Урок Ток-шоу
“Music Show”
Цель: обогатить словарный запас по теме «Музыка», совершенствовать навыки монологической и диалогической речи, а также навыки аудирования.
Образовательные задачи:
Активизация употребления лексики по теме «Музыка»;
Формирование умений в использовании речевых стратегий в монологических высказываниях;
Расширение словарного запаса, развитие навыков сотрудничества через работу в паре и группах, обучение анализировать и обобщать материал, делать выводы.
Развивающие задачи:
Развитие внимания, памяти, воображения;
Развитие способности к догадке, гибкости и логичности ума, коммуникабельности, способности осуществлять репродуктивные и продуктивные действия;
Расширение кругозора.
Воспитательные задачи:
Формировать уважения к культуре других народов и культуре своей страны;
Воспитать чувства ответственности перед своими одноклассниками;
Способствовать развитию у учащихся умение участвовать в диалоге и умения слушать.
Оборудование:
Билеты для гостей и участников шоу, карточки для ведущего, карточки с заданиями, записи разных стилей музыки, портрет Л. Армстронга, тексты, презентация, музыкальное сопровождение, жетоны.
Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний.
Форма урока: Урок-шоу
Ход мероприятия:
Teacher: Good day everybody! We are going to talk about music. We can hear it everywhere: in the parks, in the streets, in the shops, in the transport, over the radio or on TV. And today we are in the TV studio. Let’s meet our host Mr. Jimmy Coyle!
(Cheers and Applause)
TV presenter: Hello everybody! Welcome to our Music show! And today we are having a special guest. It’s a popular music blogger. Please Welcome Brian Grey! So, ask him as many questions as you can.
Pupils ask questions.
What sort of music do you like?
What is your favourite band?
Where do you like listening to music?
Can you sing?
Can you play any musical instruments?
Do you fancy going to concert?
TV presenter: Thank you for your questions. And now we start playing one of your favourite games “Name the song Challenge”. Are you ready? Let’s start!
(Cheers and applause)
Звучат отрывки песен, и участники шоу (учащиеся) должны догадаться, имя исполнителя или название песни. За каждый правильный ответ, участники шоу получают жетон.
TV presenter: Now, Mr. Grey! Listen to the music and guess who the performer is.
Звучит мелодия Луи Армстронга “What a wonderful world”.
That’s right. And now, dear guests, look at the screen you can see the lyrics of the famous song “What a wonderful World” and you have to listen to the song and fill in the words. Take a piece of paper and do the task.
Все отдают на проверку лист с выполненным заданием. Участники должны послушать песню, на экране текст песни и на руках лист с пропущенными словами.
TV presenter: Great! We’ll check it now!
TV presenter: Welcome back to the Music show! I’m here and we are about to play the games but first, we are going to need some players.
Выходят две команды участников.
TV presenter: Please welcome “Stars” and “Street performers”
(Cheers and applause)
The first challenge “Musical Genre Challenge”. You have to name as many music styles as you can.
Первый конкурс «Назови музыкальный жанр»- участники должны по очереди назвать как можно больше музыкальных жанров.
(Rap, hip-hop, soul, electro, reggae, heavy metal, pop, classical, folk, country, jazz, blues, disco, Broadway musical, opera, Rock’n’roll, rock...)
The second challenge is to name as many adjectives as you can.
Во втором конкурсе участники должны назвать прилагательные, которые описывают чувства и эмоции при прослушивании музыки.
(Powerful, exciting melancholy, unforgettable, sentimental, romantic, soft, relaxing, breathtaking, boring, moving, catching, satisfying, sweet...)
The third challenge is to match the words to their Russian equivalents.
Третий конкурс – участники должны найти эквиваленты соответствующие русскому языку.
Music gives me pleasure | Я не достаточно талантлив в музыке |
Music reflects my mood and emotions | Сочинять музыку |
Music helps me relax | Самый популярный в чартах |
It evokes different feelings | Музыка приносит мне удовольствие |
It’s totally my kind of... | Начать играть на барабанах |
I’m not too keen on… | Музыка отражает мое настроение и эмоции |
Number one in the charts | Она пробуждает разные чувства |
To compose | Я не слишком увлекаюсь |
I’m not musically talented enough | Это полностью в моем вкусе |
To take up the drums | Музыка помогает мне расслабиться |
TV presenter: Nice job! You were amazing! And now look at the screen and sing a song! It’s Karaoke Challenge!
Команды выбирают песню и поют по очереди. Зрители должны аплодисментами определить, чья команда была лучше.
Let me see and count the tokens you got on our show, so you’ll get a special prize for it.
And now I want to thank special guest Brian Grey! And let’s applaud to all our viewers, our teams for coming to our studio on Music Show. It was so much fun! We will back next week! Good bye!
(Cheers and applause)
Teacher: So my dear students, today you have had a good opportunity to express your attitude to music. You were creative at the lesson. Thank you very much for your excellent job!
What a wonderful world (Louis Armstrong)
I see trees of green red roses too
I see them bloom for me and you
And I think to myself
What a wonderful world...
I see skies of blue clouds of white
Bright blessed days dark sacred nights
And I think to myself
What a wonderful world...
The colours of a rainbow
So pretty in the sky
Are also on the faces
Of people going by
I see friends shaking hands saying “How do you do?”
They’re really saying, “I love you”
I hear babies cry, I watch them grow
They’ll learn much more
Than I’ll ever know
And I think to myself
What a wonderful world...
Yes! I think to myself
What a wonderful world...
Music gives me pleasure | Музыка приносит мне удовольствие |
Music reflects my mood and emotions | Музыка отражает мое настроение и эмоции |
Music helps me relax | Музыка помогает мне расслабиться |
It evokes different feelings | Она пробуждает разные чувства |
It’s totally my kind of... | Это полностью в моем вкусе |
I’m not too keen on… | Я не слишком увлекаюсь |
Number one in the charts | Самый популярный в чартах |
To compose | Сочинять музыку |
I’m not musically talented enough | Я не достаточно талантлив в музыке |
To take up the drums | Начать играть на барабанах |