Конспект урока 10 класс "Проблема выбора профессии".
Класс 10 | Вершигора М.А. | ||
Тема урока: | Проблема выбора профессии. | ||
Тип урока: | Комбинированный | ||
Цель урока | создать условия для систематизации информации на английском языке, необходимой для выбора будущей профессии. | ||
Задачи урока | |||
Образовательная | Развивающая | Воспитательная | |
совершенствовать навыки чтения, аудирования и устной речи учащихся; углубить знания учащихся об профессиях | развивать языковые, познавательные способности учащихся, развивать готовность к коммуникации на основе предложенного материала; развивать зрительную память, речь, мышление, восприятие; совершенствовать навыки чтения и произношения изученных слов; | содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка; воспитывать уважение к чужому труду | |
Планируемые результаты | |||
Личностные УУД | Метапредметные | Предметные | |
воспитание у учащихся ценностного отношения к жизни, уважения к людям разных профессий; осознание обучающимися возможностей самореализации посредством иностранного языка и правильного выбора будущей профессии; | Коммуникативные: Развивать коммуникативную компетенцию, включая умение взаимодействовать с окружающими. Регулятивные: развите регулятивных УУД, а именно целеполагания, планирования, самонаблюдения Познавательные: Овладевать различными формами познавательной и личностной рефлексии | обобщение лексического материала по теме, его углубление и расширение через все виды речевой деятельности; приобретение дополнительных знаний о профессиях, а именно знакомство с требованиями, условиями, содержанием некоторых профессий; развитие коммуникативных умений по теме, а именно развитие умения аудирования и чтения с целью извлечения необходимой информации. | |
Формы работы | Методы и приемы | Ресурсы | |
Фонетическая и речевая разминка; Фронтальный опрос; групповая работы; Индивидуальная работа | целеполагание, наглядный, словесный, частично-поисковый, репродуктивный, | УМК «Английский в фокусе». 10 класс: учебник для общеобразовательных организаций [Н.И. Быкова, Дж. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс]– М.: Просвещение, 2024; раздаточный материал; компьютер, экран проектора |
Ход урока
I. Мотивационно-вступительная часть.
1. Приветствие учеников.( Greeting )
I am glad to see you in a cheerful mood. And to keep your spirit up even more let" s say our slogan
I’m smart!
I’m confident!
I’m strong and healthy!
I believe in myself!
I love learning English!
2. Введение в иноязычную атмосферу
1) На доске з написаны пословицы . Учащиеся долждны соединить части пословицы и назвать его русский еквивалент.
Many hands make …. a light work.
The work shows …. the workman.
Well began …. is half done.
Jack of all trades …. is master of none.
2) How many letters are there in English ABCs? – 26.
Let’s revise some popular professions. Name the profession for A, B, C,….(Ученики називають прфессии на буквы английського алфавита)
3. Постановка цели и задач урока.( Aim )
Учащимся предлагается прочитать стихотворение и определить тему, цель и задачи урока.
T: Look at the blackboard and read the poem «I Want to Ве». Ss: (read one by one)
Some people often say to mе:
"Have уоu decided what yоu want to bе?"
I usually answer, "I don't know,"
But it isn't really so.
I want to win аn Olympic race,
I want to see the Earth from space,
I want to travel to Katmandu
I want to bе rich and famous, too.
I want to bе оn Hollywood's screen,
I want to invent а new machine,
I want to bе very clever and wise,
I want to win the Nobel prize..
What is it about? What do you think we are going to talk about at our lesson? What is the theme of our lesson? Right- today we are going to speak about your plans for future and your future profession. The topic of our lesson is “Choosing a profession”
II. Операционно-познавательная часть.
1. Aктивизация изученной лексики по теме «Профессии», просмотр видеоролика и выполнение упр. 1, стр.48.
Видеоролик
https://www.youtube.com/watch?v=MWP-pbnvoHA
2. Повторение правил словообразования существительных, обозначающих профессии.
There are different ways of forming the word. And very often professions are derived from other word with the same root.
With SUFFIXES and COMPOSITION.
Suffixes | -ar, -er, -or, -ess, -ist, -eer, -cian | Beggar, farmer, doctor, actress, therapist, engineer, beautician |
Composition | -man (woman), -maker, -player, -worker, | Mailman, shoemaker, blacksmith, chess-player, iron-worker |
There are a lot of jobs and they can be divided into categories. Look at the job categories. Match the jobs to the categories. (соотнесение категорий и названий профессий).
Categories: | Jobs: |
working from home as a freelancer | a pilot |
a skilled job | an architect |
being the boss | a nurse |
having a 9-5 job in an office | a managing director |
becoming a professional person | a translator |
becoming a famous celebrity | a mechanic |
working in the armed forces/emergency services | a bank clerk |
running your own business | a hairdresser |
working in the medical profession | a singer |
Key: 1), 2)f, 3)d, 4)g, 5)b, 6)I, 7)a, 8)h, 9)c.
-Add as many jobs as you can to each category. Compare your answers with the partner. Add the words you do not have to your list (добавляют свои варианты
3.Развитие навыков говорения Speak on the following questions
Who helps you choosing your future profession? (Nobody, my parents, my friends)
What is, in your opinion, the most important thing in your future profession? (good salary, much contact with people, an ideal combination of a job and a hobby)
What skills are the most important for your future profession? (computer skills, observation skills, knowledge of foreign languages)
Have you already choosen your future profession?
4.Введение новой лексики. Now you will learn some new words
А) Выполнения упр. 2(а), стр. 48
Read what the people say and find at least two jobs that they can’t do. Report to the class
Jane: “I get seasick easily”
Tony: “I can’t stand being behind the desk’
Pat: “I don’t want to go to University”
Pete: “I’m not good at working with my hands”
Mary: “I don’t want to work in the evenings or at weekends”
John: “I can’t stand working shifts”
Sue: “I can’t stand the sight of blood”
Bob: “I can’t work for others”
Example: Jane can’t be an flight attendant or a sailor.
В) Выполнения упр. 2(а), стр. 48 -Find at least one job that…
involves a lot of travelling
you can do part-time
is full time
is risky
can be done outdoors
requires that you wear a uniform
requires shift work
pays a good salary
asks for a lot of responsibility
requires high qualification.
5. Совершенствование навыков чтения
Pre- Reading Activity
salary and benefits - зарплпта и выгода
promoted – продвигаться по службе
retire - виход на пенсию
enjoying his hobbies - наслаждаться хобби
allow to live - позволяет жить
successful - успешный
transferred – переведеный
representatives - представители
poorly paid – мало оплачеваемый
2)Reading.
The text “ John Rushton is a businessman”
John Rushton is a businessman. He is 50 years old and he has been working for the same company for 27 years.
He thinks that he has a very successful career. He started working as a poorly paid clerk and was one of those nine-to-five white-collar office workers who spend all day with a pencil in one hand and a telephone in another.
He hated it and asked to be transferred to sales where he became one of the company’s sales representatives.
John travelled all over the country selling the company products and eventually became the most successful salesperson on the stuff.
In ten years he was promoted to manager of the sales department. He has got a good salary and benefits.
He might retire in another ten years and then his pension will allow him to live comfortably in his country house enjoying his hobbies that he has no time for now while he still works.
3)Post- Reading Activity
Read the statements and decide if they are true or false.
1.John didn’t get much money when he started his career.
2.John worked till late evening.
3.He enjoyed his work as an office-worker.
4.John had no opportunity to travel.
5.Being a manager John earned good money.
6.Now John is retiring and has enough time for his hobby.
7.John’s pension will allow him to live comfortably
III.Рефлексивно-оценочная часть
1.Инструктаж по выполнению домашнего задания
Обсуждается, что нужно выучить/повторить дома. Записывается домашнее задание. Write an essay “my plans for future”
Просмотр видеоролика How to Choose the Right Career
https://www.youtube.com/watch?v=dSUtqpAmDl8
2 Рефлексия.
Our lesson is coming to the end. Think of 3 facts you have learnt about jobs during this lesson.Tell the clas:
-Was the lesson useful for you?
-Will it help you in choosing your future career?
-Have you learnt any new words?
-Complete the sentences: It was easy for me…
I had some difficulties…
Now I know…
Now I can…
-Evaluate your work: I have/haven’t been active at the lesson.