Открытый урок английского языка в 5 классе «My Flat»
Открытый урок “My Flat”
Обобщение лексико-грамматического материала.
There’s no place like home.
Proverb
Цель: Обобщение лексического и грамматического материала по теме MY FLAT
Задачи:
Активизировать употребление ЛЕ по теме: “My flat” в речи учащихся.
Контролировать знание правил и умение употреблять структуры “there is/are” во всех типах предложений.
Совершенствовать разговорный этикет в диалогической речи учащихся.
Прививать эстетические чувства по отношению к своему жилью.
Оборудование и дидактической материал:
Аяпова Т. “English 5”. Голицынский «грамматика», таблицы, грамматические конверты, схемы, сюжетные картинки ,макет современного дома, интерактивная доска, аудиозапись “Smile”.
Тип урока: комбинированный.
Методы: словесный, наглядный, контроля и самоконтроля (устный и письменный), стимулированный и мотивации.
Ход урока
Организационный момент.
T: Good morning, children!
CL: Good morning, teacher!
T: I’m very glad to see you. And you?
P1,P2,P3: Yes, we are sure. Yes, of course.
T: I hope you didn’t forget to guest each other this morning in English.
Создание эмоционального настроя
T: We have many guests at our lesson today. Let’s greet them. And I’m sure you did it with a smile.
CL: Good morning, dear guests.
T: And now let’s a song “Smile” for our guests.
“Smile”
With a smile a gloomy day is bright
And a rainbow in the sky at once appears
Share your smile and everything’s all right
And it will return to you and will be near
Refrain: then, for sure
Clouds in sky
Will be merry
Dancing high
A grasshopper’s take
At once a tiny fiddle.
From blue streams
All rivers start
Give a smile from all your heart
Give a smile from all your heart
Just from the middle.
T: You are very good. And I’ll give you such smile for your right answer. The theme of our lesson is “My house”
Тренировка тематической лексики в игровом моменте “Memory game” в режиме T-CL.
Предметы на таблице.
T: what is there no on the table?
P1: there is no shelf on the table.
T:……………?
P2: there is no fire, lamp … on the table.
Игра заканчивается хоровым проговариванием, необходимым для коррекции произношения и закрепления ЛЕ по порядку и вразброс.
Речевая зарядка. Тренировка перевода с русского на английский. В режиме T-CL.
T |
CL |
Сколько комнат в твоём доме? |
How many rooms are there in your house? |
Какие они? |
What are they? |
Это гостиная, спальня, ванная, детская комната и туалет. |
They are living room, bedroom, bathroom, children room and a toilet. |
Что вы делаете в вашей гостиной? (спальной кухне) |
What do you do in your living room? (bedroom, kitchen) |
Я читаю книги (газеты) |
I read books (newspapers) |
Я смотрю телевизор |
I watch TV |
Я слушаю музыку |
I listen to music |
Я расслабляюсь |
I relax |
Я беседую со своей семьёй |
I talk with my family |
Я играю в шахматы |
I play chess |
Я завтракаю |
I have a breakfast |
Я готовлю обед |
I cook dinner |
Какая комната тебе нравится больше всего? |
Which room do you like best of all? |
Мне нравится кухня больше всего |
I like kitchen best of all |
В вашем доме есть гостиная? |
Is there a living room in your house? |
да |
Yes, there is. |
Нет |
No, there is not. |
Работа со схемами. Активизация структур There is/there are.
Перевод отдельных предложений с русского на английский язык в режиме Е – Р1, Р2, Р3
Отработка схем хором с целью коррекции порядка слов в предложении в режиме T – CL
Пересказ схем с помощью опорных слов в режиме Р1, Р2, Р3 (“My house” “My living room” “My bedroom” “My children room”)
Тренировка порядка слов в предложениях со структурами There is/ there are.
T: Look here, dear friends, I’ve got an idea. Let’s compose your own sentences from the words in the envelopes.
Раздаются конверты, в которых находятся разрезанные предложения. Предполагается составить предложение на английском языке. Образец русского варианта на конверте.
Тренировка чтения структур There is/there are. Работа с карточками по картинкам в режиме Р1, Р2, Р3, Р4 etc.
Практика диалогической речи. Проверка домашнего задания. Р. 103 ех 1 Р1, - Р2, Р3 – Р4, Р5- Р6
“аукцион”. игровой момент. Цель активизировать неподготовленную речь учащихся по теме “Myhouse”. Выставка дома на продажу. Дом продаётся за предложение.
T: Dear friends, do you like this house?
P1 Yes. I do
P2 Sure
P3 Certainly
T: well, many people want to buy it. By the way, I want to sell it. It’s price will be sentences.
Let’s start our auction. Lady at the third desk wants to say something.
P1: the house is nice.
T: one sentence is “one” (стук молоточком)
P2: this house is modern.
T: two sentences is “one”! two sentences is “two”! Оh! I see a gentleman at the fourth desk. He seems very rich.
P3:…………etc
T: the auction is over. The price of this house is 40 sentences. Let’s clap to the winner.
Аудирование текста. (видеоматериал)
My name is Ilona. This is my children room. There is a table, 2 armchairs, a sofa, a piano, a bookcase in my room. There are two bookshelves on the wall. There are many English and Russian books on the shelves. There is a nice picture over the sofa. There is a clock over the piano. The piano is black and old. The clock is black too. I like my children room best of all.
Test
A) This is my children room +
B) This is my living room -
A) There are two tables and a 3 armchairs in my room –
B) There is a table, 2 armchairs, a sofa, a piano/ a bookcase in my room+
A) There are 2 bookshelves on the wall. +
B) there are 2 bookcase on the wall. –
A)There are only English books on the shelves. –
B)There are only Russian books on the shelves. –
A)There is a nice picture over the sofa. +
B) there is a nice flower over the sofa. –
A) there is a picture over the piano. –
B) there is a clock over the piano. +
A) the piano is black and old.+
B) the piano is brown and new. –
A) the clock is red. –
B) the clock is black. +
A) I like my children room best of all.+
B) I like my kitchen best of all. –
A) My name is Ilona.+
B) My name is Kate. -
Подведение итогов урока.
T: Well, children, we have been sitting so long. I think it’s time to walk around a bit, march a little and sing a song to cheer ourselves up.
Исполнение песни “A Happy Song”