Конспект урока по удмуртскому языку во 2 классе по учебнику «Зеч-а, бур-а. удмурт кыл!»
Пояснительная записка к презентации
презентация к уроку удмуртского языка
PPTX / 1.74 Мб
Тема: Тол толэзьёс.
Уроклэн мугъёсыз:
Личностной: инкуазез гажан мылкыд пыӵатон.
Регулятивной: асьсэлэн но эшъёссылэн ужзылы дунъет сётыны быгатонзэс азинтон.
Коммуникативной: асьсэлэсь малпанзэс вераны быгатонзэс азинтон; ог-огзэс гажаса, туркымен ужаны быгатонзэс азинтон.
Познавательной: валатскыны быгатонзэс азинтон.
Предметной: толлэн толэзьёсыныз тодматскон но соос сярысь вераны быгатон; соосты вераськонэ кутон.
Уроклэн типез: выль темаен тодматскон.
Ужан кабъёс: фронтальной уж, туркымен ужан, кузэн ужан, нимаз ужан.
1.Дасяськон. Мылкыдатон.
2. Кылэз волятон. Вераськонэз радъян.
1)- Кыче туннэ нунал? Какой сегодня день?
- Кыче туннэ куазь? Какая сегодня погода?
Туннэ куазь……….( кезьыт, шундыё, пилемо, лымыё)
2)- Кылмес волятом. Куазьмы сярысь чистоговорка вералом.
Тэ – тэ – тэ
Туж кезьыт толалтэ.
Ти – ти – ти
Салазки мон кути.
Ыт – ыт – ыт
Чик овол кышкыт кезьыт.
3) - Тодамы ваёмы арлэсь вакытъёссэ. Визьпог тиледлы мадиськонъёс ваем.( Вспомним времена года. Визьпог приготовил для вас загадки.)
- Кылзэ сак но тодэ, кыче арлэн вакытъёсыз сярысь вераське мадиськонын.
( Послушайте внимательно и скажите о каком времени года говорится.)
« Мон тӧдьы луисько. Тол бабай но Лымы ныл лыкто, кузьымъёс ваё»
«Толлэсь лымызэ мон шунтӥсько. Та вакытэ тылобурдоос вуо, шулдыр кырӟало».
«Мон вож – вож , сяськаосын узыр, та вакытэ пиналъёс шутэтско».
«Нош мон узыр пӧртэм буёло писпуосын, нылпиос школае мыно».
- вераломы ваньзэ арлэсь вакытъёссэ. (Назовём все времена года.)
4) - султэ, кин вордскиз толалтэ.
- Кидэз жутэ, кин вордскиз гужем.
- Кидэс чабе, кин вордскиз тулыс.
- Нош али султозы, кин вордскиз сизьыл.
5) – Нош табере кузэн ужаломы. Найдите пару и соедините.
Толалтэ мон картошка окто.
Тулыс мон гурезьын нискылало.
Гужем мон кечсин сяська бичало.
Сизьыл мон узы – боры сиё.
- Оцените вашу работу.
(Ми туж умой ужам. Ми шоро – куспо ужам – коня ке янгышъёсмы вал. Милям озгес пормы туннэ. )
6) Физкультминутка
Тёпимы туж вазь султэм.
Урам кузя вамыштэм.
Паллянэ, бурлань учкем,
пыдъёсыныз тыпыртэм,
киоссэ паськыт карем,
азьтэмзэ мышлань куштэм.
Юмшаса со туж жадем,
Шутэтскыны пуксем.
3. Темаен но целен тодматон.
Шедьтэ мултэссэ.
Куарусён, коньывуон, толсур, шуркынмон.
- Малы? Почему?
- Вералэ сизьыл толэзьёсты.
- Нош кин тодэ тол толэзьёсты? Кто знает зимние месяцы?
- А хотите узнать?
- О чём будем говорить сегодня? Как будет звучать тема нашего урока? ( Тол толэзьёс. Зимние месяцы.)
- Мар тодыны кулэ урокын? Что мы должны узнать?
- Будем работать по этому плану:
1)тол толэзьёслэн нимъёссы.
2) малы озьы нимазы.
3) толэзьёсты тодман.
4) туркымен уж.
- Скажите, как будем работать.
Синъёсмы - учкыны,
Пельёсмы - кылзыны,
Киосмы – ужаны,
Нош йырмы - малпаськыны.
Удмурт кылэз дышетом,
Тросгес ми тодом.
Вай кидэ мыным, эше,
Ог – огмылы юрттоме.
4. Выль тема.
1) Тол толэзьёсын тодматскон ( на слайде)
Декабрь январь февраль
Толсур толшор тулыспал
- как называется декабрь?
Тол – зима сур – квас ( сур позьтыны кутско вал та толэзе)
Тол – зима шор – середина
Тулыс – весна пал ( смотрит в сторону весны)
2) Толэзьёсты тодман.
– У вас у каждого на листочках число и месяц. Прочитайте, переведите, найдите в классе , где написан на листочке этот месяц на удмуртском языке и подойдите туда.
Прочитайте число, переведите на удмуртский. Если правильно, остальные хлопните в ладоши.
15, 9, 12, 25 декабря 24, 8,17, 19 января 13, 10, 21, 27 февраля
- чему вы научились, выполняя это задание? ( узнавать месяцы на удмуртском.)
3) Туркымен уж. Работа в группах.
- Работая в группах, что мы должны помнить?
1группа: Прочитайте, переведите и расскажите на русском языке. Оцените работу в группе.
Толсур, толшор, тулыспал – со тол толэзьёс. Толсуре Выль ар вуэ. Толшор - толлэн шорыз ( середина) луэ. Тулыспалэ асьме доры тулыс йыгаське ( стучится) ини.
2 группа: Нарисуйте рисунок на тему « Зима» и напишите туда зимние месяцы на удмуртском языке. Оцените работу в группе.
3 группа: Прочитайте и отгадайте, о каком месяце говорится в этой загадке. Составьте из данных слов предложения об этом месяце. Оцените работу в группе.
Армылэн со покчиез,
Дас кыкети нылпиез,
Кузьмалоз со Выль арез. (толсур)
Даны слова: Выль ар, вае, толсур. Кыз котырти ( вокруг ёлки), пиналъёс , экто, кырзало. Кузьым,Тол Бабай, вае.
5. Йылпумъянъёс.
1) среди букв спрятались названия зимних месяцев. Найдите их.
й |
ц |
у |
к |
е |
н |
г |
ш |
щ |
з |
х |
ъ |
ф |
ы |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
л |
д |
т |
о |
л |
с |
у |
р |
д |
ж |
я |
ч |
с |
м |
и |
т |
ь |
б |
ю |
а |
ф |
ы |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
д |
ж |
г |
т |
у |
л |
ы |
с |
п |
а |
л |
щ |
у |
а |
п |
о |
о |
ь |
л |
е |
а |
в |
ь |
г |
ю |
ш |
т |
о |
л |
ш |
о |
р |
Проверка по слайду. Оцените свою работу.
Мынам ваньмыз пормиз.
Мон ваньзэ ой шедьты.
Мон одигзэ но ой шедьты.
2) – Что узнали на уроке? Мар тодиды туннэ урокын?
Урокын мон туннэ тоди…….
- Справились с задачами урока?
3) -У меня для вас есть комплимент.
Кыче ти туннэ тыршисесь, ужасесь но визьмоесь.
- Кому бы вы сказали комплимент? Кого бы вы похвалили сегодня?