Урок английского языка в 6 классе «Хобби в нашей жизни»
Пояснительная записка к презентации
Тема урока «The World of Hobbies»
Класс: 6
Учебник: Английский с удовольствием /«Enjoy English» для 5-6 классов
Цель урока: закрепление лексико-грамматического материала по теме «The World of Hobbies».
Воспитательный аспект:
Воспитание уважительного отношения к хобби своих одноклассников.
Развивающий аспект:
Развитие способности к догадке.
Учебный аспект:
Практиковать в монологическом высказывании. Развивать умение высказываться целостно.
Развивать навыки диалогической речи.
Активизировать лексические навыки говорения, сформированные на предыдущих уроках на базе материала о любимых занятиях.
Задачи:
1.Повторить активную лексику по данной теме; практиковать лексико –грамматические навыки и речевые умения по данной теме;
2.Развивать внимание, память, логическое мышление, навыки работы в группе;
3.Способствовать развитию навыков культуры общения.
Оборудование: мультимедийное сопровождение к уроку; подборка фотографий; карточки с текстами.
№ п\п |
Этап урока |
Методические рекомендации |
Отведенное время |
1 |
Организационный момент Слайд 1-2-3 |
Учитель и дети приветствуют друг друга на английском языке. Рекомендуем сначала учащимся дать свои определения слову «хобби», а далее проверить с заранее приготовленными определениями на доске. |
2 мин |
2 |
Фонетическая зарядка. Слайд 4 |
На данном этапе урока используем презентацию. На экране представляем английские слова по изучаемой теме. Обучающиеся сначала читают и переводят представленные лексические единицы. После этого догадываются о том, какой звук повторялся чаще всего в словах. Рекомендуем произносить слова по цепочке, шепотом и громко, повторять слова за сильным учеником. Для прочного запоминания слов советуем не просто их прочитать, но и дать учащимся возможность составить свои предложения с данными словами по теме. |
2 мин |
3 |
Речевая разминка Слайды 5-6 |
Заранее на доске помещаем цепочки слов по теме «Хобби». Используем игровой прием «Найди название», который позволит учащимся запомнить английские слова по теме. Кроме этого, тренируем устную речь. |
3 мин |
4 |
Активизация лексических навыков по теме Слайды 7-8 |
Чтобы активизировать внимание учащихся, на доске появляются названия разных видов хобби и их описания. Учащимся нужно найти соответствия. Данный подход позволит спросить всех учащихся группы. После выполнения этого задания следует повторить все слова. |
3 мин |
5 |
Практика лексико-грамматических навыков Слайд 9 |
Учащиеся составляют предложения из предложенных слов. |
3 мин |
6 |
Физкультминутка Слайд 10 |
Учащиеся повторяют и выполняют действия одновременно. |
2 мин |
7 |
Развитие навыков монологической речи по теме Слайд 11-24 |
Предлагаемое мультимедийное сопровождение позволит учащимся проверить свои варианты ответов с заранее подготовленными на доске. |
10 мин |
8 |
Развитие навыков диалогической речи Слайд 25 |
На слайде предлагаем некоторые вопросительные предложения, которые помогут учащимся вступить в диалог со своими одноклассниками. |
3 мин |
9 |
Развитие навыков высказываний по образцу. СЛАЙД 26-27 Развитие навыков чтения по теме Слайд 28-29 |
Учащиеся изучают диаграмму, на которой в процентном соотношении представлены хобби британских учащихся. Затем по очереди называют, какие хобби более и менее популярны среди английских студентов. Предлагаем использовать технологию «Кооперация в обучении: групповая работа» по алгоритму «1-2-все». Даная методика дает возможность сначала каждому прочитать текст, далее дети читают его в паре, далее-в группе. Задача каждой группы- понять содержание предложенных текстов, угадать загаданное слово, выступить перед классом. Ответ не следует предоставлять учащимся из другой группы, они должны догадаться и дать свой вариант ответа. Данное задание учит ребят не только понимать речь на слух, но и работать в группе, оказывать помощь своим партнерам, делиться информацией. |
5 мин |
11 |
Подведение итогов Домашнее задание Слайд 30 |
В конце урока подводим итоги: что нового узнали, где пригодится полученное знание. Домашнее задание будет иметь творческий характер, учащимся нужно будет нарисовать хобби своей семьи и рассказать о них. |
2 мин |
Ход урока
Организационный момент
Teacher: Good morning, students. I am glad to see you again. Let’s start our English lesson. Who is on duty today? Who is absent? What day is it today? What date is it today? The topic of our lesson is “The world of hobbies”. Today we are talking about our free time and about our hobbies. And I’d like to know what hobbies you have and what you like doing in your free time. But what is it “a hobby”? Please, look at the screen and let’s find the answer to this question (СЛАЙД 1-2-3).
Фонетическая зарядка
Teacher: First let’s practice the English sounds and words on the topic “The world of hobbies”. What sounds can we hear more often? What do these words mean? Make up your own sentences using these English words.
[a: ] [i:] [t]
gardening reading tennis
cartoons people football
dancing see basketball
drama weekend travelling
postcard keep collecting
(примерные ответы учащихся)
Pupil 1: I like dancing and reading.
Pupil 2: My friend likes playing tennis and football.
Pupil 3: They enjoy watching cartoons………..
СЛАЙД 4
Речевая разминка
Teacher: Let’s play an interesting game. It is called “ Find the name” You can see long chain of words at the blackboard. The task is to find as many as you can.
СЛАЙД 5-6
Активизация лексических навыков по теме “The world of Hobbies”.
Teacher: Now let`s do the following. Look at the blackboard. There are names of hobbies and their descriptions. Match them.
СЛАЙД 7-8
Практика лексико-грамматических навыков.
Teacher: Look at the blackboard. Here you can see some sentences, but the word order in them is incorrect. Make up these sentences.
СЛАЙД 9
Физкультминутка
1, 2-1,2,3 I like running. Look at me.
1, 2-1,2,3 I like jumping. Do it with me.
1, 2-1,2,3 I like dancing. Look at me.
1, 2-1,2,3 I like swimming in the sea.
СЛАЙД 10
7. Развитие навыков монологической речи.
Teacher: Different people have different hobbies. But what hobbies do they usually have? I am sure you know the names of them. Try to remember as many hobbies as you can. The world of hobbies is very different. I want you to go to the blackboard and tell us about any hobby you like. Who will be the first? second?...
СЛАЙД 11-24
8. Развитие навыков диалогической речи по теме “The world of Hobbies”.
Teacher: Make up your own dialogues in pairs.
Example: Do you like reading?
Yes, I do\ No, I don’t. I like reading. I don’t like reading. And you?
I like reading, too\I don’t like reading, too.
СЛАЙД 25
Развитие навыков высказываний по теме.
Teacher: What do you think of the British hobbies? Let`s study the table. It tells you about the hobbies of English students. Find out which ones are more or less popular among them. Now tell us, please what they like to do in their free time. Use the patterns in your answer:
English students are fond of music.
English students are not so fond of ……
СЛАЙД 26-27
10. Развитие навыков чтения “The world of Hobbies”.
Teacher: And now we are going to work in two groups. Pay attention to these rules. First I want you to read the stories about different hobbies. Then you read them in pairs, then in groups. After that one of you tell us about this hobby. Answer the following questions What hobby is it? Do you like it?
1 group
1. People like to watch different TV programmes. 2. This hobby is interesting. 3. They like to watch political programmes, news, films, music programmes, sport programmes, comedies, soap operas. 4. Children are fond of cartoons. 5. This hobby helps them to relax , to listen to classical music, to see famous people. 6. This hobby is a good friend for people. (watching TV)
2 group
1. People like to go to the library. 2. Many people have a good collection of books at home. 3. They can have different books. 4. People like to read historical novels, books about different countries. 5. Children like to read books about animals and birds. 6. This hobby helps people to relax, to receive information. (Reading.)
СЛАЙД 28-29
11 . Подведение итогов урока. Домашнее задание.
Teacher: Now our lesson is going to the end and I want to thank everybody. Now you know the names of different hobbies, different grammar structures, you can tell about your hobbies and about your friend’s hobbies. I am glad to see that you have done a good job. You have prepared good reports and dialogues. You were active at the lesson. And I enjoyed your work very much. And your marks are good. And your homework will be a project. I want you to draw hobbies of your family and tell us about it. I hope that the knowledge of English will help you in your life. You will be able to communicate with people from other countries, to read books in original and to understand English texts.
Teacher: Now our English lesson is over, good bye.
СЛАЙД 30
Приложение № 1.
Здесь будет файл: /data/edu/files/q1457026213.ppt ("The World of Hobbies")
Приложение № 2
1. People like to watch different TV programmes. 2. This hobby is interesting. 3. They like to watch political programmes, news, films, music programmes, sport programmes, comedies, soap operas. 4. Children are fond of cartoons. 5. This hobby helps them to relax , to listen to classical music, to see famous people. 6. This hobby is a good friend for people. (watching TV)
1. People like to go to the library. 2. Many people have a good collection of books at home. 3. They can have different books. 4. People like to read historical novels, books about different countries. 5. Children like to read books about animals and birds. 6. This hobby helps people to relax, to receive information. (Reading.)
1. People like to watch different TV programmes. 2. This hobby is interesting. 3. They like to watch political programmes, news, films, music programmes, sport programmes, comedies, soap operas. 4. Children are fond of cartoons. 5. This hobby helps them to relax , to listen to classical music, to see famous people. 6. This hobby is a good friend for people. (watching TV)
1. People like to go to the library. 2. Many people have a good collection of books at home. 3. They can have different books. 4. People like to read historical novels, books about different countries. 5. Children like to read books about animals and birds. 6. This hobby helps people to relax, to receive information. (Reading.)
1. People like to watch different TV programmes. 2. This hobby is interesting. 3. They like to watch political programmes, news, films, music programmes, sport programmes, comedies, soap operas. 4. Children are fond of cartoons. 5. This hobby helps them to relax , to listen to classical music, to see famous people. 6. This hobby is a good friend for people. (watching TV)
1. People like to go to the library. 2. Many people have a good collection of books at home. 3. They can have different books. 4. People like to read historical novels, books about different countries. 5. Children like to read books about animals and birds. 6. This hobby helps people to relax, to receive information. (Reading.)
1. People like to watch different TV programmes. 2. This hobby is interesting. 3. They like to watch political programmes, news, films, music programmes, sport programmes, comedies, soap operas. 4. Children are fond of cartoons. 5. This hobby helps them to relax , to listen to classical music, to see famous people. 6. This hobby is a good friend for people. (watching TV)
1. People like to go to the library. 2. Many people have a good collection of books at home. 3. They can have different books. 4. People like to read historical novels, books about different countries. 5. Children like to read books about animals and birds. 6. This hobby helps people to relax, to receive information. (Reading.)
1. People like to watch different TV programmes. 2. This hobby is interesting. 3. They like to watch political programmes, news, films, music programmes, sport programmes, comedies, soap operas. 4. Children are fond of cartoons. 5. This hobby helps them to relax , to listen to classical music, to see famous people. 6. This hobby is a good friend for people. (watching TV)
1. People like to go to the library. 2. Many people have a good collection of books at home. 3. They can have different books. 4. People like to read historical novels, books about different countries. 5. Children like to read books about animals and birds. 6. This hobby helps people to relax, to receive information. (Reading.)