12+  Свидетельство СМИ ЭЛ № ФС 77 - 70917
Лицензия на образовательную деятельность №0001058
Пользовательское соглашение     Контактная и правовая информация
 
Педагогическое сообщество
УРОК.РФУРОК
 
Материал опубликовала
Маркешина Марина Николаевна287
Россия, Брянская обл., Дятьково

Цель урока:

систематизация и обобщение знаний по теме «Модальные глаголы»

Задачи урока:

1. Образовательные: совершенствование умения употреблять модальные глаголы, выражающие долженствование, в речи.

2. Развивающие: развитие способности к сравнению, умозаключению; развитие умения анализировать, делать выводы.

3. Воспитательные: воспитание уважения к правилам поведения на дороге, умение соблюдать правила, уважать закон.

 

Оборудование и наглядные пособия:

1. Учебник. К.И.Кауфман, М.Ю. Кауфман,“Happy English.ru ” 8 класс

2. Компьютер и проектор.

3. Презентации.

4. Раздаточный материал.

Ход урока.

1. Оргмомент

2. Актуализация знаний.

Look at the picture and imagine that we are drivers of this car. We see the road sign ”Turn right”… tell me, please.

Should we go right? Must we go right? or Do we have to go right?

Well, I see that our answers have divided.

Are there any differences in translation of these verbs?

Is it important for you to see the difference in translation of these modal verbs?

Is it a problem for you to choose the verb in this situation?

3. Постановка учебной проблемы.

Дорогие ребята, мы с вами выполняем разнообразные действия каждый день. Есть действия, которые мы выполняем самостоятельно без чьей-либо помощи. Есть действия, которые мы должны выполнять, потому что мы сами этого хотим. А есть действия, которые мы вынуждены выполнять, т.к этого хочет кто-то другой.

Look at your desks. You have got the words. Make a sentence using these words.

1) We go right. – translate it.

What can you tell me about this sentence?

What does the verb know mean tell me in Russian?

Now look at your desks again. You have another word. Put it in your sentence and read the new one, please.

2) We must go right. – translate it.

What is the difference between the verb and the modal verb, tell me in Russian?

Какие модальные глаголы, выражающие долженствование, вы знаете ещё?

Put the verbs into the first sentence. What do you have?

3) We should go right – translate it.

4) We have to go right. – translate it.

Are there any differences in translation of these sentences?

Что обозначают данные модальные глаголы?

4. Формулировка проблемы.

Чем мы будем заниматься на уроке?

What is the theme of our lesson?

Употребление модальных глаголов, выражающих долженствование, в различных значениях.

Look at the blackboard.

Let’s work with these sentences.

2) We must go right.

3) We should go right

4) We have to go right.

What can you tell me about this sentence?

What does the verb … mean tell me in Russian?

Make it negative. – translate it.

Can we use it into the Past Simple tense, into the Future Simple tense?

Are there any differences in translation of negative sentences?

What are they?

Итак, ребята, к какому выводу мы с вами пришли?

Есть ли отличия в переводе модальных глаголов в настоящем времени? в прошедшем? в будущем?

Open your books, please, on page 90, read the rule and look at the table.

Present Simple

Past Simple

Future Simple

Must – должен (с точки зрения говорящего)

Mustnt – не должен (строгий запрет)

---

---

Have to – вынужден, приходится, нет выбора

Dont have to – не нужно, нет необходимости

(но выбор за тобой)

Had to –пришлось, был вынужден

Will have to – должен буду, придется

5. Первичное закрепление.

Return to our picture, what is the most suitable modal verb for this picture?

Look at the next pictures and choose from should or mustn’t, explain your answers.

6. Физкультминутка.

Let’s have a small rest. Look at the screen, please, and imagine a nice winter day.

7. Применение нового знания на практике.

Let’s do ex. 2 on page 91 together

Read the task and translate it.

That’s enough. Let’s work in pairs.

The pupils of the 1st row do the 3rd sentence and explain their choice.

The pupils of the 2nd row do the 4th sentence and explain their choice.

The pupils of the 3rd row do the 5th sentence and explain their choice.

Let’s check your sentences.

Now we start to work in groups.

The pupils of the 1st row will be the 1st group.

The pupils of the 2nd row will be the 2nd group.

The pupils of the 3rd row will be the 3rd group.

Take your tasks.

1) Complete the text with the correct modal verb using positive and negative form.

2) Read the extract from the novel and choose must or have to.

3) Mum is writing the notice to her son; help her to complete it with modal verbs.

I’ll give you 5 minutes for this task.

Let’s check your cards.


Return to the rules of the road. Read and remember for life how to be safe in the road.

Road safety.

Remember!

You should cross the street at the crossing.

You should cross the street when the light is green.

You should first look left when you cross the street.

Always use this code when you cross the road.


8. Подведение итогов урока. Рефлексия.

I want to ask you

What is the theme of our lesson?

В каком времени модальные глаголы must /have to отличаются по своему значению?

В каких предложениях модальные глаголы must /have to отличаются по своему значению?

Какие глаголы имеют только форму настоящего времени?

Какой глагол имеет формы всех трех времен? Назовите их.

Now take your cards and write

1. What surprised you at the lesson?

2. What did you like at the lesson?

3. What didn’t you like at the lesson?

Who wants to tell me about your impressions?

Thanks for your job; we see the result of it. I think we've got a very useful lesson. Now count your points, please.

I put excellent marks to…because you were active, made a lot of exercises and got many points.

I put good marks to…because you were active, but got only a few points.

9. Домашнее задание.

Open your diaries and write down your homework: learn the rule, ex1 on page 90. The lesson is over; you may be free, goodbye.
презентация
PPTX / 232.54 Кб

задания
PPTX / 49.26 Кб

 

 

Опубликовано в группе «УРОК.РФ: группа для участников конкурсов»


Комментарии (1)

Вашурина Зелфия Закиевна, 30.10.17 в 06:18 0Ответить Пожаловаться
Очень хороший урок, направленный на усвоение правил употребления данных модальных глаголов. На мой взгляд, таблица должна была быть полнее, можно было указать все формы в PAST SIMPLE и FUTURE SIMPLE. И модальный глагол "should" указан только в презентации.
Чтобы написать комментарий необходимо авторизоваться.