Социокультурный компонент и взаимодействующее проблемно-диалоговое общение как основа формиро- вания творческой личности на уроках английского языка
ОГБПОУ «Рязанский железнодорожный колледж»
Методическая разработка
по дисциплине «Английский язык»
по теме :
Социокультурный компонент и взаимодействующее
проблемно-диалоговое общение как основа формиро-
вания творческой личности на уроках английского языка.
Преподаватель:
Паратуй Полина Фёдоровна.
- 1 -
Современный уровень преподавания дисциплины
« Английский язык» в ОГБПОУ«Железнодорожный техникум г.Рязани» основную цель работы видит в по-
мощи обучающимся осознать нравственные нормы , правила как главный вектор в социо-гуманитарном и при-
оритетном информационно-коммуникативном развитии :
1.формировать у обучающихся духовно-нравственное
отношение к окружающему миру и людям ;
2.формировать осознание ценности человеческой жизни ;
3.повышать общую и коммуникативную культуру ;
4.развивать коммуникативные умения и навыки в основных
видах речевой деятельности ;
5. развитие инициативы , активности , самостоятельности.
Федеральный компонент образовательного стандарта
построен с учётом особенностей иностранного языка
как учебного предмета , в число которых входит социо-
культурная компетенция :
- ознакомление обучающихся с соответствующим
страноведческим , культуроведческим и социолинг-
вистическим материалом в учебном курсе ;
- приобщение к культуре и реалиям стран , говорящих
на английском языке с желанием использовать англий-
ский язык в реальном общении ;
-формирование умений выделять общее и специфиче -
ское в культуре родной страны и страны изучаемого
языка ; умений представлять свою страну на англий-
ском языке, сообщая сведения о вкладе России в ми-
ровую культуру , о национальных традициях и совре-
менной жизни ;
- составить представление о роли английского языка
в современном мире как средстве приобщения к зна-
ниям в различных областях , в области выбранной
профессии , межличностного , и международного об-
щения .
- 2 -
На первом курсе обучающиеся знакомятся с географиче-
ским и социокультурным портретом англо-говорящих
стран :
Великобритании , США , Канады, Австралии , Новой Зе-
ландии и одновременно родной страны. Особое внимание
уделяется взаимосвязи иностранного языка с географией-
( гр. gё земля , гр. grapho пишу ).
Обучающиеся знакомятся с культурным наследием англо-
говорящих стран и России , всемирно-известными досто-
примечательностями. Здесь прослеживается взаимосвязь
с историей архитектурных стилей , зарубежной и отечест-
венной литературой.
Знакомство с традициями еды в стране изучаемого языка
и умение отмечать сходство и различия этих правил и рос-
сийских , ознакомление с традициями и праздниками , по-
свящёнными местностям , городам страны изучаемого язы-
ка заставляет нас обратиться к основам биологии, истории,
к русским и британским традициям.
Знакомство со спортом и известными спортсменами позво-
ляет осуществлять межпредметные связи с дисциплинами :
физическая культура , география , история.
Знакомство с известными учёными и их изобретениями
взаимодополняются информацией из области таких дис-
циплин как физика , математика , электротехника , химия
(Что мы называем языком науки ?).
На втором курсе социокультурная компетенция направ-
лена на увеличение объёма знаний о социокультурной
специфике стран изучаемого языка , совершенствование
умений строить своё речевое поведение и формирование
умений выделять общее и специфическое в культуре род-
ной страны и стран изучаемого языка .
- 3 -
Также проходит знакомство с тенденциями развития об-
щества под влиянием массовой информации , современ -
ных средств , включая современные информтехнологии.
Большее значение придаётся социокультурной осведом-
лености о значении изучения английского языка в совре-
менном мире , о существующих стереотипах. Происхо -
дит знакомство со стилем общения по телефону в Вели -
кобритании и России, оформлении и написании письма.
Особое внимание уделяется социокультурной осведом -
лённости о вкусах и имидже британской и российской
молодёжи ( взаимоотношение , музыка , мода , карьера ,
популярные молодёжные передачи , кумиры в современ-
ном кино , экстремальные виды спорта , спорт для здо-
ровья , взгляды на мир , окружающую действительность
и роль Интернета и английского языка в будущей жизни).
На третьем курсе прослеживается социокультурная ос-
ведомлённость :
-о путях получения образования ;
- проблемах выбора профессии ;
- об умении составлять резюме ;
- о роли английского языка в будущей профессии . Представление :
о профессиональных требованиях к тем или иным про-
фессиям по сходству и различиям в стране изучаемого
языка и в России .
Углубление межпредметных связей :
- о возможностях трудоустройства ;
- об основных и приоритетных направлениях научно-технического прогресса в стране изучаемого яз . и России;
- о тенденциях в развитии компьютерных технологий ,
перспектив « мира компьютеризации ».
- видеть перспективы в области развития туризма , отмечая
плюсы и минусы.
- 4 -
Значение придаётся углублению объёма знаний о возмож-
ностях получения образования в стране изучаемого языка ,
межпредметных знаний о ценностных ориентирах молодё- жи и разных слоёв общества страны изучаемого языка , о знании языковых средств , которые могут использоваться
в ситуациях неофициального характера и о толерантности
(терпимости , снисходительности к кому-либо, чему-либо.
Продолжается знакомство с традициями изучаемого языка ,
их сравнение с традициями России , особенностями госу - дарственного устройства ,управления и приобщение к цен-
ностям мировой культуры через произведения искусства , основ экономики и права , истории .
На четвёртом курсе изучение дисциплины « Английский
язык» направлено :
на понимание значимости владения английским языком в современном мире как средством межличностного и куль- турного общения ;
приобщение к знаниям в различных областях и в выбран -
ной профессии ;
на умение представлять свою страну , сообщая сведения о
вкладе России в мировую культуру, отмечая сходство и раз-
личия с другими странами , рассказывая о своём крае , об-
ласти , городе , селе (география , краеведение , история) ;
расширение кругозора сведениями о современных про -
фессиях ; наличие информации о профессии , которой от-
даст предпочтение обучающийся ( связь со спецдисцип-
линами - Какой механизм самый древний ? Кто построил
первый паровоз?, Какими были первые транспортные сред-
ства ) ;
- 5 -
социокультурную компетентность при заполнении анкеты;
изложение сведений о себе в форме автобиографии ( резю-
ме) принятой в англоговорящих странах ( русский язык ) ;
осведомлённость о перспективах научно-технологического
прогресса, касающиеся профессий в стране изучаемого язы-
ка и в России ( нанотехнология , биотехнология , информа -
ционные технологии ) ;
осведомлённость об актуальных проблемах современного мира и возможных путях их разрешения ;
чтение специальной литературы , позволяющей ответить
на вопрос :
Будущее России и как мы его формируем ?
«Что такое современная наука?»
Что ждёт Интернет в будущем и какой видится информа-
ционная магистраль? ;
Сможет ли Интернет раствориться в будущей глобальной
системе? ;
Как будут выстраиваться взаимоотношения Человека, При-
роды и Науки ? ;
Как информационные богатства Сети будут в дальнейшем
открываться для тех , кто знает английский язык - язык
межнационального общения в Интернете?.
- 6 -
Тема 1
Внешность людей . Are appearances deceitful ?
------------------------ How can you comment on this
problem ? Are they still ?
What should we do to understand
our foreign friends better ?
It’s true the boy looked so
innocent and seemed a trifle
shy, but appearances were
deceptive.
If you want to understand a foreign country , you should try
to understand its people. That’s why we shall speak the English the Americans and we shall try to analyse our own typical feat -
ures ( life , love and freedom ).
Home-work : What is a communicative person?
(frank , kind , honest , modest , strong-willed,
double-faced, hot-tempered, selfish, hard-working,
cheerful , polite ).
The following expressions can come in handy :
in general , in fact , it seems to me , to some (a great) extent ,
I don’t know to sure , It depends .
English people say that appearances are deceiving .
Say whether you have been deceived by someone’s
appearances . Give details .
American students wondered : «Are Russian students just like
us or very different ?» .
- 7 -
Тема 2
Характер и личные качества. Each man must behave in
------------------------------------- character( соответствовать
характеру).
How do you behave in public
places and towards other people?
( to be polite and tactful ; to keep a promise , to speak honestly,
to help other people, to save other people’s time, to respect one’s opinion , to talk to people, to behave towards other people).
My friend is always in character ( верен себе).
His words are entirely in character
with his actions .
He sounds like quite a character.
I wonder why he looked so sad.
It’s out of character for him . He is
usually beautifully controlled.
Translate the following : behaviour , rush , cheerful , show off,
consider.
In general English life is full of traditions. They are considered
to be very conservative. Much time is devoted to gardening Englishmen are never tired in saying“Thank you”, “ I am sorry”.
Complete the following sentences about the English character :
One of the most striking features is …
Englishmen don’t like to …
They seem to …
The Englishman prefers … to …
They are considered to be …( courageous, flexible, creative
They like to … intelligent).
What should we do to understand our foreign friends better ?
Why are you so happy ? Why are yiu so sad ?
8 -
Translate the following: to be alike, in common, national-
nationality, the forces of nature, to teach- taught, a commu-
nity, to preserve , reflection.
Americans prefer action to reflection. They never waste
their time. They are very open and communicative. That’s
why they easily make friends , ask about your job and how
you like America.
Complete the following sentences about the most typical
features of American people :
It’s a mistake to think that …
The American nation is formed …
Life taught them to …
We can find different communities who …
They prefer… to …
They are …
They like to …
“The readiness to help anyone and the ability to feel another
person’s misfortune has always characterized the Russian soul”.
“We admire your respect for your past and its cultural traditi -
ons”.
“I was surprised at how much we have in common - the same
fondness for entertainments and music and the desire to get
to know everything new”. “What are the Russians like? ”
Complete the following sentences about the features of the
Russian people :
Foreigns find our people …
They admire …
They value …
In their opinions …
I think …
- 9 -
Тема 3
Профессии и хобби. Do you think a profession
------------------------- should be chosen for one’s
lifetime ?
What makes a profession respected ? What does
«World skills» mean for you ?
What do you want to be? Why?
What makes the best worker and a future team ?
( As a rule , this is a very important profession.
The best way to prepare for a job is to get a good
education at the Railway college and to work in in-
dustry or agriculture. Only then I have a clear idea
of my future profession ) .
As for me , I am interested in science and techno -
logy, and may become an inventor .
(grant , scholarship , distribution , labour arrangement).
Does good education guarantee a successful career ? Why not?
Does money make a person happy ?
What are your possible questions to questions with hobbies ?
(painting , chemistry, biology, chess, hockey, figure-skating).
Is sport very necessary today?
What would you recommend for wrestling , football , touring
and boxing ?
Is work a burden or blessing ?
Which is the best way to success :
hard work or luck ; aim , task and realization ?
What are you going to prepare for future profession
in the field of transport , energetic and humanitarian ?
Opening phrases : It seems to me that …
I think that …
I know that …
It is good that …
It is a pity that …
It is said that…
- 10 -
Тема 4
Описание местности . A friend of yours from another town - --------------------------- has come on a visit to you for a week
to go sightseeing in your town .
You want to show her some places of
interest .
What would you show a friend
of yours?( new districts , parks,
stadiums, sport palaces, monuments)?
Discuss this problem .
Описание родного города .
----------------------------------
What famous Ryazan people do you admire ?
What things attract tourists in Ryazan ?
Are you interested in a number of questions about Ryazan
and the Ryazan region ?
Is Ryazan the center of one of Russia’s most ancient regions? When was the Kremlin constructed ?
How many historical and cultural monuments does the Ryazan
Kremlin consist of ?
Is Evpaty Kolovrat one of the national and outstanding hero of
medieval Russia and the Ryazan region ?
Is Ryazan I. Pavlov’s birthplace?
K. Tsyolkovsky was the founder of the modern astronautics and
the first space maps in Ryazan , wasn’t he ?
Can you make the acquaintance with the city’s history , her fa -
mous people , regions, flora and fauna easy and interesting ?
What do you know about the roads connecting your town with
other towns ?
Do you like sightseeing in towns where there are old houses
of historical interest ?
- 11 -
Тема 5
Повседневная жизнь. Can all the people be happy ?
--------------------------- You don’t like rainy weather , do you?
You like warm sunny weather, don’t you?
If I have got a lot of books and vocabularies?
What are your possible answers to questions with there ?
Knowledge is very important. But I think knowledge by
itself is not enough . Knowledge and discipline make people
strong and responsible. Speaking about knowledge we remem-
ber about cultural work. But what are you looking for your
business ? ( the qualities of a collaborator ; a new business -
vector or navigation in business).
Cultural and educational work is very important in college.
Which is the best way to success : hard work or luck?
( a dramatic society, a choir , a dancing group, a literary society,
excursions to, an art studio , sport teams , a territory of ideas ,
a show-room , park-Patriot in Moscow).
The following can come in handy :
- We used to … (раньше мы обычно)
- Just imagine …
- No wonder …
- Believe it or not …
- Rude and noisy…
- Break discipline
- Disagree and agree with …(A bird in hand is worth in bushes).
12 -
Тема 6
Культурные и национальные традиции .
---------------------------------------------------
What do we need a foreign language for?
If I were a millionaire ?
Are there miracles in our life ?
Do you agree that the most interesting
places to visit are always wonderful and
surprising ?
How do you feel about visiting a different
culture ? Are you a man of great ( high) culture?
( Cultural development begins in the home and it is continued
all your life . From books , from their lessons ,from radio ,sight,
social on-line , from learderships , watching other people , we learn cultured speech , behaviour towards other people , parents,
and animals.We learn to respect people’s work and the work of
nature. This is one side of culture .
And there is another side , equally important .
All literary or musical evenings , picture galleries , the treasures
of national , local and world culture are felt by young people .
I show interest in amateur art , that’s why I go in for painting dancing, singing and attend drama, dance, ballet, cinema, muse-
ums, music or singing groups at clubs and Palaces of Culture.
What would you like to see ?
What building is that ?
How do you understand real culture ?
A bird in hand is worth two in bushes.
What do you know about the XIX- th World Festival of Youth
and Students in Sochi? Is Russia of the Youth Planet ?
13 -
Тема 10
Городской транспорт . Traffic accidents : who is to blame?
---------------------------- What signs do you need in public
transport ?
Have you got road maps or radio-signals ?
What would you recommend for your future lazer-sensor cars ?
( computer , price , accident ).
Getting Directions
- Fxcuse me , officer.
- Yes ?
- Can you help me , please ?
- Sure. What can I do for you ?
- Can you tell me how to get to the Central Park ?
- You should take the Number 5 Subway.
- Is there a station near here?
- Yes. Go straight ahead and take the second street
to the right.
- Thank you very much .
- You’re welcome.
Taxi
- Taxi ! Taxi!
- Yes, sir.
- I’d like to go to the Ryazan Hotel.
- All right. Is that your luggage over there ?
- Yes. Is it far from here?
- No, it’s 15 minutes’ ride.
- How much is the fare ?
- Well, it’ll be about $ 10 ( dollars).
- Okey. As for me I prefer a tramway.
Modern Russian Tramway is a transport of future . It has rails ,
cars , contact network and perspective . Soon it will be intel-
lectual , organized system in our country .
14` -
Тема 11
Навыки общественной жизни . Do you take part in college
--------------------------------------- activities? What do you do?
What is your answer ?
Are you responsible for your learning results ?
Should students be made to follow the rules of behaviour ?
Is the saying « Actions speak louder than words » correct ?
What are you going to prepare for future social life ?
Do the social results depend on talent or effort ?
You are invited to a party. What is your reaction?
You are at the party . Everyone is telling jokes.
(territory of ideas , volunteer’s movement, moon’s hot-house,
bespilots in space and agriculture).
Problems : - Hello , Sveta speaking.
- Hello , Sveta. This is Dan.
- How are you ?
- Fine, thank you. And how are you ?
- Very well, thanks.
- What about going out ?
- I am sorry. I can’t. I’m looking forward
to your visit . What do you say ?,
- What are you doing? How do you spend
most of your leasure time ?
- I help other people and raise my cultural level.
I want to visit the Museum of Natural History?
- Oh, I see. I’m afraid I can’t help you with this.
- Well, see you tomorrow then. Good-bye.
- Bye.
Young people see life in a different way from the older gene-
ration. They are less experienced and more sensitive. They want
to get more and to give nothing .
-15 -
Тема 12
Диалог по телефону.
--------------------------
What do people talk about ?
Are you interested in Natural History,
ecosystems or green gold ?
What kind of person is your History teacher ?
Do you like project “ Sirious ” on the direc-
tions : Painting , Chemistry, Biology , Chess,
Hockey, Figure-Skating and Science?
(Art , Sport , Science , Internet).
Тема 13
Деловая переписка. The books say: « As long as people
------------------------- live, they will read boath for know-
ledge and for pleasure.»
What books do you prefer?
(History , Astronomy, Biology, Ecology,
Space , Internet).
Тема 14
Деловые встречи.
----------------------- What problems are young people
worried about ?
“Business before pleasure”. What
deoes it mean ?
“There is no time like the present”.
Why do you think that the present
is the best time for doing their work ?
What can you do to help the old
people, their relatives and teachers?
- 16 -
Тема 15
Искусство , музыка, литература,
авторы произведений .
-----------------------------------------
Is reading popular nowadays. Why?
Why not?
What do we like and what we don’t?
Classic music for pleasure .-W.Mozart,
Ruchmaninov, Tchaikovsky, J.Bach ,
Betchoven , Sviridov.
Тема 16
Научно-технический прогресс.
---------------------------------------
What is success in life?
(aim , solving task and realization).
Are success and happiness
the same thing ?
(Art , Sport , Science, Internet-
International net , Mobile power-
stations , Industrial electronics ,
or Biometric technics , SMI - com-
munication , Safety communication,
Extreme weather conditions, Vacuum
Railway transport , Figure technics ,
Media-box robot).
Тема 17
Виды ТV передач Are TV programmes good
------------------------ or bad for communication?
What are the advantages and
disadvantages of TV ?
(From Space to Power Energetic).
- 17 -
Тема 18
Государственное устройство What is the emblem of the
и правовые институты. United States , Great Britain
------------------------------------- and Russia ?
Тема 19
Транспорт Why do you learn traffic rules?
--------------- What signs do you need in public
transport?
Have you got road maps or radio
signals?
Тема 20
Промышленность. Do you believe that digital technology
----------------------- will make our industry better ?
Do you know the new level of auto -
matization in industry ?(Plant-automat )
(craft – рукоделие в частных цехах ,
craft revolution - early , new economy).
Are ecological problems the most se-
rious ones today ?
Тема 21 Is China a vector of global deve-
Заводы и предприятия lopment today?
------------------------------ (individual , trend will return to
the own place )
cheep , your own responsibility ,
ties , brend , understanding-договр.).
18 -
Тема 22
Человек , здоровье , спорт. What would you do to live
---------------------------------- a healthy life ?
Would you agree that sport
means health ?
Are there any rules about health?
Тема 23 Is sport worth the time it takes?
Cпорт (boxing , football , wrestling , dzudo , karate,chess, -------- hockey , figure-skating , synchronous swimming).
What attracts people to extreme
sports activities?
Do you understand people who are
fond of extreme sports ?
(Russian Apper - cut , rally Silk Way-
team-Kamaz-master ).
Тема 24
Фирменный рецепт You are what you eat ?
(with lemon , Live to eat or eat to live?
with milk , What would you recommend for
with stuffing , breakfast , dinner , supper ?
with fish ) What do you think about a diet ?
National cookery Do you find it easy to make ded
- 19 -
Тема 25
Цифры , числа , математические действия.
-------------------------------------------------------
What is Maths ?
Do you have any problems with Maths ?
What is it that you particularly like about maths ?
What made you choose a new way in your life and a new
profession ?
What are the reasons ? How do you feel about these reasons ?
Who can help? How to help?
Тема 26
Физические явления.
---------------------------
What is Physics , Maths , Biology , Chemistry ,
Astronamy ?
What role did Physics play
in the 20th century ?(the first)
and Chemistry in the 21st century (the first).
What role does Physics play
in your life?
Is science fiction useful or
useless?
Physical phenomenon is used in the desighn , construction ,
operations of roads , bridges , buildings , machinery , com-
munication systems .
Scientific laws are proved to be true , are confirmed
by experimental data .
-20 -
Тема 27
Safety Engineering. Do you think that knowledge
Instructions of rules is always more valuable
---------------- than experience ? Why ?
Тема 28
Material and Equipment How much nanomaterial is widely
------------------------------ used nowadays ?
( biomedicine , car-industry ,
aviation , electronics , eye-control,
energetic).