Урок английского языка в 10 классе «Мобильные телефоны в школе» (УМК Spotlight)

2
0
Материал опубликован 3 January 2021

Лошко Ольга Анатольевна,

учитель английского языка

МБОУ СОШ № 3

МО «город Бугуруслан»

Название предмета: английский язык

Класс: 10

Учитель Лошко Ольга Анатольевна

УМК: «Английский в фокусе» ("Spotlight") для 10 класса общеобразовательных учреждений (авторы О. В. Афанасьева, Д. Дули, И. В. Михеева, Б. Оби, В. Эванс), 2015

Уровень обучения: базовый

Тема урока: Мобильные телефоны в школе

Общее количество часов, отведенное на изучение темы: 2 часа

Место урока в системе уроков по теме: 1

Цель урока: подготовка к написанию эссе

Задачи урока:

Обучающая – ввести теорию о структуре эссе, активизация навыков по составлению плана эссе, ввести фразовые клише для написания эссе

Развивающая – развивать такие аналитические способности учащихся, как умение анализировать, сопоставлять, делать выводы; развитие логического мышления и смысловой догадки.

Воспитательная – расширять кругозор учеников с помощью лингвострановедческого материала

Планируемые результаты:

Учащиеся должны знать:

- основные лексические, грамматические, орфографические и пунктуационные нормы современного английского языка;

- речевые клише для написания эссе с выражением своего личного мнения;

- значение изученных грамматических явлений в расширенном объеме.

Учащиеся должны уметь:

- соблюдать в практике письма основные нормы современного английского языка;

- писать эссе с выражением своего собственного мнения;

- использовать грамматические структуры, необходимые для составления простых и сложноподчиненных предложений.

Техническое обеспечение урока: компьютер, проектор, презентация http://english-study-cafe.ru

Дополнительное методическое и дидактическое обеспечение урока:

О.В.Афанасьева, И.В. Михеева, Дж. Дуди, Б.Оби, В. Эванс Книга для учителя М: Просвещение, 2008, 224с.


Содержание урока

I. Организационный момент.

Good morning, students. I’m glad to see you. Sit down, please. What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent today?

II Проверка домашнего задания

Let’s begin our lesson with your home exercise 9, p. 147. At home you wrote a short description of your journey in a time machine. Let’s listen to some stories other students will hand in the notebooks at the end of the lesson. Обучающиеся читают свои рассказы о путешествии на машине времени упр. 9, стр. 147. Те ученики, которые не читали свои письменные сообщения, сдают свои работы в конце урока.

Возможный ответ ученика:

Tool a deep breath, set my teeth, gripped the lever with both hands, and went off with the thud. As I increased speed, night and day seemed to be all the same. I felt strange and confused.

The I felt quite ill as if I had travel sickness from driving down a toad with lots of twists and turns. I felt anxious too as if I was going to crash into something. I started to travel faster and faster and the sun hopped quickly across the sky. Night followed day so quickly that soon I couldn’t tell which was which and it was one continuous greyness.

III Мотивационный момент

Open your books on p. 148, ex. 1. Read the statements A-C and match them with reasons 1-3. Which do you agree with? Which do you disagree with? What other reasons can you think? Can you think of any opposing viewpoints? Обучающиеся выполняют задание упр.1, стр. 148. Они соотносят утверждения А-С с высказываниями 1-3 и добавляют свое мнение по каждому утверждению.

Ключ:

А-3

В -2

С-1

Возможный ответ ученика:

I agree with statement A. Mobile phones are also dangerous for your health. However, some people argue that it’s important for students to have mobile phones in case they are in danger.

I disagree with statement B as technology can create new types of jobs and opportunities. However, technology has replaced man power in the manufacturing industry.

I agree with statement C. Computers can help with school work, for example, for research on the Internet. However, more computers in schools cannot teach students how to spell and how to do Maths.


You’ve just told me your opinions about mobile phones at home and at school. Today we’ll learn to write an essay. How do you think what kind of essay will it be? Yes, you are right it’ll be an opinion essay. What topic will you express your opinion on? Yes, we’ll try to write our opinion about modern technology and their use at school. С помощью вопросов учителя обучающиеся формулируют тему и урока тему будущего эссе.

IV Основная часть урока

1.Введение теории о структуре эссе

Now let’s study the theory box about opinion essay. I give you several minutes to read the theory box in ex. 2, p. 148. Look through the theory box and answer the questions of ex. 2b, p. 148. Обучающиеся читают информацию о структуре эссе, стиле его написания в упр. 2а и отвечают на вопросы упр. 2b, на закрепление полученной информации.

Возможный ответ ученика:

I would write an article giving my opinion.

People who read the school newspaper would read it.

I would write it in formal style.

I would use present tenses and the passive voice.

I would make the following points: a mobile phone disrupts the class, students can’t concentrate on the lesson if they are using their mobile phones, mobile phone theft may occur.

2. Активизация навыков составления плана эссе

And now let’s read the example of the opinion essay on p. 148 and discuss its structure. I give you several minutes to read it and do the task of ex. 3, p. 149. Read and match the paragraphs 1-5 in the text p.148 to the correct description A-E. Обучающиеся читают пример эссе на стр. 148 и соотносят абзацы эссе (1-5) с основными пунктами плана (А-Е)

Ключ:

А-5 В -1 С-2 D-4 E - 3

What is writer’s opinion? Which paragraph or paragraphs show/shows this? Обучающиеся отвечают на вопрос упр. 3b, находят абзацы с выражением мнения автора и зачитывают их вслух.

Возможные ответы учеников:

The writer believes that mobile phones should be left at home. He states this in the introduction. He also believes that they are an unnecessary distraction in class and states this in conclusion.

Paragraph 2:

First of all they can be a serious distraction in classrooms.

They make it impossible for teachers and students to focus on classwork.

Students cannot listen to the teacher or do their work if they are sending text messages or playing on their phones.

Paragraph 3:

Secondly, there are possible risks to the safety and general welfare of students if they are allowed to bring their mobile to school.

Students have been attacked and robbed of their phones.

The classroom should not be used as a place to show off possessions.

Paragraph 4:

There are times when it can be useful for students to have mobiles at school.

Parents and children can contact each other in case of an emergency.

3. Физкультминутка

Stand up! Clap! Clap

Arms up! Clap! Clap!

Step! Step! Arms down! Clap! Clap! Please, sit down!

4. Активизация лексических навыков «Слова-связки для написания эссе»

It’s time to learn the linkers and beginning and ending phrases for our opinion essay. Let’s read the linkers from ex. 5, p. 149. Now I give time to put the linking words in the correct place in the table.Обучающиеся читают слова-связки для каждого абзаца в упр. 5а, стр. 149, а затем распределяют их в таблицу в соответствии с абзацем, в котором они могут быть использованы.

Ключи:

To list points:

Firstly, to begin with

To add more points:

In addition, also, secondly, what is more

To introduce opposing viewpoints:

Although, in contrast, apart from, while, however

To introduce examples/reasons:

As a result, for instance, such as, in particular, for example, because, for one thing, since, therefore

To conclude:

To sum up, all things considered, lastly, all in all


Which linking words and phrases the writer has used in the essay? Suggest your alternatives. Обучающиеся находят слова-связки в тексте эссе на стр. 148 и заменяют их альтернативными, используя таблицу упр. 5а, стр. 149.

Возможные ответы:

While – although

First of all – to start with

Moreover – also

Secondly – what is more

For instance – for example

In addition – moreover

On the other hand – in contrast

However – though

For example – for instance

All in all – all things considered

VII. Рефлексия.

And now let’s us enumerate what we’ve learnt today. Answer my questions

What type of essay have we learnt to write? (We’ve learnt to write opinion essay)

How many paragraphs does it have? (It has five paragraphs)

What does each paragraph refer to? ( the first paragraph state the problem and introduce my point of view, in the second paragraph I express my opinion and give reasons for it, in the third paragraph I give arguments for the opposite point of view, in the second paragraph I explain why I disagree with the opposing opinion and in the last paragraph I draw a conclusion.)

VI. Домашнее задание

Your hometask is ex. 6 on p. 149 in your textbook and ex. 2, 3, p. 65 in your Workbooks.

VIII. Подведение итогов занятия.

Your marks are …

The lesson is over. Thank you for your work. Will you stand up, please? You are free. Good-bye.


в формате Microsoft Word (.doc / .docx)
Комментарии
Комментариев пока нет.