Разработка урока по английскому языку для 10 класса по теме "Мир профессий"
Методическая разработка урока
по английскому языку
в 10 классе
“Мир профессий”
Составители:
Палюлина Елена Владимировна,
учитель английского языка
высшей квалификационной категории,
Потемкина Анастасия Андреевна,
молодой специалист
МБОУ гимназии №7 г. Хабаровска, 2024г
Информация о разработчике плана
ФИО разработчика | Палюлина Елена Владимировна, Потемкина Анастасия Андреевна |
Место работы | МБОУ гимназия №7 город Хабаровск |
Общая информация по уроку
Технологическая карта урока английского языка для 10 класса «Мир профессий»
Блок 1. Вхождение в тему урока и создание условий для осознанного восприятия нового материала | ||||||||||||
Этап 1.1. Мотивирование на учебную деятельность | ||||||||||||
Организационный момент и погружение в языковую среду T1:Good morning me dear students! Today at our lesson you’ll have the possibility to travel into a very wonderful world. What kind of world will it be you’ll find out after watching a short video. The main characters of the video are young people who are a bit older than you. Well, watch and find out what they are talking about. Учащимся предлагается просмотреть видео, где молодые люди кратко говорят о своей профессии. На слайде тема урока открыта не полностью: «The world of ….»(«Мир…»), задача ребят открыть недостающее слово. S: The young people are talking about their jobs, their professions T2: That’s right! Now you can see what wonderful world you are going to visit today. | ||||||||||||
Этап 1.2. Актуализация опорных знаний | ||||||||||||
Фронтальный опрос (учитель –класс) 3мин На экране список разных видов профессий. Учащимся необходимо подобрать профессию к картинке и назвать ее. (Match) T1: As you know there are lots of different professions in our world. What types of jobs do you know? Look at the screen. Can you name the professions you see there? | ||||||||||||
Этап 1.3. Целеполагание | ||||||||||||
Обозначается тема и цель урока. T2: Well, today at our lesson we are going to talk about professions/ You will do different interesting tasks to learn something new and amazing about the world of Jobs. | ||||||||||||
Блок 2. Освоение нового материала | ||||||||||||
Этап 2.1. Осуществление учебных действий по освоению нового материала | ||||||||||||
Работа в парах. 5 мин Учащиеся смотрят видео еще раз и заполняют карточки, где необходимо внести недостающую информацию по каждому герою видео. T2: Well, let’s return to our video. Do you remember what professions are mentioned there? S1-n: ……. T1: Good. And now we propose you to watch the video again and be ready to complete the table with missing information about jobs and the duties of these young people. You’ll work in pairs.
T1: Well, now it’s time to check your answers. (На экране: слайд с участниками видео. Учащиеся, используя свои записи, составляют краткое сообщение по каждому герою. F.ex: Ann works as a nurse at the hospital… She helps sick people… | ||||||||||||
Этап 2.2. Проверка первичного усвоения | ||||||||||||
Учащимся необходимо распределить профессии по категориям, используя раздаточный материал (или слайд на экране) T2: Good for you. And now when we’ve refreshed in our mind the names of professions you can try to distribute them according to some categories. (раздаточный материал) Look carefully at the screen and match the jobs to some categories. | ||||||||||||
Блок 3. Применение изученного материала | ||||||||||||
Этап 3.1. Применение знаний, в том числе в новых ситуациях | ||||||||||||
Relaxing / Game time 5мин Учащиеся играют в игру «Найди слово по картинке». Соревнуются в командах. (по 3 слова каждой команде) T1: Well, now it’s time to have a little fun. You’ll play a game where you should write the words on the topic of “Jobs”. Use the pictures to find the right options. It will be competitive, first you decide in group then you go to the screen to type the word. https://skyteach.ru/uprazhneniya/jobs-interactive-exercises-for-pre-intermediate/ | ||||||||||||
Этап 3.2. Выполнение межпредметных заданий и заданий из реальной жизни | ||||||||||||
Учащиеся смотрят краткие видео зарисовки своих одноклассников и по описанию предполагают название профессии. 3 мин T1: Well done! We see you are very good at solving different sorts of tasks. So, we’re sure that the next one will be also easy for you. Look at the screen and try to guess the profession according to its description. S1-n: I think it’s … T1: We hope you’ve had fun while watching and guessing the professions that your artistic classmates managed to present for you. | ||||||||||||
Этап 3.3. Выполнение заданий в формате ГИА (ОГЭ, ЕГЭ) | ||||||||||||
На экране задание в формате ЕГЭ - 5 мин Учащимся необходимо прочитать статью, выполнить задание на словообразование и найти в статье ответ на вопрос, в какое время удобнее всего проводить рабочие встречи/совещания. T2: We continue to explore the World of Jobs, you’ve already known some facts about this amazing World and surely long for more ones. T1: For example, as you know for many people meetings are a part of their working life, right? Well, can you say which time is convenient for these meetings? S1: I suppose…. T2: Okay, thank you for your suppositions; let’s read one interesting statistic given by Keith Harris to find out if you were right or not. Work in groups, do the Word formation task and answer the question. Проверяем вместе, называя только слова. T1: Good for you. And now you definitely know the convenient time for meeting. S2: The best time for meeting is 3pm Tuesday because…. T2: If you ever become a big boss of a grand company, this hint will be really useful for you. | ||||||||||||
Этап 3.4. Развитие функциональной грамотности | ||||||||||||
Учащиеся работают в группах. Читают рекламу о разных профессиях и выполняют задание Верно / Неверно 3 мин T1: Nowadays The World of Jobs is closely connected with Mass media especially Adverts. If you want to be successful you should be friendly with this World too. T2: So, we’ll give you some ads in order to find specific information and say which statements below are True, which ones are False. You work in groups. | ||||||||||||
Этап 3.5. Систематизация знаний и умений | ||||||||||||
Игра. Каждая группа получает картинку с необитаемым островом. Задача: выбрать те профессии, которые, по мнению групп, целесообразно оставить для выживания на острове и объяснить свой выбор. -7 мин Well done! You’ve worked really hard and showed good knowledge on the subject and very good team work. These skills will help you in the next task as well as your creativity and imagination. A Desert Island Well, imagine you are on a desert island with 5 people. All of them have different jobs. You have some parts from your broken ship and some food. Name 5 jobs you would like these people to be to survive on the island. Discuss in groups and explain your choice. Each group has a captain presenting the situation. We would choose a …. to do…. Example: I would choose: 1. a general practitioner or a therapist to keep us healthy, 2. a cook to make tasty dishes from exotic plants and animals of the island, 3. a biologist to be aware about different plants and animals of the island if they are dangerous, | ||||||||||||
БЛОК 4. Подведение итогов, домашнее задание Этап 4.1. Домашнее задание | ||||||||||||
Учащиеся знакомятся с домашним заданием: статья в учебнике, прочитав которую им необходимо ответить на вопрос, задумывались ли они о своей будущей профессии и что это за профессия. You showed us how smart and creative you are. As you see all professions are good but not all of them can be useful in critical situation. And what about you? Have you thought of your future job yet? We’ll talk about your plans next lesson after you have read the article from Spotlight on Russia. It will be your home task. Take notes please. | ||||||||||||
Этап 4.2. Рефлексия | ||||||||||||
Учащиеся отмечают, какая информация им была полезна, интересна во время путешествия по Миру профессий, используя опорные фразы. Thank you for you great work! We hope you enjoyed a lot our travelling around the World of Jobs. It would be great to know what useful information you have learnt while travelling, what amazed you a lot, what made you smile… Рефлексия (опорные фразы) |
Ресурсы: УМК "Spotlight-10"; видео-приложение, раздаточный материал (задания в группах)
Раздаточный материал к урокуDOCX / 476.16 Кб
Презентация к урокуPPTX / 52.36 Мб
https://skyteach.ru/uprazhneniya/jobs-interactive-exercises-for-pre-intermediate/
https://skyteach.ru/ - Тренировочный вариант ЕГЭ по английскому языку по теме Профессии
https://skyteach.ru/uprazhneniya/igry-po-teme-professii-urok-anglijskogo/
https://vk.com/wall-196950062_5258
Оснащение: демонстрационный ПК, мультимедиа проектор, экран.
Соколова Елена Борисовна
Палюлина Елена Владимировна