Методические указания для написания контрольных работ студентов 2 курса з/о специальности "Строительство и эксплуатация зданий и сооружений"
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение
высшего образования
«Балтийский федеральный университет имени Иммануила Канта»
(БФУ им. И. Канта)
Институт природопользования, территориального развития и градостроительства
М.Э. Королева
ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК) В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Методические указания по выполнению контрольной работы
для студентов второго курса заочной формы обучения
для специальности 08.02.01 Строительство и эксплуатация зданий и сооружений
Калининград
2020
Автор: Королева Мария Эдуардовна
Королева М.Э. Иностранный язык (английский язык) в профессиональной деятельности: методические указания по выполнению контрольной работы для студентов второго курса заочной формы обучения для специальности 08.02.01 Строительство и эксплуатация зданий и сооружений – Калининград.: ИПТРиГ ФГАОУ ВО «БФУ им. И Канта», 2020. – 73 с.: табл.
Рассмотрено и рекомендовано к печати на заседании ПЦК «Общих гуманитарных и социально-экономических дисциплин», протокол № 1 от 26.08.2020г.
Рассмотрено и рекомендовано к печати на заседании методической комиссии СПО ИПТРиГ, протокол № 1 от 26.08.2020
|
ФГАОУ ВО БФУ ИПТРиГ
2020
СОДЕРЖАНИЕ
| ВВЕДЕНИЕ | 4 |
1 | ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛИНЫ | 6 |
2 | УКАЗАНИЯ ПО ВЫБОРУ ВАРИАНТА И ОФОРМЛЕНИЮ РАБОТЫ | 10 |
3 | ЗАДАНИЯ ДЛЯ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ | 12 |
| СПИСОК ИСПОЛЬЗУЕМЫХ ИСТОЧНИКОВ | 63 |
| ПРИЛОЖЕНИЕ А | 64 |
ВВЕДЕНИЕ
Методические указания предназначены для студентов 2 курса заочного обучения по специальности 08.02.01 «Строительство и эксплуатация зданий и сооружений» согласно ФГОС СПО.
Изучение данной дисциплины базируется на знаниях, умениях и навыках, приобретенных в ходе изучения дисциплин: «Иностранный (английский) язык» на начальном курсе обучения, дисциплинах профессионального профиля.
Освоение данной дисциплины является базой для дальнейшего изучения и овладения английским языком по указанной специальности.
Целью дисциплины является подготовить студентов заочного отделения к практическому владению английским языком в сфере профессионально-ориентированного чтения и перевода научно-технической литературы по специальности, а также развитие и совершенствование навыков общения по разговорным темам.
Целью контрольной работы является формирование у студентов знаний теоретических основ грамматики английского языка и овладение профессионально-ориентированной лексикой. При подготовке к выполнению контрольных работ необходимо усвоить основные грамматические темы:
- глагол «be» и «have»;
- оборот «there is/there are»;
- местоимения (личные, притяжательные, возвратные, указательные, неопределенные);
- существительное (единственное и множественное число, артикль, притяжательный падеж);
- степени сравнения прилагательных;
- времена группы Simple (Present, Past, Future);
- времена группы Continuous (Present, Past, Future);
- времена группы Perfect (Present, Past, Future);
- времена группы Perfect Continuous (Present, Past, Future);
- модальные глаголы;
- активный и страдательный залоги;
- предлоги;
- инфинитивные конструкции (Complex Object, Complex Subject и Absolute Participle Construction);
- сослагательное наклонение, условные предложения.
Воспитательной целью является формирование у студентов широкого научного кругозора, творческого подхода при освоении изучаемого материала, а так же способности использовать новейшие достижения технического прогресса, овладевая своей специальностью.
Контрольная работа для 2 курса охватывает следующие темы: «Части здания», «Гражданское строительство», «Геотехническая инженерия», «Природоохранная инженерия», «Инженерное обеспечение строительства», «Карьера инженера-строителя», «Образование инженера-строителя», «Материаловедение».
1 ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛИНЫ
Согласно рабочей программе на втором курсе обучения дисциплина охватывает следующие темы:
Тема 2.3 Части здания
Самостоятельная работа по теме охватывает подразделы:
Фундамент. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Местоимения: указательные (this/these, that/those) с существительными и без них, личные, притяжательные, вопросительные, объектные
Виды фундамента. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Крыша. Ее функции. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Виды крыш. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Грамматический материал: сложноподчиненные предложения с союзами because, so, if, when, that, that is why.
Потолок. Подвесной потолок. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Балки. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Грамматический материал: Наречия в сравнительной и превосходной степенях, неопределенные наречия, производные от some, any, every.
Стены. Классификация стен. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Дизайн стен. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Инфинитив и инфинитивные обороты, и способы передачи их значений на родном языке.
Перекрытия. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Кладка из кирпича. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Окна. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Материал для оконных рам. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Пол. Напольные покрытия. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Паркетный пол. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Составление глоссария — словаря узкоспециализированных иноязычных терминов в отрасли строительства с толкованием, комментариями и примерами.
Тема 2.4 Оборудование строительной площадки, строительная техника
Самостоятельная работа по теме охватывает подразделы:
На строительной площадке. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Оборудование стройплощадки. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Грамматический материал: Настоящее простое, настоящее продолженное, прошедшее простое время.
Строительные леса. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Гласные. Особенности произношения
Группы строительных машин. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Настоящее простое, настоящее продолженное, прошедшее простое время.
Транспортировочные машины. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Машины для земляных работ. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Техника безопасности при работе на стройплощадке. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Относительные местоимения при описании людей, животных и предметов
Составление глоссария — словаря узкоспециализированных иноязычных терминов в отрасли строительства с толкованием, комментариями и примерами.
Тема 2.5 Здание, типы зданий
Самостоятельная работа по теме охватывает подразделы:
Архитектура зданий. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Грамматический материал: Будущее простое время. Утвердительная и отрицательная формы
Здания и требования к ним. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Сильные и слабые формы. Связующие слова в предложении.
Нагрузки и воздействия в здании. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: дифференциальные признаки глаголов в Past Perfect, Past Continuous, Future in the Past;
Гражданское строительство. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария
Конструкции гражданских зданий. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Условные предложения 1 и 2 типа.
Типы гражданских зданий. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Прошедшее продолженное, Прошедшее завершенное
Жилищное строительство. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Глагол used to.
Способы строительства. Работа с текстом и заданиями к нему, составление глоссария.
Грамматический материал: Модальные глаголы \Can\, \be able to\, \must\ and \have to\.
2 УКАЗАНИЯ ПО ВЫБОРУ ВАРИАНТА И ОФОРМЛЕНИЮ РАБОТЫ
Студент заочной формы обучения должен выполнить письменно контрольную работу своего варианта. Номер варианта определяется по последней цифре шифра зачетной книжки студента.
Порядок выполнения и оформления контрольных работ.
Контрольные работы следует выполнять в отдельной тетради или на листах (формата А4) в случае выполнения на компьютере. На обложке тетради или на титульном листе необходимо указать фамилию, имя и отчество; курс; специальность; вариант контрольной работы и шифр студента.
Контрольная работа должна выполняться аккуратным, четким почерком или выполняться на компьютере, ответы на задания следует давать в развернутом виде. При выполнении контрольной работы необходимо переписать условия заданий и английский текст, оставлять поля для замечаний и методических указаний преподавателя. Задания должны быть представлены в той же последовательности, в которой они даны в контрольной работе. Допускается наличие только общепринятых сокращений. Контрольные работы приносятся (присылаются) на сессию. Если студент допустил в работе ошибки, он должен их исправить в той же тетради, учитывая рекомендации преподавателя, проверившего его работу. Контрольная работа не своего варианта, выполненная не полностью или не отвечающая предъявляемым к ней требованиям, возвращается без проверки и не засчитывается.
При выполнении контрольных работ рекомендуется использовать следующие учебники, учебные пособия и словари:
1.Карпова Т.А. Английский язык для колледжей: учебн. пособие /Т.А. Карпова. – Москва: КноРус, 2017. – 1 r = on-line, 288с.
Электронные издания:
1.Национальная электронная библиотека – Режим доступа к сайту: http://нэб.рф/
2.Электронно-библиотечная система Znanium.com – Режим доступа к сайту: http://znanium.com/
3.Электронная библиотека Юрайт – Режим доступа к сайту: https://biblio-online.ru/
4.Образовательный портал «ВВС русская служба» – Режим доступа: http://news.bbc.co.uk/hi/russian/learn_english/
5.Образовательный портал «NATIVE-ENGLISH» – Режим доступа: http://www.native-english.ru
6. Образовательный портал «Межвузовский информационно-образовательный портал» – Режим доступа: http://edu-on.ru/predmet/delovaya-korrespondenciya-anglijskij-yazyk-3-2mm-up/
3 ЗАДАНИЯ ДЛЯ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ
I. Read and translate the text:
Parts of a buildingAlmost everyone has watched building of a house and followed its progress with interest.
First the excavation is dug for the basement, then the foundation walls below ground level are constructed; after this the framework is erected and clothed with various finishing materials and protected by several coats of paint.
The part upon which the stability of the structure depends is the framework. It is intended for safely carrying the loads imposed. The floors, walls, roof and other parts of the building must be carefully designed and proportioned.
The architect or designer must decide what the size of the walls, the floors, the beams, the girders and the parts which make up the framework must be, and how they must be placed and arranged. Sometimes it is done by the architect who draws the plans for the house, sometimes by a designer.
Here are the main parts of a building and their functions.
Foundations are to keep the walls and floors from contact with the soil, to guard them against the action of frost, to prevent them from sinking and settling which can cause cracks in walls and uneven floors.
Floors divide the building into stories. They may be either of timber or of a fire-resisting material.
Walls are built to enclose areas and carry the weight of floors and roofs. The walls may be solid or hollow. The materials used for the wall construction can be brick, stone, concrete and other natural and artificial materials.
Roofs cover the building and protect it from exposure to weather.
They tie the walls and give the construction strength and firmness.
II. Find English equivalents in the text:
котлован –
копать, рыть –
цоколь, подошва –
каркас –
воздвигать –
покрывать –
отделочный материал –
слой краски –
сооружение –
действующая нагрузка –
балки –
грунт, почва –
затоплять –
оседать –
трещина –
неровный –
древесина –
бетон –
искусственный материал –
твердотельный, цельный –
пустотелый –
воздействие –
прочность –
твердость (устойчивость) –
III. Give Russian equivalents to the following:
progress – _______________________________________________
foundation walls – ________________________________________
below ground level – ______________________________________
parts of the building – ______________________________________
the loads – _______________________________________________
must be carefully proportioned – _____________________________
to prevent them from sinking – _______________________________
fire-resisting material – _____________________________________
the weight of floors – ______________________________________
brick – __________________________________________________
to tie the walls – ___________________________________________
natural materials – _________________________________________
to protect from exposure to weather – __________________________
IV. Translate the text and say whether these statements are true or false:
First the excavation is dug for the framework.
The foundation walls are constructed above ground level.
The framework is clothed with various finishing materials and protected by several coats of paint.
The part upon which the stability of the structure depends is the basement.
The walls and other parts of the building must be carefully proportioned.
The architect must decide what the size of the floors, the beams and the girders must be.
Sinking and settling of a construction can cause cracks in walls and uneven floors.
Floors may be of timber only.
The materials used for the wall construction can be natural only.
Roofs cover the building and protect it from settling.
V. Choose the right variant:
The part upon which the stability of the structure depends is the framework.
а) Частично стабильность сооружения зависит от каркаса.
б) Частично от стабильности сооружения зависит каркас.
в) Часть, от которой зависит стабильность сооружения, является каркас.
… what the size of the walls, the floors, the beams, the girders and the parts which make up the framework must be …
а) … как стены, полы, балки, фермы и другие части должны составлять каркас…
б) … каким должен быть размер стен, полов, балок, ферм и других частей, которые составляют каркас …
в) … что размер стен, полов, балок, ферм и других частей, которые составляют каркас, должен быть …
The material used for the wall construction can be brick …
а) Материал, который использовался для строительства стены, был кирпич …
б) Материал, который используется для строительства стен, может быть кирпич …
в) Материал, который использовался при строительстве стен, был кирпич …
… which can cause cracks in walls …
а) … что могло вызывать трещины в стенах …
б) … что может причинить трещины в стенах …
в) … которые могут послужить причиной трещин в стенах …
VI. Continue the sentence:
The framework is intended for safely carrying …
the weight of the walls.
the weight of the floors and roofs.
the loads imposed.
Foundations guard the walls against the action of …
sun.
frost.
thunder.
Floors may be …
neither of timber nor of a fire-resisting material.
of a fire-resisting material only.
either of timber or of a fire-resisting material.
The materials used for the wall construction can be …
natural only.
artifi cial only.
natural and artificial.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | – | finishing |
protection | – | – |
– | divide | – |
– | – | arranged |
decision | – | – |
– | erect | – |
– | – | used |
intention | – | – |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Floors … the building into stories.
The designer must … how the beams and the girders must be placed and arranged.
The framework is clothed with various … materials.
The materials … for the wall construction can be natural and artificial
Roofs … the building from exposure to weather.
After the framework is … it is protected by several coats of paints.
The architect must decide how to place and … all the parts of the building.
The framework is … for carrying the loads imposed.
VIII. Scan the text and answer the questions:
Have you ever watched building of a house?
Where are the foundation walls constructed?
Which part of the building does its stability depend on?
What are the functions of the foundation?
What materials may be used in constructing floors?
What materials are used for the wall construction?
What’s the function of the roof?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Ask three types of questions (general, special and to the subject) to the underlined sentence in the text.
Write these sentences in the Past and Future Simple tense forms.
The designer must determine the height of the ceiling.
You can use several ways to guard the foundation from dampness.
He may make all the arrangements for the presentation.
Make this sentence passive.
The architect calculates an estimate of the design of the building.
Open the brackets.
Scientists so far (to find) only 115 different kinds of atoms.
A battery (to produce) electricity using two different metals in a chemical solution.
To solve the problem of sending electricity over long distances, William Stanley (to develop) a device called a transformer.
Half of the electrons (to spin) in one direction; half (to spin) in the other.
The concept of electric field (to be introduced) by Michael Faraday.
Вариант № 2I. Read and translate the text:
Civil engineeringIn modern usage, civil engineering is a broad field of engineering that deals with the planning, construction, and maintenance of fixed structures, or public works, as they are related to earth, water, or civilization and their processes. Most civil engineering today deals with power plants, bridges, roads, railways, structures, water supply, irrigation, environment, sewer, flood control, transportation and traffic. In essence, civil engineering may be regarded as the profession that makes the world a more agreeable place in which to live.
Engineering has developed from observations of the ways natural and constructed systems react and from the development of empirical equations that provide bases for design. Civil engineering is the broadest of the engineering fields, partly because it is the oldest of all engineering fields. In fact, engineering was once divided into only two fields - military and civil. Civil engineering is still an umbrella term, comprised of many related specialities.
Find the following words and word combinations in the text:
гражданское строительство – ______________________________
стационарные сооружения – _______________________________
общественные сооружения – ______________________________
инженерное искусство, (зд.) строительство – _________________
водоснабжение – _________________________________________
инфраструктура – ________________________________________
мелиорация – ___________________________________________
канализация – ___________________________________________
регулирование паводкового стока – _________________________
более приятное место – ___________________________________
по существу – ___________________________________________
эмпирические соотношения – ______________________________
обобщающий термин – ____________________________________
Give Russian equivalents of the following:
to deal (with) – ___________________________________________
a broad field – ____________________________________________
a modern usage – _________________________________________
a construction – ___________________________________________
a power plant – ___________________________________________
may be regarded – _________________________________________
maintenance – ____________________________________________
bases for design – _________________________________________
transportation and traffic – __________________________________
observations of the ways – __________________________________
many related specialities –__________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Civil engineering deals with construction only.
Construction of fixed structures or public works is a part of a broad field of engineering.
Civil engineering makes the world a more attractive place to live in.
Civil engineering is a new field of engineering.
Civil engineering is only a small part of all engineering fields.
Engineering was once divided into only two fields.
Observations of the ways natural and constructed systems react gave development to the engineering.
V. Choose the right variant:
… deals with the planning, construction and maintenance of fixed structures or public works …
а) … связана с планированием строительства и поддержанием
стационарных и общественных сооружений…
б) … связана с планированием, строительством, техническим
обслуживанием и ремонтом стационарных и общественных сооружений…
в) … связана с планированием, строительством сооружений и
техническим обслуживанием и ремонтом стационарных сооружений и общественных работ…
… civil engineering may be regarded as the profession that makes the world …
а) … гражданское строительство может быть профессиональным, что делает мир …
б) … гражданское строительство может рассматриваться как профессия, которая заставляет мир …
в) … гражданское строительство может рассматриваться как профессия, которая делает окружающий нас мир …
Civil engineering is the broadest of the engineering fields, partly because it is the oldest of all engineering fields.
а) Гражданское строительство – самая широкая область из всех областей строительства, часть из которого является самой старой областью строительства.
б) Гражданское строительство – самая широкая область из всех областей строительства частично и потому, что она является самой старой областью строительства.
в) Гражданское строительство – самая широкая область в строительстве именно потому, что она является самой старой областью строительства.
VI. Continue the sentence:
Civil engineering is a broad field of engineering that deals with …
the planning of fixed structures only.
the maintenance of military structures.
the construction and maintenance of fixed structures or public works.
Civil engineering makes the world …
more irritable.
a more agreeable place for being lonely.
more attractive for living.
Civil engineering is the broadest of the engineering fields, …
partly because it is a very progressive field of engineering.
partly because it is a very ancient field of engineering.
partly because it is a very new field of engineering.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | – | constructive |
agreement | – | – |
– | – | developed |
– | observe | – |
– | – | maintaining |
transportation | – | – |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Civil engineering makes the world a more … place in which to live.
Civil engineering is a broad field of engineering that deals with the … of fixed structures, or public works.
Engineering has developed from … of the ways natural and constructed systems react.
The … of empirical equations provide bases for design.
One of the tasks of civil engineering is to … public works.
Civil engineering deals with railways, water supply, sewer, … and traffic.
VIII. Scan the text and answer the questions:
What does civil engineering deal with?
What are fixed structures and public works related to?
Are bridges, roads, railways a part of structures that engineering deals with?
How may civil engineering be regarded?
What has engineering developed from?
What provides bases for design?
Is civil engineering the oldest or the newest of all engineering fields?
In how many fields was engineering once divided?
What is civil engineering comprised of?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
Physics explains many of the changes that go on around us. (general)
A new glass works will be built here next year. (When)
The scientists obtained very important data. (What)
This woman is a teacher of physics. (Who)
They made many experiments in the cybernetics laboratory. (Where)
Open the brackets.
These data (to test) by our engineers at the laboratory tomorrow.
When a substance (to heat), the speed with which the molecules move is increased.
Electronics (to become) very important in all branches of production now.
I (to read) the material about friction at this time yesterday.
The lecturer told us that Archimedes (to discover) many laws of mathematics.
Вариант № 3
Read and translate the text:
Geotechnical engineering
The main subject of the field of geotechnical engineering is concerned with foundations, soil properties, soil mechanics, compression and swelling of soils, seepage, slopes, embankments, retaining walls, ground and rock anchors, use of synthetic tensile materials in soil structures, soil structure interaction, and soil dynamics. Transportation engineering
Transportation engineering is concerned with moving people and goods efficiently, safely, and in a manner conducive to a vibrant community. This involves specifying, designing, constructing, and maintaining transportation infrastructure which includes streets, highways, rail systems, airports, ports, and mass transit. It includes areas such as transportation design, transportation planning, traffic engineering, urban engineering, queuing theory, pavement engineering, Intelligent Transportation System (ITS), and infrastructure management.
Find English equivalents in the text:
механика грунта – ________________________________________
земляной вал – ___________________________________________
сжатие и набухание грунта – _______________________________
подпорная стена – ________________________________________
анкерные крепления – ____________________________________
растяжимый (эластичный) материал – _______________________
динамические воздействия на грунт – _______________________
свойства грунта – ________________________________________
фильтрационный расход – _________________________________
откос – _________________________________________________
большой населенный пункт – ______________________________
общественный транспорт – ________________________________
транспортное конструирование – ___________________________
проектирование движения – _______________________________
проектирование городского движения – _____________________
теория массового обслуживания – __________________________
проектирование тротуаров – _______________________________
интеллектуальная транспортная система – ___________________
управление объектами капитального строительства – __________
Give Russian equivalents to the following:
foundation – ______________________________________________
to be concerned with – ______________________________________
use – ___________________________________________________
synthetic – _______________________________________________
interaction – ______________________________________________
moving – ________________________________________________
goods – _________________________________________________
efficiently – ______________________________________________
safely –__________________________________________________
in a manner – _____________________________________________
specifying – ______________________________________________
maintaining – _____________________________________________
highways –_______________________________________________
include – ________________________________________________
transportation engineering –__________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Geotechnical engineering is concerned with soil structure interaction, soil dynamics and maintenance of fixed structures.
Soil properties is one of the main subjects which is concerned with the field of geotechnical engineering.
Moving people and goods efficiently is one of the main tasks of transportation engineering.
Transportation infrastructure includes water supply and irrigation.
The main subject of the field of transportation engineering is concerned with transportation design, transportation planning, traffic engineering and urban engineering.
V. Choose the right variant:
The main subject of the field of geotechnical engineering is concerned with foundations.
а) Основным предметом для изучения инженерной геологии являются фундаменты.
б) Главным объектом исследования в области инженерной геологии являются фундаменты.
в) Изучение области инженерной геологии связано главным
образом с фундаментами.
Transportation engineering is concerned with moving people and goods efficiently.
а) Транспортное проектирование – это передвижение людей и товаров эффективно.
б) Транспортное проектирование связано с эффективным перемещением людей и товаров.
в) Транспортное проектирование связано с перемещением людьми товаров эффективно.
This involves specifying, designing, constructing and maintaining transportation infrastructure.
а) Это включает спецификацию, дизайн, конструкцию и поддержку транспортной инфраструктуры.
б) Это включает в себя подробное описание, проектирование, строительство и обслуживание транспортной инфраструктуры.
в) В это входит подробное описание, дизайн, конструирование и поддержание транспортной инфраструктуры.
VI. Continue the sentence:
The main subject of geotechnical engineering is concerned with …
foundations, soil properties and railway systems.
compression and swelling of soils, soil structure interaction and
soil dynamics.
foundations, retaining walls and girders.
Transportation engineering is concerned with moving …
goods efficiently.
people and goods in time.
People and goods efficiently and safely.
Moving people and goods involves …
constructing and maintaining transportation infrastructure.
planning, constructing and maintaining of fixed structures.
Designing, constructing and maintaining transportation infrastructure.
Transportation infrastructure includes …
roads, railways, power plants and traffic.
streets, railways, bridges, water supply and airports.
streets, rail systems, airports, ports and mass transit.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | – | compressed |
– | move | – |
specification | – | – |
– | – | transported |
management | – | – |
– | design | – |
– | – | constructed |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Geotechnical engineering deals with soil properties, … and swelling of soils and many other things.
The main task of transportation engineering is … people and goods efficiently.
Streets, highways, rail systems and ports are a part of … infrastructure.
To move people and goods efficiently one should …, design, … and maintain transportation infrastructure.
Transportation engineering includes transportation …, transportation planning, traffic engineering, infrastructure … and things like that.
VIII. Scan the text and answer the questions:
Is geotechnical engineering concerned with maintaining transportation infrastructure?
What kinds of soil properties concern geotechnical engineering?
What is transportation engineering concerned with?
What does moving people and goods involve?
What does transportation infrastructure include?
Does transportation infrastructure deal with traffic, urban and pavement engineering?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
These questions must be answered immediately. (When)
The workers used the new device to fulill the plan ahead of time. (What)
The engineers will finish the experiment in a week. (general)
We noticed that she was writing something. (Who) 5. They were glad to have been informed about it. (Why)
Open the brackets.
This design (to be completed) next month.
Iron (to be) the most useful metal.
They already (to install) the equipment.
We (to replace) the parts of the machine yesterday.
When he came, I already (to make) a report for the conference.
Вариант № 4I. Read and translate the text:
Environmental engineeringWastewater treatment is a critical activity in environmental engineering, a sub-discipline of civil engineering. Environmental engineering deals with the treatment of chemical, biological, and/or thermal waste, the purification of water and air, and the remediation of contaminated sites, due to prior waste disposal or accidental contamination. Among the topics covered by environmental engineering are pollutant transport, water purification, sewage treatment, and hazardous waste management. Environmental engineers can be involved with pollution reduction, green engineering, and industrial ecology. Environmental engineering also deals with the gathering of information on the environmental consequences of proposed actions and the assessment of effects of proposed actions for the purpose of assisting society and policy makers in the decision making process.
Environmental engineering is the contemporary term for sanitary engineering. Some other terms in use are public health engineering and environmental health engineering.
Find English equivalents in the text:
обработка сточных вод – ___________________________________
термические отходы -_____________________________________
очистка воздуха –_________________________________________
восстановление загрязненных мест –_________________________
загрязняющий транспорт – _________________________________
обработка нечистот – ______________________________________
обработка опасных отходов – _______________________________
снижение степени загрязнения – ____________________________
озеленение – _____________________________________________
оценка (оценивание) – _____________________________________
последствия от предложенных действий – ____________________
содействие – _____________________________________________
политические деятели –____________________________________
коммунальные службы – __________________________________
здоровье общества –_______________________________________
санитарное состояние окружающей среды –___________________
Give Russian equivalents to the following:
subdiscipline – ____________________________________________
due to – _________________________________________________
disposal – ________________________________________________
to cover – ________________________________________________
to be involved – ___________________________________________
industrial ecology – ________________________________________
to gather – _______________________________________________
consequence – ____________________________________________
decision – _______________________________________________
contemporary – ___________________________________________
other terms –______________________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Environmental engineering is a subdiscipline of civil engineering.
Environmental engineering deals with wastewater treatment.
Sewage treatment and hazardous waste management are among topics covered by environmental engineering.
Environmental engineers can be involved with contamination.
Gathering of information on the environmental consequences of proposed actions is the only task of environmental engineering.
Sanitary engineering is the contemporary term for environmental engineering.
V. Choose the right variant:
Wastewater treatment is a critical activity in environmental engineering.
а) Расход воды – это критическая деятельность инженерного обеспечения охраны окружающей среды.
б) Обработка сточных вод – это крайне важная работа в инже-
нерном обеспечении охраны окружающей среды.
в) Обработка сточных вод – это критическая работа по инженерному обеспечению охраны окружающей среды.
Environmental engineering deals with the treatment …
а) Инженерное обеспечение охраны окружающей среды занимается обработкой …
б) Инженерное обеспечение охраны окружающей среды имеет дело с оздоровлением …
в) Инженерное обеспечение охраны окружающей среды занимается применением …
Environmental engineers can be involved with …
а) Специалисты по охране окружающей среды могут быть увлечены …
б) Специалисты по охране окружающей среды могут заниматься …
в) Специалисты по охране окружающей среды могут быть вовлечены …
Environmental engineering is the contemporary term for sanitary engineering.
а) Инженерное обеспечение охраны окружающей среды – это современный термин для санитарной инженерии.
б) Инженерное обеспечение охраны окружающей среды – это современное название коммунальных служб.
в) Инженерное обеспечение охраны окружающей среды – это временное название коммунальных служб.
VI. Continue the sentence:
Environmental engineering is a subdiscipline of …
geotechnical engineering.
sanitary engineering.
civil engineering.
Environmental engineering deals with …
environmental contamination.
the treatment of wastes and the remediation of contaminated sites.
seepage, slopes and embankments.
Pollutant transport is a topic for …
transportation engineering.
geotechnical engineering.
environmental engineering.
Environmental engineering can be involved with …
construction and maintenance of transportation infrastructure.
pollution reduction and industrial ecology.
urban engineering, transportation planning and infrastructure
management.
For the purpose of assisting society and policy makers in the decision making process environmental engineering deals with …
the assessment of effects of contamination.
the Intelligent Transportation System.
the environmental consequences of proposed actions and the
assessment of effects of these actions.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
critic | – | – |
– | – | purified |
– | remediate | – |
contamination | – | – |
– | pollute | – |
– | – | reduced |
proposal | – | – |
– | – | decisive |
– | assess | – |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Environmental engineering concerns the purification of water and air and the … of contaminated sites.
Environmental engineers deal with … reduction.
Wastewater treatment is a … activity in environmental engineering.
Environmental engineering covers also pollutant transport, water …, sewage treatment and things like that.
Due to prior waste disposal or accidental contamination, … sites should be remediated.
Environmental engineering involves gathering of information on the environmental consequences of … actions.
Environmental engineering must also gather information on the environmental consequences of proposed actions and … of effects of proposed actions.
For the purpose of assisting society and policy makers in the … making process environmental engineering is to gather information on the environmental consequences of proposed actions.
VIII. Scan the text and answer the questions:
What is the relation between environmental engineering and civil engineering?
Is wastewater treatment a very important activity in environmental engineering?
What does environmental engineering deal with?
How do many sites become contaminated?
What topics are covered by environmental engineering?
What can environmental engineers be involved with?
What kind of information does environmental engineering deal with?
What is the purpose of gathering of such kind of information?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
Any atom contains the same number of protons. (general)
They will repeat their experiment next month. (When)
Newton proved that white light consisted of rays of different colours. (What)
A rocket can travel in space where there is no air. (Where)
We have achieved good results in our work. (Who)
Open the brackets.
We (to work) in the laboratory now.
Newton (to die) in 1727 at the age of eighty-four.
We (to be surprised) that he had refused to take part in the conference.
I (to complete) my work by next Friday.
We knew that she (to pass) all her exams successfully.
Вариант № 5I. Read and translate the text:
Construction engineeringConstruction engineering involves planning and execution of the designs from transportation, site development, hydraulic, environmental, structural and geotechnical engineers. As construction firms tend to have higher business risk than other types of civil engineering firms, many construction engineers tend to take on a role that is more businesslike in nature: drafting and reviewing contracts, evaluating logistical operations, and closely-monitoring prices of necessary supplies.
Materials scienceCivil engineering also includes elements of materials science. Construction materials with broad applications in civil engineering include ceramics such as Portland cement concrete (PCC) and hot mix asphalt concrete, metals such as aluminum and steel, and polymers such as polymethylmethacrylate (PMMA) and carbon fibers. Current research in these areas focus around increased strength, durability, workability, and reduced cost.
SurveyingElements of a building or structure must be correctly sized and positioned in relation to each other and to site boundaries and adjacent structures. Civil engineers are trained in the methods of surveying and may seek Professional Land Surveyor status.
Find the following words and word combinations in the text:
реализация проектов – _____________________________________
место застройки – ________________________________________
инженер водного хозяйства –_______________________________
инженер-геолог – _______________________________
иметь более высокие коммерческие риски – ___________________
более практичный – _______________________________________
составление и проведение экспертизы контрактов – ____________
оценивание логистических операций – _______________________
тщательное контролирование цен – __________________________
широкое применение – ____________________________________
горячий асфальтобетон –___________________________________
углеродные волокна – _____________________________________
прочность, долговечность – ________________________________
применимость, годность –__________________________________
смежные конструкции – ___________________________________
материаловедение –_______________________________________
профессиональный землеустроитель – _______________________
Give Russian equivalents of the following:
transportation – ___________________________________________
environmental engineers – ___________________________________
to take on a role – __________________________________________
necessary supplies – _______________________________________
ceramics – _______________________________________________
Portland cement concrete – __________________________________
polymethylaccrylate – ______________________________________
current research – _________________________________________
increased strength – ________________________________________
to be sized – ______________________________________________
site boundaries – __________________________________________
methods of surveying – _____________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Construction firms tend to have higher business risk.
Very few construction engineers tend to take on a role that is more business-like in nature.
Construction engineering involves planning and execution of many designs.
Construction engineers have to do a lot of activities that are more business-like in nature.
Materials science is included in civil engineering.
Ceramics are construction materials with broad application.
Elements of a building must be correctly sized and positioned.
Civil engineers can be given Professional Land Surveyor status.
V. Choose the right variant:
As construction firms tend to have higher business risk …
а) Как строительные компании склонны принимать более высокий коммерческий риск, так и …
б) Так как строительные компании склонны принимать более высокий коммерческий риск …
в) Также как и строительные компании склонны иметь более высокий риск так и ……
2. … many construction engineers tend to take on a role that is more business-like in nature …
а) … многие инженеры-строители склонны принимать на себя роль, которая является более коммерческой по характеру …
б) … многие инженеры-строители имеют тенденцию брать на себя эту роль, что более характерно для бизнеса …
в) … это более практично, что многие инженеры-строители принимают на себя эту роль …
3. Construction materials with broad applications in civil engineering include ceramics …
а) Строительные материалы широко применяются в гражданском строительстве, включая изделия из керамики …
б) Строительные материалы, широко применяемые в гражданском строительстве, включают керамические изделия …
в) Строительные материалы с широким применением в гражданском строительстве включены в керамические изделия …
Current research in these areas focus around …
а) Текущее изучение этих районов фокусирует около …
б) Современное исследование в этих областях сосредоточено вокруг …
в) Текущее исследование этих районов фокусируется вокруг …
… must be correctly sized and positioned in relation to each other …
а) … должно быть были правильно размерены и расположены в связи с другими …
б) … должны быть правильными по размеру и расположению к другим …
в) … должны быть правильно размерены и расположены по отношению друг к другу …
VI. Continue the sentence:
Construction firms tend to have higher business risk than other types of …
environmental engineering firms.
civil engineering firms.
sanitary engineering firms.
Construction engineers have to …
closely monitor prices and goods on the world market.
draft contracts on selling goods abroad.
draft and review contracts, evaluate logistical operations and
monitor prices of necessary supplies.
Construction materials with broad applications in civil engineering include …
ceramics, i.e. all types of concrete only.
ceramics, metals and polymers.
only hot mix asphalt concrete and carbon fibers.
Construction engineering concerns …
wastewater treatment.
the remediation of contaminated sites.
planning and execution of construction designs.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | – | executed |
transportation | – | – |
– | draft | – |
– | – | applied |
focus | – | – |
– | reduce | – |
– | – | trained |
size | – | – |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
A lot of construction engineers have to … and review contracts and do activities that are more business-like in nature.
Construction engineering involves … of construction designs.
Construction engineers deal with the designs from …, site development, environmental and many other engineers.
Ceramics are materials with broad … in civil engineering.
Current research in construction materials … around increased strength, durability, workability and things like that.
… cost of construction materials is the item that is paid much attention to.
Construction engineers must … elements of a building correctly.
They … civil engineers in the methods of surveying.
VIII. Scan the text and answer the questions:
Execution of what designs does construction engineering deal with?
What kind of risk do construction firms tend to have?
What role do many construction engineers tend to take on?
What do construction engineers often have to do?
What science does civil engineering also include?
What construction materials with broad applications in civil engineering do you know?
What do current research of construction materials focus around?
How must elements of a building be sized and positioned?
How are civil engineers in the USA trained?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
The speed of the rocket depends on the velocity of the escaping gases. (What)
We had to work hard to learn how to solve such equations. (Why)
There are many interesting articles about electronics at our library. (general)
Numbers can be multiplied in any order. (How)
We consulted a specialist before taking a decision. (Whom)
Open the brackets.
He (to work) at the mechanical shop now.
The energy that (to use) to put this engine in motion is not great.
A monumental work on mechanics (to complete) by Newton in 1687.
Tomorrow at this time they (to work) at the laboratory and (to make) interesting observations.
They (to finish) the experiment yesterday.
Вариант № 6 I. Read and translate the text: CareersIn the United States, there is no one typical career path for Civil Engineers. Most engineering graduates start with jobs of low responsibility, and as they prove their competence, are given more and more responsible tasks, but within each subfield of civil engineering, and even within different segments of the market within each branch, the details of a career path can vary. In some fields and in some firms entry-level engineers are put to work primarily monitoring construction in the field, serving as the “eyes and ears” of more senior design engineers; while in other areas, entry-level engineers end up performing the more routine tasks of analysis or design. More senior engineers can move into doing more complex analysis or design work, or management of more complex design projects, or management of other engineers, or into specialized consulting, including forensic engineering.
Salaries for Civil Engineers in the United States have typically been lower than those for other fields of engineering, but entry-level salaries are higher than those in most non-engineering fields outside IT.
Find the following words and word combinations in the text:
продвижение по службе – __________________________________
выпускники-инженеры – __________________________________
подтверждать профессиональное соответствие –_______________
сегмент рынка – __________________________________________
инженеры-стажеры – _____________________________________
более сложные конструкторские проекты – ___________________
стандартные задачи –______________________________________
руководство другими инженерами –_________________________
криминалистика – ________________________________________
заработная плата на начальном уровне – ______________________
более ответственные задания – _____________________________
Give Russian equivalents of the following:
low responsibility – ________________________________________
subfield of civil engineering –________________________________
can vary – _______________________________________________
to monitor construction in the field –__________________________
to serve as the “eyes and ears” – _______________________________
senior design engineers – ____________________________________
complex analysis or design work – ____________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Civil Engineers in the United States have one typical career path.
Nowadays most engineering graduates don’t have to prove their competence to be given more responsible tasks.
Within each subfield of civil engineering the details of a career path are the same.
In all fields and in all firms entry-level engineers start their work with monitoring construction in the field.
Civil engineers in the United States have salaries as those in other fields of engineering.
V. Choose the right variant:
… as they prove their competence, are given more and more responsible tasks …
а) … так как они доказывают свою компетенцию, они дают больше и больше ответственных заданий …
б) … по мере того как они подтверждают свое профессиональное соответствие им дают более и более ответственные задания …
в) … так как им приходится подтверждать свою профессиональную пригодность им дают более и более ответственные задания …
… within each subfield of civil engineering, and even within different segments of the market …
а) … в соответствии с каждой подобластью гражданского строительства и даже в соответствии с различными секторами рынка …
б) … с каждой подобластью гражданского строительства и даже с разными сегментами рынка …
в) … в каждой подобласти гражданского строительства и даже в различных сегментах рынка …
… in some firms entry-level engineers are put to work primarily …
а) в некоторых фирмах прием на работу инженеров состоит в первую очередь …
б) … в некоторых компаниях инженеры-стажеры вынуждены работать в первую очередь …
в) … в некоторых компаниях инженеры-стажеры начинают свою работу с …
… entry-level engineers end up performing the more routine tasks …
а) … инженеры-стажеры заканчивают выполнять более стандартные задания …
б) … инженеры-стажеры приступают к выполнению более стандартных заданий …
в) … инженеры-стажеры, наконец, начинают выполнять более стандартные задания.
More senior engineers can move into doing more complex …
а) Больше старших инженеров могут приступить к выполнению большего количества сложных …
б) Более старшие инженеры могут сдвинуть с места выполнение более трудных …
в) Старшие инженеры могут перейти к выполнению более сложных …
VI. Continue the sentence:
Most engineering graduates start with …
more responsible tasks.
more routine tasks of analysis or design.
jobs of low responsibility.
Salaries of civil engineers in the United States are …
higher than those in most non-engineering fields.
the same as in those of other fields of engineering.
lower than those of other fields of engineering.
In some firms entry-level engineers start their work with …
monitoring construction in the field.
doing complex analysis and design work.
management of complex design projects.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | manage | – |
– | – | responsible |
– | vary | – |
monitor | – | – |
– | specialize | – |
– | – | performed |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Nowadays most engineering graduates have to prove their competence to receive more … tasks.
In the United States the career path for civil engineers in different subfields of civil engineering can …
At the beginning of the career path entry-level engineers have to … construction in the field.
More senior engineers … more complex design projects.
In some fields entry-level engineers start their work monitoring construction in the field, while in other areas they … the more routine tasks of design.
While entry level engineers start their work monitoring construction in the field, more senior engineers can move into management of other engineers or into … consulting.
VIII. Scan the text and answer the questions:
Is there only one typical career path for civil engineers in the United States?
How do most engineering graduates start their career path?
What do entry-level engineers have to do in some engineering firms?
What are more senior engineers meantime busy with?
How can salaries for Civil Engineers be compared with those for other fields of engineering?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
He will be busy with his research work. (general)
The scientists obtained new laboratory equipment. (What)
You must switch on the apparatus in time. (When)
We were taught how to handle these instruments. (Who)
The students have to study a lot of material. (Why)
Open the brackets.
The engine (not to function). It must (to repair).
We (to repeat) the experiment next month.
Our engineers (to put) the engine in motion yesterday.
They (to report) on the results of their observations by 10 o’clock tomorrow.
This area (to explore) by the scientists for several months last year. Вариант № 7I. Read and translate the text:
Education and LicensurePrior to becoming a practicing engineer, civil engineers generally complete tertiary (college or higher) educational requirements, followed by several years of practical experience. Each country, state, or province individually regulates civil engineering practice.
In the U.S., one must become a licensed Professional Engineer to do any civil engineering work affecting the public or to legally represent oneself as a civil engineer. Licensure requirements vary slightly by state, but in all cases entail passing two licensure exams, the Fundamentals of Engineering exam and the Principles and Practice exam, and completing a state-mandated number of years of work under the supervision of a licensed Professional Engineer. In addition, an educational requirement must often be met. All states accept a four year Bachelor of Science (BS) or Bachelor of Engineering (BEng) degree in Civil Engineering. The acceptability of degrees in other fields varies by state; some states allow a person to substitute additional years of supervised work experience for the degree requirement. Although the American Society of Civil Engineers encourages states to raise the educational requirement to a graduate degree, advanced degrees are currently optional for civil engineers in the United States. Graduate study may lead either to a Master of Engineering, which is a Professional Master’s degree, or to a Master of Science degree followed by a PhD in civil engineering or a sub-discipline.
Find the following words and word combinations in the text:
практикующий инженер – _________________________________
за которыми следуют – ____________________________________
практический опыт – ______________________________________
работа, связанная с гражданским строительством – ____________
затрагивать интересы общества -____________________________
представлять себя -_______________________________________
слегка отличаться -________________________________________
лицензированный профессиональный инженер –_______________
бакалавр технических наук – _______________________________
ученая степень -__________________________________________
требование наличия ученой степени – ________________________
аспирантура –____________________________________________
магистр технических наук – ________________________________
доктор философии в гражданском строительстве – _____________
Give Russian equivalents of the following:
prior to becoming – ________________________________________
tertiary educational requirements – ____________________________
licensure requirements – ____________________________________
a state-mandated number of years – ____________________________
under the supervision – _____________________________________
varies by state – ___________________________________________
work experience – _________________________________________
to be optional – ___________________________________________
currently – _______________________________________________
a requirement must be met – _________________________________
the acceptability of degrees – _________________________________
civil engineering practice –__________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Prior to becoming a practicing engineer, civil engineers have several years of practical experience.
A licensed Professional Engineer in the USA can do any civil engineering work affecting the public.
Licensure requirements vary greatly by state and entail passing two or three licensure exams.
In the US, to become a licensed Professional Engineer one should complete a state-mandated number of years of work under the supervision of a licensed Professional Engineer.
In Civil Engineering all states accept a Bachelor of Engineering degree only.
In the USA one cannot substitute additional years of supervised work experience for the degree requirement.
Nowadays advanced degrees are optional for civil engineers in the United States.
V. Choose the right variant:
… civil engineers generally complete tertiary educational requirements, followed by several years of practical experience.
a) … инженеры-строители обычно получают вузовское образование после нескольких лет практического опыта работы.
б) … инженеры-строители, как правило, получают вузовское образование, после чего следуют несколько лет практического опыта работы.
в) … инженеры-строители обычно получают высшее образование, которое соответствует нескольким годам практического опыта работы.
… one must become a licensed Professional Engineer to do any civil engineering work affecting the public …
а) … кто-то должен стать лицензированным профессиональным инженером, чтобы выполнять любую работу по гражданскому строительству, связанную с обществом …
б) … один должен стать лицензированным профессиональным инженером, чтобы выполнять какую-нибудь работу по гражданскому строительству, влияющую на общество …
в) … нужно стать лицензированным профессиональным инженером, чтобы выполнять любую работу по гражданскому строительству, затрагивающую интересы общества …
… an educational requirement must often be met.
а) … образовательное требование должно зачастую соответствовать.
б) … с образовательным требованием часто приходится встречаться.
в) … образовательное требование зачастую должно быть удовлетворено.
… some states allow a person to substitute additional years of supervised work experience for the degree requirement.
а) … некоторые штаты позволяют человеку заменить дополнительные годы практического опыта работы ученой степенью.
б) … в некоторых штатах разрешается замещать требование ученой степени дополнительными годами практического опыта работы.
в) … в некоторых штатах разрешается замещение дополнительных лет практического опыта работы требованием ученой степени.
VI. Continue the sentence:
To become a practicing engineer, civil engineers generally complete …
secondary educational requirements.
higher educational requirements.
basic educational requirements.
To do any civil engineering work one must …
become a licensed Professional Engineer.
get a Bachelor of Engineering degree.
complete a tertiary educational requirements.
Licensure requirements entail …
passing the Fundamentals of Engineering exam and the Principles and Practice exam.
completing a state-mandated number of years of work.
passing the Fundamentals of Engineering exam and the Principles and Practice exam and completing a state-mandated number of years of work.
Some states allow a person to substitute …
secondary educational requirements for the degree requirement.
the degree requirement for additional years of supervised work experience.
additional years of supervised work experience for the degree requirement.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | – | practicing |
– | regulate | – |
– | – | licensed |
education | – | – |
– | – | supervised |
– | – | required |
addition | – | – |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Licensure … entail passing two licensure exams.
A licensed Professional Engineer … the work of a practicing engineer during several years of his practical experience.
To become a … engineer, civil engineers generally complete higher educational requirements.
An … requirement must often be met.
Some states allow a person to substitute … years of supervised work experience for the degree requirement.
To do any civil engineering work in the US you must become a … Professional Engineer.
Each country, state, or province individually … civil engineering practice.
All states … a four year Bachelor of Science or Bachelor of Engineering Degree.
VIII. Scan the text and answer the questions:
What do civil engineers complete to become a practicing engineer?
Who regulates civil engineering practice?
Who can do any civil engineering work in the USA?
What do licensure requirements entail?
Who supervises the work of a practicing engineer during several years of his practical experience?
What degrees in Civil Engineering are accepted in the United States?
Is the situation with the acceptability of degrees in other fields the same in all states?
Are advanced degrees obligatory for civil engineers in the United States nowadays?
What degree follows after a Master of Engineering degree in the USA?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
There are some radioactive elements in our laboratory. (general)
Our engineer wants to take part in this research work. (What)
She has got many books on your speciality. (How many)
A satellite in orbit remained in space. (Where)
Atoms of different kinds can join together in different ways. (How)
Open the brackets.
Scientists (to find) a way how to control the splitting of atoms.
Many complicated problems (to solve) with the help of computers now.
We (to be able) to examine this apparatus tomorrow.
The computational part of the experiment (to complete) before we began our work.
While I (to solve) these problems, I paid much attention to the correct computations.
Вариант № 8
I. Read and translate the text:
Construction engineeringConstruction engineering concerns the planning and management of the construction of structures such as highways, bridges, airports, railroads, buildings, dams, and reservoirs. Construction of such projects requires knowledge of engineering and management principles and business procedures, economics, and human behavior. Construction engineers engage in the design of structures temporary, cost estimating, planning and scheduling, materials procurement, selection of equipment, and cost control.
Construction Engineering is differentiated from Construction Management from the standpoint of the use of math, science, and engineering to analyze problems and design a construction process. Construction engineers build many of the things that people use everyday. Construction engineering involves many aspects of construction including: commercial, residential, bridges, airports, tunnels, and dams. It is an extremely large industry that provides jobs to many and continues to grow. Currently there are nearly 6 million people working on construction in the United States
Construction engineers are in high demand so it is easy for a CE to get a job in any part of the country.
Find the following words and word combinations in the text:
касается планирования – ___________________________________
знание инженерных принципов –____________________________
методы деловой деятельности – _____________________________
калькуляция стоимости – __________________________________
закупка материалов –______________________________________
контроль за расходами – ___________________________________
планировать процесс строительства – ________________________
коммерческие объекты –___________________________________
жилые объекты –_________________________________________
обеспечивать работой – ___________________________________
пользоваться большим спросом – ___________________________
получить работу – ________________________________________
планирование и составление калькуляции графиков по проекту – _____________________________________________________
Give Russian equivalents of the following:
construction of dams and reservoirs –___________________________
to require knowledge – _____________________________________
management principles – ____________________________________
human behavior – _________________________________________
standpoint – ______________________________________________
use of math – _____________________________________________
to analyze problems – ______________________________________
to involve many aspects – ___________________________________
an extremely large industry – _________________________________
selection of equipment – ____________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Construction of highways, bridges, airports, railroads, buildings, dams and reservoirs requires knowledge of parts of a building.
Construction engineering concerns the planning and management of the construction of structures.
The design of structures is only a part of the activities construction engineers engage in.
Construction Engineering is almost the same as Construction Management from the standpoint of the use of math.
Construction engineering involves only residential building.
There are a lot of unemployed people in construction industry in the USA.
They don’t need any construction engineers in the USA.
V. Choose the right variant:
Construction engineering concerns the planning and management of the construction of structures …
а) Строительная промышленность контролирует планирование и руководство строительства конструкций …
б) Строительная промышленность планирует руководство строительства сооружений …
в) Строительная промышленность занимается планированием и руководством строительства сооружений …
Construction engineers engage in the design of structures …
а) Инженеры-строители вовлечены в дизайн конструкций …
б) Инженеры-строители увлечены планированием и сооружениями …
в) Инженеры-строители занимаются проектированием сооружений …
It is an extremely large industry that provides jobs …
а) Это очень большая индустрия по найму на работу …
б) Это чрезвычайно, что большая промышленность проводит работу …
в) Это чрезвычайно большая промышленность, которая обеспечивает работой …
Construction engineers are in high demand so it is easy …
а) Инженеры-строители очень требовательны, так как легко …
б) Инженеры-строители предъявляют высокие требования, поэтому легко …
в) Инженеры-строители пользуются большим спросом, поэтому это легко …
VI. Continue the sentence:
The planning and management of the construction of structures is the main task of …
construction process.
Construction Engineering.
Construction Management.
Construction engineers engage in …
making laws.
selling and buying goods.
cost estimating, materials procurement, selection of equipment, etc.
Construction engineers build many of the things …
that are out of use today.
that people don’t need.
that people use everyday.
Construction engineers …
aren’t in great demand in the USA.
are wanted all over the USA.
are out of demand in the USA.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | – | constructed |
requirement | – | – |
– | design | – |
growth | – | – |
– | – | building |
– | manage | – |
– | – | selected |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Construction of bridges, airports, railroads, buildings and things like that … knowledge of engineering and management principles.
Construction engineering concerns the planning and … of the construction of structures.
Construction engineering involves many aspects of …
Construction engineering is an extremely large industry and continues …
Construction engineers … a lot of things that people use everyday.
Construction engineers engage in the design of structures, planning and scheduling, … of equipment, cost control and so on.
Construction engineers engage in the … of structures.
VIII. Scan the text and answer the questions:
Construction of what structures concerns the planning and management in construction engineering?
What knowledge does construction of highways, bridges, airports, buildings and things like that require?
What do construction engineers deal with?
Does Construction Engineering differ from Construction Management?
Why are construction engineers very popular among people?
What aspects of construction does construction engineering involve?
Is construction engineering a large industry?
Do many people work on construction in the USA?
Are there many unemployed among construction engineers in the USA?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
Construction engineers build many of the things that people use everyday. (What)
Six million people are working on construction in the USA. (How many)
They tested the device again yesterday. (When)
4.The students will prepare some reports for the conference. (What)
5.The word “electricity” was known in ancient Greece. (Where)
Open the brackets.
This month he (to read) many articles on the development of engineering.
There (to be) a large physics laboratory at our university.
The students (to know) the results of the examination by 3 o’clock tomorrow.
During the experiment the scientist observed that a small electric current (to flow).
This method (to work out) by a young scientist last year.
Вариант № 9I. Read the text:
CareerConstruction is the largest industry in the United States. It provides jobs to millions ranging in all types of education. Construction engineers follow the plans of architects and sometimes design the actual structure. After the structure has been designed the engineers make sure it has been built correctly by testing and overseeing the construction.
Tasks – Construction engineers have a lot of responsibilities in their job. Certain tasks have to be completed everyday in order to get the job done correctly. Analyzing reports is a main part of their job description. They must analyze maps, drawings, blueprints, aerial photography and other topographical information. Construction engineers also have to use computer software to design hydraulic systems and structures while following construction codes. They have to calculate load and grade requirements, liquid flow rates and material stress points to ensure that the structure can withstand stress. Keeping a safe workplace is key to having a successful construction company. It is the construction engineer’s job to make sure that everything is conducted correctly. In addition to safety, the construction engineer has to make sure that the site stays clean and sanitary. Surveying the land before construction begins is also a job of the construction engineer. They have to make sure that there are no impediments in the way of where the structure will be built and if there are any they must move them. They also must estimate costs and keep the project under budget. Construction engineers have to test the soils and materials used for adequate strength. Finally, construction engineers have to provide construction information, including repairs and cost changes, to the managers.
Find the following words and word combinations in the text:
обеспечивать работой – ____________________________________
проектировать полноразмерное сооружение – _________________
конкретные задания – _____________________________________
описание работы – ________________________________________
аэрофотосъемка – ________________________________________
делать эскизы гидросистем – _______________________________
строительные нормы –_____________________________________
требования по нагрузке и маркировке –_______________________
расход жидкости – ________________________________________
точка натяжения материала – _______________________________
обследование участка – ____________________________________
в пределах бюджета – _____________________________________
проверять на достаточную прочность – ______________________
ремонтные работы – ______________________________________
обеспечивать строительство объекта – _______________________
Give Russian equivalents of the following:
to follow the plans – ________________________________________
to oversee the construction – _________________________________
a main part –______________________________________________
to analyze blueprints – ______________________________________
topographical information – _________________________________
computer software –________________________________________
to withstand stress – ________________________________________
a safe workplace – _________________________________________
to conduct correctly –_______________________________________
clean and sanitary – ________________________________________
an impediment – __________________________________________
in the way – ______________________________________________
cost changes – ____________________________________________
to test the soils – __________________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Construction engineering provides jobs to millions having higher education only.
After the structure has been designed the engineers make sure it has been built correctly by testing the soils.
The main task of construction engineers concerns analyzing.
Construction engineers never use computer software in their work.
It is the construction engineer’s job to make the site clean and sanitary.
Construction engineers have to survey the land before construction begins.
The soils and materials used have to be tested for adequate strength by the managers.
The managers are to be provided with construction information, including repairs and cost changes.
V. Choose the right variant:
… engineers make sure it has been built correctly …
а) … инженеров уверяют в том, что все было построено правильно …
б) … инженеры удостоверяются в том, что оно было построено правильно …
в) … инженеры уверены, что оно было построено правильно …
Construction engineers have a lot of responsibilities in their job.
а) Инженеры-строители имеют много обязательств в своей работе.
б) Инженеры-строители должны отвечать за свою работу.
в) Инженеры-строители очень ответственны в своей работе.
They have to calculate load and grade requirements …
а) Они должны вычислять нагрузку и сортировать требования …
б) Они должны рассчитывать требования по нагрузке и маркировке …
в) Им приходится производить калькуляцию нагрузки по требованиям маркировки …
… construction engineer’s job is to make sure that everything …
а) … работа инженера-строителя состоит в том, чтобы уверять, что все …
б) … работа инженера-строителя делает уверенным, что все …
в) … работа инженера-строителя состоит в том, чтобы убедиться, что все …
Surveying the land before construction begins …
а) Обследовав участок, строительство начинается …
б) Обследование участка до строительства начинается …
в) Обследование участка до того, как строительство начнется …
Construction engineers have to test the soils and materials used for adequate strength.
а) Инженеры-строители имеют пробы почв и материалов, которые используются для достаточной прочности.
б) Инженеры-строители должны тестировать почвы и применяемые материалы на достаточную прочность.
в) Инженеры-строители должны тестировать почвы и материалы, применяемые для достаточной прочности.
They also must estimate costs and keep the project under budget.
а) Они также должны оценивать стоимость содержания проекта в пределах бюджета.
б) Они также должны оценивать стоимость и обеспечивать строительство объекта вне бюджета.
в) Они также должны составлять смету расходов и обеспечивать строительство объекта в пределах бюджета.
VI. Continue the sentence:
Construction industry provides jobs to …
millions having higher education only.
millions of people having no education at all.
millions having different types of education.
Construction engineers follow the plans of architects and …
sometimes make the site clean and sanitary.
oversee the construction.
decide what the size of the walls must be.
The main part of construction engineers’ job description is …
making aerial photography.
analyzing reports.
using computer software.
To have a successful construction company means …
to follow construction codes.
to calculate load and grade requirements correctly.
to keep a safe workplace.
Construction engineers also must estimate costs …
to keep a safe workplace.
to keep the site clean and sanitary.
to keep the project under budget.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | – | built |
– | response | – |
description | – | – |
– | calculate | – |
– | – | required |
– | move | – |
provision | – | – |
– | ensure | – |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Construction engineers have to make sure that there are no impediments in the way of where the structure will be … .
Construction engineers have to … construction information to the managers.
They have to calculate load and grade … .
Construction engineers have a lot of … in their job.
Certain … have to be completed to ensure that everything is conducted correctly.
They have to make all the calculations to … that the structure can withstand stress.
If there are any impediments in the way of where the structure will be built they must … them.
Analyzing reports is a main part of their job … .
VIII. Scan the text and answer the questions:
Whom does construction industry provide jobs to?
Construction engineers follow the plans of architects, don’t they?
How do construction engineers make sure the structure has been built correctly?
What is a main part of construction engineers’ job description?
What do construction engineers have to use computer software for?
When do construction engineers have to conduct surveying the land?
What must construction engineers do with impediments that happen to be in the way of where the structure will be built?
Why do construction engineers have to test the soils and materials used?
What do construction engineers have to provide to the managers?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
Most substances expand or get bigger when they are heated. (When)
Zinc is cheaper than other metals. (What)
We have to take part in the industrial exhibition. (Where)
The equation can be simplified by different ways. (How)
The professor spoke about the new method. (What)
Open the brackets.
If a gas at any pressure (to permit) to expand, its temperature falls.
Certain new elements (to produce) artificially.
He (to solve) all these equations before the bell rang.
We (to finish) obtaining the data by the end of last week.
He said that the article on achievements in the field of mathematics (to ) appear) in the magazine next week.
Вариант № 10I. Read the text:
Construction engineersConstruction engineers build structures that are used by people everyday so they have to be safe and be able to withstand the elements. To complete the job properly construction engineers have to have the knowledge of many different aspects. Those aspects include engineering, technology, design, math, construction, English, customer service, management, transportation, public safety, and computers. They use the engineering, technology, and math aspects to make sure they build the structure to the set standards. They use English, customer service, and management knowledge to deal with the people that could possibly buy the structure. They also use this knowledge to inform the management on how the project is coming along and if any changes are needed.
Most construction engineers have a love for math and science. In addition to these abilities there are many other skills needed to be a construction engineer. Critical thinking, listening, learning, problem solving, monitoring, and decision making are all very important in construction engineering. Construction engineers have to be able to think about all aspects of a problem and listen to other’s ideas so that they can learn everything about a project before it begins. After they have begun a project they must solve the problems that they encounter using math and science. They also have to monitor the workers on the job site for safety and to make sure that the project is on time and done correctly. Whenever a problem occurs it is up to the construction engineer to make the decision on how to fix it.
Find the following words and word combinations in the text:
выдерживать элементы конструкции – _______________________
инженерное искусство – ___________________________________
обслуживание клиентов – __________________________________
безопасность населения – _________________________________
установленные нормы – ___________________________________
навыки управления – ______________________________________
идти, продвигаться – ______________________________________
критическое мышление – __________________________________
решение проблем – _______________________________________
принятие решений – ______________________________________
проблемы, с которыми они сталкиваются – ___________________
следить за рабочими – _____________________________________
рабочее место – __________________________________________
зависит от инженера-строителя – ____________________________
Give Russian equivalents of the following:
to be safe – _______________________________________________
to complete the job – _______________________________________
different aspects – _________________________________________
to inform management – ____________________________________
to buy the structure – _______________________________________
a love for math and science – _________________________________
many other skills – _________________________________________
all aspects of a problem – ____________________________________
to learn everything about the problem – _________________________
whenever a problem occurs – ________________________________
how to fix it – ____________________________________________
Translate the text and say whether these statements are true or false:
Structures that are used by people everyday have to be safe.
To complete the job properly construction engineers have to have the knowledge of engineering and management only.
They use customer service and management knowledge to make sure they build the structure to the set standards.
To be a construction engineer you must have a love for literature.
Construction engineers don’t have to know anything about a project before it begins.
They have to use math and science after a project have been started.
The workers have to monitor the construction process on the job site.
The construction engineers have to make the decision on how to fix any problem.
V. Choose the right variant:
Construction engineers build structures that are used by people …
а) Инженеры-строители возводят сооружения, чтобы люди могли использовать их …
б) Инженеры-строители строят сооружения, которые люди используют …
в) Инженеры-конструкторы строят конструкции, это используемые людьми …
To complete the job properly construction engineers have to have the knowledge of many different aspects.
а) Для полного и правильного выполнения работы инженеры-строители должны иметь знания многих различных аспектов.
б) Чтобы выполнить работу правильно, инженеры-строители должны иметь знания множества различных аспектов.
в) Для правильного выполнения работы инженеры-строители должны ознакомиться с различными аспектами.
They use the engineering, …, to make sure they build the structure to the set standards.
а) Они пользуются инженерным искусством, …, и уверяют, что они строят в соответствии с установленными стандартами.
б) Они используют инженерное искусство, …, чтобы убедить, что они строят в соответствии с установленными стандартами.
в) Они используют навыки инженерного искусства, …, чтобы
убедиться, что они строят сооружение в соответствии с установленными нормами.
… there are many other skills needed to be a construction engineer.
а) … есть много других навыков необходимых для инженеров-строителей.
б) … есть множество других навыков, которые необходимы для того, чтобы инженерами-строителями.
в) … есть еще много различных навыков, в которых нуждаются инженеры-строители.
… listen to other’s ideas so that they can learn everything …
а) … слушать другие идеи так, чтобы они могли научить всему …
б) …слушать мысли других потому, что они могут научить всему …
в) … слушать идеи других, для того чтобы узнать все …
Whenever a problem occurs it is up to the construction engineer …
а) Когда проблема случается, инженер-строитель …
б) Когда бы ни случалась проблема, она зависит от инженера-строителя ...
в) Когда бы ни случилась проблема, только инженер-строитель …
VI. Continue the sentence:
Construction engineers use math aspects …
to withstand the elements.
to complete the job properly.
to build the structure to the set standards.
Critical thinking, listening, learning, problem solving are needed …
to use a computer properly.
to be a construction engineer.
to monitor the workers on the job site.
Construction engineers can learn everything about a project before it begins ...
using English and management knowledge.
thinking about all aspects of a problem and listening to other’s ideas.
solving the problems that they encounter.
Construction engineers have to have the knowledge of many different aspects …
to inform the management on how the project is coming along.
to deal with the people that could possibly buy the structure.
to complete the job properly.
VII. a) Complete the table:
Noun | Verb | Adjective |
– | save | – |
– | – | informed |
make | – | – |
– | – | used |
– | manage | – |
building | – | – |
– | – | monitored |
b) Choose the word from the table to complete the sentence:
Construction engineers use math aspects to make sure they … the structure to the set standards.
Structures that are used by people everyday have to be … and be able to withstand the elements.
They use management knowledge … the management on how the project is coming along.
Construction engineers have to have the knowledge of engineering, technology, design, …, public safety and things like that to complete the job properly.
Construction engineers have to … sure that the project is on time and done correctly.
They also have to … the workers on the job site for safety.
To complete the job properly construction engineers … the knowledge of many different aspects.
VIII. Scan the text and answer the questions:
Why do structures that construction engineers build have to be safe?
What do construction engineers have to have the knowledge of many different aspects for?
What knowledge do construction engineers have to have to make sure they build the structure to the set standards?
What knowledge do they use to deal with the people that could possibly buy the structure?
Who informs the management on how the project is coming along?
How do construction engineers can learn everything about a project before it begins?
What must construction engineers solve after they have begun a project?
Why do construction engineers have to monitor the workers on the job site?
Does the management or a construction engineer make the decision on how to fix any problem whenever it occurs?
Grammar revision:
Explain the grammar phenomena underlined in the text.
Put questions to the following sentences.
Heat travels easily through some materials. (general)
When he went to the scientific conference, he met many scientists and engineers. (Whom)
We can add these fractions. (Why)
The first man to invent the radio was A.Popov. (Who)
We shall make the experiment under the direction of a skilled instructor. (How)
Open the brackets.
They (to practice) differential equations before they proceeded to the new material.
We (to study) ratio problems this week.
When the experiment (to finish), the engineers left the laboratory.
In the future scientists (to solve) new important problems in mathematics.
5) In the 19th century scientists (to be able) to establish experimentally the atomic theory of the structure of mater.
СПИСОК ИСПОЛЬЗУЕМЫХ ИСТОЧНИКОВ
Карпова Т.А. Английский язык для колледжей: учебн. пособие /Т.А. Карпова. – Москва: КноРус, 2017. – 288 с.
Разводовский В.Ф. Английский язык для будущих инженеров-строителей =English for construction engineering students: пособие/ В.Ф. Разводовский. – Гродно: ГрГН. 2010. – 124 с.
Михайлова Ю.В. English for the safety engineering (Техносферная безопасность): учебно-методическое пособие по английскому языку/ Ю.В. Михайлова, Ю.Ю. Тимкина. – Пермь: ИПЦ «Прокрость», 2016. – 130с.
Лукина Л.В. Английския язык. Контрольные задания/ Л.В. Лукина, Л.Н. Крячко, О.Ф. Нестерова, Н.В. Сидорова; Воронеж.гос. арх.-строит. ун-т. - Учебн.- метод. пособие. - Воронеж, 2009. – 128 с.
ПРИЛОЖЕНИЕ А
Грамматический справочник
Verb (глагол)
Группа простых времен (Simple Tenses)
Настоящее простое время (The Present Simple Tense)
Утвердительная форма глагола в Present Simple совпадает с формой инфинитива без частицы to во всех лицах, кроме третьего лица единственного числа. В третьем лице единственном числе глагол принимает окончание –s или –es. (Инфинитив = словарная форма = основная = первая = неопределенная форма глагола).
I work we work you work you work he works they work she works it works
Отрицательная и вопросительные формы глаголов в Present Simple образуются при помощи вспомогательного глагола do (does – для третьего лица единственного числа) и инфинитива смыслового глагола без частицы to.
I do not work. I don’t work.
He does not work. He doesn’t work. Do you work? Does he work?
Present Simple употребляется:
1. Для выражения действия, которое происходит обычно, постоянно.
Например: He studies at the University. – Он учится в университете.
I usually look through the newspapers in the morning. – Я обычно просматриваю газеты утром.
Для выражения действий, которые отражают объективные процессы в природе и обществе.
Например: Water boils at 100 degrees Centigrade. – Вода кипит при 100◦ С.
Magnet attracts iron. – Магнит притягивает железо.
Для выражения действия, происходящего в данный момент с глаголами, которые, как правило, не употребляются в Present Continuous: to be, to see, to hear, to feel, to know, to understand, to recognize, etc.
Например: Now I understand the meaning of this word, but still I don’t know how to use it. – Теперь я понимаю значение этого слова, но все еще не знаю как использовать его.
Для выражения будущего действия в придаточных обстоятельственных предложениях времени и условия после союзов: when, while, till, until, after, as soon as, as long as, if, unless, on condition that, provided.
Например: We shall make up the report together when you come to me. – Мы составим доклад вместе, когда ты придешь ко мне.
Прошедшее простое время
(The Past Simple Tense)Все английские глаголы делятся на правильные глаголы (watch, play и др.) и неправильные глаголы (begin, give и др.).
Утвердительная форма правильных глаголов в Past Simple образуется путем прибавления суффикса –ed к основной форме глагола.
Например: play – played, watch – watched, live –lived, marry – married.
Утвердительная форма неправильных глаголов является второй формой.
Например: see - saw, hear - heard, pay - paid, cost - cost, do – did, have – had, be – was, were (см. таблицу форм неправильных глаголов в Приложении 3). Отрицательная и вопросительная формы правильных и неправильных глаголов в Past Simple образуется при помощи вспомогательного глагола did и инфинитива смыслового глагола без частицы to.
Например: I did not (didn’t) read this article.
Did you begin to collect the material for your research?
Past Simple употребляется:
Для выражения действия, имевшего место в прошлом (yesterday,
The day before yesterday, last week/month/year, etc., ago, the other day). I became a post-graduate two years ago. – Я стал аспирантом два года назад.
In 2007 he entered the University. – Он поступил в университет в 2007 году.
Для выражения ряда последовательных действий, происходивших одно за другим в прошлом.
Например: I came, I saw, I conquered. – Пришел, увидел, победил.
Будущее простое время
(The Future Simple Tense)
Future Simple образуется с помощью вспомогательных глаголов shall (для первого лица) и will (для остальных лиц) и инфинитива смыслового глагола без частицы to. В настоящее время имеется тенденция использовать глагол will для всех лиц.
Например: I shall (will) prepare the translation in time. I’ll do it.
Отрицательная форма глагола в Future Simple образуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола.
Например: I shall (will) not follow you. I shan’t follow you. I won’t follow you.
Вопросительная форма Future Simple образуется вынесением вспомогательного глагола на место перед подлежащим.
Например: Shall I begin to answer? Will he come to the lecture?
Группа длительных времен (Continuous Tenses)
Настоящее длительное время
(The Present Continuous Tense)
В группе Continuous Tenses используется конструкция, состоящая из формы глагола be и смыслового глагола с - ing окончанием (Participle I).
Формы глагола в Present Continuous образуются при помощи вспомогательного глагола to be в форме Present Simple (am/is/are) и причастия настоящего времени смыслового глагола (причастия I).
Например: I am reading a book now.
He is translating an article.
We are planning to go to London.
Для образования отрицательной формы частица not ставится после вспомогательного глагола.
Например: I am not writing. I'm not writing.
He is not writing. He isn’t writing.
Для образования вопросительной формы вспомогательный глагол ставится перед подлежащим.
Например: Is he writing? Are we discussing the text?
Present Continuous употребляется:
Для выражения развертывающегося действия, происходящего в данный момент в настоящем (now, at present, at the present moment, at this moment, etc.).
Например: Do you realize what you are saying? – Ты понимаешь, что ты говоришь.
What are you doing now? – Что ты сейчас делаешь?
Для подчеркивания непрерывности действия, которое происходит не только в данный момент, но носит постоянный характер.
Например: He is writing a book now. – Он сейчас пишет книгу.
I am working on the thesis. – Я работаю над диссертацией.
Для выражения запланированного будущего действия.
Например: She is leaving for Moscow tonight. – Она уезжает в Москву завтра.
Прошедшее длительное время
(The Past Continuous Tense)
Формы Past Continuous образуются с помощью вспомогательного глагола to be в форме Past Indefinite (was, were) и причастия I смыслового глагола.
Например: I was writing at that moment. He was making tea when I came.
Отрицательные и вопросительные формы образуются по аналогии с
Present Continuous, только глагол to be употребляется в Past Indefinite.
Past Continuous употребляется:
1.Для выражения развертывающегося действия, происходившего в какой-то момент в прошлом (at that time, at 5o’clock yesterday, etc.).
Например: When I returned he was working at the article. – Когда я вернулся, он работал над статьей.
They were walking along the street when I saw them. – Они гуляли по улице, когда я увидел их.
Будущее длительное время
(The Future Continuous Tense)
Future Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Future Simple (shall be, will be) и причастия I смыслового глагола.
Например: I shall be writing. I’ll be writing.
I will not be writing. Will you be writing?
Future Continuous употребляется для обозначения продолженного действия, которое совершится в определенный момент в будущем.
Например: I shall already be working when you return. – Я буду уже работать, когда ты вернешься.
Группа перфектных времен (Perfect Tenses)
Настоящее перфектное время (The Present Perfect Tense)
В группе Perfect Tenses используется глагольная конструкция, состоящая из формы глагола have и смыслового глагола в форме причастия прошедшего времени (Participle II) или 3-й формы глагола (правильные глаголы - lived, arrived; неправильные глаголы - seen, done).
Present Perfect образуется с помощью вспомогательного глагола to have в форме Present Simple (have, has) и причастия II (причастия прошедшего времени) смыслового глагола.
I have worked. I’ve worked.
He has worked. He’s worked.
She has worked. She’s worked.
You have worked. You’ve worked.
They have worked. They’ve worked.
В отрицательной форме после вспомогательного глагола употребляется частица not.
Например: I have not written yet.
В вопросительных предложениях вспомогательный глагол ставится перед подлежащим.
Например: Has he already written?
Present Perfect употребляется:
Для выражения действия, законченного к настоящему моменту, но связанного с настоящим (already, just, yet, ever, never, today, this year/week/month, this morning, etc.).
Например: I have just written to him. – Я только что написал ему.
I haven’t seen him this month. – Я не видела его в этом месяце. I have not seen him yet. – Я все еще не видела его.
Когда время совершения действия не упомянуто. Например: Have you read anything about economics? - Вы читали чтонибудь по экономике?
Для обозначения действия, которое началось в прошлом и не закончилось к данному моменту в настоящем, а продолжается и в этот момент. В таких случаях обычно указывают период действия посредством предлога for (в течение) или начальный момент действия в прошлом посредством слова since (с тех пор как).
Например: I have lived here for four years. – Я живу здесь 4 года.
He has studied English since childhood. – Он изучает английский язык с детства.
Прошедшее перфектное время
(The Past Perfect Tense)
Past Perfect образуется с помощью вспомогательного глагола to have в Past Simple (had для всех лиц) и причастия II смыслового глагола.
I had worked. I’d worked.
He had worked. He’d worked.
Past Perfect употребляется для выражения действия, которое совершилось ранее другого действия в прошлом. Глагол, обозначающий более позднее действие, употребляется в Past Simple.
Например: My watch stopped as I had not wound it up. – Мои часы остановились, так как я не завел их.
Для выражения действия, которое совершилось к данному моменту в прошлом. Этот данный момент в прошлом выражается такими обозначениями времени как by that time, by three o’clock, by the evening, by the end of the month, etc.
Например: By that time I had finished the first chapter of my thesis. – К тому времени я закончил первую главу диссертации.
Будущее перфектное время
(The Future Perfect Tense)
Future Perfect образуется с помощью вспомогательного глагола to have в форме Future Simple (shall have, will have) и причастия II смыслового глагола.
I shall have written. He will have written.
They will not have written.
Will he have written?
Future Perfect употребляется для выражения будущего действия, которое совершается ранее другого будущего действия.
Например: Before you come we shall have fulfilled the task. – Мы выполним задание, до того как ты придешь.
Группа перфектно-длительных времен (Perfect Continuous Tenses)
Настоящее перфектно-длительное время
(The Present Perfect Continuous Tense)
В группе Perfect Continuous Tenses используется глагольная конструкция, состоящая из have been и смыслового глагола в форме причастия настоящего времени (Participle I - doing)
Present Perfect Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Present Perfect (have been, has been) и причастия I смыслового глагола.
I have been writing. We have been writing.
I have not (haven’t) been writing.
Has he been writing?
Present Perfect Continuous употребляется для выражения действия, которое началось в прошлом, продолжалось в течение некоторого времени и все еще продолжается в настоящее время и переводится на русский язык глаголом в настоящем времени.
Например: She has been working here for five years. - Она работает здесь пять лет.
How long have they been living in London? – Как давно они живут в Лондоне?
Present Perfect Continuous употребляется с такими обозначениями времени: for, since.
Прошедшее перфектно-длительное время.
(The Past Perfect Continuous Tense)
Past Perfect Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Past Perfect (had been) и причастия I смыслового глагола.
I had been writing. He had been writing.
We had not (hadn’t) been writing.
Had she been writing?
Past Perfect Continuous Tense употребляется для выражения прошедшего действия, которое продолжалось в прошлом некоторый период времени, закончилось при наступлении второго, более позднего прошедшего действия или закончилось к данному моменту в прошлом (by…).
Например: I had been writing my exercises for two hours when my friend came. - Я писал упражнения два часа, когда пришел мой друг.
By three o’clock he had been working in the library for two hours. - К трем часам он уже (про) работал в библиотеке два часа.
Будущее перфектно-длительное время.
(The Future Perfect Continuous Tense)
Future Perfect Continuous образуется с помощью вспомогательного глагола to be в форме Future Perfect (shall have been, will have been) и причастия I смыслового глагола.
I shall have been writing.
He will not have been writing.
Will they have been writing?
Future Perfect Continuous употребляется для выражения будущего действия, которое, начавшись в будущем, будет продолжаться в течение некоторого периода времени до наступления другого, более позднего будущего действия или момента.
Например: Before the new machine is stopped tomorrow morning, it will have been working for three hours. - До того, как новая машина будет остановлена завтра утром, она будет работать три часа.
Страдательный залог
(Passive voice)
| Present | Past | Future |
Simple | The book is written | The book was written | The book will be written |
Continuous | The book is being written | The book was being written |
|
Perfect | The book has been written | The book had been written | The book will have been written |
И в русском, и в английском языках существует два залога: действительный залог (the Active Voice) и страдательный залог (the Passive Voice).
Формы глагола в страдательном залоге образуются при помощи вспомогательного глагола to be в соответствующем времени, лице, числе и причастия II смыслового глагола.
В действительном залоге лицо или предмет сам совершает действие. Например: He broke the cup. – Он разбил чашку.
В страдательном залоге это лицо или предмет испытывает действие, совершаемое другим предметом или лицом. Говорящего в первую очередь интересует объект действия, в нашем случае – чашка (the cup).
Например: The cup was broken by him. – Чашка была разбита им.
Если нужно выразить, кем выполнено действие, то используется предлог by (для одушевленных предметов) и with (инструмент действия).
Модальные глаголы
(Modal Verbs)
Модальные глаголы сами действия не выражают, они обязательно имеют при себе смысловой глагол. I can do that. – Я могу это сделать.
Модальный глагол в сочетании с инфинитивом образует в предложении составное глагольное сказуемое.
Модальные глаголы выражают значение возможности, необходимости, вероятности, желательности и т.п.
Модальные глаголы не имеют всего набора глагольных форм, т.е. это неполные глаголы.
После модальных глаголов (кроме ought) частица to не ставится.
I can speak English.
К модальным глаголам окончание –s не прибавляется.
I must do that. She must do that.
В вопросительной форме модальный глагол ставится перед подлежащим.
Can you do it?
May I do it?
Must he do it?
Need he do it?
Ought she to do it?
Should we do it?
В отрицательной форме частица not ставится сразу же после модального глагола. Глагол can и отрицательная частица пишутся слитно: cannot.
He cannot do it.
Модальный глагол can
(The modal verb can) Can выражает:
1) физическую или умственную способность
He can sing perfectly. - Он очень хорошо умеет петь.
She can speak English. - Она может говорить на английском языке.
I could not go to the theatre because I was busy. – Я не смог пойти в театр, так как был занят.
You cannot cross the street here. – Вы не можете переходить улицу здесь.
2) вежливую просьбу
Could you give us advice? - Не могли бы вы дать нам совет? (Дайте, пожалуйста, нам совет.)
Настоящее время: can - I can’t lift my suitcase, it’s too heavy. – Я не могу поднять чемодан, он слишком тяжелый.
Прошедшее время: could – I couldn’t understand what was going on. – Я не мог поныть, что происходит.
К модальному глаголу can близка конструкция be able to: I won’t be able to meet you at the airport. – Я не смогу встретить тебя в аэропорту.
Модальный глагол may
(The modal verb may) May выражает:
просьбу о разрешении выполнить действие
May I use your phone? – Можно воспользоваться вашим телефоном?
(Can I use your phone? – тоже возможно использовать в этом значении).
предположение
It may rain soon. - Вероятно, скоро пойдет дождь.
Модальный глагол must
(The modal verb must)Must выражает обязанность, необходимость, вынужденное действие.
You must be on duty now. - Ты должен быть на дежурстве сейчас.
К модальному глаголу must близка конструкция have to: We have to pay our taxes. – Мы должны платить налоги.
Настоящее время: must, have to, has to – You must stop smoking. – Ты должен бросить курить.
She has to study a lot. – Она вынуждена много заниматься.
Прошедшее время: had to – He had to work last Saturday. – Ему пришлось работать в прошлую субботу.
Модальные глаголы should и ought
(The modal verb should and ought)
Should и ought близки по значению и выражают совет, рекомендацию, долг.
You ought to study well. – Тебе следует учиться хорошо.
You should help about the house. – Вам следует помогать по дому.
Неличные формы глагола
(The Non-finite forms of the verb)
Инфинитив, герундий и причастие называют неличными формами глагола, так как они не могут изменяться ни по числам, ни по лицам.
Инфинитив
(The Infinitive)
Infinitive Simple | to write (active) | to be written (passive) |
Infinitive Continuous | to be writing | ------------- |
Infinitive Perfect |
to have written | to have been written (passive) |
Indefinite Perfect Continuous |
to have been writing |
|
Инфинитив соответствует в русском языке неопределенной форме глагола. Я забыл закрыть окно. – I forgot to close the window.
Отрицательная форма инфинитива образуется с помощью отрицательной частицы not, которая ставится перед инфинитивом.
Simple Infinitive Active и Passive употребляется для выражения действия, одновременного с действием, обозначенным глаголом-сказуемым в предложении, в настоящем, прошедшем и будущем времени.
I am glad to meet you. – Я рад встретиться с тобой.
I was glad to meet you. – Я был рад встретиться с тобой.
He will be glad to see you. – Я буду рад встретиться с тобой.
Continuous Infinitive употребляется для выражения действия в процессе его развертывания, происходящего одновременно с действием, обозначенным глаголом – сказуемым в предложении.
They happened at that moment to be standing near a small garden. - Оказалось, что в тот момент они стояли у маленького садика.
Perfect Infinitive употребляется для выражения действия, которое предшествует действию, обозначенному глаголом-сказуемым.
I am glad to have seen you. - Я рад, что видел вас.
Сложное дополнение
(Complex Object)
Complex Object состоит из существительного или местоимения в объектном падеже и инфинитива. На русский язык переводится придаточным предложением.
I consider him to be the best person for this job. - Я считаю, что он лучший человек для этой работы.
Everybody expected her to marry Pete. - Все ожидали, что она выйдет замуж за Пита.
Сложное подлежащее
(Complex Subject)Complex Subject состоит из существительного или местоимения в именительном падеже и инфинитива. Существительное (местоимение) и инфинитив разделяет сказуемое.
Mary is said to resemble me. - Говорят, что Мери похожа на меня.
Mr.Brown was heard to laugh heartily. - Слышали, как Мистер Браун смеялся от души.
He was thought to be honest and kindly. – Думали, что он честный и добрый. He was made to put on his clothes. – Его заставили одеться.
Герундий
(The Gerund)Герундий – это неличная форма глагола, соединяющая в себе свойства существительного и глагола. Герундий не имеет точного соответствия в русском языке и зачастую употребляется после предлога.
My brother is fond of playing computer games. – Мой брат любит играть в компьютерные игры.
Indefinite Active - writing Indefinite Passive - being written
Perfect Active - having written Perfect Passive - having been written
He is interested in collecting books. - Он интересуется коллекционированием книг.
He was interested in collecting books. - Он интересовался коллекционированием книг. He will be interested in collecting books. - Он будет интересоваться коллекционированием книг.
I relied on his having been informed in this sphere. - Я полагался на то, что он информирован в этой сфере.
(The Participle)Причастие – это неличная форма глагола, которая обладает свойствами глагола, прилагательного и наречия.
В английском языке существует 2 вида причастий: Participle I (Present Participle) plan – planning –планирующий, do – doing - делающий.
Participle II (Past Participle) planned - запланированный, done – сделанный.
Причастие I
(Participle I)Причастие I имеет четыре формы:
Simple active - writing Simple passive - being written
Perfect active - having written Perfect passive - having been written
Participle I Simple употребляется для выражения действия, одновременного с действием, выраженным глаголом-сказуемым в предложении в настоящем, прошедшем и будущем времени.
When reading the book, one can’t help laughing. – Читая книгу, невозможно не рассмеяться.
When reading the book, one couldn’t help laughing. - Читая книгу, невозможно было не рассмеяться. When reading the book, one will laugh all the time. - Читая книгу, будете смеяться все время.
Participle I Perfect употребляется для выражения действия, предшествующего действию, выраженному глаголом-сказуемым в предложении в настоящем, прошедшем и будущем времени.
They were old friends, having been to school together. - Они были старыми друзьями, так как вместе учились в школе.
Причастие II
(Participle II)Participle II имеет одну неизменяемую форму. От правильных глаголов причастие II образуется при помощи окончания – ed (- d). Причастие II неправильных глаголов дается в словаре как третья форма глагола (см. таблицу форм неправильных глаголов в Приложении 3).
Например: а broken cup (разбитая чашка), a broken chair (сломанный стул), the problem discussed at the meeting (проблема, обсуждавшаяся на собрании), a newspaper published in Moscow (газета, издаваемая в Москве).
Сложное дополнение с причастием
(The Objective Participial Construction)
Сложное дополнение с причастием обычно соответствует в русском языке придаточному предложению с союзами «что», «как».
I could hear him reading aloud. - Я мог слышать, как он читает вслух.
Сложное подлежащее с причастием
(The Subjective Participial Construction)
Сложное подлежащее с причастием употребляется при сказуемом, выраженном глаголами физического и умственного восприятия.
They were heard talking together. - Слышали, как они вместе разговаривали. I saw the letter burning. – Я видел, как горело письмо.
Абсолютная причастная конструкция
(The Nominative Absolute Participial Construction)
Абсолютная причастная конструкция состоит из существительного в общем падеже, личного местоимения в именительном падеже или указательного местоимения и причастия.
The door of the vacant room being open, we came in. - Так как дверь пустой комнаты была открыта, мы вошли.