлексия. Ex. 9 p. 127
Слайд 24
How does the poem make you feel? Bored? Excited? Depressed? Encouraged? Discouraged? inspired? Motivated? Explain your answer.
Make a cinquain with the word Kipling.
Слайд 25
Home task: Read the Study Skill box, then identify some examples of these features of poetry in Rudyard Kipling’s poem.( Д. з. Ex. 10 p. 127)
Слайд 26
Итоги урока, выставление оценок. Good job! Your marks are…
Слайд 27