Методическая разработка «Урок-инсценировка по иностранному языку»
Методическая разработка «Урок-инсценировка по иностранному языку»
учителя английского языка
муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения
«Хлебодаровкая школа»
Волновахского района
Донецкой Народной Республики
Исаевой Ольги Александровны
Предмет: английский язык
Класс: 7
Тема: В мире кинематографа… Films, films, films…
Планируемые результаты
Предметные: повторить лексические единицы по темам «types of the films» и «adjectives of character qualities»; развивать образное мышление обучающихся; развивать коммуникативную компетенцию через развитие умений строить повествование с помощью опоры.
Личностные: оценивать усваиваемое содержание учебного материала, развивать личностные качества обучающихся: доброжелательность, толерантность, любознательность; формировать мотивацию изучения иностранных языков и стремление к самосовершенствованию.
Метапредметные:
Регулятивные: оценивать правильность выполнения заданий темы.
Познавательные: уметь строить логическое монологическое высказывание на заданную тему.
Коммуникативные: уметь выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации, уметь адекватно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач.
Цель: инсценировка сказки с использованием средств иностранного языка, упражнение в интонационных и жестово-мимических способах передачи поведения героев сказки.
Задачи урока:
Обучающие - формировать языковую компетенцию в рамках темы; тренировать обучающихся в чтении с целью извлечения информации, способствовать расширению словарного запаса, умения использовать лексику и грамматический материал в речи.
Развивающие - развивать умение работать индивидуально, в парах и группе, способствовать развитию умения выражать мысли, совершенствовать зрительное внимание и память.
Воспитательные - воспитывать у учащихся уважение к мнению других, умение слушать, продолжать вырабатывать умение подражать; учить согласовывать свои действия с действиями других обучающихся, формировать навыки самостоятельной работы.
Оборудование: презентация текста (Power Point), карточки с таблицей, фотобутафория (маски с изображениями героев мультфильма).
Рекомендации:
Предполагаемая функция учителя на данном уроке – организатор представления. При проведении урока с использованием элементов инсценировки я придерживаюсь определенных методических принципов, таких как:
а) целостное развитие личности каждого ребенка с одновременным включением интеллекта, чувства и действия;
б) разнообразие в подборе и выполнении упражнений;
в) учебная деятельность обучающихся предварительно не подготовлена, спонтанна;
г) инсценировка осуществляется непосредственно на уроке;
д) материалом для инсценировки является только известные всем учащимся произведения;
е) максимальное количество задействованных «актеров» для вовлечения в работу всего класса (в разные эпизоды можно включать новый актерский состав).
ХОД УРОКА
Организационный момент (4 мин.).
Приветствие. Беседа с дежурным.
T: Good morning! Nice to meet you.
S: Good morning! Nice to meet you, too!
T: Sit down, please!
Who is on duty today? Who is absent today? What date is it today? (One of the students answers the teacher’s questions.)
Фонетическая разминка. Repeat the poem after me and tell me what sound is repeated in each line (Slide 2). Be careful throughout the lesson to say at the end of which animals from this verse were mentioned again, and in what context.
Речевая разминка – беседа по вопросам: (Slide 3)
- Do you like watch films?
- Do you prefer watching movies at the cinema or on TV?
- What top 5 five movies would you recommend to watch in English?
- Why are movies called movies? How do you think?
- Would you like to work in the movie industry?
Актуализация знаний (3 мин.)
Ребята, вспомните жанры фильмов и подберите их к названиям фильмов. Children, remember the genres of films and match them to the names of films (Slide 4).
What movie genre do you like best?
Основная часть урока (35 мин.)
Аудирование. (3 мин.) https://youtu.be/PavRpRr7PBA
Watch the video (1.5 minute) and answer the question: (Slide 5)
- Have you seen this video before?
- What is the name of this movie?
- What genre does it belong to?
- Do you know the main characters of this cartoon?
- What is this story about?
2. Подготовка к инсценировке. (3 мин.)
Хорошо ли вы знаете героев «Книги джунглей»?
How well do you know the heroes of the "Jungle Book"? (Slide 6)
Guess the name of the hero by his description.
Mowgli - A strong boy who grows up in an animal’s world and feels strangely out of place.
Father & Mother Wolf - Compassionate wolves, who rescue Mowgli and raise him.
Bagheera - Wise, protective black panther, a dear friend to Mowgli. Calls him “Little Brother”
Baloo - Bumbling, long-winded bear, who always has an appetite. He loves to act as Mowgli’s teacher.
Tabaqui - A creepy and comical Jackal.
Shere Khan - A ruthless, yet lame and cowardly tiger.
Akela - Dignified, aged leader of the Wolf Pack
Monkeys - Wacky tricksters, who stop at nothing to get what they want.
Kaa - A sly python. She is the monkey’s nemesis, and loves to help others if there’s something in it for her.
Чтение. Кто из героев мог это сказать? (Slide 7) (3 мин.)
Mowgli, Baloo, Bagheera, Mother Wolf , Akela
"A man's cub is a man's cub, and he must learn all the Law of the Jungle."
"To kill a naked cub is shame. Besides, he may make better sport for you when he is grown. Baloo has spoken in his behalf. Now to Baloo's word I will add one bull, and a fat one, newly killed, not half a mile from here, if ye will accept the man's cub according to the Law. Is it difficult?"
"I speak for the man's cub. I have no gift of words, but I speak the truth. Let him run with the Pack, and be entered with the others. I myself will teach him."
"Ahai! He is taking his meal with the others. And so this is a man's cub! Now, was there ever a wolf that could boast of a man's cub among her children?"
"Tabaqui came to me not long ago with some rude talk that I was a naked man's cub and not fit to dig pig-nuts. But I caught Tabaqui by the tail and swung him twice against a palm-tree to teach him better manners."
Инсценировка эпизода истории (ученики читают слова презентации, импровизируют актерскую игру). (4 мин.)
Scene 1. (Slide 8) Инсценировка-монолог.
Mowgli: Do you hear me, people of the Jungle? We are of one blood – YOU and ME! It’s me, Mowgli, the Little Frog! You have nothing to fear! I will never leave you! Do you hear me Bagheera? Do you hear me Baloo?
Do you hear me Mother and Father Wolf?
We are of one blood – YOU and ME!
Scene 2. (Slide 9) Инсценировка-миниатюра.
Baloo: Hello. Who are you, little thing? I’ve never seen anything like you before.
Mowgli: (Angry.) Go away!
Baloo: But what kind of animal are you? Are you a bird? (BALOO flaps his arms like a bird.)
Mowgli: Leave me alone!!!
Baloo: Are you a cat? Say “meow”! Oh! Yes I think you are a fish!
Oh! You must be a monkey!
Mowgli: (Imitating BALOO.) You are a monkey!
Baloo: Oh! Yes! You are a parrot, you repeat everything.
Mowgli: And you…you…you … are a fool.
Baloo: Don’t say that, little boy!
Mowgli: Don’t call me little boy!!!!
(MOWGLI tries to punch to BALOO. BALOO laughs because it tickles.)
Baloo: Ok. Do you want to be a big bear like me?
Mowgli: Yes!
Baloo: The first lesson. I will teach you how to be a bear, like me.
Физкультминутка (Slide 10) (2 мин.)
Try to repeat the bear's movements
Инсценировка эпизода истории (3 мин.)
Scene 3. (Slide 11)
Bagheera: Mowgli, are you ok?
Mowgli: I’m fine…
Bagheera: Baloo, it’s you! Hello, old friend. I see you’ve met Mowgli.
Baloo: Mowgli?
Bagheera: Yes, that is his name.
Baloo: Is it a human boy?
Bagheera: Yes. And I have to take him to other humans.
Mowgli: But I don’t want to go!
Bagheera: Stop it!!!The jungle is too dangerous for you. I'm taking him back to the man village.
Baloo: Man village? They'll ruin him. They'll make a man out of him.
I can teach him to be a bear and to defend himself.
Bagheera: No way. I’ll let you play for a while, but tomorrow, you’re going to be with the humans. And now….enjoy yourself and listen to the Jungle Rhythm!
Лексическо-грамматическая работа. (3 мин.)
Make up the phrases, write down them: (Slide 12)
the / are /people / free / wolves.
his /own / barks /dog /yard / each/ in!
law/ know/ the/ you.
this / speaks /cub/ who / for ?
Инсценировка эпизода истории
Scene 4. (Slide 13) (3 мин.)
Tabaqui: "My lord, my lord, it went in here!"
Father Wolf: "Shere Khan does us great honor. What does Shere Khan need?"
Shere Khan: "My quarry. A man's cub went this way. Its parents have run off. Give it to me.“
Father Wolf: "The Wolves are a free people. They take orders from the Head of the Pack, and not from any striped cattle-killer. The man's cub is ours-to kill if we choose.“
Shere Khan: “By the bull that I killed, am I to stand nosing into your dog's den for my fair dues? It is I, Shere Khan, who speaks!“
Mother Wolf: "And it is I, Raksha , who answers.
The man's cub is mine! He shall not be killed. Go away!
Shere Khan: The cub is mine, and to my teeth he will come in the end, O bush-tailed thieves!"
Повторение. Грамматика. Find the examples in the scene 4 and fill in the table on the card. (Slide 14) (3 мин.)
Tense Form | Example |
Present Simple | |
Present Perfect | |
Past Simple | |
Future Simple | |
Future Simple Passive |
Развитие коммуникативных навыков обучающихся.(3 мин.) Монологическое высказывание.
Describe the hero you like using adjectives of character qualities (Slide 15):
Active, adaptable, ambitious, cheerful, competitive, creative, curious, determined, friendly, hard-working, helpful, honest, independent, intellectual, kind, modest, patient, reliable, self-confident, serious, sociable, successful, talkative, unpredictable
Инсценировка «Ролевая игра» (4 мин.). (Slide 16) Составьте разговор в соответствии с иллюстрацией в следующем порядке реплик актеров: Акела, Балу, Багира, Шер-Хан. Compose the conversation according to the illustration in the following order of the actors' replicas: Akela, Baloo, Bagheera, Shere Khan.
Рефлексия. (2 мин.) You were so creative today. Are you ready to say which animals from the phonetic verse were mentioned during our lesson, and in what context?
Thanks a lot. Now say your opinion about your results.
Now I can say about…
I can do…
Заключительная часть урока. Подведение итогов. (2мин.)
Домашнее задание: составить письменно мини-диалог к любому кадру любимого фильма/мультфильма (5-6 вопросно-ответных единств).
Презентация к уроку-инсценировке "Films, films, films..."PPTX / 7.46 Мб
Использованные источники:
Белянко Е.А. Использования приема драматизации при обучении иностранному языку / Е.А. Белянко.- Москва: Иностранные языки в школе, 2010. – 234 с.
Гез Н.И. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. / Н.И. Гез. – М., 2014. – 79 с.
https://урок.рф/library/«urokinstcenirovka_po_inostrannomu_yaziku»_tema_urok_232125.html
https://multiurok.ru/files/tieatral-no-ighrovaia-tiekhnologhiia-na-urokakh-an.html
https://pedsovet.su/english/6099_dramatizacia_na_uroke