Hello, my dear students! I am very happy to see you and welcome to our English lesson. My name is Marina Nickolaevna. I will be your English teacher. But before we start our English lesson I’d like you to warm up. Are you ready? The task is very easy. You should repeat some actions and the words after me. Ready? языковая разминка. It’s time to think! It’s time to speak! It’s time to show! Ready, steady, go! (сопровождается движением, жестами, пальчиковая разминка – 3 раза) Now, let’s do it a bit faster. It’s time to think! It’s time to speak! It’s time to show! Ready, steady, go!
And now, as fast as you can!
It’s time to think! It’s time to speak! It’s time to show! Ready, steady, go!
Are you ready for the English lesson? Yes, perfect! Take your seats! I don’t know anything about you, just your names. And you don’t know anything about me. -- That’s why I want to break the ice. The task is very easy. I will say what I like and if you like the same, you should say – I like it too. I like to speak English. And you? – I like it too! Nice! I like our town Tsivilsk. And you? Perfect! I like eating chocolate. And you? Super! I like to dance. And you? Cool!
But before we start our lesson I would like you to show a video and you try to guess, what are we going to speak about. Now I want to guess the topic of our lesson.
- Look here, please. What rules are we going to speak about? - Yes! You are right. We have 3 topics to discuss: Traffic rules, School rules, and internet rules or on-line safety. Every person follows rules in our modern world.
- Have a look! We have a symbol of our today’s lesson. What is it? It is the highest mountain of progress with a happy man. - What will we do during our lesson? What should we do at the lesson to get to the top of the mountain? The task is very easy. You should match the pictures with the actions. Boys and girls, come to the table, please, and match the pictures to the activities – the steps of our lesson. Stick them on the board, please.
Read, please, (Vika), aloud all the steps of our lesson. (work in pairs, work in groups, play, sing a song)
| Отвечают на вопрос
Ученики выполняют движения и проговаривают за учителем
Ученики выполняют движения и проговаривают за учителем в 2 раза быстрее
Ученики выполняют движения и проговаривают за учителем еще быстрее
Смотрят видео, называют тему урока: RULES
Смотрят на слайд, называют о каких правилах будем говорить: правила дорожного движения, правила поведения в школе и правила безопасности в интернете.
Называют символ урока – mountain
Учащиеся вместе подбирают, затем приклеивают картинки и выражения на доску с помощью магнитиков
Ученик читает все активности на уроке (work in pairs, work in groups, play, sing a song)
| Регулятивные УУД: ставить цель деятельности, саморегуляция
Коммуникативные УУД: умение понимать речь учителя, одноклассников; умение слушать собеседника.
Познавательные УУД: использование выразительных средств для эмоциональной интенсификации высказывания иноязычного общения
Коммуникативные УУД: умение понимать речь учителя
Познавательные УУД: осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной форме; извлечение необходимой информации из текста; анализ, сравнение, группировка различных фактов; переработка информации. Регулятивные УУД: Вероятностное прогнозирование при восприятии текстов при аудировании.
|
- Now, I want you to work in groups first. It’s Quiz-time. Discuss in groups and choose the correct answer. - Look at the slide and check, please. How many scores have you got?
-Perfect! Let’s continue working. By the way, when we speak about rules we use modal verbs. Let’s remember grammar rules. What modal verbs do you know?
Must/mustn’t we use when we speak about strong rules. Can/ can’t – physical ability May – when we suppose something Have to – the necessity of doing something Should – when we give advice - Now, I would like you to match sentences to the pictures. Look through first.
-By the way, do you use the Internet? -How often do you use the Internet? - Imagine, that one day you saw a message. Look at the man on the screen. Is he a good or a bad man? Look at the message that was on the computer and listen to it. After listening be ready to answer the question- Should we answer the message?
My name’s Ralph. What’s your name? Join my Internet football club. Send me your name, address and your photo.
-Should we answer the message? What are the safety rules? Please, make a list of safety rules about this message using the right modal verb.
Thank you! Well done!
-Now I would like you to play. Who likes to play? Role play now on. Come to me, please.
-Read and choose, please, the right modal verb. (ученику прикрепляется георгиевская ленточка на костюм)
-Now, the others, ask him questions. (учитель раздает готовые вопросы для этой роли)
-Well done! Give me a five!
-(вызывается следующий ученик) You are a doctor. You work in the hospital. (учитель накидывает ученику белый халат и фонендоскоп)
-Now, the others, ask a doctor questions. (учитель раздает готовые вопросы для этой роли)
-Well done! Give me a five!
-(вызывается следующий ученик) You are a policeman. Speak about traffic rules, please. (учитель надевает ученику полицейскую фуражку и свисток)
-And, the others, ask a policeman questions. (учитель раздает готовые вопросы для этой роли)
-Well done! Give me a five!
-By the way, do you know that it is left-hand traffic in England? If you want to cross the street first look right, then left. Please, remember this rule when you are in England!
Perfect! Are you real actors?))) You played your roles very well!
-Now, let’s continue working. The next task is to put the words in the correct order to make a right sentence.
-So, let’s check. Now, please, exchange your sheets of paper and compare it with your partner.
-How many mistakes has your partner got?
-My dears, let’s have a rest. Will you stand up? Let’s dance and sing and smile to each other. Stand up, please.
- Thank you, you sing like real singers.
-As for me, I always cross the street at green and I never drop litter. What about you? Which safety rules do you always/sometimes/usually/never follow? Tick the proper box for you.
-Let’s listen to your rules. What do you have?
-Снятие психо-эмоционального напряжения и нагрузки на глаза T: Are you tired? I think you are!! It’s time to have a rest. Ok, let’s do some exercises. Stand up, please. Look left, look right Look up, look down Look around Look at your nose Close your eyes Open and smile. And smile to each other.
-We are ready to create. Where can we find the rules? Where can we see or read them? – Yes, in a booklet, brochure, leaflet. Here is the equipment for your booklet. Use the glue, use the markers, you need to use all the materials, stick them, and write some rules on your topic. You can use everything from here. Divide your work. For example, you start from the front page, you prepare the page about traffic rules, you – about internet rules, you – school rules. If want to do your book vertically, every page should be vertically. Draw anything you like on the topic. Use the lace and tie a beautiful ribbon on your book of rules after finishing it.
Заслушивание учащихся.
-Now, my dears, let’s return to our mountain of progress. What did you like to do?
-Thank you for your work. I think you worked very hard today. And I am giving you two fives (две пятерки) for your activity. Let’s applaud ourselves! I wish you all the best and have a nice day!
|
В группе обсуждают и обводят в кружок правильные ответы на раздаточном материале. Проверка и подсчет правильных ответов.
Учащиеся называют модальные глаголы (must, mustn’t, can, can’t, have to/ don’t have to, should/ shouldn’t)
Учащиеся слушают учителя, смотрят на слайд
Соотносят картинки с правилами.
Отвечают на вопросы.
Читают и слушают текст.
Отвечают на вопрос задания.
1 ученик читает- (children’s safety rules): I mustn’t answer the message. I mustn’t tell my name. I mustn’t join the Internet football club. I mustn’t send my name, address and my photo. I must tell about a bad message to my parents or teachers.
Ученик подходит к учителю и указывает на понравившийся ему цветной лист бумаги. На обратной стороне бумаги написано какую роль ему предстоит изобразить. Ученику нужно прочитать правила, предложенные на листе. 1 роль: (на слайде фотография, посвященная трудовому подвигу строителей Сурского и Казанского оборонительных рубежей) A boy: I am 12. But I must / mustn’t work. A lot of children and women have to/ don’t have to work to win. Questions from the other children : 1.Must you help your friends? – Yes, I must. I must help my friends. 2. Do you have to work hard? - Yes, I do. I have to work hard.
2 роль: A doctor: I am a doctor. Attention! Covid -19! Follow the rules, please. 1.We must wash our hands. 2.We have to change our masks every 2-3 hours. 3. You should eat more fruit and vegetables. Be healthy! Questions from the other children: 1.Do you have to wear rubber gloves? – Yes, I do. I have to wear rubber gloves. 2.Do you have to wear a costume? - Yes, I do. I have to wear a costume.
3 роль: A policeman: I am a policeman. You must follow traffic rules. You mustn’t break them. You must cycle in the cycle lane and wear a crash helmet. You must use a pedestrian crossing to cross the street.
Questions from the other children : May I cross the street when the light is yellow? – No, you may not. You must cross the street only when the light is green
Учащиеся смотрят на слайд
(учащимся на раздаточном материале предлагается самостоятельно расставить слова в предложении в правильном порядке) 1.Play, mustn’t, we, on the road. 2.Behind, the cars, we, play, mustn’t. 3.Mustn’t, we, to strangers, talk. 4.To the teacher, listen, must, we. 5.Wear a uniform, we, must.
Учащиеся сверяются с правильными ответами на слайде.
Song If you are happy (учащиеся поют и танцуют, повторяя слова песни и движения танца на видеоклипе) Учащиеся отмечают галочкой на карточках правила, какие они соблюдают всегда, иногда, часто, никогда, а затем каждый рассказывает классу.
Учащиеся выполняют разминку для глаз.
Ответы учащихся
Учащиеся выполняю работу в сопровождении негромкой музыки.
Приготовив свою собственную книгу правил, каждая группа показывает и зачитывает свои правила
Учащиеся выходят к доске и прикрепляют магнитики на тот вид деятельности, который им понравился больше всего.
|
Приём: выделение ключевых слов Регулятивные УУД: Умение вносить необходимые коррективы в свои речевые действия на основе их оценки – умение видеть ошибку и умение исправить ее как с помощью, так и без помощи взрослого.
Познавательные УУД: поиск и выделение необходимой информации.
Приём: выделение ключевых слов Ориентиры предвосхищения содержания текста Просмотровое чтение, изучающее чтение.
Познавательные УУД: поиск и выделение необходимой информации из прочитанного и прослушанного текста. Коммуникативные УУД: умение понимать речь диктора, учителя, одноклассников; умение слушать собеседника.
Познавательные УУД: поиск и выделение необходимой информации из текста. Смысловое чтение и слушание (осмысление цели чтения, выбор вида чтения в зависимости от коммуникативной задачи, извлечение необходимой информации из прослушанного текста, определение основной и второстепенной информации, формулирование проблемы и главной идеи текста).
Коммуникативный УУД: Умение задать вопросы, необходимые для организации собственной речевой деятельности и в условиях инициативного сотрудничества с партнером.
Познавательные УУД: Смысловое слушание (извлечение необходимой информации из прослушанного текста, определение основной информации, формулирование главной идеи текста).
Регулятивные УУД: Сравнение результатов своих пошаговых действий и деятельности в целом с заданным эталоном-образцом с целью выявления отклонений от образца – умение контролировать ситуацию, процесс и результат своей деятельности в сотрудничестве с педагогом и сверстниками; адекватное восприятие оценки учителя и сверстников.
Коммуникативный УУД: Взаимоконтроль, коррекция и оценка речевых действий партнера по общению на ИЯ
Коммуникативные УУД: Владение монологической речью
Познавательные УУД: осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной форме; извлечение необходимой информации из текста; анализ, сравнение, группировка различных фактов; переработка информации. Регулятивные УУД: оценка результатов своей работы, саморегуляция. Личностные УУД: самооценка, оценивание усваиваемого содержания
|