Технологическая карта урока английского языка по теме «Mass Media» (8 класс)

3
0
Материал опубликован 24 October 2019 в группе

МАОУ города Рязани "Школа № 47"













Открытый урок  английского языка в 8 классе

по теме "Средства массовой информации"

разработала учитель английского языка

Копцева Ирина Константиновна



Технологическая карта урока


Тема урока: Средства массовой информации

Цель урока:

- совершенствовать иноязычную коммуникативную компетенцию учащихся по теме «Средства массовой информации»;

- учить учащихся добывать необходимую информацию, которая поможет им совершенствовать иноязычную коммуникативную компетенцию по теме «Средства массовой информации»

Задачи:

Практические:

- расширение лексического словаря по теме «Средства массовой информации»;

- развитие умения характеризовать средства массовой информации по опорным словам;

- развитие умения выделять преимущества и недостатки средств массовой информации;

- развитие навыков чтения на основе текста “Mass Media”;

- развитие навыков монологической речи “My favourite Mass Media”;

- развитие навыков аудирования на основе видео сюжета “Newspapers in Britain”.

Воспитательные:

- воспитание интереса учащихся к различным средствам массовой информации;

- дать учащимся увидеть разность\схожесть их интересов и интересов британцев в СМИ.

Развивающие:

- развитие памяти, внимания, мышления, воображения, трудолюбия;

- развитие метапредметных умений.

Общеобразовательные:

- повышение общей речевой культуры учащихся;

- улучшение знаний учащихся о СМИ в стране изучаемого языка.

Оснащение урока: компьютер, проектор, интерактивная доска, полный интерактивный курс “Window on Britain 2”, презентация “Mass Media”, раздаточный материал.


Формируемые универсальные учебные действия (метапредметные):

Личностные: осознают роль средств массовой информации в жизни общества, выражают свои эмоции по поводу услышанного; высказывают свое отношение к разным точкам зрения относительно СМИ; примеряют на себя роль социально активной, мобильной, толерантной и адаптивной личности.

Регулятивные: самостоятельно определяют и формулируют цель деятельности на уроке; учатся работать по предложенному учителем плану.

Познавательные: ориентируются в учебнике (в грамматических таблицах, схемах); выделяют необходимую информацию; осознанно строят речевое высказывание в устной форме; овладевают при поддержке учителя учебно-организационными, учебно-информационными и учебно-коммуникативными умениями.

Коммуникативные: оформляют свои мысли в устной форме (строят устное монологическое высказывание); слушают и понимают речь других; работают в паре в соответствии с нормами общения, правилами поведения и этикета.

Тип учебного занятия: систематизация и обобщение изученного материала.

Оборудование: учебник Афанасьева О. В., Михеева И.В. «English», проектор (презентация), аудиозапись текста, раздаточный материал,;

Формы и способы применения ИКТ на данном уроке: используется учебная презентация, которая демонстрируется на большом экране с помощью проектора.

Формы организации учебно-познавательной деятельности: фронтальная, групповая.




Конспект урока


Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность ученика

Оргмомент

Приветствует класс

Задает вопросы

Good morning! Glad to see you!

What day is it today?

What date is it today?

How are you today?

Etc

Приветствуют учителя

Отвечают на вопросы


Фонетическая зарядка

Let’s train our tongues. I hope you remember the tongue twister about witches.

If two witches watch two watches, which witch would watch which watch?


Повторяют рифмовку за учителем, затем самостоятельно


Слайд 2

Определение темы урока, задач урока

Look! Witches like to watch watches. And what do we like to watch? Yes, we like to watch TV. And what is TV? You are right. It is one of the mass media.

What other mass media do you know?

Выводит на экран ассоциограмму “Mass media


Please, guess the topic of our lesson. What are we going to speak about?


You know so many words. They can help to choose the aim of our lesson.

What are we going to do today?

( в качестве опоры предлагает начало предложения)



We like to watch TV.

TV is one of the mass media.

Называют средства массовой информации. Слайд 3

Учащиеся предполагают тему урока We are going to speak about mass media.

We are going to……

1…. discuss advantages and disadvantages of mass media

2. …..practice in using new words and phrases ;( in listening, reading, speaking, writing)4……. make the conclusions how to use mass media Слайд 4

Речевая зарядка на базе ЛЕ прошлых уроков

To speak about mass media we need to revise words and expressions.

Make expressions from the words and translate them.


find

see

travel

relax

appear

provide

react

give

waste

communicate

without wasting money

a lot of necessary and reliable information

everything with your own eyes

after a hard days’ work

on the screen

to events quickly

possibilities for education and entertainment

with extra detail

time

with people


Составляют словосочетания и переводят их

Слайд 5









Введение в сюжет урока.

Активизация лексико-грамматического материала в речи учащихся.


Look through the table! Answer my questions! Use the expressions from the table. Which of the mass media is..? Why?





The Internet

TV

Broadsheets

Tabloids

Radio






is/are



the most useful

the most reliable

the easiest to use

the quickest

the most modern

the most convenient

the cheapest

the most popular







because you can

get useful and reliable information

see everything with our own eyes

travel all over the world without wasting money

relax after a hard day’s work

watch news and sport programs,

listen to it while doing something

get information very quickly

communicate with people

read about celebrities

keep in touch with friends

get extra detail, comment


Model: Radio is the most convenient type of mass media because you can listen to all kinds of music.


Слушают учителя , отвечают на вопросы

The Internet is the most useful type of mass media because you can keep in touch with your friends

Слайд 6

Логическая связка, переход к новому виду речевой деятельности. Активизация лексико-грамматического материала в речи учащихся»

Well, children! At home you have read the text about mass media. The text is about characteristics of mass media. What are they? Are they positive or negative?


Find in the text the sentences which characterize mass media positive. Mass media may also have what? Yes, advantages! Working in pairs, use the text and your textbooks to find these advantages.




Say which type of mass media you prefer and why? Use the sentences we’ve just read.

Model: I prefer TV because I can see everything with my own eyes


Find in the text the sentences which characterize mass media negative. Mass media may also have what? Yes, advantages! Working in pairs, use the text and your textbooks to find these disadvantages.

Say which mass media you use very seldom and why? Use the sentences we’ve just read.

Model: I watch TV very seldom because most news seems to be bad news.

Thank you. It was good. What have we just learnt to do? – to characterize every mass media and - to point out advantages and disadvantages.

Отвечают на вопросы учителя


Находят в тексте и зачитывают положительные характеристики средств массовой информации.

Находят в тексте и зачитывают отрицательные характеристики средств массовой информации.


Слайд 7



Развитие навыков письма

To summarize our knowledge about mass media, let's make cinquains about the Internet, television, radio and newspapers.

Let us divide into groups. Each group will have a tutor. Remember the rules of making a cinquain:

1. What are we talking about? (1 word)

2. Give 2 adjectives characterizing one of the mass media.

3. Give 2 expressions characterizing one of the mass media.

4. Give a sentence describing one of the mass media.

5. Give only one word, a synonym which will complete a cinquain

Read your cinquains, please. (Пример синквейна)

The Internet

quick and modern

get information very quickly

communicate with people

keep in touch with friends

help to study

News appears on the screen very quickly

Mass media


Слушают учителя

Вспоминают правила составления синквейнов.

Составляют синквейны в группах.

Представляют их классу

Слайд 8





Логическая связка, переход к новому виду речевой деятельности.

Развитие навыков устной монологической речи по теме урока



People say, some mass media are very popular and others are not so famous. Do you agree with them? Which one is the best for you? Why? Speak about it using the expressions you’ve just learned. You have 3 minutes to get ready.

I think you are ready. Who will be the first? Who else would like to speak? (отвечают 2-3 человека)

Thank you very much. I see that you prefer different (or the same) mass media.

(Подготовлена структура высказывания)

As for me, I like … best

To my mind, it is the … kind of the mass media because…

It has a lot of advantages. They are the following…

But it has some disadvantages. …

Using this mass media I…

Учащиеся составляют монологическое высказывание по поставленной проблеме.

Слайд 8

Логическая связка, переход к новому виду речевой деятельности. Обучение аудированию.


These are our preferences. People all over the world surf the Internet, watch TV, listen to the radio. But in some countries newspapers are very popular ,too. Now we are going to watch a video and see if the British like newspapers. (смотрим – 1 мин) Watch a video and answer the questions. Be attentive!

Do the British people love their newspapers? (Yes, they do)

How often do more than 26 million people in Britain read newspapers? (every day)

What are the two most popular tabloids in Britain? (The Mirror, the Sun)

What can you find in tabloids? (more gossip, more pictures, not very much serious news)

How are quality newspapers called in Britain? (broadsheets)

What are the most popular broadsheets in Britain? (The Times, the Daily Telegraph, the Independent, the Guardian)

What can you find in broadsheets? (more news, more serious articles)

Where do some people in Britain read newspapers? ( on the Internet)



Смотрят отрывок о популярных газетах Великобритании,

предварительно ознакомившись с вопросами, проверка понимания осуществляется фронтально через ответы на вопросы

Слайд 9


Вывод

Our lesson is almost over. Let’s make a conclusion. Do people prefer different kinds of mass media? Do all the mass media have advantages and disadvantages?





People prefer different kinds of mass media. But all the mass media have advantages and disadvantages.





Рефлексия


Выставление отметок

Estimate the lesson and your work.


Your marks are…………..

Учащиеся заполняют таблицу и сдают учителю.

( Приложение 2)

Слайд 10

Слушают учителя


Домашнее задание

Your home task is to speak about your favourite mass media, its advantages and disadvantages. You should explain why you prefer it.


Записывают в дневники

Слайд 12

Завершение урока


The lesson is over. Goodbye.

Прощаются с учителем

Слайд 13














в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментарии на этой странице отключены автором.