План-конспект урока английского языка в 6 классе на тему «Free Time»
План-конспект урока английского языка в 6 классе на тему «Free time»
(«Досуг и увлечения современного подростка (занятия в свободное время»), “Spotlight 6”.
Учитель английского языка Бонзарев Е. А.
1. ИНФОРМАЦИЯ О РАЗРАБОТЧИКЕ ПЛАНА
Ф.И.О. разработчика | Бонзарев Евгений Александрович |
Место работы | ГБУ ОО ЗО «СОШ «Скифия» г. Каменка – Днепровская, Запорожская область |
Класс (укажите класс, к которому относится урок): | 6 |
Место урока (по тематическому планированию согласно ФОП) | Учебник английского языка “Spotlight 6” |
Тема урока | «Free time» («Досуг и увлечения современного подростка (активности в свободное время») |
Уровень изучения (укажите один или оба уровня изучения (базовый, углубленный), на которые рассчитан урок): | базовый |
Тип урока (укажите тип урока): | ☐ + урок освоения новых знаний и умений ☐ урок-закрепление ☐ урок-повторение ☐ урок систематизации знаний и умений ☐ урок развивающего контроля ☐ комбинированный урок ☐ другой (впишите) |
Планируемые результаты (по ФОП): На примере рекламных листовок различных клубов для проведения досуга учащиеся научатся рассказывать о своих увлечениях и занятиях (хобби) в свободное время в настоящем неопределенном времени, а так же рассказывать, что им нравится делать, а что нет (чем бы они хотели заниматься в свободное время и почему), аргументируя свою точку зрения. | |
Личностные Формирование потребности в практическом использовании знаний английского языка в различных жизненных ситуациях и мотивации к дальнейшему овладению иностранным языком. | |
Метапредметные 1. Умение определять тему, прогнозировать содержание текста по заголовку или ключевым словам. 2. Умение работать с информацией. 3. Умение выделять основную мысль, главные факты, опуская второстепенные. 4. Умение формулировать, аргументировать и отстаивать своё мнение. | |
Предметные 1. Умение оперировать в процессе общения активной лексикой в соответствии с коммуникативной задачей. 2. Умение воспринимать информацию на слух и понимать содержание текста, построенного на изученном материале. | |
Ключевые слова и выражения: free time, club, activity, have fun, join a club, be interested in, be good at, be fond of, be keen on. | |
Краткое описание. Тема «Free time» («Досуг и увлечения современного подростка (активности в свободное время») “Spotlight 6” (авторы Ю. Е. Ваулина, О. Е. Подоляко, Д. Дули, В. Эванс), Модуль 6. На данном уроке применяются различные формы и методы обучения английскому языку для повышения мотивации учащихся. Это составление предложений с применением метода поискового чтения, упражнение на развитие функциональной грамотности. Происходит формирование всех видов универсальных учебных действий, их применение на практике. На уроке происходит формирование всех видов речевой деятельности. Применяются групповая и индивидуальная формы работы, работа в парах. Присутствует межпредметная связь: урок физической культуры, кружки, факультативы, клубы. Оборудование: учебник, рабочая тетрадь, ИКТ презентация, раздаточный материал. | |
3. БЛОЧНО-МОДУЛЬНОЕ ОПИСАНИЕ УРОКА
БЛОК 1. Вхождение в тему урока и создание условий для осознанного восприятия нового материала | |||||
Этап 1.1. Мотивирование на учебную деятельность | |||||
- Good morning, dear guests. Good morning, boys and girls! (- Good morning!) I’m glad to see you! How are you? (- Fine, thanks.) - Let’s start our lesson. Look at the pictures. - You can see a lot of activities (go windsurfing, read books, meet my friends, go swimming, go cycling, paint, play computer games, go fishing). - Which of these do/don’t you do … … every day? … every week? … every weekend? … on holiday? (- I read books every day. / - I go swimming every week. / - I go fishing every weekend. / - I meet my friends every holiday.) | |||||
Этап 1.2. Актуализация опорных знаний | |||||
Definition of the topic of the lesson. - Thank you very much. And now let’s have a look at the leaflet. What is it about? (- It is about clubs and activities.) - What clubs and activities could you see? (- There are Art Club, Drama Club, Sports Club, Computer Club, Book Club, Music Club and Photography Club.) - Yes, you are right. Free time is the topic we are going to talk about! | |||||
Этап 1.3. Целеполагание | |||||
Goal-setting. -By the end of the lesson you will know a lot of new words and phrases. You’ll be able to express your likes and dislikes in free time activities as well as ask your friends about them. You will also learn how to justify your choices using new words such as dull, tiring, awful, fun, interesting, brilliant. | |||||
БЛОК 2. Освоение нового материала | |||||
Этап 2.1. Осуществление учебных действий по освоению нового материала | |||||
New words - You’ll see a lot of new words in the leaflet. Look at the screen, repeat these words after me and try to guess their meaning. (schoolboys repeat the words: keen on, join, present, play, have fun, literature, novel, exchange, mad about, print) Prediction of the text -Look at the leaflet and guess what this leaflet is about. (- I think this leaflet is about clubs and activities. There are a lot of clubs in Milton School.) | |||||
1. Listening -Listen to the text and be ready to find the correct clubs. 1. … meet(s) once a week. 2. … meet(s) twice a week. 3. … meet(s) three times a week. 4. … meet(s) daily. 1. (- Drama Club, Sports Club and Music Club meet once a week.) 2. (- Art Club and Photography club meet twice a week.) 3. (- Book Club meets three times a week.) 4. (- Computer Club meets daily.) | |||||
Этап 2.2. Проверка первичного усвоения | |||||
| |||||
2. Expressing likes/dislikes - Now read the table, then ask and answer questions as in the example. Use the pictures on p. 56. You can use your own ideas too.
A: (- Do you like windsurfing?) B. (- Yes, I’m very keen on windsurfing. What about you?) A. (- Do you like go fishing?) B. (- No, I don’t.) A. (- Do you enjoy go cycling?) B. (-Not really.) A. (- Do you like computer games?) B. (-Yes, I’m mad about computer games.) A. (- Do you like reading books?) B. (-Yes, I’m very interested in books.) | |||||
БЛОК 3. Применение изученного материала | |||||
Этап 3.1. Применение знаний, в том числе в новых ситуациях | |||||
| |||||
3. Reading for specific information - I expect you to know about different clubs and activities. Now look through the text and try to explain the highlighted words. You can use your dictionary to help you. Choose any five words and make sentences. 1. keen on; (- I’m keen on reading.) 2. join; (- I want to join Drama Club.) 3. present; (- We can present our own plays.) 4. plays; (- We also go to the theatre to watch plays.) 5. have fun; (- We have fun at Sports Club.) 6. literature; (- I’m fond of literature.) 7. exchange; (- I can exchange books at Book Club.) 8. mad about; (- I am mad about computer games.) 9. print. (- I can print my own pictures.) 4. Musical Break -Now children, let’s have a rest. We are going to play one interesting game. It’s called «Guess the sound». You will listen a sound, if you recognize the activity, raise your hand, please! You can see the clues on the board. The clues: «go cycling» A: (- It’s cycling!) «go fishing» B. (- It’s fishing!) «play computer games» C. (- It’s a computer game!) «go swimming» D. (- It is swimming!) «meet friends» E. (- It is meeting with friends!) «paint» F. (- It’s painting!) | |||||
Этап 3.2. Выполнение межпредметных заданий и заданий из реальной жизни | |||||
| |||||
5. At the lessons of PE you’ve already played these sport games. Guess what I’m talking about. There are 11 players in each team. (- It’s football!) You need a special table, rackets and a ball to play this game. (- I know! This is table tennis/ping pong.) People use a special sports playground and a long net for playing this kind of sport. (- This sport is volleyball.) Players must throw a ball into a special ring which hangs above the ground. (- It is basketball) | |||||
Этап 3.3. Выполнение заданий в формате ГИА (ОГЭ, ЕГЭ) | |||||
| |||||
6. And now children you should match the words from the two columns 1. exchange a. the club exchange books 2. join b. windsurfing join the club 3. have c. stories have fun 5. go d. computer games go windsurfing 6. meet e. books meet friends 7. paint f. friends paint a picture 8. play g. a picture play computer games 9. print h. pictures print pictures 10. tell i. fun tell stories | |||||
Этап 3.4. Развитие функциональной грамотности | |||||
| |||||
Now have a look at the leaflet one more time. Which of the clubs in Bolton Middle School do/don’t you want to join? The next words will help you to express your opinion using linking sentences: dull, tiring, awful, fun, interesting, brilliant. For example: I want to join the Art Club because it’s fun. I don’t want to join the Sports Club because it’s tiring. A: I want to join the Sports Club because it’s fun. I don’t want to join the Drama Club because it’s boring. B: I want to join the Art Club because it’s interesting. I don’t want to join the Sports Club because it’s tiring. C: I want to join the Music Club because it’s brilliant. I don’t want to join the Computer Club because it’s dull. D: I want to join the Book Club because it’s interesting. I don’t want to join the Sports Club because it’s dull. E: I want to join the Photography Club because it’s interesting. I don’t want to join the Book Club because it’s awful. F: I want to join the Drama Club because it’s brilliant. I don’t want to join the Computer Club because it’s dull. | |||||
Этап 3.5. Систематизация знаний и умений | |||||
| |||||
Speaking Carry out a survey about your classmates’ favourite free-time activities and make a graph. For example: A. What do you most like doing in your free time? B. I love going cycling. | |||||
БЛОК 4. Подведение итогов, домашнее задание | |||||
Этап 4.1. Рефлексия | |||||
-Dear children, you are very hardworking today. Now tell me what you have learnt during our lesson. (Дети высказываются) e.g. - I can tell about my hobbies. - I can tell what clubs I want/don’t want to join and why. - I can ask my friends about their free-time activities. - I can carry out a survey. - I can express my likes/dislikes. | |||||
Этап 4.2. Домашнее задание | |||||
Writing (a paragraph about likes and dislikes) Write a paragraph about your classmates’ likes/dislikes. Use your graph. e. g. Most of my classmates enjoy … because …. Some like … |
8
